Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Oldenzaal - foto's en omschrijving op stationsweb

station Oldenzaal

Telegrafische verkorting: Odz
lijnkmjaar
Almelo- Oldenzaal- Salzbergen26,2161865
Oldenzaal- Denekamp01903 - 1936
Geopend op 18 okt 1865

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw I (1865-1957)gebouwd volgens vakwerksysteem. Hoofdgebouw bevat op verdienping een hoge zolder. Plaatskaarten kantoor heeft een open vestibule. Op vier hoeken staan driezijdige uitbouwen met een kegeldak. Aan weerszijden van het hoofdgebouw staat een lage vleugel...lees verder
verbouwing 1887stijl- en regelwerk muren worden vervangen door stenen muren. Bepleisterd, en voorzien van voegen, zodat het lijkt of het uit natuursteen is gebouwd. Velugels worden verschillend
stationsgebouw II (1957)Het station in Oldenzaal is met zijn 45 meter een langgerekt gebouw. Het heeft grote vensters, die openheid en ruimte suggereren. De borstwering is gevuld met gele verblendsteen. Het platte dak is afgewerkt met betonnen sierelementen. De luifel aan d...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Stationsplein 14
7573AV Oldenzaal
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
22 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Oldenzaal

48 afbeeldingen

33 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1900 (2)
1930 (1)
1950 (4)
1960 (3)
1970 (7)
1990 (3)
2000 (11)
2010 (13)

Station Oldenzaal was tot en met midden jaren '80 tevens het busstation, zoals bij de meeste NS stations het geval is. Ze hebben de bussen toen meer richting het binnenstad verhuisd (slechts enkele honderden meters verderop!). Toch vreemd als je bedenkt dat ze hier veel meer ruimte hadden om te staan en niemand echt in de weg zaten. Misschien weet iemand wat de redenen hiervoor destijds waren ?

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
martin meijerink7 jun 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe kom ik aan namen van personeel die op het station Oldenzaal hebben gewerkt en in welke functie??
Antwoord webmaster:
bij Het Utrechts Archief weten ze wel meer.
Ruurd Faber17 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De treindienst naar Bad Bentheim is in 2014 gestaakt
Ruurd Faber21 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gehele stationsgebouw is sinds 2005 weer in gebruik als stationsrestauratie. In de hal zijn versnaperingen te koop. De kaartverkoop is weg. Het sations zal in 2012 inwendig worden verbouwd.
Antwoord webmaster:
ik heb de opmerking verplaatst naar het station, want het gaat niet speciaal over die afbeelding.
Gertjan Stamer18 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Syntus treinstel 3436 rijdt de hele dag tussen Bad Bentheim en Hengelo,Oldenzaal kan dus 3 maal per uur naar Hengelo en 1x per uur naar Bad Bentheim,alles van spoor 1.Die 3436 is een Buffel en heeft handmatige kaartverkoop via conducteur Grensland Express Ticket(collector's item?)nr 00468 al ingelijst(haha!)website zowel NL-talig als een D-talige versie.Trein is speciaal beplakt met blauwe band en nieuwe logo's,gaat dat zien dus.
Ruurd Faber 30 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige stationsgebouw van Oldenzaal is weer volledig in gebruik. De stationsrestauratie is ongeveer 5 jaar geleden heropend en in de hal is een koffiehoek. De kaartverkoop is helaas niet hervat. Zie www.stationsrestauratieoldenzaal.nl
Antwoord webmaster:
die link stond al bij de links aan de rechterkant van de pagina genoemd. ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst, in het contactformulier kan ik het alleen zelf lezen, hier kunnen alle bezoekers het zien.
Rooz28 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
wanneer is station Oldenzaal aangesloten op het spoorwegnet?
Antwoord webmaster:
bovenaan de pagina staat geopend op 18 okt 1865. duidelijk toch?
Gertjan Stamer20 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In een uithoek van Nederland is dit zeer interessante station te vinden, vlakbij Duitsland. Hier volgen mijn waarnemeningen per jaar. 2002 - Op 2e Paasdag brote brand bij bedrijfsgebouw aan westzijde stationsgebouw en geen treinverkeer (de NS rijdt dan nog hier 2x per uur met diesels). Vanaf November verhoging van de beide perrons en aanbrengen blindegeleidetegels enzovoorts. 2003 - Op vrijdag 12 December 2003 sluit het NS loket en dus ook het gehele gebouw op een kleine wachtruimte aan perronzijde na. Om 11:00 verlaat de NS dit ooit zo drukke grensstation. Syntus start een verkooppunt bij de VVV in de stad. Syntus start haar treindiensten op zondag 14 December 2004 (2x per uur) 2004 - Wendy van Dijk en haar programma Hart in Aktie geven gehoor aan de roep om het stationsgebouw te heropenen mbt leer/werkervaring opdoende mensen met een "handicap". NS had hoge huurprijs in gedachten en na de Wendy van Dijk actie is die huurprijs enorm gedaald (exacte bedragen onbekend). Helaas gaan de opnames niet door! Opening medio Oktober Stationsrestauratie Oldenzaal: een koffiehoek in de hal en loketfront wordt een krantenhoek en restaurant wordt langzamerhand realitiet (2005 enz). 2005 - Ook in de NS tijd reden er wel eens extra treinen met het Carnaval, in het Syntus tijdperk gebeurt dat ook en de kiosk is alle carnavalsdagen open, men serveert zelfs erwtensoep en gehaktballen, broodjes en worst, koffie en zelfs de WC's zijn weer in gebruik. Het gebouw wordt tenminste weer goed gebruikt en heeft een duidelijke verwenfactor over zich. Het restaurant opent medio September en alleen ma-vr te bewonderen,smaakvol ingericht. Buiten gebeurt er ook wel wat:de oude fietsenstallingen worden gesloopt (start medio Juni en gereed in September) aan oostzijde en nieuwe overkapte stallingen en kluizen, ook nieuwe overkapte stallingen en kluizen aan westzijde en eindelijk kan men het fraaie stationsgebouw nu veel beter bekijken (vooral westzijde). 2006 - Connexxion krijgt plek aan westzijde gebouw. Achterzijde vml loket is dus vanaf voorjaar 2006 voor de buschauffeurs bestemd. 2007 - 'Mijn Openbaar Vervoer' manifestatie op zaterdag 30 en zondag 31 September en gehele gebouw open. Op zaterdag brand in verafgelegen papierloods en drukt de pret enigszins mbt bezoek van de SSN stoomtrein, doch al met al een groot succes. 2008 - Gehele voorplein gaat op de schop: busstation verhuist naar oostzijde en pal voor stationsgebouw een plein en richting stad voorbereidingen voor bouw hoog appartementencomplex (huurwoningen) en wordt het hier dus drukker en drukker mede door de staads fraaiere aankleding van het Stationsplein en het zeer succesvolle Stationsrestaurant. In Januari zet men nieuwe kaartautomaat neer met veel meer keuzes. wordt als zeer positief ervaren en stukje bij beetje wordt het hier steeds aantrekkelijker om te zijn. 2009 - Stationsrestaurant (lees de Koffiehoek) in najaar ook op zaterdag geopend. Uitbreiding van de fietsklemmen aan oostzijde met overkapping in December. Diverse media laten weten een 3 jarig experiment aan te gaan met stoptreindiensten tussen Oldenzaal en Bad Bentheim, dus weer direct naar de oosterburen...eindelijk!(December 2010?)
A. Boers8 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds 2003 is het busstation terug verplaatst naar de oorspronkelijke plaats (rond het NS-station)
Halbertsma2 jul 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oldenzaal (lijn Hengelo-Oldenzaal-Bentheim): Stationsnaam in het spoorboekje tot 6 october 1935: Oldenzaal A.S. (afkorting van Almelo-Salzbergen) ter onderscheiding van het station Oldenzaal E.O. (afkorting van Enschede-Oldenzaal).

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (4)
Vertrekstaat 1891 (7)
Vertrekstaat 1911 (21)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (14)
Vertrekstaat 1957 (34)
Vertrekstaat 1971 (47)
Personeel op dit station

Nieuws

Kansen op trein van Bad-Bentheim naar Oldenzaal (17 dec 2007)
Met Syntustrein altijd langs Goor (11 jan 2006)
Onderzoek naar treinverbinding Nordhorn- Oldenzaal (21 okt 2005)
Flinke kans op trein Oldenzaal-Bentheim (19 okt 2005)
Oldenzaal wil ook trein naar Bentheim (19 aug 2005)

Ouder nieuws over Oldenzaal

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 100)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 129)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 176, 203)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 76-77)

Stations in de omgeving

Oldenzaal EO (100 m)
Rossum (3,9 km)
Lonneker (6,5 km)
Losser (7 km)
Roomweg (8,8 km)
Hengelo Oost (8,8 km)
Denekamp (8,9 km)
Hengeloschestraat (9 km)
Enschede de Eschmarke (9,2 km)
Oldenzaalschestraat (9,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/oldenzaal