Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Maastricht - foto's en omschrijving op stationsweb

station Maastricht

Telegrafische verkorting: Mt
lijnkmjaar
Aachen- Maastricht36,691853
Maastricht- Hasselt361856 - 1951
Maastricht- Luik28,7151861
Maastricht- Venlo0,2451865
Geopend op 23 okt 1853

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

Maastricht-Wyck I (1853-1856)langgerekt middendeel met uurwerk, met aan weerszijden een lager kort eindgebouw, in het velengde
Maastricht-Wyck II (1856-1865)zeer langgerekt gebouw. Aan de einden een hoog en smal eindgebouw
stationsgebouw I (1865-1913)eilandstation, maar toch niet. Pleintje tussen de sporen berikbaar vanaf spoorwegovergang
stationsgebouw II (1913)Het uit geschakelde volumes opgebouwde station heeft een sterk overheersende lengte-as. Het hoofdgebouw is voorzien van trapgevels. Dit geldt ook voor de markante toren, die door middel van een tussenbouw aan het hoofdgebouw is gekoppeld. Het complex...lees verder
architect: G.W. van Heukelom
Nieuwe aanbouw (2005)Een nieuwe aanbouw is verschenen naast het station waarvoor de originele vleugel is afgebroken. In de nieuwe vleugel zijn kantoren en horeca-voorzieningen gevestigd. onder het nieuwe gedeelte bevindt zich een parkeergarage.

adres: 

Stationsplein 27
6221BT Maastricht
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
42 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Maastricht

153 afbeeldingen

88 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 okt 2024 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (6)
1910 (4)
1920 (15)
1930 (10)
1940 (1)
1950 (12)
1960 (3)
1970 (17)
1980 (1)
1990 (4)
2000 (38)
2010 (36)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (19)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jules Vismale19 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Maastricht is inderdaad een zeer opvallend gebouw met zijn trappengevels en lijkt van verre soms op een groot huis, mits je de stationstoren kunt waarnemen. Het is alleen wel erg jammer om te zien hoe aan de zuidzijde een nieuwe aanbouw (kantoorgebouw) is verschenen met een veel hogere en bredere toren dan het station heeft! Veel winkels, kantoren en het restaurant in het gebouw moesten daar al sluiten door de recessie en de NS was verplicht om de spoorlijn Maastricht - Heerlen -Kerkrade over te dragen aan Veolia. Hopelijk wordt de spoorlijn naar Hasselt weer heropend en rijden er iets modernere treinen richting Luik.
Jules Vismale15 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Maastricht is inderdaad een zeer opvallend station met zijn trappengevels en lijkt van verte soms op een groot huis, mits je de stationtoren kunt waarnemen. Het is alleen wel erg jammer om te zien hoe aan de zuidzijde een nieuwe aanbouw (kantoorgebouw) is verschenen met een veel hogere en bredere toren dan het station heeft! Veel winkels, kantoren en het restaurant in het gebouw moesten daar al sluiten door de recessie en de NS was verplicht om de spoorlijn Maastricht - Heerlen -Kerkrade over te dragen aan Veolia. Hopelijk wordt de spoorlijn naar Hasselt weer heropend en rijden er iets modernere treinen richting Luik.
Maastrichtenaar27 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gerekend van het hoofdstationsgebouw is er aan de noordzijde, voorbij het busstation, betaald parkeren. Exploitant Q-park (zie site). Alleen credit card of (Nederlandse!) betaalpas om er op te komen en na afloop te betalen. Belgische betaalpassen werken niet! Bij de NS kassa is een gratis kortingsbon op het parkeren te krijgen op vertoon van het vervoersbewijs. Loopafstand tot station ca. 3-5 min.
Carine Vandervorst19 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er parkeerplaats aan het station om een auto de hele dag te laten staan? En is dat dat betalend? (geen parkeermeter want de auto moet er van 9u tot 20u kunnen blijven staan.
Antwoord webmaster:
geen idee, ik werk er niet, en woon niet in de buurt. kijk opde site van de ns of op google maps.
Paul Tieman8 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De toren bevat een trappenhuis om de verschillende verdiepingen van de gebouwen erachter te bereiken. Het bovenste deel is puur een architectonisch volume, een baken. Maastricht staat al eeuwen bekend om haar torensilhouet aan de westkant van de Maas, en architect Van Heukelom reageerde daarop met de toren van het station.
Paul Tieman8 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het toelichtende stukje over het Maastrichtse station noem je de verschillende delen die in de loop van de afgelopen eeuw zijn gesloopt. Er is inderdaad heel wat van afgeknabbeld, maar de unieke betonnen perronoverkappingen zijn echt niet gesloopt. Tenminste - twee van de drie bestaan nog. In de jaren 1980 is het meest westelijke perronoverkapping, samen met een poortgebouw gesloopt om plaats te maken voor een nieuw busstation. Wat bijna niemand weet is dat niet alleen de perronoverkappingen, maar het hele station voor een flink deel uit gewapend beton is opgetrokken. Wat in de hal een zoldering van zware houten balken lijkt, is in werkelijk een betonconstructie. Hetzelfde geldt voor de grote bogen in de hal, de plafonds in de voormalige restauratie en die van de tussenruimtes richting perrons. In 1915 was het nog niet de gewoonte om kaal beton in het zicht te laten. Het werd daarom geschilderd of bekleed met baksteen. Of het werd bewerkt alsof het natuursteen was, zoals de perronoverkappingen. Overigens is het leuk om het voormalige hoofdseinhuis van Van Ravensteijn ook tussen de foto's aan te treffen. Van 1995 t/m 1998 was daar mijn atelier gevestigd. Ik heb destijds ook de belettering "Post T" weer opnieuw aangebracht op het gebouw. Iemand vraagt ergens of het stationsgebouw op de monumentenlijst staat. Dat is inderdaad het geval. Het hele gebouw, dus niet alleen de gevels. Ook de goederenloodsen verderop aan de Parallelweg zijn beschermd als rijksmonument. Overigens kunnen ook monumenten gesloopt worden hoor. Er is alleen een procedure die eraan voorafgaat. Maastricht heeft wat dat betreft geen echt fraaie geschiedenis. Het vervangen van het dienstgebouw rechts naast het station door de neo-klassieke kolos van de Berlijnse architect Kolhoff is daarvan wel een voorbeeld. Dat gebouwencomplex is overigens geen 'aanbouw' maar een op zichzelf staand geheel dat niets met het station te maken heeft.
peter daub12 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
kwam vorige maand toevallig langs natuursteenhandel smeets in meerssen waar een giga voorraad aan steen uit gesloopte gebouwen van heel limburg ligt dus ik denk dat die wel iets meer weet .... weerterstraat 6 meerssen 6231 rh tel 043-3641228 fax 3649040
Antwoord webmaster:
wie weet, dank i.i.g.
Victor7 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ DickT: Graniet (bestek 1301 Staatsspoorwegen.
Antwoord webmaster:
als je wilt, gebruik dan voor dit soort zaken de reageer opdeze vraag / opmerking link, dan had dick meteen het antwoord gekregen.
DickT6 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat is de soort en afkomst van het Natuursteen gebruitk in de gevelopeningen van het Station Maastricht?
Antwoord webmaster:
ppoeh wat een detail. misschien dat Het Utrechts Archief nog iets weet, maar ik zou niet weten of dat soort gegevens wel worden bewaard. zij hebben in elk geval de ns archieven in huis, dus als het ergens is is het daar.
Lique21 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste, Ik vraag me al jaren af waarom er zon hoge toren in het station zit. hij lijkt te smal om ruimtes te bevatten.... Alvast bedankt!
Antwoord webmaster:
zal wel gewoon een stukje versiering zijn zonder functie. waarom zitten er glas in lood ramen, als gewone ramen meer licht doorlaten?
Henk Tellekamp10 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is bekent dat de Intercity Brussel wordt opgeheven. Is het niet mogenlijk dat de IR-trein Liers-Liege-Luxembourg dan niet wordt verlegt naar Maastricht i.p.v. Liers? Er rijden al ongeveer 6 treinen per uur naar Liers vanuit Luik. Dan wordt de verbinding Maastricht-Liege toch van internationaal belang, plus een goede verbinding(1x per 2uur) een sneltrein naar Luik, buiten de gewone stoptrein om.
Antwoord webmaster:
ik heb het niet voor het zeggen, zou ook niet weten wie wel, maar het lijkt mij inderdaad wel een goed plan.
Michel Manders15 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
19-06-2010 heenreis van maastricht tot Amsterdam Terugreis eerste treinrit vanaf 07.00 uur in Amsterdam. We zijn met een groep van +- 15 man. Wat kosten dan de tickets + is de terugreis ook eerder mogelijk. Indien vragen hierover kan u mij altijd contacteren op het nr. Mvg Michel
Antwoord webmaster:
gewoon naar de site van de ns gaan lijkt mij dan handiger, dan dit als commentaar toe te voegen op een site voo stationsliefhebbers...
steve4 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
vroeger had je zo'n casema computer of anwb computer op het plein bij station maastricht heeft iemand daar een foto van?
Antwoord webmaster:
ik niet, maar wellicht kan een van de bezoekers je helpen (ik betwijfel het of het er erg duidelijk op zal staan als het al boven water komt).
Marc24 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand toevallig welke delen van het station monument zijn? Gehele gebouw of alleen de gevel, interieur of perronoverkapping?
Antwoord webmaster:
ik niet, maar wellicht iemand van de bezoekers?
Gertjan Stamer23 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1983 wordt voetbrug met liften gebouwd om eilandperron sporen 5 en 6 beter bereikbaar te maken en nieuwe entree Meerssenerweg(oostzijde dus). In 1985 verwijdert men kopspoor en stuk perron. Tevens enkele rangeersporen opgeruimd tbv parkeren Meerssenerweg-entree, periode 1983-1985. AH to go opent hier haar 6e stationswinkel per November 2000. Eind April 2003 bouw grote tijdelijke fietsenloods aan noordzijde vh station. Per 1 Mei 2003 sluit Rijwielshop in stationsgebouw tbv verbouwing/sloop zuidelijk deel stationsgebouw. Die sloop start medio Oktober 2003 en tevens sloop oude voetgangerstunnel aan deze zijde spoor. NS Internationaal sluit per 13 December 2003. Treintaxihalte sluit per 1 April 2004. In Maart 2004 verbouwt men NS Internationaal kantoor tot NS open balie en opent per 25 Juli 2004 (er stond daarvoor enige tijd gele portocabin voor gebouw). Zomer 2005 herbestrating perrons en opkanppen steunpilaren van overkappingen. Voormalig NS loketruimte al tijden leeg. Eind 2005 heringericht als Free Record Shop, opent in Januari 2006. In Januari 2009 alweer gesloten en ruimte dus leeg! Nieuwe overkapte fietsklemmen Meerssenerweg gebouwd in einde 2004. Begin 2005 heropening rijwileshop in stationsgebouw en zomer 2005 sloop tijdelijke gebouw en aanleg uitgebreidere bushaltes op die plek.
Harald9 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind het stukje over de nieuwe aanbouw ("Een ontzettend lelijke aanbouw is verschenen naast het parchtige station in plaats van een originele vleugel. Waarom? Het staat sinds de bouw al leeg.") een erg slechte toevoeging. Wat is mooi, wat is lelijk? het ligt er maar aan wat je smaak is. Ik zou dan ook willen voorstellen deze tekst te vervangen door een meer neutrale en correcte tekst: "Nieuwe aanbouw (2005) Een nieuwe aanbouw is verschenen naast het prachtige station in plaats van een originele vleugel. In de nieuwe vleugel zijn kantoren en horeca-voorzieningen gevestigd. onder het nieuwe gedeelte bevindt zich een parkeergarage."
Antwoord webmaster:
je hebt gelijk. ik ben er zelf niet echt over te spreken en erger mij aan kantoorpanden die voor leegstand worden gebouwd, terwijl er veel vraag is naar betaalbare woningen voor starters. Helemaal als er mooie panden voor moeten wijken. maar je tekst is inderdaad beter. Ik zal dit wijzigen.
milco11 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
was van de zomer op vakantie geweest. eerst een midweek in uelsen in duitsland en daarna een hele week in stramproy (limburg grens met belgie) en we (ik met mijn ouders) zijn op dit station en op valkenburg station en op weert station bij hetperron gaan zitten treinen kijken. was echt heel leuk
leenaarts9 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de lijn naar Vise heeft korte tijd een stopplaats Heer bestaan.
E12 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de website van de Telegraaf staat een artikel over heropening van de lijn naar Hasselt.
Antwoord webmaster:
volledige artikel opgenomen op de site

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (12)
Vertrekstaat 1891 (19)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (49)
Vertrekstaat 1940 (17)
Vertrekstaat 1957 (87)
Vertrekstaat 1971 (133)
Personeel op dit station

Nieuws

De kaartjesautomaat is al maanden kapot, er is niemand die hem maakt (12 aug 2008)
Twee nieuwe treinstations in regio Parkstad (8 dec 2007)
CDA wil lightrail van Maastricht naar Eijsden (26 sep 2006)
Treinoverstap in Alkmaar dreigt opnieuw (30 nov 2005)
Veel animo voor reizen met flitstrein (29 jun 2005)

Ouder nieuws over Maastricht

Literatuur

150 jaar Aken-Maastricht, een spoorgeschiedenis Michel Dreuw et.al.

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 122)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 113)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 41, 61, 260)

Stations in de omgeving

Limmel (1,2 km)
Maastricht Randwyck (1,6 km)
Maastricht Boschpoort (1,7 km)
Mariënwaard (2,2 km)
Heer (2,9 km)
Rothem (3,9 km)
Vaeshartelt (4 km)
Gronsveld (4,5 km)
Meerssen (4,8 km)
Elsloo (wachtpost 16) (5,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/maastricht