Ir. Cees Douma (1933, Delft) studeerde van 1950 tot 1957 'Bouwkunde' aan de TH te Delft en studeerde af bij professor Wegener Sleeswijk. In 1960 kwam Douma in dienst bij de NS op de afdeling Gebouwen onder Van der Gaast. Douma's interesse voor de spoorwegen werd gewekt tijdens zijn militaire dienstperiode eind jaren vijftig, toen hij regelmatig vanuit de trein naar de kazerne getuige was van de spoorwegwerken rond Rotterdam. Voorts heeft Douma, naar eigen zeggen, altijd belangstelling gehad voor publieke gebouwen, de sociologische activiteiten aldaar en het multifunctionele karakter ervan. Tijdens zijn studietijd volgde Douma ook een stage bij
professor J. W. Froger. Deze was als stedebouwkundige verbonden aan de TH Delft, maar ook reeds van 1940 tot 1946 bij NS in dienst als chef afdeling Stedebouw. Tot 1975 was Douma als architect verantwoordelijk voor een groot aantal kleine en middelgrote stations van NS. Vele ontwerpen presenteerde Douma in tekst en beeld in vaktijdschriften, meestal 'Bouw' en hij schreef ook het boekje 'Het stationsgebouw van de Nederlandse Spoorwegen' dat tot twee keer toe geactualiseerd en heruitgegeven werd. Ook na 1975 bleef Douma als architect actief, maar zijn taak was dan vooral overkoepelend leiding te geven aan de afdelingen Gebouwen, Stedebouw en Vormgeving, zodat hij zich niet uitsluitend met architectuur bezighield, maar onder andere ook met planologie, 'huisstijlbewaking', de vormgeving van relaiskasten en bovenleidingspalen en monumentenbeleid bij NS. Onder Douma's leiding raakte de NS-architectuur in de jaren zeventig door bezuinigingsdruk in het slop, waarop vanuit de publieke opinie veel kritiek kwam. Vanaf 1980 krikte Douma de Nederlandse stationsbouw weer dusdanig op (waartoe hij een reeks nieuwe architecten aanstelde) dat vele architectuurprijzen en internationale aandacht het gevolg waren. In 1990 werd deze taak, onder invloed van reorganisaties, hergewaardeerd tot 'Bouwmeester NS', waarbij Douma als vormgevingsupervisor van diverse geprivatiseerde bedrijfsonderdelen de 'corperate identity' (algehele visuele presentatie van NS) bewaakte. Om echter voeling met zijn eigenlijke vak als architect te houden, "trok Douma zo af en toe nog zijn baantjes" en ontwierp als zijn laatste station een nieuw gebouw te Leerdam. In 1995 ging Douma met pensioen. Behalve zijn eigen woonhuis ontwierp Douma buiten NS-tijd ook een aantal gebouwen te Zandvoort , Haarlem, Leiden en Heeren-veen voor de busondernemingen NZH en FRAM.
Bron: Lansink, Victor M. Spoorwegstations in Nederland 1955 - 1980 - Variatie in Standaardisatie.
zie lansink.tomaatnet.nl