Heimen Stoffels | 18 mei 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mezelf kan ik niet melden daar ik nooit op dit station ben in- of uitgestapt, maar hier kun je het werkelijke aantal zien: [http]www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/Aantal_in-_en_uitstappers_(2006)_-_alfabetische_volgorde
Lage Zwaluwe kent dus weinig reizigers, maar meer dan jij dacht. |
Robert | 18 dec 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een vraag over het eerste stationsgebouw: Ik ben bezig met het in 3D reconstrueren van dit gebouw, en heb daartoe de tekening van dit gebouw uit het Utrechts Archief gekopieerd. Ik kan echter de functie van een aantal ruimtes niet lezen. Dit betreffen de ruimtes in de noordvleugel (ten noorden van de wachtkamer 1e en 2e klasse) en de ruimte tussen het postbureau en het magazijn in de zuidvleugel.
Is bekend wat de functie van deze ruimtes was? |
Antwoord webmaster: |
niet bij mij, als het niet op die tekning staat wordt hetvast lastig. geen ooggetuigen meer |
Jan Krijne | 26 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het verhaal Sjoerd Eeftens heb ik nog een aanvulling. Inderdaad was het zo dat er geen personentreinen werden gesplitst of samengesteld. Maar in de jaren 50 toen ik zelf als kleine jongen regelmatig dit station aandeed, stopten er wel degelijk veel treinen. Lage Zwaluwe werd als overstapplaats gebruikt voor de richting Breda en Roosendaal. Later in de jaren 60 is deze functie door Dordrecht overgenomen. Toentertijd had je zelfs een restauratie in het stationsgebouw, het rook er altijd heerlijk naar koffie en je kon er zelfs een kroket eten. Vaak was die restauratie helemaal vol want de dienstregeling van de treinen sloten nog niet echt mooi aan. |
R.Troost | 21 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@Sjoerd dat de P+R vols staat verbaast me niks met de A16 en de files. Er zou meer gebruik gemaakt moet worden van de trein. Ga maar eens via de A13. Een ramp je staat emer stil dan je rijdt. Je kan zowel met de trein als metro vanaf Rotterdam naar Den Haag. VV |
Antwoord webmaster: |
als je dan op sjoerd reageert, klik dan de link ' reageer op deze vraag/ opmerking' aan, dan krijgt hij meteen een mail. |
Maurice Snellen | 7 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij moet de postcode 4765 SK zijn. De genoemde postcode hoort bij postbussen in Lage Zwaluwe. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het veranderd |
Sjoerd Eeftens | 11 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de aanleg van de Staatslijn Breda - Rotterdam werd de lijn op Brabants grondgebied van Breda uit gericht op het punt waar nu de Moerdijkbrug ligt. Bij de huidige km 15 werd het tracé afgebogen naar het dorp Moerdijk omdat het tijdelijk de bedoeling was dat de reizigers daar overstapten op de SS-boot naar Rotterdam. De kilometrering begon toen echter in Moerdijk bij km 0. Bij het huidige station Lage Zwaluwe werd een houten noodstationsgebouw gemaakt bij een zijweg met lintbebouwing (nu is alles gesloopt) van de oude Rijksweg Breda - Moerdijk die ook nu nog in Lage Zwaluwe dorp uitkomt. Prima naam dus voor dit station in 1866.
Verder wilde men de AR-lijn Roosendaal - Moerdijk van Zevenbergen af omleggen naar dit station en ook waren er al gedachten over de Langstraatspoorweg.
Er was aanvankelijk sprake van een vijfsporig bouwemplacement van waaruit de lijn naar de Moerdijkbrug (1872) verder werd gebouwd. Toen de brug in dienst ging werd de kilometrering omgedraaid en werd de lijn naar Moerdijk een zijlijn, en later een tramweg om de beveiligng te kunnen staken, wat besparing opleverde. Het emplacement Zlw groeide in 1883 uit tot ongeveer de huidige omvang en kreeg een nieuw gebouw. In de toptijd rond 1935 werkten er rond 75 man in de dagdienst!
Later kwam de goederenlijn uit Moerdijk erbij. Onlangs zijn alle goederensporen in de beveiliging opgenomen en kan men dus op elk van de 9 goederensporen aankomen en vertrekken, dit met het oog op het stijgende havenvervoer. Er is overal nieuwe verlichting aangebracht. Gek genoeg is er nu geen mens personeel aanwezig.
Splitsen en samenstellen van rezigerstreinen is hier altijd zeer beperkt geweest; dit werd te Dordrecht of Rotterdam gedaan tot ongeveer 1960. De meeste treinen reden hier immers voorbij.
Wat de reizigersstromen van nu betreft: het parkeerterrein is elke dag meer dan volledig bezet. Ik zou zeggen: kom eens een uurtje kijken. |
Antwoord webmaster: |
prima uitleg sjoerd, en ik heb zelf ook weer wat geleerd. |
Viktor | 10 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom bestaat dit station? Splitsen kun je ook eerder of later!
Na een discussie van een halfuur....het is volkomen onduidelijk waarom dit station er is....wie is hier ooit ingestapt of uitgestapt? Meldt je nu aan!
....maar serieus, er moet toch een goede reden zijn om in de middle of nowhere een station te bouwen?
Experts...vertel het ons! |
Antwoord webmaster: |
vroeger werden wel vaker stations in the middle of nowhere gebouwd. het was vroeger best een groot station. de splitsing vond jaren hier plaats, hier werden de treinen uit rotterdam gesplitst in een deel naar roosendaal en verder en een deel naar breda en verder. |
Gertjan Stamer | 25 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
April/Mei 2010 sloop oude fietsenstallingen uit 2004(opgepimpt)aan oostzijde(bij de boerderij)alsmede aan westzijde en aldus vervangen door overkapte kluizen en klemmen.Als de boerderijzijde nou nog eens een kaartautomaat zou krijgen...handing voor reizigers uit Zevenbergschehoek! en perrons van spoor 1 en 4 een lift-kan meteen het overpad worden gesloopt,er zijn hier al doden gevallen in het verleden... |
Gertjan Stamer | 10 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1987 is er een ongelijkvloerse kruising gekomen tussen het station en de Moerdijkbrug en gaf toen verlengd zijperron spoor 1(noordwaarts),sporen 2 en 3 ook verlengd (eiland)perron(noord)en spoor 4 zijperron ook noordwaarts verlengd.Blauw getintte abri's op alle perrons.Overpad hetzelfde als enige jaren geleden...Mei 2000 verplaatsing fietsenstalling aan noordzijde stationsgebouw ivm plaatsing betonvoeten bovenleiding HSL...en vanaf 4 December 2000 parkeerplaats aan zuidzijde stationsgebouw voorgoed afgesloten.Omringende bebouwing wordt alom gesloopt,gapende leegte blijft achter,eind November 2000 start sloop stationsgebouw in zeer slechte weercondities(regen,wind).Op deze plek dus spoorlijn HSL.Vanaf 14 April t/m 6 Juli 2003 is spoor 4 buiten gebruik en start bouw voetbrug over de sporen...voetbrug is gereed voorjaar 2004 en heeft zelfs 2 wachtruimtes die als het ware zweven oven de sporen,uitkijkend naar het noorden.De voetbrug heeft ook liften...bij HSL sporen,eilandperron...sporen 1 en 4 dus niet en oude overweg nog steeds open.Voetbrug afgesloten aan uitgang oostzijde(boerderij)eerst enige parkeerplaatsen maken en oude en nieuwe fietsenstalling bouwen.Officieel gaat voetbrug pas in Februari 2004 open.Fietsenstalling bij HSL sporen opgepimpt en deels vernieuwd..in voorjaar/zomer 2005 gaan de perrons deels vernaderen-oude abri's worden vernieuwd en men plaatst meer zwarte banken,knapt er flink van op.Het is en blijft een paar planken in een immens weiland,het voorziet kennelijk in een behoefte. |
Gertjan Stamer | 9 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Rail Magazine April en Mei 2009 hebben zeer fraaie en leesbare. artikelen over het oude stationsgebouw
en alle bebouweing eromheen(cafe,huizen,bedrijven)
en zeer fraai fotowerk.Door Jan Huijksloot. |
Antwoord webmaster: |
dank je. ik heb deze tijdschriften niet omdat ik het vooral over materieel en modelbouw gaat en maar heel sporadisch over interessante zaken (voor mij dan tenminste) |
Giovanni Hartogs | 28 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens de plannen van de provincie Noord-Brabant in het kader van Brabantstad (samenwerkingsverband tussen de 4 grote Brabantse steden en Helmond) gaat station Lage Zwaluwe mogelijk omgedoopt worden in station Moerdijk.
Het station ligt ook veel dichter bij Moerdijk dan bij Hooge en Lage Zwaluwe.
Het begrip "boven en beneden de Moerdijk" krijgt dan dus weer een nieuwe dimensie, hahaha.
Ik heb zelfs eens gelezen dat er plannen waren om het "Halvezolenlijntje" weer in ere te herstellen, mogelijk als light railverbinding. Maar hoe serieus die plannen zijn of waren is mij niet bekend. |
Antwoord webmaster: |
de naamsverandering naar moerdijk is van de baan omdat dat meer dan een ton kost. van een lightrail over de halvezolen weet ik niets. zou wel jammer zijn van al die fietspaden die zijn aangelegd. |
Roel | 7 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Groot station vergleken met het plaatsje... |
Antwoord webmaster: |
ja komt vooral omdat het een splitsingsstation is. vroeger was het nog veel groter. |