Willem Kruit | 26 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Afgelopen voorjaar is het seinhuis B verplaatst van de vrijwel onbereikbare plaats tussen de sporen, verplaatst naar een plaats vlakbij de -gerestaureerde- locloods.
Ook het seinhuis wordt op dit moment onder handen genomen.
Het station heeft vier seinhuizen gehad, waarvan er twee zijn afgebroken en een verplaatst. Alleen het seinhuis P (perron) is nog op de oorspronkelijke plaats aanwezig, namelijk midden op het perron tussen sporen 3 en 4. Het is nu het kantoortje geworden van de Procesleider Perron. |
Antwoord webmaster: |
dank voor alle berichten, maar kon dat niet in een bericht? wat is het nut om deze in vier aparte berichten te plaatsen? |
Willem Kruit | 26 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor wat betreft de opmerking over de nieuwe reizigerstunnel: die tunnel is niet zo nieuw als hier wordt verteld. Het is de oude goederentunnel, die volgens mij al bij de bouw aanwezig was. Tot vlak voor de herinrichting werd de schacht aan de kant van het eerste perron afgesloten met een aantal wisselhouten. De schacht in het eilandperron was anders gedicht - ik weet niet hoe; dat was niet zichtbaar- maar er lagen tegels op.
Overigens is moet er nog een tunneltje aanwezig zijn; er zou nog een leidingtunneltje moeten lopen vanaf het eerste perron, voor de deuren naar de hal, naar het torentje, vlak bij de Spoorstraat. Vanaf het perron moet het nog bereikbaar zijn door een stalen luik in het perron. Ik weet niet zeker of dat tunneltje er nog is, in verband met de nieuwbouw van de rijwielstalling is het mogelijk verdwenen. |
Willem Kruit | 26 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tot slot heb ik een vraag: rechts naast de ingang van het station bevindt zich een ruimte die duidelijk herkenbaar is als winkeltje. Twee kleine etalageruiten en een deur daar tussen.
Ik zag het afgelopen week voor het eerst en nu ik er op let, is het op een aantal foto's ook te zien.
Weet iemand wie of wat was daar gevestigd? De VVV of de in een eerdere posting vermelde stationskapper?
Een rondje vragen bij de collegae- NS'ers leverde helaas niets op... |
Antwoord webmaster: |
ik niet, maar misschien iemand anders hier? |
Maik | 30 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat wordt er bedoelt met stoptrein (NMBS)?
Dat staat namelijk in de reisplanner als je vanaf dit station wil vertrekken.
Gr. |
Antwoord webmaster: |
da's de stoptrein naar belgie. nmbs is de treinmaatschappij in belgie |
Wijnand Bloemink | 30 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een aanvulling op het ontwerp van stationsgebouw II in Roosendaal. De voorgevel is ontworpen door ir. D.E.C. Knuttel (1857-1926), toen rijksbouwmeester. De rest is van Van Heukelom.
Wij hebben onlangs een bouwhistorisch onderzoek uitgevoerd naar het Ministerie van Economische Zaken van Knuttel (1913-1916) en toen zijn oeuvre genventariseerd. |
R.ter Beek | 3 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een jaar of 2 geleden een bezoek gebracht aan station Roosendaal.Een schitterend gebouw,maar helaas zonder de fraaie hoofdingang die in de oorlog sneuvelde.Jammer dat deze ingang niet hersteld is in zijn oorspronkelijke staat.Het nieuwe herstelde gedeelte past vogens mij niet zo goed bij het originele ,oude gedeelte.Voor het station staan heel veel fietsen opgesteld en dat maakt een rommelige indruk.Is een ondergrondse stalling niet mogelijk?Zie hoe ze dat bij station Zutphen hebben opgelost.Maar ondanks de tekortkomingen blijft het toch een interesant gebouw. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de opmerking verplaatst naar het station, want het gaat niet alleen om die afbeelding natuurlijk. die ingang had na de oorlog al veel minder nut. nu zou het helemaal buiten proporties zijn. |
Harry | 17 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier nog wat mooi oud materiaal
http://www.roosendaaltoenennu.net/Tekst/spoorstad.htm
|
Antwoord webmaster: |
de meeste fot's heb ik hier al. |
arjan krabbenbos | 23 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 1 december 2010 is ook hier de restauratie/brasserie gesloten. Het fraaie ooit zo belangrijke grensstation degradeert helaas meer tot een klein dorpsstationnetje, vanwege de steeds minder wordende diensten. Hopelijk komt er geen jarenlange leegstand, met vandalisme tot gevolg in die verlaten ruimte. Misschien een idee als onthaalplaats voor kinderen, verenigingszaal, eetcafe,winkel of tentoonstellingsruimte. In ieder geval hoop ik dat er weer snel een functie wordt gevonden voor ontspanning en tegen verder gaande verloedering. |
yede | 30 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo allemaal,
zo ook Gert jan. was er afgelopen dagen en inderdaad was het dicht. de laatste keer dat ik er was ergens in het voorjaar was het er wel rustig maar wist ik nog van niets.
lijk me dat dit te maken heeft met sevex onderdeel van NS. die de restauraties onderhoud. Haarlem is dicht. twee maanden leeggestaan nu in gebruik als salsa lokatie.
groningen was restauratie is dicht gegaan verbouwd en daar is toen Douwe Egberts in gekomen.
Amersfoort was ruimte van Nedtrain is nu restaurant perron 4/5. blijkt wel goed te lopen. inrichting vind ik erg sober.
En toen dat openging was er reclame van historische stations die zouden net als Amersfoort een restaurant krijgen. heb er eigenlijk nog weinig van gezien.
mogelijk heeft dit er iets mee te maken. er heeft wel eens reclme in het gratis blad metro gestaan.
Maar dit is niet te lezen op station Roosendaal zou aardig zijn als je wist wat er zou komen. maar Ns kennende is die niet snel met informatie.
groet,
yede |
Gertjan Stamer | 11 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Woensdag 1 December 2010 is de Brasserie voorgoed gesloten...en dus ook een toiletgroep dicht. Geen idee waarom en hoe nu verder, wie? |
Han Lefering | 2 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1950 was de heer J.A. van Heuven hoofdstationchef van Roosendaal. |
Gertjan Stamer | 22 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind Juli/begin Augustus gaat Doner Campany de ruimte betrekken die eerst kiosk was,opvallend is het klassiek ogende raam links van hoofdbuffet-dat was eerst een automatiek.De hal knapt er flink van op,mede door dat ene raam wat de oudheid van het gebouw een beetje benadrukt. |
ton sprangers | 11 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kent iemand Willem Sprangers ? |
Antwoord webmaster: |
heeft die iets met het roosendaalse spoor te maken? |
Gertjan Stamer | 3 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind Maart 2010 richt men nieuwe horeca in naast het NS loket...ruimte tussen dat loket en perron staat al jaren leeg-wordt inloopkiosk en opent op 2 April 2010. Als gevolg sluit Kiosk aan zuidzijde hal inclusief automatiek. |
Gertjan Stamer | 3 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind Maart 2010 richt men nieuwe horeca in naast het NS loket...ruimte tussen dat loket en perron staat al jaren leeg-wordt inloopkiosk en opent op 2 April 2010. Als gevolg sluit Kiosk aan zuidzijde hal inclusief automatiek. |
Gertjan Stamer | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zomaar wat gebeurtenissen van dit fraaie grenssation:Augustus 2001-Oktober 2001 verbouwing loketten NS en dus gele portacabin voor de deur.Toiletgroep ingebouwd in gebouw eilandperron laat 2002.Op 3 en 4 Juli 2004 groot feest ivm 150 jarig bestaan AR-lijn;zeer slecht weer maar toch veel publiek en veel te doen in en om het stationsgebouw. Januari start verbouwing Stationswinkel en de Brasserie neemt de verkoop tijdelijk over dmv tafels aan raamzijde perron;heropend als Kiosk Snacks begin April 2005.De oude fietsenstalling aan noordzijde krijgt een nieuwe variant pal ernaast(achter de grote muur met beelden)en dat start in Juni 2005 en enkele maanden erna gereed. Voorjaar 2005 start bouw nieuwe perrontunnel met nieuwe trappartijen en eindelijk perronliften!en is in November 2005 gereed.Op 4 November 2007 viert men nogal sober 100-jarig bestaan stationsgebouw(?)en valt totaal in het niet in vergelijking feest AR 150 jaar enkele jaren eerder!In zomer/najaar 2007 gaat busplein vernaderen en wordt fontein verzet naar het zuiden en de bussen komen dus pal voor de ingang te staan en in zomer 2008 alles weer netjes. |
Gertjan Stamer | 15 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sloop Kiosk aan zuidzijde trappartij eilandperron na verbouwing wachtruimte eilandperron tussen trappartij en lift;nieuwe inloopkiosk dus.Ergens in deze zomer van 2009 zo verbouwt.Dus wel minder wachtruimte eilandperron,werd weinig gebruikt... |
Arjan Krabbenbos | 26 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Roosendaal is nu nog het enige grensstation aan de lijn Rotterdam-Antwerpen, maar krijgt straks concurrentie van Breda, wanneer de HSL eindelijk in dienst komt. Roosendaal ontving ooit de getrokken treinen tussen Amsterdam en Parijs, maar dit is teniet gedaan toen de Thalys de verbinding overnam. ( En hier ook geen halte heeft) Roosendaal was vroeger ook gezelliger: Men kon aan een wagen thee en koffie krijgen die langs alle perrons kwam bij iedere trein die hier halt hield. Tegenwoordig kun je behalve met de Benelux ook met de stopper naar Antwerpen Centraal. Wanneer de HSL rijdt zullen de IR/L treinen welke nu in Essen beginnen/eindigen worden doorgetrokken naar Roosendaal.
Wel is sinds 15 juni j.l. het Belgische HSLgedeelte op werkdagen open tussen Noorderkempen en Antwerpen C. |
wil maas | 22 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie heeft er foto`s of anekdotes over stationskapper frans maas, vanaf ongeveer 1950
|
h.j. hennekes | 27 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte heer bramer,
naar aanleiding van het kijken naar de stationsweb, heb ik enkele dingen bekeken.
wat mij opvalt is dat de bouwer niet beschreven is.
Ik heb jongsleden familie gesproken en die vertelden mij dat diverse stations gebouwd zijn door ene v.d. wiel welke vermoedelijk uit deventer kwam, en dat deze uit 2 huwelijken 23 kinderen had.
8 kinderen uit zijn eerste huwelijk, en 15 kinderen uit zijn tweede huwelijk.
Hopende dat U hier iets mee kunt doen.
|
Antwoord webmaster: |
ik heb het bij deze bij het betreffende station geplaatst. overigens beschrijf ik nergens een bouwer van een station, simpelweg omdat deze informatie ook moeilijk te achterhalen is. |
ludo koop 15 jun 2007 | 7 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is bij u bekend of hier ook een statiionchef genaamd G. Koop heeft gewoond? Het zou voor de oorlog moeten zijn geweest. Ik weet dat mijn opa op verschillende stations heeft gewerkt in Limburg (Roermond, Geleen, Lutherade enz.) uiteindelijk is hij terrecht gekomen in Roosendaal (oorlogstijd) als hoofdstationschef. |
Rien Bierings | 22 feb 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 2005 heb ik op 72-jarige leeftijd een gedeelte van het perron mogen restaureren.
Het was me een waar genoegen en heb dit met veel plezier gedaan.
met vriendelijke groet.
M.Bierings sr. firma Bierings Metaal BV uit Tilburg |