Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Vilsteren - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Vilsteren

Telegrafische verkorting: Vil
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal191903
Geopend op15 jan 1903
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw (1902-1980)Dit type wordt door de NOLS haltegebouw genoemd. Het is een woning, die ook enkele lokalen voor de stationsdienst bevat. Het is in dit geval voorzien van planken beschieting. architect: E. Cuypers
verbouwing 1915aan de linkerzijde een klein vergroting met schuin dak

adres: 

Vilsterse Allee
Vilsteren
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vilsteren

26 afbeeldingen

19 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 15 nov 2024 zijn omrand.

1910 (3)
1920 (1)
1950 (1)
1960 (7)
1970 (12)
1980 (1)
1990 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
H.G. Geertjes13 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze halte was in de zomerdiensten (augustus) van 1960-1962 gewoon in gebruik, net als Haandrik en Dalen. Ik snap dus gesloten 1938 niet. Was dit t.b.v. vakantiegangers/campinggasten in de buurt?
Antwoord webmaster:
Ik heb hier nooit eerder iets over gelezen. Betreft het hier niet de stille omgang treinen? Die reden wel in die tijd. Maar vilsteren en de andere kleinere haltes zijn in de jaren 30 uit de spoornboekjes verdwenen. Daarom is het station op deze website op die datum als gesloten genoteerd.
H.G. Geertjes13 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
N.a.v. mijn vorige opmerking.... Ik weet dit uit persoonlijke ervaring omdat we tijdens de bouwvak vakantie in de jare '60 regelmatig de rit naar het westen van Nederland maakten en daar logeerden. De blauwe engel (later rode duivel) deed 1.50 u over de rit Emmen- Zwolle. We stopten altijd in Dalen, Op de sluis van De Haandrik en bij station Vilsteren. Daar stapten enige reizigers uit dan wel in. Mijn oudste broer had het daar onlangs nog over.
Antwoord webmaster:
Bijzonder. Was dat een gewonen trein, en niet een bijzonder vervoer? Ik heb het nog even nagetrokken bij spoorweghistorici Roef Ankersmit en Kees van de Meene. Roef meldde mij:
Vilsteren werd bediend tijdens de Stille Omgang, Dalen en de Haandrik niet. Er waren geen perrons meer in die tijd. De conducteur moest toezien op veilig in- en uitstappen. Ik heb het over Vilsteren ook beschreven in mijn boek, p. 153. Ik heb hier ook nog de aanschrijvingen met de ingelegde treinen met dienstregeling
Meulman G.J.M.28 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er heeft inderdaad een wissel met rangeer spoor gelegen.Het laatste waarvoor dit rangeer spoor heeft dienst gedaan, is t.b.v. transport van gas buizen voor de uitbreiding van het gastransport systeem van de Gasunie. Hier werden de gasbuizen van de wagons over geladen op grote vrachtauto met oplegger.Vervolgens werden ze uit gereden naar de nieuw te leggen gastransport trace. Ik weet niet precies wanneer, maarik denk in de jaren 80 van de vorige eeuw.
Antwoord webmaster:
jammer dat je niet op reageer op deze vraag hebt gklikt, dan had de vraagsteller metantwoord in zijn mailbox gekregen.
nathan24 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb het idee dat er wissels hebben gelegen. klopt dat? zo ja zijn ze dan nog te zien?
Antwoord webmaster:
die zullen er wel hebben gelegen inderdaad. in de jaren 60 lag er zeker nog een wissel naar een losplaats zie ik op www.sporenplan.nl. Aha, ik had je mailadres nog gevonden in het gastenboek waar je ook een bericht achterliet. (het adres hier was niet compleet).
Gertjan Stamer10 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vilsteren moet het al 30 jaar zonder stationsgebouw doen...dorp is een katholieke enclave en bevat plm 200 inwoners.Leuk om te weten(via Wikipedia)dat de KRO in de 70ér jaren een documentaire heeft gemaakt over het landgoed Vilsteren en het dorp + station en is nog eens op TV herhaald in 2006.
Antwoord webmaster:
he dat wist ik niet. eens kijken of ik die nog ergens kan achterhalen. leuk!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1911 (11)
Vertrekstaat 1929 (12)
Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 25)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 93)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 271, 286)

Stations in de omgeving

Dalmsholte (3 km)
Ommen (4,2 km)
Rechteren (4,6 km)
Achterveld (5,1 km)
Sterkamp (6,1 km)
Lemelerveld (6,6 km)
Dalfsen (6,7 km)
Posthoorn (9,1 km)
Junne (9,5 km)
Crisman (10 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/vilsteren