station Bergentheim - foto's en omschrijving op stationsweb
station Bergentheim
Telegrafische verkorting: Btm
Geopend op | 1 feb 1905 |
Gesloten op | 1 jun 1975 | In 1970 werd Bergentheim geschrapt als stopplaats voor de treinen Zwolle- Emmen. In plaats daarvan reden de treinen Almelo- Mariënberg door naar Hardenberg, en stopten ze ook in Bergentheim. Dit was blijkbaar de doodssteek voor het station, want deze nieuwe situatie resulteerde in een aanzienlijke vermindering van de reizigersaantallen. Daarom werd op 1 juni 1975 station Bergentheim geheel gesloten. |
treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel
stationsgebouw (1903-1993) | Type NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd...lees verder
architect: E. Cuypers
| verbouwing 1906 | aan de linkerzijde komt een hoog gebouw en het dak wordt daarnaar doorgetrokken. Daarnaast een korte vleugel voor goederen | herbouw goederenloods (1955) | In de tweede wereldoorlog is de houten goederenloods van station Bergentheim beschadigd geraakt bij een bombardement. Deze is in de jaren '50 vervangen door een stenen exemplaar.
|
28 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Bergentheim
52 afbeeldingen
30 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 23 nov 2024 zijn omrand.
|
1900 (1)
|
|
1910 (2)
|
1920 (1)
|
1930 (1)
|
1940 (1)
|
1950 (1)
|
2010 (1)
Met de overname van de spoorlijn Almelo - Marienberg in 1998 door particuliere vervoerder kwamen er weer stemmen om station Bergentheim te heropenen. Het is er echter nog niet van gekomen.
De webmaster van deze site is getogen (niet geboren) in Bergentheim. Door de afbraak van dit station is zijn fascinatie begonnen.
Tijdens mijn vakantie is het voormalig station van Bergentheim afgebroken, zonder dat ik ervan wist. Het gebouw was me nooit bijzonder opgevallen, maar toen ik er in de trein langs reed miste ik het opeens. Ik zag nog wel duidelijk de lege plek met het verhoogde grasveld waar het station had gestaan. Ik keek ook eens op andere plaatsen uit de trein en het viel me op dat deze lege plek zich op veel meer plaatsen voordeed. Ik herinnerme uit die tijd Vilsteren, Junne, Koekange en Vries- Zuidlaren (ik reisde namelijk veelvuldig tussen Hardenberg en Groningen waar ik studeerde).
Vervolgens ga je eens nazoeken of daar dan ook een station had gestaan, en zo groeit en hobby.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (13)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Frank van den Hoven | 6 aug 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds eind mei 2018 wordt er, nog meer dan voorheen, geijverd voor: heropening station Bergentheim; elektrificatie van de spoorlijn; doortrekken van de lijn naar Groningen. Aldus https://www.destentor.nl/hardenberg/bergentheim-wil-zijn-station-terug~a1986eb5/ |
Steef Bolier | 25 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb mijn jeugd doorgebracht in Bergentheim, goede herinneringen aan dit mooie dorp.
Jaren later heb ik bij het bedrijf war ik werkte meegeholpen aan de sloop van het stationsgebouw.
Tijdens de sloop vond ik nog een leren geldbuidel met daarop een koperen plaat met de naam ' Bergentheim'
Deze is vroeger gebruikt door de stationschef voor het opbergen van geld.
Complimenten voor de mooie professionele site.
Groet,
Steef Bolier. |
Gerrit te Rietstap | 4 feb 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationschef Wiersma herinner ik mij nog heel goed. Toen ik wegging uit Kloosterhaar/Bergentheim in 1958 was hij er chef en toen we in 1972 weer een jaar in Bergentheim woonden was hij er nog.
Vlak na de oorlog, herinner ik me nog, dat we een schoolreisje hadden naar de dierentuin in Emmen, per trein. In mijn herinnering zaten we toen op platte open goederenwagens, waarop strobalen waren gelegd om op te zitten. Nu onvoorstelbaar.
Ik vind het erg jammer dat zo'n monument als het station voor Bergentheim was, is gesloopt. |
Antwoord webmaster: |
als stationschef heb ik heb nooit gekend, het station was al gesloten toen ik er kwam wonen (1979), maar wel als oud-stationschef. ik vind het ook jammer, hoewel het me wel een erg leuke hobby heeft opgeleverd, dus eigenlijk ben ik er wel blij om. |
Wiersma | 29 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voordat het station is gesloopt heeft hier familie van me gewoond. Ben zelf ook een paar keer op bezoek geweest bij de betreffende familie die daar toen woonde. Het huis, en de omgeving heeft toen diepe indruk op me gemaakt. Jammer dat het station gesloopt is. |
Antwoord webmaster: |
natuurlijk een wiersma, dat dacht ik al toen ik je bericht las. de wiersma's heb ik ook wel gekend. met de afbraak van dit station is mijn fascinatie voor stations begonnen. |
henk | 12 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer wordt het station ooit nog een keer geopend en zowel wanneer? |
Antwoord webmaster: |
tsja, als ik dat wist... ik vroeg het mezelf vandaag ook af, dan zou ik met de trein naar mijn ouders kunnen gaan. zou wel makkelijk zijn. maar wellicht dat nu arriva er rijdt er wel wat meer schot in de zaak zou komen. moet je er dan wel op rekenen dat de bussen dan minder gaan rijden (die nemen dan denk ik niet meer de afslag van de twenteweg) want dat zou te veel concurrentie voor het spoor betekenen. |
arend sloot | 29 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
mijn opa, arend sloot, was stationschef op het staion rond de oorlog. mijn opa en oma woonden ook op het station, moesten wel onderduiken in de oorlog. mijn andere oma woonde op de kanaalweg oost, toen nog alas adres c441, ik kwam vaak met de trein en heb hele goede herinneringen aan het station en aan het dorp. begrijp nog steeds niet waarom het station als gebouw en halte niet meer bestaat. |
Antwoord webmaster: |
he wat leuk een oude stationsfamilie uit mijn eigen dorp! Ik heb jaren in Bergentheim gewoond. Waarom de halte niet meer bestaat is wel duidelijk toch, het aantal reizigers liep sterk terug, en er moest een halte komen in Emmen Bargeres. Beide stations openhouden ging niet qua reistijd, daarom moest Bergentheim sluiten. Het station is gesloopt om zicht vrij te maken op de overweg, heb ik destijds vernomen, maar dat vond ik al een beetje onzin. het was gewoon te duur in het onderhoud en toen de laatst stationschef wiersma was overleden en zijn weduwe naar hardenberg verhuisde kon de ns er mooi vanaf. ik vind het heel jammer dat het is verdwenen, maar als het niet was verdwenen had ik er wellicht nooit zo´n leuke hobby aan overgehouden en was stationsweb er niet geweest. dus aan de andere kant ben ik er ook wel weer blij om dat het is verdwenen. gek he. |
Gertjan Stamer | 18 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Film van bijna 11 minuten op You Tube getiteld Bergentheim in 1960,door RTV Oost ooit eens uitgezonden...aan het eind van deze fraaie film is naar ik meen het oude stationsgebouw te zien.Film geeft perfect beeld van een prachtig Drents dorp in een tijdperk van rust en ruimte,hard werken,vrij spelen,fraaie natuur,hartelijke en gastvrije bevolking(al staan mensen uit Drente bekend als ietwat stug...valt heel erg mee(eigen ervaring)).De kastanjeboom staat er nog steeds en is nog niet geveld door de vernietigende kastanjeziekte...interessant om te zien dat perron is afgegraven voor dubbelsporige lijn in de 80'er jaren. Hopelijk snel nieuwe perrons,kan je met de met de kleine naar opa en oma...! |
Antwoord webmaster: |
He he, niet schelden! Drents dorp! Bergentheim is en blijft Overijssel. Het commentaar bij de film is hilarisch! 'die en die is later nog sporadisch overleden', bedoeld werd dat de betreffende persoon onder de trein is gekomen. Ik heb het betreffende shot (ik bedoel natuurlijk het shot van het stationsgebouw uit de film en niet de beelden van het genoemde ongeval) gestilld en op de site geplaatst. Zie afbeelding 23 (is dat stationschef Wiersema?) |
Arjan Krabbenbos | 3 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station zal indien het heropend zal worden een onderdeel worden van de nieuwe concessiehouder. Deze niewe eigennaar is van plan om een doorgaande dienst te creeeren tussen Enschede naar Emmen en dan zullen de treinen gecombineerd worden te Marienberg zodat het gedeelte naar Zwolle hier aan/afgekoppeld kan worden. Maar dan zal de lijn van/naar Almelo geelektrificeerd moeten zijn. Lukt dit laatste vanwege te hoge kosten en te lage rendement niet dan wordt het 2 aparte diensten in half uur verband en om en om bestemming. De 2 rode Syntus diesels die nu nog rijden zullen dan naar de Achterhoek of naar Twente Oost verhuizen. Het zal mooi zijn als Syntus ook de Emmerlijn krijgt dan wordt de exploitatie in de nabije toekomst een stuk makkelijker. Ook kan Bergentheim weer open gaan, net zoals dat enkele jaren is gebeurd met Gaanderen of bij het recentere geopende Veolia station Mook Molenhoek. Maar eerst maar wachten wat komen gaat...... |
Antwoord webmaster: |
dat zou inderdaad heel fijn zijn, mijn ouders wonen daar. |
H. Hulleman | 31 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op zoek naar informatie over mijn familienaam HULLEMAN in Bergentheim, kwam ik op deze site. Er zijn verschillende foto's te zien van het oude stationgebouw van Bergentheim. Ik heb ergens gelezen dat de houten loods naast het station verwoest is tijdens de 2 WO. Mijn vader woonde als klein jongetje tegenover het station. Hun huis werd ook verwoest tijdens dat bombardement. Een klok die in het huis hing heeft het overleefd, en hangt nu bij mij thuis. Pracht verhaal ! Groet, H. Hulleman |
milco | 31 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
als er een station wordt gesloopt, zoals dit station, worden de perrons dan ook altijd gesloopt, of blijven die er gewoon liggen?? |
Antwoord webmaster: |
dat verschilt. als het station nog in gebruik blijft blijven de perrons natuurlijk liggen, zoals recent bij ALphen aan de Rijn. Als het station al buiten gebruik is is er vaak geen perron meer over, zoals dat in Bergentheim het geval was (of althans maar een heel klein deel van het oorspronkelijke perron). Dat is gesloopt toen het buiten gebruik raakte. In andere gevallen blijft het perron nog lang liggen, zoals in het verleden bij Visvliet, waar het stationsgebouw al was afgebroken, of nu nog bij Soestduinen, waar het gebouw gelukkig nog steeds staat. |
Hans Schipper | 25 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor, Het blijft en mooie side en de herinneringen komen ook steeds weer boven :
Vijf dagen in de week met de fabriekstrein van kwart over zeven naar Almelo.We gingen daar naar de Kweekschool, jouw latere meester Slot en ik.
De trein was speciaal afgestemd op de textielarbeiders van Nijverdal -ten Cate.In die tijd was er geen bestaan meer voor de vele zandboeren in Salland en als nieuwe werkgever diende zich de textielindustrie aan.De fabriekstrein bleef vele jaren in takt totdat de gemeente Hardenberg haar eigen industrie kreeg,nl. de Wavin met al haar aanverwante fabrieken. |
Jan Schutte | 1 feb 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb 26 jaar vlak bij dit station gewoond. Doet me deugd om deze foto's te zien. Veel spelen onder de kastanjebomen, om daarna hele middagen door te brengen in de oud papierloods, die achter het station stond. |
Wichor Bramer | 6 mei 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben hier opgegeroeid. We gingen altijd kastanjes zoeken bij dit station. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (36)
Personeel op dit station
Nieuws
Gevelsteen station Bergentheim zoek (15 sep 2014)
Plannen derde spoor Hardenberg in gevaar (11 apr 2011)
Politiek overtuigd van station in Bergentheim (18 mrt 2010)
Kans op heropening station Bergentheim (2 feb 2010)
Bergentheim snakt naar eigen treinstation (6 dec 2009)
Ouder nieuws over Bergentheim
Literatuur
Stations in de omgeving
Brucht
(2,7 km)
Mariënberg
(3,5 km)
Hardenberg
(4,9 km)
Beerse
(6,2 km)
Geerdijk
(6,8 km)
Baalder- Radewijk
(7,6 km)
Junne
(8,3 km)
Vroomshoop
(8,5 km)
Gramsbergen
(10 km)
Daarlerveen
(10,1 km)
|