station Rhenen - foto's en omschrijving op stationsweb
station Rhenen
Telegrafische verkorting: Rhn
Geopend op | 18 feb 1886 |
Gesloten op | 17 sep 1944 | |
Heropend op | 31 mei 1981 | |
treinstation in gebruik
Provincie: utrecht
stationsgebouw I (1883-1957) | Type Hemmen Aantrekkelijk asymmetrisch gebouw. Hoog gedeelte als woning ingericht. Boven de toegangsdeuren gelegen in het midden van de gevel, net naast het woongedeelte is een versiering aangebacht van glas in loo...lees verder
architect: M.A. van Wadenoyen
| stationsgebouw II (1981) | Kopstationnetje. Slechts een wachtruimte met plaatskaarten kantoortje. Werd beschadingd door een doorschietende trein maar weer opgebouwd.
architect: C. Douma
|
Exacte locatie op Google Maps (51,95791°N 5,57822°E )
20 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,2 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rhenen
89 afbeeldingen
Sorteer de afbeeldingen op jaartal
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 17 mrt 2025 zijn omrand.
 |
cijfer 2 (1)
 |
cijfer 1 (1)
19 afbeeldingen hebben nog geen waardering gekregen.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (7)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer | 16 mei 2011 |
|
Veel veranderd...in Mei verlenging van de overkapte fietsklemmen/fietskluizen en bow van nieuwe...alle naar het zuiden toe en dus iets minder parkeerplaatsen. Fietsklemmen onder viaduct oostboog verwijderd en opvallend zijn de verwijderde kaartautomaten pal voor loketgebouwtje(er staat er nu nog 1),andere staan in trottoir rechts entree.Meer infoborden bij die kaartautomaten.Loketwand is nu educatieve plaat,soms is wachtruimte open...loketdeel is heringericht,functie onbekend.Men zou er een soort van educatief steunpunt van kunnen maken...lijkt me erg zinnig. |
Gertjan Stamer | 14 feb 2010 |
|
Perronverlenging naar dorp Achterberg najaar 2000 met identieke gewassen grinttegels!,ook rond die tijd nieuwe overkapte fietsenstallingen op plek oude stallingen + extra klemmen onder stenen brug autoverkeer.In Maart 2004 sluit het NS loket.Ook in voorjaar 2004 plaatsing oude ne nieuwe fietsenstalling zijde Kastanjelaan(vanaf het perron trap aan oostzijde dus). |
Antwoord webmaster: |
naar Achterberg vind ik wel heel vreemd omschreven. Het station ligt toch niet bij Achterberg in de buurt? Bovendien konden ze het moeilijk de andere kant op verlengen, de lijn loopt dood. |
Roel | 17 apr 2008 |
|
Reactie op milco, Enkhuizen was vroeger ook een soort doorgaansstation, de trein werd op de boot gereden en de boot ging naar friesland, waar de trein daar verder ging vanaf Stavoren naar Leeuwarden, het enige wat daar nu nog wat over is, is een touristische boot die in het hoogseizoen 3x per dag heen en weer vaart. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad was ik even vergeten. dank je wel. |
Roel | 11 nov 2007 |
|
Waarom trekken ze deze spoorlijn niet door naar Kesteren.. zoals eerst.. dat scheeld toch een hele hoop omreizen? |
Antwoord webmaster: |
ja maar dat zijn maar zo weinig reizigers die dat moeten afleggen. dat kun je best met een bus af, en dan moeten ze daar nog een grote spoorbrug voor aanleggen? wie zal dat betalen? |
milco | 21 feb 2007 |
|
zijn alle eindpuntstations vroeger ook eindpuntstations of waren sommige vroeger tussenstations. als het tussenstations waren (sommige dan) welke dan |
Antwoord webmaster: |
nee, bijvoorbeeld Emmen. Vroeger reden de treinen door naar Stadskanaal en vanaf daar naar Delfzijl. Of Kerkrade Centrum, daar reden de treinen vroeger naar Simpelveld door. En Rhenen niet te vergeten, daar gingen de treinen met een brug over de Rijn naar Kesteren. Dat waren ze volgens mij. |
gert arkema | 21 apr 2005 |
|
heeft iemand duidelijker foto's of andere documentatie van de perrongevel? ik kan al de reclameborden niet lezen en dat is wel van belang bij nabouwen op 1.87. |
P. Meijer | 12 jun 2004 |
|
Op deze pagina wordt gesproken over een spoorverbinding met Kesteren d.m.v. een spoorbrug. Deze lag er al toen de HSM nog de lijn Amersfoort - Kesteren exploiteerde. Ook toen al kruiste deze lijn de lijn Ut - Ah ongelijkvloers! Zie de oude ansichtkaart van de spoorbrug bij Rhenen. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, die brug is in de oorlog platgegooid en nooit herbouwd. nu rijden daar auto's. ze willen dus een nieuwe brug bouwen om de oude te vervangen. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
Info over station:
9292.nl / stations.nl
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (16)
Vertrekstaat 1940 (8)
Personeel op dit station
Nieuws
Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig (28 mrt 2006)
Nooit trein Rhenen-Kesteren (13 jan 2006)
Treindienst Utrecht- Rhenen ‘puinhoop’ (12 jan 2006)
Aantal reizigers stations Veenendaal en Rhenen gelijk (10 jan 2006)
Extra trein Veenendaal Centrum - Utrecht CS goed inpassen (24 okt 2005)
Ouder nieuws over Rhenen
Literatuur
Stations in de omgeving
Kesteren
(3 km)
Schaapsteeg
(4 km)
Opheusden
(5,4 km)
Veenendaal Centrum
(7,2 km)
Veenendaal
(7,2 km)
Echteld
(7,4 km)
Hemmen- Dodewaard
(7,6 km)
Veenendaal West
(8,4 km)
Veenendaal- De Klomp
(9,8 km)
Ede- Wageningen
(10,1 km)
|