Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Houthem- St. Gerlach - foto's en omschrijving op stationsweb

station Houthem- St. Gerlach

Telegrafische verkorting: Sgl
lijnkmjaar
Aachen- Maastricht27,941853
Geopend op1 jan 1888

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

tot 1 jan 1906St. Gerlach
stationsgebouw I (1852-1970)Oorspronkelijk wachterswoning, later aan beide zijkanten uitgebreid met dienstruimten.
stationsgebouw II (1903)Klein houten station met bureau wachtkamer en kleine bagageruimte.

Volgens de overlevering zou de ontwerper van dit station gerelateerd zijn geweest aan een houthandelaar, vandaar mogelijk de prachtige en rijke constructie die het onderkomen aanv...lees verder

adres: 

Caldenborghsweg 4
6301JK Valkenburg a/d Geul
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Houthem- St. Gerlach

59 afbeeldingen

28 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.

1900 (4)
1950 (2)
1960 (2)
1970 (10)
1980 (4)
1990 (3)
2000 (17)
2010 (17)

Oorspronkelijk heette deze halte St. Gerlach en was een kilometer verder naar het westen de stopplaats Houthem (later Vroenhof). Onder invloed van het oplomend toerisma begon de hotellerie in de persoon van P. Cuypers aan te dringen op de benaming Houthem. Station Houthem- St. Gerlach is voor de tourist eerder bereikbaar dan Valkenburg, met het gevolg dat veel toeristen, in verwarring, het station St. Gerlach missen en daardoor voor Houthem verloren zijn. Ten langen leste heeft men zich kunnen vinden in de oplossing halte Vroenhof en station Houthem- St. Gerlach.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Paul Tieman26 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
(voor de webmaster: het kan zijn dat dit bericht twee keer verschijnt - ik drukte per ongeluk ergens op en toen was het scherm weg...) Het stationsgebouw is inderdaad helemaal gerenoveerd/gerestaureerd. En wel op een experimentele manier: we hebben àlles behouden dat er nog was toen we begonnen (behalve de eternietbekleding - die bevatte asbest en moest er dus af) en het gebouw 'reversibel' gerestaureerd. Dat is een methode die ervoor zorgt dat elke ingreep ook weer teruggedraaid zou kunnen worden. Nog vrijwel onbekend, jammer genoeg. We hebben het principe "behoud gaat vóór vernieuwen" tot het uiterste toegepast. Zo zijn onder de nieuwe verflaag aan de buitenkant àlle oude lagen behouden gebleven - en dus kan een toekomstige onderzoeker nog altijd onderzoek blijven doen... Ik kan een heel lang verhaal maken over de waanzinnig interessante bouwhistorie van het stationsgebouwtje, maar het lijkt me handige om iedereen die meer wil weten te vragen om mij gewoon even een mailtje te sturen!
Sjoerd Laanstra25 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station wordt momenteel geheel gerenoveerd. Het is aan de buitenzijde reeds geheel geschilderd en men is nu de binnenzijde aan het doen.
Robert Kruzdlo30 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jaren heb ik het station als atelier gebruikt. Grote schilderijen geschilderd voor de stad Diemen en Amsterdam. Er zijn in verschillende bladen die over de periode dat ik het gebruikte als atelier, artiekele geschreven. Ik moet in het archief duiken wie dat waren. Ik ben er weggegaan om het vandalisme- stenen door de ruite en inbraak. Dat moet zijn rond 1999. Ik heb nog mooie foto's. Maar de jeugd was verschrikkelijk en er werd flink gedeald.
Gertjan Stamer27 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gebouw staat volledig leeg en ramen zijn nu doorzichtig(voorheen geblindeeerd)en we kunnen nu zo binnen kijken....het is zeer goed te zien dat het gebouw (deels) van hout is.
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 18 September 2002 bouw van nieuwe fietsenstalling nabij de overweg en is gelukkig fraai overkapt,de oude stalling aan oostzijde gebouw blijft nog even...November is nieuwbouw gereed. Oude stalling begin 2003 opgeruimd.In zomer 2009 zag ik de coniferen achter fietsenstalling niet meer,gerooid dus.
Jordy26 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik woon zelf schuin achter dit station! De loketten zijn er al heel lang verdwenen, einde 90er jaren heeft er nog een tijdje een videotheek gezeten, maar die zag geen brood hier, want deze heeft het niet langer uitgehouden dan een paar maanden! later heeft er volgens mij nog een atelier van een kunstenaar gezeten, maar nu staat het al geruime tijd leeg!
Antwoord webmaster:
ok, ik heb de eerdere opmerking bij de afbeelding die ik in eerste instantie naar het deze pagina had verplaatst toch verwijderd, omdat ik zag dat hij nagenoeg overeenkwam met deze.
S.22 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit weekend ben ik bij dit station geweest. De situatie van het gebouw is ongewijzigd sinds de laatste foto (nummer 19). Je kunt totaal niet naar binnen kijken, er zitten platen en kleden voor de ramen. Ik vraag mij af wat er ooit zat. Er zitten twee deuren: Aan de zijkant en de voorkant. Op oudere foto's zie je achter die zijdeur een wachtruimte. Op de deuren zag ik stickers van betaalmiddelen, niet recent en ook niet oud. Dit heb ik nooit gezien bij NS-loketten. Betekent dit dat het loket al langere tijd er niet meer is? Zat er later nog wat anders in het gebouw?
milco3 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat een naam... ik zou het 'valkenburg' 2 noemen ofzo... want dit station ligt volgens mij in (de gem.) valkenburg.
Antwoord webmaster:
lekker duidelijk wordt dat. valkenburg 1 en valkenburg 2. dan weten mensen war ze uit moeten stappen. er liggen wel meer stations in een gemeente. lijkt me niet echt een goed idee. moet je dan alles in amsterdam amsterdam 1, 2 tot en met 10 gaan noemen?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (6)
Vertrekstaat 1929 (31)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (73)
Vertrekstaat 1971 (89)
Personeel op dit station

Nieuws

Laatste houten station van Nederland behouden (7 mei 2015)
Stationsgebouw Houthem- St. Gerlach van de sloophamer gered (22 dec 2012)
Heemkunde laat oog vallen op station Houthem (22 mrt 2011)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 96)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 78)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 245)

Stations in de omgeving

Vroenhof (1,8 km)
Valkenburg (2,6 km)
Meerssen (3,4 km)
Geulle (3,8 km)
Oud Valkenburg (4,2 km)
Elsloo (wachtpost 16) (4,2 km)
Rothem (4,4 km)
Vaeshartelt (4,6 km)
Bunde (5 km)
Schin op Geul (5,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/houthemstgerlach