lijn | km | jaar |
---|---|---|
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans | 61,94 | 1866 |
Geopend op | 1 jun 1866 |
treinstation in gebruik
Provincie: groningen
stationsgebouw I (1863-1881) | Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder architect: K.H. van Brederode |
verbouwing 1870 | aan linkerzijde een korte vleugel |
stationsgebouw II (1881-1976) | hoog middendeel en twee vleugels. Woning heeft geen ingang van de straat, maar via de vestibule bereikbaar. |
stationsgebouw III (1976-2006) | Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma |
adres: |
Stationsstraat 31 9843AE Grijpskerk |
kaartje van de omgeving |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Grijpskerk
1890 (1)
SS type 5 station aan de lijn Groningen- Leeuwarden. (zie ill. 10) nog oud stationskoffiehuis aan de weg te zien. stationsfacfiliteiten tegenwoordig een nieuw als kunstopslag gebruikt gebouwtje, aan twee langsperrons.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Erwin | 2 apr 2014 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
De trein stop inmiddels 2 keer per uur op dit station en niet meer 1 keer per uur zoals wordt vermeld. | ||
Gertjan Stamer | 2 dec 2009 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Miv Mei 1998 is het hier dubbelsporig en zijn de zijperrons aangepast. De exploitatie gaat naar NoordNed. Najaar 2002 sloop oude fietsenstalling en op dezelfde plaats bouw van nieuwe overkapte. Net op tijd voor 500-jarig bestaan Grijpskerk. Het op de straathoek gelegen Stationskoffiehuis gaat voor deze gelegenheid open en maakt tijdelijk overdekt terras in voorjaar 2003. Op zaterdag 14 Juni 2003 de daadwerkelijke viering. In de nacht van 9 op 10 Mei 2005 is dit kunstenaarsatelier afgebrand. Halfuurbediening per 10 September 2007 dankzij de snellere SPURT treinstellen. | ||
Peter Collet | 10 apr 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Het station is inmiddels geheel gesloopt. | ||
Stef | 9 apr 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Hallo, Wat is er nu met het station gebeurd? Ik kom zelf niet uit Grijpskerk, Maar uit Wijchen. Die heeft hetzelfde type station maar dan groter. | ||
w.kamminga | 2 mrt 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Wat hebben we vaak in spanning gezeten toen we tijdens de oorlog met de trein naar Groningen op en neer reisden. Als er luchtgevaar dreigde stak de stationchef een gele vlag uit. Soms kwam de trein een uur of langer te laat, doordat er vortdurend luchalarm werd gegeven. Ook kwam er wel eens een trein aan die onderweg was beschoten door Engelse of Amerikaanse jachtvliegtuigen. Kortom het was vooral in de zomer van1944, voordat de spoorwegstaking op 17 September begon in verband met de luchtlandingen bij o.a Arnhem een gevaarlijke zaak om met de trein te rijden. Sommige machinisten hadden een betonnen schuilpkaats op hun locomotief waar ze bij gevaar in konden staan. |
De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 63)
Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 151)
Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 168, 171)
Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 136)