station Zaltbommel - foto's en omschrijving op stationsweb
station Zaltbommel
Telegrafische verkorting: Zbm
treinstation in gebruik
Provincie: gelderland
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,3 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zaltbommel
70 afbeeldingen
37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 okt 2024 zijn omrand.
|
1900 (1)
|
1920 (1)
|
1930 (1)
|
1960 (1)
|
|
1990 (2)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (8)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Theo Dijkstra | 23 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Reactie op Martijn en Ren. Heb dertig jaar naast het station gewoond. Oude station is gesloopt omdat het veel te ver uit de bewoonde wereld stond. Je kon er ook niets mee doen want alles van waarde was er binnen twee dagen uit gestolen. Het enige dat kon was een kringloopwinkel maar daar hadden wij geen behoefte aan. Maar als het om het station gaat: in Vught staat eenzelfde gebouw. |
Gertjan Stamer | 6 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op zoek naar gelijkenissen die architect vd Gaast heeft nagelaten mbt station Heemstede-Aerdenhout...was er dus vandaag en NS loket/witte wand is begin Oktober 2011 gesloopt en deuren weer ingezet en medio Oktober 2011 is er een Kiosk...versnaperingen van het bekende soort.Opvallend is dat hun reclamemateriaal ook aan entreezijde op gebouw is bevestigd..men heeft er veel vrtrouwen in blijkbaar en dat met een bediening van 2 sprinters per uur per richting. Openingstijden niet gevraagd. Dit deel van unieke gebouw dus weer open,dat is belangrijk(er). |
Marc van Dalen | 23 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het station van Zaltbommel vernieuwt ProRail voor het eerst twee complete perrons met elk een lengte van zo’n 260 meter door piepschuimblokken.
Dit perron heeft de naam COMPARON®1980
Komend weekeinde, 25 juni 2011, wordt het westelijke perron aangelegd, twee weken later volgt het oostelijk deel aan de andere kant van het spoor. Tegelijkertijd schuiven de perrons enkele tientallen meters op in noordelijke richting en worden ze een paar centimeter verhoogd om te voldoen aan de Europese standaardnorm |
Martijn | 22 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het blijft nog steeds eeuwig zonde dat ze het oude station hebben afgebroken en hebben vervangen voor een lelijke tramhalte. |
Antwoord webmaster: |
Nou ja vervangen... Het oude station stond natuurlijk wel op een heel onlogische plek, erg ver van het centrum. Inderdaad zonde dat het is afgebroken, dat had niet gehoeven, er staat nu niets op die plek, maar handhaving van de treinhalte op die plek zou niet logisch zijn geweest. |
René Verharen | 19 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ProRail heeft inmiddels (19 oktober 2010) aangekondigd de perrons te gaan vervangen. zie dit artikel. |
René Verharen | 29 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De stalen rand langs de perronwanden waarover Gertjan Stamer spreekt zijn zogenaamde tranenplaten, bedoeld om de steeds groter wordende afstand tussen de rand van het perron en het spoor te verkleinen. Een combinatie van trillingen door frequent treinverkeer, slappe ondergrond en zware betonnen constructie doen de perrons langs beide sporen verzakken in de richting van de buitenkant van de spoordijk. |
S. | 14 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aanvulling op de tekst van Gertjan Stamer: Vandaag ben ik bij dit station geweest. Opvallend gebouw. Niet-standaard. In eerste instantie kon ik de plek van het vroegere loket niet vinden. Toch moest er gezien de omvang van het gebouw wel een loket gezeten hebben. De ruimte zit vlak achter de enige ingang. De ruimte is afgesloten met platen hout, en die zijn inmiddels donkerrood geschilderd. Het valt niet zo op omdat er een grote spoorkaart aan hangt. Gertjan schrijft dat de loketruimte op spoorhoogte zat, maar dat klopt niet. Het zit tussen straatniveau en het perronniveau. De ingang ligt een verdieping boven straatniveau, er loopt buitenom zowel een trap als een hellingbaan naar toe. Het loket heeft een eigen ingang voor het personeel. Deze zit er nog, en een ronde (gele) uitbouw zit vermoedelijk een trapje naar boven.
Opmerkelijk is dat de wachtruimtes nog open zijn. Beide sporen hebben op perronniveau een wachtruimte, aan de zijde van ingang (en voormalige loket) rechthoekig, aan de andere perron opmerkelijk vierkant. Aan de andere kant (perron 1) staat een afgeslankte versie van het gebouw, uiteraard zonder loket maar wel met een zelfde trap en lift. De gebouwen aan beide zijden worden verbonden met een tunnel. Het kleinere gebouw aan de overzijde heeft geen ingang, afgezien van het perron. Er loopt ook geen straat langs, het ligt middenin de struiken. Rijwielshop is inmiddels onbemand. |
Gertjan Stamer | 23 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor wat betreft het 2e stationsgebouw van Zaltbommel;men start te bouwen in 1982 en het station opent op 15 Januari 1985;heeft een NS loket op spoorhoogte aan straatzijde en een fraaie trappartij met veel glas aan straatzijde en een tunnel onder het spoor door en daar weer veel glas en kleinere wachtruimte met veel glas dan de glasrijke wachtruimte spoor naar het zuiden.Gebouw is superwit uigevoerd en perronoverkappingen boven de weg zijn zwart alsmede wachtruimtes...de Rijwielshop is op straatniveau aan de noordzijde en daarachter een ruime parkeerplaats en in de verte zien we de spoorbrug en de verkeersbrug.Betonplastiek aan straatzijde is van Lucas van Blunderen.In 2001 komt er hier Treintaxihalte(17 December).In het voorjaar van 2003 sloop oude Rijwielshop en bouw op dezelfde plek veel groter en meer luxe Rijwielshop inclusief koffiemachine enz...dit station blinkt uit door gebrek aan horeca!Het NS loket sluit in December 2003(exacte datum onbekend)In April 2004 opent dan de nieuwe Rijwielshop officieel en gelardeerd met nieuwe overdekte fietsklemmen is er veel meer ruimte voor de fiets en wat minder ruimte voor auto's.Er is zelfs in April 2004 een extra trap naar de nieuwe Rijwielshop gebouwd/vanaf het perron dus.In 2007 kunnen we zien dat het NS loketruimtedeel is dichtgetimmerd met een witte wand. In het late najaar van 2008 start aanleg nieuwe parkeerplaatsen aan overzijde straat zuidwaarts en in voorjaar 2009 gereed om te gebruiken,opvallend is het gebrek aan een zebrapad om veilig te kunnen oversteken mbt bereiken van de perrons.Ook in 2009 is te zien dat de perronranden een stalen rand extra hebben,is het hier zo glad dan? |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (16)
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1957 (51)
Vertrekstaat 1971 (78)
Personeel op dit station
Nieuws
Ambitieus Betuws spoorplan (11 jul 2009)
Pleidooi voor nieuw station Waardenburg (26 feb 2008)
Gewijzigde treintijden in regio Tiel (8 aug 2006)
Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig (28 mrt 2006)
Station Zaltbommel raakt loket niet kwijt (21 okt 2004)
Ouder nieuws over Zaltbommel
Literatuur
Stations in de omgeving
Waardenburg
(3,2 km)
Hedel
(6,5 km)
Utrechtsche Straatweg
(7,7 km)
Geldermalsen
(8,3 km)
Tricht
(9,4 km)
Beesd
(11,2 km)
Wadenoijen
(11,6 km)
Tiel Passewaaij
(12,1 km)
Orthen
(12,4 km)
's Hertogenbosch Oost
(12,5 km)
|