Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
Imposant station Roosendaal wordt halte op de vrije baan (BN/DeStem - 11 feb 2011)

Imposant station Roosendaal wordt halte op de vrije baan

BN/DeStem - 11 feb 2011

Het duurt niet lang meer of het nog steeds imposante station van Roosendaal is niet meer dan een halte aan de vrije baan. Stations waar alleen af en toe een trein stopt en waar verder niets te doen is (zoals bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch) heten bij machinisten haltes aan de vrije baan. Wanneer er straks geen internationale treinen meer stoppen verhuizen de spoorwegpolitie en marechausse naar Breda, dan slutit ook het grenswisselkantoor.

Marius Broos en Jacques van Gastel kennen het station als geen ander. De 76-jarige Van Gastel werkte er jaren, en Broos heeft veel gepubliceerd over de spoorwegen.

Ze vertellen dat het station bij de bouw al te groot was, maar dat werd gedaan om internationale reizigers te imponeren. In die tijd moesten ook de reizigers worden gevisiteerd door de douane. Iedereen moest uit de trein stappen om te worden gecontroleerd. Die visitatiezaal was erg imposant met een heel hoog plafond.

Er werkten veel mensen op het station (in de jaren 30 wel zo'n duizend, in de jaren 50 waren het er ongeveer honderd), er waren aparte wachtkamers voor alle 3 toen gebruikelijke klassen en er was onder andere een stationskapper en restauratie.

Gekoppelde stations

Roosendaal
Zevenbergen
Oudenbosch