Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hulshorst - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hulshorst

Telegrafische verkorting: Hh
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle55,1791863
Geopend op20 aug 1863
Gesloten op31 mei 1987

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw (1865)laag klein gebouwtje architect: Nicolaas J. Kamperdijk
verbouwing 1876verdieping geplaatst

adres: 

Oudeweg 124
Hulshorst
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
25 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hulshorst

62 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 31 okt 2024 zijn omrand.

1910 (3)
1950 (1)
1960 (5)
1970 (19)
1980 (7)
1990 (5)
2000 (10)
2010 (9)

Gerrit Achterberg dichtte over dit station:

HULSHORST

Hulshorst, als vergeten ijzer
is uw naam, binnen de dennen
en de bittere coniferen,
roest uw station;
waar de spoortrein naar het noorden
met een godverlaten knars
stilhoudt, niemand uitlaat
niemand inlaat, o minuten,
dat ik hoor het weinig waaien
als een oeroude legende
uit uw bossen: barse bende
rovers, rans en ruw
uit het witte veluwhart.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (21)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ruud Zwart3 nov 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
Henderika Vrieling was een zus van mijn grootmoeder. Als kind bezocht ik haar dn haar man een paar maal met mijn vader op station Hulshorst. Ik ben ooit het artikel over Hilbrand Baar gestart. Een paar jaar geleden bezocht ik de gedenksteen in Yad Vashem Jeruzakem met de namen van Henderika Vrieling en Arent Baar. https://righteous.yadvashem.org/?search=Baar&searchType=righteous_only&language=en&itemId=4038877&ind=0
Ferdy Jonkers12 mrt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het moet in eind jaren 1950, begin jaren 1960 geweest zijn, dat ik in station Hulshorst een weekend heb gelogeerd. Een broer van mijn vader, Bernard Jonkers, was getrouwd met Frouke Baar en zij woonden sinds 1952 in de USA. Samen met hen en mijn neefje Hilbrand (Bram) Jonkers mocht ik mee als zij op bezoek gingen bij de vader en moeder van mijn tante Frouke. Ik herinner mij nog, met de ogen van een 8-jarige gezien, het toen grote huis, grote hal, kamers, etc. Opa en oma Baar hielden ook 's zomers kostgangers, tegenwoordig zouden wij van een B&B spreken. Mijn neefje en ik sliepen op de bovenverdieping aan de spoorzijde en ik weet nog goed, dat ik - toen er een trein voorbijraasde - ik van schrik de benen optrok! Ik heb nog een foto van onze oma Jonkers, die in de "serre" zit. Als je van de spoorzijde gezien het station bekijkt, dan is dit het uitbouwtje aan de linkerzijde van het gebouw. Ook weet ik nog dat opa Baar buiten aan iets moest draaien, wanneer er een trein was gepasseerd of nog moest komen. Als wij in de omgeving van Hulshorst zijn, dan rijden wij er altijd even langs "down memory lane', een leuke herinnering aan een vervlogen tijd.
annegie@online.nl30 okt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb zelf begin jaren zestig op dit station gewerkt. Er was 1 persoon tegelijk in dienst voor alle werkzaamheden. Het toeval wil dat mijn vader als kind er ook woonde. Zijn vader was ploegbaas bij NS. Mvg. Wim
W. Kruit10 jul 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een vuurloze loc is een stoomlocomotief zonder eigen energiebron, in dit geval zonder vuurkist, vlampijpen, rookkast en schoorsteen. Er is uiteraard wel een uitlaatpijp voor de afgewerkte stoom. De vuurloze stoomloc haalt oververhit water onder druk bij een stationaire stoomketel of een andere stoomloc. Door verlaging van de druk (openen van de regulateur) verdampt er water, ontstaat waterdamp dat, via een stoomverdeling naar de cylinders wordt geleid. Omdat de locomotief geen mogelijkheid heeft om zelf water te verhitten, wordt de "ketel" zwaar ge?soleerd en worden de cylinders, om energieverlies -warmteverlies- te beperken zijn de cylinders onder de cabine geplaatst. De vuurloze loc moet uiteraard om de zoveel tijd terug naar de stationaire ketel om heet water bij te laden en heeft om die reden maar een beperkte actieradius. E?n van de locomotiefjes van de Efteling is een verbouwde voorloze loc. De hier vermelde vuurloze loc staat nog steeds -in enigszins verwaarloosde staat- op haar plek.
G. Vogt2 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In dit stationsgebouwtje, op de bovenverdieping, schijn ik verwekt te zijn, in 1947. Mijn ouders hebben korte tijd in dit gebouw gewoond, omdat mijn vader in de vlak-na-oorlogse jaren werkzaam was bij de bvd in Amersfoort en er wegens de toen heersende woningnood maar weinig woonruimte vrij kwam. Hij woonde tijdens de oorlog met zijn familie in Nunspeet, waar zijn ouders het destijds vermaarde pension Denneheuvel bezaten. G.Vogt-Bus
Antwoord webmaster:
leuk verhaal
G.Berends1 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mieke, Als je daar nog prijs op stelt. kan ik je wel aan een paar foto's van de houtops;ag bij het station helpen.
Railrunner14 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een vraagje; hoe zit het met het servituut op het station? Weet iemand daar meer van? Wikipedia: Het station is in 1974 op de monumentenlijst werd geplaatst, maar toen niet gesloten, omdat er een servituut op zou rusten. Het verhaal gaat dat meer dan 100 jaar geleden een overeenkomst is gemaakt tussen de toenmalige grondeigenaar waarop het station ligt en spoorwegmaatschappij waarin staat dat treinen ten eeuwigen dage tenminste vier keer per dag, twee maal in beide richtingen, Hulshorst moeten aandoen. Toen na de oorlog de spoorwegen het station wilde opheffen, heeft de familie van Voorst van Beesd als eigenaar van Huize Hulshorst aangedrongen op het nakomen van het servituut.
Antwoord webmaster:
ik heb zelfs geen idee wat een servituut is. maar ik snap wat het is met je verhaal erbij. waarschijnlijk hebben ze het inderijd afgekocht?
Willy Spek11 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als inwoonster van het dorp Hulshorst heb ik geregeld gebruik gemaakt van het station. In die tijd was er altijd personeel aanwezig die handmatig de spoorbomen moesten bedienen, de jongeren van het dorp gingen dan ook graag in de nacht een kaartje leggen bij de spoorbeambte.
Th.K.Maijer28 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij vertellen van wie de vuurloose stoomlok is. Roestrijden.nl
Antwoord webmaster:
ik zelf niet, heb geen kaas gegeten van materieel, maar wellicht iemand van de bezoekers.
Sjouk de vries16 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Om de discussie omtrent de dienstwoning compleet te maken het volgende. Er heeft wel degelijk een dienstwoning gestaan op de hoek bij de spoorwegovergang. Deze werd bewoond door de laatste stationschef van Hulshorst dhr. Baar. Na vertrek van dhr. Baar is deze woning niet afgebroken maar nog geruime tijd bewoond door een wegwerker van de NS.Ben zelf vanuit deze woning getrouwd in 1969. Wilt u meer informatie over het e.e.a. mail gerust. Mvg. Sjouk de Vries Soest
Antwoord webmaster:
tot en met de bewoning door chef Baar hadden we dat al geconcludeerd, maar dat het daarna nog een tijd heeft gestaan wisten we niet. bedankt voor de informatie. Heb je misschien een foto ervan? Die heb ik namelijk nog nooit gezien (en misschien meer foto's van station Hulshorst).
Sjouk de Vries15 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft u vragen over station Hulshorst of omgeving vraag gerust heb er gewoond en gewerkt. Mvg.S. De Vries Soest
Mieke Boonen17 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben op zoek naar foto's van het overslag station van Hulshorst daar werden de hei-palen en het mijnhout die uit het leuvenumsebos werden geoogst opgeslagen en werden vandaar op de trein geladen en vervoerd naar hun bestemming groetjes mieke
Antwoord webmaster:
ik heb het niet (mijn site gaat ook over personenvervoer, niet over goederen), en ik heb al even gekeken bij het utrechts archief gekeken maar ook daar kwam ik ze niet tegen. wellicht iemand van de bezoekers hier?
Sjoerd Eeftens12 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie er allemaal in de 5.000 spoorwoningen in Nederland hebben gewoond, weet ik niet. Ik weet het alleen van Prinsenbeek, waar ik woon. Zoals ik in mijn laatste bijdrage opmerkte, en zoals Victor ook al stelde, was er inderdaad een chefswoning bij de overweg. Ik beschik alleen over tekeningen en dienstorders; daar ga ik op af.
cvdissel11 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste mensen, Er stond wel degelijk een huis op de hoek van de spoorweg overweg. Het huis werd bewoond door de Fam Baar. Meneer Baar was volgens mij de laatste stations chef die Hulshorst heeft gehad.Ik ben op zoek naar foto's van dit pand omdat mijn ouders in de vakantie kamers huurden of het vakantie huisje wat achter in de tuin stond. Cees van Dissel
Antwoord webmaster:
ging er iets mis? ik kreeg dit bericht 4 keer binnen. het duurt even voor een bericht online komt, ik moet het eerste goedkeuren.
Victor7 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De woning van de stationschef stond bij de spoorwegovergang (wordt door meerdere kaarten bevestigd).
Antwoord webmaster:
ok dat wist ik niet, het station was in eerste instantie natuulijk ook een stuk kleiner dan het nu is. daar zal geen plek zijn geweest voor een woning, naast de stationruimtes.
Victor7 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De bovenverdieping was aanvankelijk de chefswoning dacht ik, maar dat zal op den duur te krap geworden zijn. Vandaar dat er waarschijnlijk een nieuwe, aparte chefswoning is gebouwd. Het huis was in de stijl van station Soestduinen, dus vermoedelijk ook zo rond 1910 gebouwd. Het was een heel fraai huisje met houten veranda. Als Cees van Dissel ook geïnteresseerd is in een bouwtekening, kan hij een kopie opvragen bij Het Utrechts Archief, onder verwijzing naar tek. nr. 9279 van archieftoegang 959 (woning te Hulshorst, km. 55.072)
Antwoord webmaster:
dank je, natuurlijk weet jij met het archief in de hand er meer van. heb je hem dat zelf ook gemaild, of moet ik dat nog even doen?
Sjoerd Eeftens7 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nu houd ik niet van gekissebis maar er is nu nog steeds geen duidelijkheid over de dienstwoning. Welnu: boven het stationskantoor was de chefswoning. De overweg was en is bij km 55.054. Bij de overweg stond ooit aan de noordwestzijde wachtpost 49; er was daar geen wachterswoning. Later werd de overweg bediend uit post T in het stationskantoor. Het station stond en staat niet bij de overweg maar bij km 55.176. Het perronoverpad lag bij het station bij km 55.185. Andere gebouwen waren er niet, of het zou het nog aanwezige onderstation moeten zijn bij km 55.218. Aan de noordzijde lag links voorbij het stationsgebouw een losspoor met losweg. Tegenover het stationsgebouw, aan de zuidzijde, lag een spoorverbinding genaamd Boschspoor Leuvenhorst, opgebroken in 1931.
Antwoord webmaster:
volgens victor was er wel degelijk een ander gebouw, hij heeft de tekeningen in het archief. blijkbaar weet jij dus ook niet alles, en laatst victor al. kan ik dan niemand meer blindelings vertrouwen? ;-)
Sjoerd Eeftens7 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan mijn vorige reactie moet ik, na bestudering van oude tekeningen, nog toevoegen dat er inderdaad, zoals Victor aangeeft, bij km 55.075, links voorbij de overweg een chefswoning zonder nummer heeft gestaan. Na de sloop werd de chef gehuisvest in de dienstwoning voor de seinhuiswachter boven het stationskantoor.
Antwoord webmaster:
aha, dan ben je dus toch betrouwbaar :-) dank je!
Frank Arends5 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De dienstwoning was boven het station.
Antwoord webmaster:
zou meneer dat bedoelen? ik denk dat hij dacht dat er een aparte woning bij het station was, maar als de woning alleen boven het station was dan zijn er natuurlijk geen foto's van.
Cees van Dissel29 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Ik ben op zoek naar foto's van de dienstwoning van station Hulshorst Prov gelderland
Antwoord webmaster:
ik heb ze niet, maar misschien iemand van de bezoekers van de site?
Gertjan Stamer6 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 20 Mei 1980 onthulling gedenkplaat gedicht over het station van dichter Gerrit Achterberg,het is dan zijn 75ste geboortedag en onthuld door echtgenote mevr Achterberg-van Baak. Bij overweg staande loc is begin 2000 neergezet en stond jarenlang in Apeldoorn bij een handelaar.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (9)
Vertrekstaat 1911 (22)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (33)
Vertrekstaat 1971 (37)
Personeel op dit station

Nieuws

Oudeweg liever niet afsluiten, station Hulshorst onbereikbaar (6 jun 2006)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 21)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 25)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 138)

Stations in de omgeving

Nieuw Groeneveld (3,2 km)
Harderwijk (4,7 km)
Horst- Tonsel (5,8 km)
Ermelo (7,1 km)
Nunspeet (7,2 km)
Volenbeek (9,5 km)
Putten (11,7 km)
Bijsteren (12,7 km)
Hooge Steeg (14,4 km)
Diermen (15,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hulshorst