Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hengelo Oost - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hengelo Oost

Telegrafische verkorting: Hglo
lijnkmjaar
Almelo- Oldenzaal- Salzbergen17,21865
Geopend op1 jun 1975

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

abri (1975)Type glazen wachtruimte zeer marginale stationsinrichting bij voorstadshalten.

adres: 

Zwavertsweg
7552ML Hengelo
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hengelo Oost

27 afbeeldingen

18 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.

1970 (6)
2000 (5)
2010 (16)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Trainspotter8 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb in mijn jeugd van 1977 - 1984 heel wat vrije woensdagmiddagen op dit stationnetje doorgebracht om naar de voorbijkomende treinen te kijken. Naar ik meen om het half uur stopte er een zo'n heerlijk trage Hondekop Mat '54 richting Oldenzaal danwel Hengelo (waar bijna nooit iemand in- of uitstapte) en er kwamen veel internationale en goederentreinen langs. Aan de zuidoostzijde was een mooi kunstwerk gemaakt van biels, ringen en bouten vlak voor de fietsenstalling. Helaas is dit kunstwerk al weer jaren weg. Op het dak van de lage fietsenstalling kon je lopen maar de asbestplaten waren niet altijd even betrouwbaar dus je moest oppassen er niet doorheen te zakken (ja, kwajongensstreken)... Het perron aan de NW zijde had eerst een ruimte eronder en werd ondersteund door betonnen balken; het was een apart gezicht alleen de wielen van de trein voorbij te zien razen. Later in de jaren 90 werd dit perron opnieuw ingericht en op zand in een betonnen bak gebouwd. De abri's waren vaak ronduit smerig en ondankbaar lijdend voorwerp van vandalen: toen er nog verwarmingsspiralen hingen waren er vaak plastic voorwerpen tegenaangedrukt met alle stank en vervuiling vandien en het diende vaak ook als "toilet". Ook hing er in de beginjaren een joekel van een kaartjesautomaat ik elke abri. Maar die verdwenen ergens jaren 80 al.
arjan krabbenbos3 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mededeling voor de nieuwe dienstregeling 2010/2011 welke ingaat per 12 december 2010. De proefpendeldienst tussen Hengelo en Bad Bentheim vv, welke voor drie jaar geldt: Deze trein stopt NIET te Hengelo Oost,vanwege capiciteitproblemen op dit internationale traject. De tractie wordt verzorgd door DM 90 dieselstellen ( Buffels) i.pv. Plan V of mat. 64 treinstellen.De treinen die uit/van Zutphen komen keren/beginnen als vanouds in Oldenzaal en worden met Linten gereden. Deze stoppen WEL in Hengelo Oost ( eens per uur beide richtingen!).
Arjan Krabbenbos12 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station aan de internationale spoorlijn van Hengelo via Bad Bentheim en Osnabruck en verder, krijgt vanaf december 2010 een buurlandstation-status. Vanaf dat moment gaat een 3 jarige proef van start om een exploiteren van een internationale pendelstopdienst tussen Hengelo en Bad Bentheim vv.Er zal gereden worden met NS materieel, zodat er een hogere en uitgebreidere reisaanbod komt tussen beiden kanten van onze Oostgrens. De Syntus Linten blijven gewoon keren in Oldenzaal en rijden tussen deze eerstgenoemde stad en Zutphen vv. Als de proef slaagt wordt het misschien definitief.........
Gertjan Stamer8 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In April/Mei 2010 wordt overkapte fietsenstalling flink uitgebreid richting het sportpark,kennelijk toch drukker dan eerst.
Gertjan Stamer25 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In November 2001 start sloop langwerpige fietsenstalling aan de zuidzijde,er komt een overkapte kleinere fietsklemmen en fietskluizen voor in de plaats-gereed Januari 2002.Tijden lang slecht 1 per uur een trein naar Oldenzaal cq Hengelo...vanaf 14 December 2002 een halfuurshalte(dan nog door NS bediend)Op zondag 14 December 2003 start Syntus hier de treindienst en het blijft een halfuurshalte.In najaar 2006 volledige vernieuwing van het zijperron richting Hengelo incl vernieuwing glazen wachtruimte(dit porron wordt het meeste gebruikt door omwonenden)Opvallend is dat perron naar Oldenzaal niet wordt opgeknapt...In December 2008 bijplaatsing van extra fietsklemmen bij de al bestaande overkapping...
webmaster26 feb 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
De opmerking van Heusinkveld is niet juist. De juiste openingsdatum is 1975, bron: NS dienstregelingen.
E.J.A. Heusinkveld20 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet geopend in 1865, maar op 1 juni 1973
Antwoord webmaster:
ok dat heb ik gewijzigd

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)

Literatuur

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 130)

Stations in de omgeving

Hengelo FBK stadion (1,6 km)
Hengelo GOLS (1,9 km)
Hengelo (2 km)
Hengelosche Bad- en Zweminrichting (2,9 km)
Twekkelo (3,9 km)
Enschede Kennispark (4,2 km)
Tuindorp- Nijverheid (5,2 km)
Hengelo Gezondheidspark (5,6 km)
Borne (5,9 km)
Usselo (6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hengelooost