Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig ( - 28 mrt 2006)

Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig

28 mrt 2006

Het treinverkeer tussen Utrecht en Nijmegen kan beter en efficiënter als de spoorbrug over de Rijn bij Kesteren wordt herbouwd en een omweg via Arnhem niet meer nodig is. Frits van Seben pleit voor een onderzoek naar dit plan. In 1988 publiceerden de Nederlandse Spoorwegen het plan ‘Rail 21’ waarin onder meer gepleit wordt voor uitbreiding van de capaciteit van het spoorwegnet.

Eén van de onderdelen van dit plan was viersporigheid van het station Amsterdam Amstel naar Utrecht CS en van Utrecht CS naar Arnhem CS.

Ruim tien jaar later (in 1999) gaf de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat toestemming voor verdubbeling van het aantal sporen tussen Amsterdam en Utrecht CS.

De werkzaamheden aan dit project zijn thans in een vergevorderd stadium van uitvoering.

Echter, voor de verdubbeling van de lijn tussen Utrecht CS en Arnhem CS trok de minister de plannen in het jaar 2000 in. Het capaciteitsprobleem op dit traject is daardoor niet opgelost.

Tot sept

Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.

Gekoppelde stations

Kesteren
Rhenen
Amsterdam Amstel
Utrecht Centraal
Arnhem Centraal
Veenendaal
Zaltbommel