halte Visvliet - foto's en omschrijving op stationsweb
halte Visvliet
Telegrafische verkorting: Vv
Geopend op | 1 feb 1882 | |
Gesloten op | 2 jun 1991 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen
13 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,8 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Visvliet
41 afbeeldingen
36 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 15 nov 2024 zijn omrand.
|
|
1950 (2)
|
|
1960 (2)
|
2000 (1)
voormalig station aan de lijn Groningen- Leeuwarden. stationsgebouw uit 1881 dat in 1892 nog vergroot werd in 1983 afgebroken. Dit station was prachtig gelegen tussen de weilanden. Een heel groot station voor het kleine dorpje dat slechts met moeite in de verte te zien is tussen de bomen. tot 1993 in gebruik als reizigersstation toen Leeuwarden Camminghaburen zou worden bediend. Toendertijd was het het enige station in Nederland waar niet tenminste één trein per uur in beide richtingen halt hield. In 1996 is het voormalige perron dat nog steeds aanwezig was afgebroken om plaats te maken voor de spoorverdubbeling.
i.v.m. de verdubbeling alleen nog vaag de omtrekken van het perron te zien.
Niet alleen is de halte Visvliet in 1991 opgeheven, het fraaie stationsgebouw is ook nog afgebroken. Volgens Bob den Uyl is dit een groot verlies voor heel Nederland: 'In het kader van een boekenweek zat ik in de trein van Leeuwarden naar Groningen en verheugde me al bij voorbaat op het stationsgebouwtje van Visvliet. Voor mensen die niet in noordelijke streken bekend zijn zeg ik erbij dat dit stationnetje eenzaam temidden van de weilanden staat en bij nadering voor je oprijst als een surrealistisch bouwwerk, bij het zien waarvan de mond openvalt van de schoonheidservaring. Het dorp Visvliet zelf is niet te zien, dat ligt aan de horizon verscholen achter een groepje bomen, en het verband tussen dorp en station dringt zich hierdoor niet direct op. Alles bijeen een unieke plek. Toen de trein begon af te remmen voor de halte Visvliet keek ik vol vertrouwen uit het raam om het genot dat de aanblik van dit gebouwtje biedt op me in te laten werken. Maar ik zag het niet, het was weg! Toen de trein stilstond ontwaardde ik een miezerig, transparant tramhuisje met een bordje erop: Visvliet. Ik keek naar de horizon en zag een groepje bomen met een torenspits er bovenuit. Het kon niet missen, dit was echt Visvliet. Verbijsterd liet ik me op de bank terugvallen en kon niet anders dan vaststellen dat de NS het gebouwtje hadden laten slopen. En het stond nog wel op de monumentenlijst, schoot me te binnen. Als Rotterdammer ben ik natuurlijk vertrouwd met het verschijnsel dat waardevolle gebouwen rücksichtslos worden afgebroken, maar hier, in dit vriendelijk Friesland, zou dat toch anders moeten liggen. Was er dan niet geprotesteerd en gedemonstreerd? In Groningen aangekomen belde ik op het station direct naar een kennis bij het grootste dagblad aldaar. 'Wist jij', zei ik, 'dat het stationnetje van Visvliet afgebroken is?' 'Ja', antwoordde hij somber, 'stiekem in een razend tempo gesloopt'. Ik vloekte. 'Maar het stond toch op de monumentenlijst', riep ik weer. 'Ha!' zei hij steeds bitterder, 'dat dacht iedereen. Daarom was niemand erop verdacht. Maar toen we die lijst 's doorkeken bleek dat het er niet op stond.' Er volgde een stilte. 'Dit is een groot verlies voor heel Nederland,' zei ik toen, waarna we een tijd en een etablissement afspraken om het gebeurde nog eens grondig te bespreken.'
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (16)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
marianne mulders | 1 jul 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De film is inderdaad van Ruud Monster.
Ik heb met mijn ouders, man en kinderen gefigureerd destijds als de individuele wandelaars. Natuurlijk was de machinist op de hoogte! Het is allemaal in scene gezet. Ook de trein die ons naar het volgende station bracht en de trein terug.... ! Behalve de plotselinge plensbui, die kwam spontaan. Die resulteerde in een extra scene: het allemaal tegelijk openen van onze paraplu's. Het was een ontzettend leuke dag, met heel veel gelach, geplaag en saamhorigheid onder de 700 mensen, die merendeel elkaar niet kenden. Ik heb de film wel gezien, we zijn later door Ruud allemaal uitgenodigd om te komen kijken, helaas heb ik geen kopie van de film. |
Theun Terpstra | 23 feb 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
...wat hebben we hier veel gespeeld. Opa en Oma- "spoor" woonden in het Stationskoffiehuis verlof B
Hoekstra was toen stationschef, ik mocht zijn pet wel es op hebben.We legden stuivers op de rails en gaven de machinist daarvan een teken, want die merkte het wel..,hij wuifde naar de belhamels...oh, wat hebben we daar wat gespeeld... |
Geert Zijlstra | 21 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb jaren vanaf Visvliet naar Groningen gereden en liedje in het Gronings uitgegeven 'Leste trein noar Visvliet'. Zul je helaas wel niet kwijt kunnen op de site |
Antwoord webmaster: |
train is het dan toch in het gronings? de tekst kan ik hier wel plaatsen als je dat wilt? |
R.ter Beek | 5 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toen ik in 1966 in het naburige Gerkesklooster-Stroobos kwam wonen was het dichtstbijzijnde station Buitenpost richting Leeuwarden of Visvliet richting Groningen.Aangezien in G.S. geen openbaar vervoer was en wij meestal naar Groningen gingen om te winkelen was station Visvliet ons station.Visvliet is een heel klein dorpje gelegen aan de Lauwers.Het station was ver verwijderd van de dorpskern ,het lage a.h.w.midden op de vlakte .het station had meer een streekfunktie voor o.a.Lutjegast,Grotegast en Burum.Via Sarabos fietste je van Stroobos naar het Station.Je kon 1 auto parkeren en je fiets zette je tegen het hek.S Winters was het een eenzame plek.Toch had het stationnetje een bepaalde charme,het was niet verwaarloosd en zat goed in de verf.Het station is verdwenen en er ligt nu dubbel spoor.De plek waar het gestaan heeft is nog goed herkenbaar.Sic transit gloria mundi! |
Els Keijser | 25 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mooi om het prachtige stationsgebouw nog weer eens te zien. Heb er veel herinneringen aan.Wij hebben van 1959 t/m 1964 in het witte wachtershuisje gewoond naast de overweg(lutjegaster kant)Mijn vader was (samen met meneer Hoekstra)daar stationchef.
Er met veel plezier gewoond. Ben ook vaak boven ,in het stationsgebouw, geweest , ik speelde dan samen met mijn zusje, met de kinderen van de familie Hoekstra. Jammer dat het gebouw tegen de vlakte moest.
Hartelijke Groet, Els keijser. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, weer een bericht van een oud bewoners familie (al is het dan niet van het stationsgebouw zelf). Heb je misschien nog foto´s uit die periode die op mijn site zouden kunnen komen te staan? in oude familiealbums zitten vaak nog bijzondere foto´s.
N.B. Ik heb de opmerking verplaatst naar d epagina van het station, daar lezen meer mensen het dan alleen bij die ene afbeelding, waar het ook niet specifiek over ging. |
Gertjan Stamer | 29 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nummer 35 van het blad Tussenstation van de NNTTM uit Zuidbroek-hierin een verhaal van Jan Wagenaar betreffende station Visvliet inclusief tekening stationsgebouw en sowieso een lezenswaardig artikel. |
Antwoord webmaster: |
ok luek, ik heb het zelf nog niet binnen, maar misschien komt het nog. ik ben benieuwd. |
Willem Boorsma | 15 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nog een kleine aanvulling op mijn verhaal van gisteren.
Na een kleine zoektocht op Internet heb ik ontdekt dat de film is verschenen onder de naam 'Periodes met Zon'. De Engelse titel van de film is 'Sunny Spells'. |
Antwoord webmaster: |
leuk, ik heb zelf in een vocal group gezongen, en een van onze programma's heette ook Perioden met zon. ik heb het krantenartikel in trouw ook gelezen inderdaad. leuk, misschien dat iemand ooit nog eens wat stills ervan kan vinden? |
Willem Boorsma | 14 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 4 juni 1988 werden bij Visvliet opnamen gemaakt voor de film: Points of View. De ondertitel van de film was: Dagboek van een Reiziger.
Opzet van de filmmaker (de naam heb ik nooit geweten, Ruud Monster is dus best mogelijk) was om de tocht van een reiziger te filmen op zijn weg vanuit het dorp naar het station (in dit geval dus de halte) Visvliet).
Dit moest worden uitgebeeld door 1000 personen, waarbij het de bedoeling was dat ieder zich moest gedragen als individueel persoon. Als spoorhobbyist wilde ik dit niet missen, en was dus een van de figuranten. Na een oproep in kranten e.d. kwamen 700 personen er op af. In optocht gingen we naar het spoor, waar we het perron goed vulden (het was in geen jaren zo druk geweest op station Visvliet).
Voordat de trein zou aankomen werden eerst nog aanvullende opnamen gemaakt van een kudde koeien, met veedrijvers, die de overweg passeerden.
De machinist van de trein is hopelijk wel op de hoogte geweest van dit gebeuren, zo niet dan zal hij zich wel achter het oor gekrabt hebben hoe hij zoveel reizigers zou moeten inladen. Gelukkig voor hem stapten er slechts weinig in.
Als dank voor de deelname, kon er na enkele weken een mooie poster van dit gebeuren in het dorpshuis worden afgehaald. Die poster heb ik nog steeds in mijn verzameling.
Helaas heb ik de film nooit gezien. |
Antwoord webmaster: |
wat een leuk verhaal. dank voor het uitleggen. |
Eelco de Jong | 8 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toon bedoelt waarschijnlijk het feit dat in 1988 een filmmaker het meestal vrij lege perron liet vullen met honderden figuranten voor een film waarvan ik de naam niet meer weet. Het stationsgebouw was toen al gesloopt. |
Antwoord webmaster: |
ok dank je, dat wist ik niet. zou leuk zijn als we die film nog een keer ergens te pakken zouden kunnen krijgen. |
toon | 11 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ruud monster maakt er een film met 100der mensen
aan boort gr; toon |
Antwoord webmaster: |
geen idee waar je het over hebt. kun je iets duidelijker zeggen wat je nu bedoelt? |
Anne Koop | 28 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
10 augustus 1928.
Tengevolge van het breken van de krukas is de
locomotief van den sneltrein van Leeuwarden naar Groningen die om 4 uur 37 uit Leeuwarden vertrekt
gisteren bij het station Visvliet ontspoord. De
machinist wist door onmiddellijk te remmen een
ernstig ongeluk te voorkomen. De passagiers
moesten overstappen in den trein die om 4 uur
33 van Groningen vertrekt en nu ten gevolge van
de versperring niet verder kon. Zij bereikten met
een vertraging van anderhalf uur de plaats van
bestemming. De reizigers van den Groningschen
trein stapten over in de wagens van den ontspoorden trein en werden met een locomotief uit Leeuwarden van Visvliet gehaald. |
hans meijer | 7 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik woonde op een boerderij op 300 meter van het station en ging met de trein naar de HBS in Groningen. In tegenstelling tot wat vermeld wordt was het in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw een station wat een drukte van jewelste. Het naastgelegen stationskoffiehuis annex fietsenstalling puilde uit met fietsen van fabrieksarbeiders, kantoormensen en scholieren. Pas in de 70 er jaren nam het reizigersaantal af. Men ging met de trein vanuit de dorpen Visvliet, Burum, Lutjegast en Strobos/ Gerkesklooster met de trein naar Groningen of Leeuwarden. Doodzonde dat dit karakteristieke gebouw verdwenen is. |
maaike venema | 2 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Via via stuitte ik op deze prachtige foto's (en verhalen) van het voormalige station Visvliet.
Lang geleden heb ik in die omgeving gewoond en destijds veel gefietst. Het station heeft mij altijd gefacineerd, zoals het daar lag in het wijde landschap. Tientallen jaren later miste ik dit op zich niet zo bijzondere, maar onmiskenbaar aanwezige gebouwtje,in het weiland vlakbij Visvliet. Inderdaad, je kunt geen twintig jaar elders zijn zonder fikse ingrepen hier en daar.
Prachtige foto's resten ons nog. |
Margreet | 24 sep 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ook ik reisde van medio 1972 tot eind 1978 vanaf Visvliet naar Groningen. Herinner me de warme wachtkamer in de winter met de geweldige kachel. In de stormherfst van 1973 ben ik nog eens van het perron afgewaaid en midden op de rails gevallen, gelukkig kwam de trein er nog niet aan...Het prachtige stationsgebouw weten we nu pas op waarde te schatten. Vergeet ook niet de boer op de hoek, waar je de fietsen kon stallen en die precies wist wie met welke trein weer aankwam en dan de fiets al buiten voor je klaarzette. Eeuwig zonde dat dit allemaal weg is. |
Bart Geerling | 25 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een persoonlijke herinnering aan dit prachtige station, waar Bob den Uyl zeer terecht verontwaardigd was nadat het gesloopt was. Als schooljongen bracht ik eind jaren zeventig vele middagen door op het station, wat toen ook nog bemand was ook. Als je geluk had mocht je bij de 'stationschef' plaatsnemen en liet hij je de spoorbomen dichtdraaien (tot het moment dat er bijna een Dafje onder verbrijzeld werd). Soms was je minder fortuinlijk en dan moest je in de wachtkamer plaatsnemen waarin een grote ronde (kolen)kachel in de winter voor verwarming zorgde. Voor mij heeft het station van Visvliet een onuitwisbare indruk achtergelaten en staat het nog steeds voor daar waar het reizen begon. |
Anne Koop | 21 jan 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Doek valt voor station Visvliet (NVHN)
VISVLIET- Een kleine stenen eiland tussen de koolzaadvelden, akkers en weilanden. Dat is station Visvliet. Vrijdagmiddag drie uur, behalve op de stationsklok, die staat al tijden stil op één uur. Het is er koud en winderig. Op het geloei van de wind en gekwaak van kikkers na, is het stil. Het is die verlatenheid die de Nederlandse Spoorwegen heeft doen besluiten het kleinste stationnetje van Nederland, ruim twee kilometer van het dorp waaraan het zijn naam dankt, op te heffen. Het was niet langer de moeite waard om nog te stoppen voor de veertig reizigers uit Visvliet en omgeving, die dagelijks van de trein gebruik maken. Velen zullen zich er ongetwijfeld het hoofd over hebben gebroken. Wat heeft de (toen nog) Staatsspoorwegen ooit bezield hier een station neer te zetten? Toen de lijn Groningen-Leeuwarden op 30 mei 1866 feestelijk werd geopend, was er niet eens een station Visvliet. Pas in 1891, dertig jaar later, kwam er alsnog een halteplaats bij Visvliet. Wat daarvoor de reden was, is nooit bekend geworden. Vermoedelijk had het te maken met het toenmalige beleid zoveel mogelijk halteplaatsen aan een spoorlijn te hebben. Curieus was ook de naam ‘Visvliet’ omdat het gebouw werd neergezet op het grondgebied van de gemeente Grootegast.
Het hoge witte stationsgebouw, eveneens daterend uit 1891, heeft het honderdjarig bestaan niet meer kunnen vieren. In 1983 viel het ten prooi aan de slopershamer, daarbij geholpen door de dorpsjeugd van Visvliet. Met buldozers werd een einde gemaakt aan de laatste oorspronkelijke stationsgebouw van de lijn Groningen-Leeuwarden..
|
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (32)
Literatuur
Stations in de omgeving
Grijpskerk
(4,1 km)
Buitenpost
(6,9 km)
Zoutkamp
(10,1 km)
Veenklooster- Twijzel
(10,5 km)
Zuidhorn
(10,6 km)
Ulrum
(13,2 km)
Den Horn
(14 km)
Breweelsterweg
(14 km)
De Westereen
(14,2 km)
Leens
(14,7 km)
|