knooppunt van verschillende lijnen in het noorden. door stadjers ook wel hoofdstation genoemd. kreeg zijn eerste aansluiting via Leeuwarden in 1866, als station aan de doorgaande lijn Harlingen-Nieuweschans. op 1 mei1870 via Assen bij Meppel op het landelijk net aan gesloten, nadat eerst altijd via Leeuwarden moest worden gereisd.
In 1896 kwam het huidige stationsgebouw van architekt J.Gosschalk gereed (hoewel de gevel abusiefelijk 1895 vermeldt) ter vervanging van de houten barak die de verdedigers van de stad niet mocht hinderen vanwege de vestingwet. vroeger lag er een goederenlosplaats naast het station. dit is in 1988 afgebroken, en heeft plaats moeten maken voor een busstation. In 1923 is het gebouw aan de perronkant lelijk verhoogd, zonder respect voor het oude gebouw. In 1928 is een derde perron met voetgangersbrug en seinhuis aangelegd, tegenwoordig slechts een keer per week gebruikt als aankomst plaats. Had in de hoogtijdagen rechtsstreekse verbindingen met Leeuwarden, Zoutkamp, Roodeshool, Delfzijl, Woldjersspoor, Nieuweschans, Stadskanaal en ter Apel en Zwolle. Tegenwoordig nog slechts Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en Zwolle. In de imposante hal (b x d x h = 20 x 18 x 14 meter) hangan prachtige ornamenten.In de jaren 60 is deze hal helaas vernie(uw)(l)d
prachtig stationsgebouw dat op de monumenten lijst staat met langsperron middendoorbraak naar een middenperron, en een oude overloop naar een tweede middenperron. tevens een moderne overloop die een verbinding vormt tussen het busstation, het eerste perron en het eerste middenperron. aan de zuidkant van het station komt deze laatste uit op een nieuwe uitgang. Nog in oude luister is de oude wachtkamer eerste klasse, tegenwoordig in gebruik als stationsrestauratie.
Eind 1997 is begonnen met de restauratie van de centrale hal waarbij men probeert deze weer in oude luister te herstellen. Daarbij wordt het later aangebrachte tussenplafond verwijderd, zodat het prachtige plafond op 14 meter hoogte weer zichtbaar wordt, evenals de tegeltableau’s
Hilbrand Krol | 7 okt 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Hallo webmaster, zijn er poortjes in gebruik op station in Groningen? Hoe kom ik op het perron om iemand van de trein te halen die van buitenlandse afkomst is?
Vr, H.Krol |
Harry Bebingh | 13 jun 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In een eerdere reactie werd gerept over het doortrekken van de aftakking van Veendam naar Stadskanaal en misschien Emmen. Inmiddels is bekend dat in 2005 Arriva gaat rijden naar Stadskanaal. Met de STAR is overeengekomen dat ook zij hun museumritten kunnen blijven uitvoeren tussen Veendam en Stadskanaal. |
Antwoord webmaster: |
2025 bedoel je waarschijnlijk. maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk. |
Arjan Krabbenbos | 3 nov 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De treinverbinding Groningen-Bad Nieuweschans-Leer v.v. die tijdelijk beperkt was tot Winschoten/Bad Nieuweschans, vanwege de eerdere aanvaring met de Friesenbruecke over rivier de Ems rijdt sinds kort weer een stukje Duitsland in. Vanaf zaterdag 29 oktober 2016 rijdt de trein weer naar Weener. Het traject verder naar Leer en ooit misschien later doorrijdend tot Bremen kan tot 2021 nog niet plaatsvinden. De Friesenbruecke moet eerst opgeknapt zijn, omdat deze geheel vernield is door een aanvaring met een schip. Reizigers moeten dus of overstappen op een vervangende bus in Weener of kunnen vanaf Groningen een directe snelbus nemen naar Leer. |
Arjan Krabbenbos | 2 nov 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Groningen (Hoofdstation), krijgt een vernieuwd en verplaatst busstation. Nu stoppen alle lijnen aan de Noordzijde (bij Groninger Museum/ Centrumkant) aan verschillende losse halteperrons. Doordat er te weinig ruimte is voor uitbreiding en het verkeer steeds drukker wordt, gaat deze voorziening veranderen. In de nieuwe situatie stoppen alle bussen straks aan de Zuidzijde van het station waar nu nog de opstelsporen van NS/Arriva zich bevinden. Het nieuwe spooremplacement wordt gebouwd bij de splitsing van de lijnen naar Assen/Hoogezand-Sappemeer. Het nieuwe busstation krijgt een groot centraal middenperron voor alle buslijnen. |
Arjan Krabbenbos | 27 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het fraaie gerestaureerde stationsgebouw Groningen heeft als enige station in Nederland de naam Hoofdstation i.p.v. Central,Centrum of Stad achter de gemeentenam.Op de streek en stadsbussen die hie aankomen/vertrekken stond ooit CS (Centraal Station) achter,maar dat is sinds kort HS (Hoofdstation) geworden. In de NS -en Arriva dienstregelingen en treinbestemmingsborden wordt alleen Groningen getoond. Wanneer NS en Arriva het achtevoegsel Hoofdstation overnemen weet ik niet. Wel is het en directe vertaling van Hbf (9auptbahnhof) in het Duits.Groningers zijn hier apetrots over dat zij als enige in het land een Hoofdstation hebben! En geen Centraal Station of station Centraal! |
Antwoord webmaster: |
Het heet niet officieel hoofdstation. Dat bestaat niet bij de ns. Het enige officiele HS stations is Den Haag HS, maar daar beteknt het Hollands Spoor. |
Berendsen | 10 apr 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste webmaster, ik gebruik uw site voor mijn werkstuk over dit station. Maar waarom had gronongen dat kleine noodstation al als zijn eerste spoorlijn werd geopend in 1966, toen het stenen gebouw er al was? |
Antwoord webmaster: |
1866, niet 1966. Toen stond het huidige gebouw er nog niet |
joes latupeirissa | 19 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind station groningen hastikke mooi. |
Antwoord webmaster: |
groot gelijk, dat vind ik ook! |
Jules Vismale | 27 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al kom ik oorspronkelijk niet uit Groningen en ga ik er hooguit drie keer per jaar op bezoek, ik heb zo mijn eigen meningen over dit mooie station (omdat het namelijk geen torens bezit bij het hoofdgebouw mist dit gebouw een rijzge of machtige uitstraling) waar helaas wl een aantal negatieve reacties aan moeten worden toegevoegd.
Het is namelijk gewoon schandalig te noemen dat het station van Groningen, ontworpen door architect Isaac Gosschalk in 1896 en voor 75% een kopstation is, tegenwoordig vanaf een afstand meer lijkt op een oude dwerg tussen moderne kantoorgebouwen die veel groter zijn dan het station en er totaal niet bij passen! Zo is bijna 60% van het interieur (op het hoofdgebouw en het restaurant na) gemoderniseerd door middel van een Albert Heijn, een Burger King, een ijszaak en een afgesloten kantoorruimte waardoor men er vrijwel niets monumentaals meer in kan aantreffen. Het spoorwegennet achter het station is jammer genoeg, op de spoorlijn richting Zwolle na dan, niet of nauwelijks dubbelsporig gemaakt maar voornamelijk enkelsporig en zonder electrificatie waardoor de boemeltreinen van Arriva soms vrijwel leeg zijn of anders juist weer veel te vol!
En het materiaal dat gebruikt is om in 1998 het interieur van het hoofdgebouw te vernieuwen zal natuurlijk niet snel gedaan zijn met het oorspronkelijke metselwerk maar met papier-mach, plastic en nieuwe bakstenen. Ik vrees bovendien dat als het restaurant in de toekomst misschien gesloten wordt dit gaat veranderen in een winkel van de HEMA waardoor het het station niets anders meer zal zijn dan een saai en leeg decorgebouw! |
Antwoord webmaster: |
nou, nou, je kunt het inderdaad ook allemaal anders zien. ze hadden het en aantal jaren geleden ook helemaal plat kunnen gooien, dan had je nu helemaal niets meer om van te genieten. ik ben blij dat het er nog staat, dat het plafond weer in oude staat te bewonrderen was. het oude plafond was namelijk ook van papier mach. |
Jos de Groot | 6 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
TAK architecten is ook betrokken geweest bij de restauratie van Station Groningen in 2000. Dit was niet alleen architect Steenhuis. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb het toegevoegd
|
P.P. ten Hoor | 20 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nieuwe fietsflat bij hoofdstation http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111064 |
P.P. ten Hoor | 19 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoofdstation Groningen wordt verbouwd [http]hier.elementweb.nl/2012/06/19/hoofdstation-groningen-wordt-verbouwd/ |
P.P. ten Hoor | 19 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoofdstation Groningen krijgt metamorfose [http]www.rtvnoord.nl/?p=111031 |
R.M.Vonk | 27 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er nog foto's of gegevens bekend van het badhuis bij het rangeercomplex bij het hoofdstation in Groningen. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het niet, misschien een van de bezoekers, of anders de archieven in groninegn? |
Hans van Lith | 15 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie weet meer over de oud/hoofd/stationschef G.P.B. Vermij, die in de Rietlanden te Amsterdam adjunct chef was en later naar Groningen is overgeplaatst. Is hij nog in leven, is zijn adres bekend. Ik heb hem zowel in Amsterdam als Groningen gekend en was ook bij zijn dienstjubileum in de jaren zeventig in Groningen. Wie kan mij helpen, bij voorbaat dank!
Hans van Lith |
Antwoord webmaster: |
waarschijnlijk kun je bij Het Utrechts Archief wel meer vinden, maar of ze weten waar hij woont en of hij nog in leven is betwijfel ik. helaas werkt je mailadres niet zonder @ en provider. |
jelle | 19 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hoeveel stations heeft groningen??? |
Antwoord webmaster: |
ff zoeken op deze site zou ik zeggen. het zijn er 3, groningen, groningen noord en groningen europapark. |
Wim Mensinga | 10 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De loopbrug heeft als het goed is al een monumentale status . Dus ik denk dat hij wel blijft staan . Eigenlijk is het een T post met aangebouwde loopbrug. De post is uit 1928 en is geheel geklonken . Wim |
Antwoord webmaster: |
je weet het nooit, iedereen dacht dat ook van station visvliet, maar ja de tijden zijn wel veranderd gelukkig, dat zou nu niet meer zomaar worden afgebroken. het verwijderen van de post met loopbrug is dus niet iets dat zomaar kan gedaan worden, omdat het aan de overkapping is vastgeklonken. Ik kan me wel voorstellen dat de brug wordt afgeschermd, omdat het nu toch niet meer functioneel is. Wellicht raak je dan wel het zicht op de brug kwijt. |
ewolt wolters | 7 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik hoop dat dit bericht niet het einde betekent van de karakteristieke trap naar het derde perron in Groningen.
Dit stond op de site van het dagblad van het Noorden: (lees voor "perron": "spoor".
Nieuwe oversteek maakt station Groningen makkelijker
Het station in Groningen kan wel eens het meest gebruikersvriendelijke van Nederland zijn. Er is een gelijkvloerse oversteek gemaakt van perron 4, naast de kiosk, naar perron 6. De treinreizigers, die daar aankomen en vertrekken hoeven zo niet meer bagage de trap op en af te zeulen. |
Antwoord webmaster: |
een beetje overdrijven is ook een kunst. omdat alles gelijkvloers is nu meteen het meest gebruiksvriendelijke station? Leeuwarden bijvoorbeeld heeft dat al jaren. en dat ligt toch niet eens zo gek ver weg van groningen. anyway. ik hoop het niet, want die trap was wel erg leuk, maar ik denk wel dat ie gaat verdwijnen dan, tenzij ze het als monument weten aan te merken, maar dat betwijfel ik. |
D.A.M Snijders | 1 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vraag is of u mij kunt zeggen wat de oorspronkelijke kleuren zijn van het vliegend wiel wat op het staton in groningen staat
Ben al heel lang op zoek maar niemand kan mij antwoord geven.
Indien mogelijk graag een foto of plaatje
Bijvoorbaat hartelijk dank |
Antwoord webmaster: |
Nee dat weet ik niet. misschien weten ze het bij het utrechts archief? zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contact informatie. |
arjan krabbenbos | 22 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Groningen krigt 2 stadstramlijnen 1 en 2 vanaf 2016 ipv 2014. Vanaf 2020 komen er de eerste sneltramlijnen naar omliggende gemeenten welke vanaf 2025 weer verder worden uitgebreid. groningen en Friesland wil de diesellijnen het liefs electrificere, zodat het nog stiller en milieuvriendelijker wordt. Bij de tramlijnen naar Bedum en Winsum gebeurt dit al vanaf 2025, waardoor de diesel GTW meer en meer verdrongen wordt. Is dit niet eigenlijk geen kapitaal vernietiging? Misschien wel niet, omdat de GTW'tjes dan allen zijn afgeschreven rond die tijd....
Dat is nou de keerzijde van aanbesteden: Kijk maar naar de Linten van Syntus nu, de vele afgedankte streekbussen die ( straks) staan te verkommeren voordat ze gesloopt worden of nog beter snel worden verkocht kunnen worden aan een nieuwe koper.... |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit mooie en fraai gerestaureerde stationsgebouw is vertrekpunt/aankomstpunt voor alle treinen uit alle windrichtingen. Vroeger kon men hier een paar keer per dag met een Duitse sneltrein naar Leer, Oldenburg en Bremen reizen. Helaas is dit al enkele jaren niet meer het geval, alleen per stopper is alleen Leer nog rechtstreeks een paar keer per dag te bereiken.
Maar wie weet gaan er ooit in de toekomst weer doorgaande ( snelle) treinen naar Leer en van daar uirt weer rechtstreeks naar Oldenburg naar Bremen rijden.
Wel gaat er vanaf april 2011 een directe treindienst van start via Zuidbroek naar Veendam met ooit een verlenging naar Stadskanaal of zelfs Emmen.
Ook krijgt het Groninger station vanaf 2014 weer bezoek van tramlijnen die wijken van de stad gaan verbinden en komt er een sneltram over bestaand spoor naar Hoogezand en Assen en mogelijke nieuwe verbindingen per lightrail naar Leek en Roden. Ook wil men een spoorverbinding aanleggen via Drachten naar Heernveen met mogelijk later een uitbreiding naar Emmeloord,Urk en Lelystad.( Zuiderzeelijn Plus) |
Antwoord webmaster: |
of die verlenging naar stadskanaal er ooit zal komen betwijfel ik (om over Emmen nog maar niet te spreken). Stadskanaal is zo'n langgerekt en uitgestrekte plaats en het station ligt niet echt centraal (daarom was in het verleden Stadskanaal Oost ook vaak drukker dan het hoofdstation. En of er nog iets komt van die zuiderzeelijn is ook maar heel erg de vraag. |
Mathijs | 10 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is station Groningen Europapark eigenlijk al toegevoegd??? |
Antwoord webmaster: |
eh, waarom vraag je me dat hier? kun je dat niet beter met de zoekmachine opzoeken. natuurlijk staaat dat station ook op mijn site. |
w.kamminga | 26 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte Webmaster.
Even een wat laat antwoord met betrekking tot Groningen, mijn reis ging iedere dag van Grijpskerk naar Groningen naar school. |
w.kamminga | 2 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tijdens de oorlog reisde ik met de trein naar Groningen op en neer
We moesten vaak door vertragingen lang wachten op de koude donkere perrons.
Maar er was een wachtkamer waar we konden zitten tot de trein kwam. Een vertering was daar niet verpicht.
Maar de ober die er was probeerde ons toch buiten te houden.
Laer toen hij met pensioen ging sond er in de krant hoeveel weldaden hij de mensheid had bewezen.
Nooit iets van gemerkt |
Antwoord webmaster: |
van waaruit ging je treinreis? |
Gertjan Stamer | 28 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naast het DE koffiecafe per 14 December 2009 een AH to go en Julia's shop in vml gebouw waar ooit de bloemenkiosk in was gevestigd-dit opent in December 2009 na sloop van de westmuur en het dichtmetselen van de muur aan straatzijde...het gebouwtje komt er nou niet echt fraaier uit te zien...valt in het niet als je je de betonbak voor het stationsgebouw bekijkt,wat een afknapper-het lekt als een gek en zicht op fraaie trappartijen stationsgebouw vrijwel onmogelijk. |
J.H. Knot | 13 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de verbouwing in de jaren 60 is het grootste deel van de sier-betegeling van de oorspronkelijke stationshal vernietigd. Enkele panelen tegels zijn daaraan ontsnapt; spoorwegmensen uit die tijd hebben een aantal tafrelen weten te reden. Deze zijn destijds naar het spoorwegmuseum gegaan. Ik weet niet of deze bij de restauratie terug zijn gezet.
In de hal zoals ik me deze uit de jaren 60 herinner was het plaatskaartenkantoor gehuisvest in een 'gebouw in de hal'. In de huidige hal kan ik dit niet meer terugvinden.
Persoonlijk ben ik van mening dat de huidige hal nog geen schaduw is van de hal van voor de verbouwing van de jaren 60 (in dit oordeel kan natuurlijk een stuk nostalgie meewegen...) |
Antwoord webmaster: |
ja wat ze toen hebben gedaan grenst aan het misdadige. Om zulke prachtige kunstwerken te slopen en er een lelijke barak voor te zetten. hoe ze op het idee gekomen zijn dat dat een verbetering was, maar ja alles moest moderner en efficiënter. nog een geluk dat ze het gebouw hebben laten staan, en niet zoals de stationsgebouwen in het ommeland gesloopt hebben (uitzonderingen daargelaten). |
Gertjan Stamer | 6 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsrestaurate/brasserie omgetoverd tot zeer sfeervol DE koffiecafe,fraai houtwerk weer zichtbaar,luie stoelen en lekker bakkie lurken!
Opent in Augustus 2009. |