H.G. Geertjes | 13 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze halte was in de zomerdiensten (augustus) van 1960-1962 gewoon in gebruik, net als Haandrik en Dalen. Ik snap dus gesloten 1938 niet. Was dit t.b.v. vakantiegangers/campinggasten in de buurt? |
Antwoord webmaster: |
Ik heb hier nooit eerder iets over gelezen. Betreft het hier niet de stille omgang treinen? Die reden wel in die tijd. Maar vilsteren en de andere kleinere haltes zijn in de jaren 30 uit de spoornboekjes verdwenen. Daarom is het station op deze website op die datum als gesloten genoteerd. |
H.G. Geertjes | 13 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
N.a.v. mijn vorige opmerking.... Ik weet dit uit persoonlijke ervaring omdat we tijdens de bouwvak vakantie in de jare '60 regelmatig de rit naar het westen van Nederland maakten en daar logeerden. De blauwe engel (later rode duivel) deed 1.50 u over de rit Emmen- Zwolle. We stopten altijd in Dalen, Op de sluis van De Haandrik en bij station Vilsteren. Daar stapten enige reizigers uit dan wel in. Mijn oudste broer had het daar onlangs nog over. |
Antwoord webmaster: |
Bijzonder. Was dat een gewonen trein, en niet een bijzonder vervoer? Ik heb het nog even nagetrokken bij spoorweghistorici Roef Ankersmit en Kees van de Meene. Roef meldde mij:
Vilsteren werd bediend tijdens de Stille Omgang, Dalen en de Haandrik niet. Er waren geen perrons meer in die tijd. De conducteur moest toezien op veilig in- en uitstappen. Ik heb het over Vilsteren ook beschreven in mijn boek, p. 153. Ik heb hier ook nog de aanschrijvingen met de ingelegde treinen met dienstregeling |
Meulman G.J.M. | 28 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er heeft inderdaad een wissel met rangeer spoor gelegen.Het laatste waarvoor dit rangeer spoor heeft dienst gedaan, is t.b.v. transport van gas buizen voor de uitbreiding van het gastransport systeem van de Gasunie. Hier werden de gasbuizen van de wagons over geladen op grote vrachtauto met oplegger.Vervolgens werden ze uit gereden naar de nieuw te leggen gastransport trace. Ik weet niet precies wanneer, maarik denk in de jaren 80 van de vorige eeuw. |
Antwoord webmaster: |
jammer dat je niet op reageer op deze vraag hebt gklikt, dan had de vraagsteller metantwoord in zijn mailbox gekregen. |
nathan | 24 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb het idee dat er wissels hebben gelegen. klopt dat? zo ja zijn ze dan nog te zien? |
Antwoord webmaster: |
die zullen er wel hebben gelegen inderdaad. in de jaren 60 lag er zeker nog een wissel naar een losplaats zie ik op www.sporenplan.nl. Aha, ik had je mailadres nog gevonden in het gastenboek waar je ook een bericht achterliet. (het adres hier was niet compleet). |
Gertjan Stamer | 10 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vilsteren moet het al 30 jaar zonder stationsgebouw doen...dorp is een katholieke enclave en bevat plm 200 inwoners.Leuk om te weten(via Wikipedia)dat de KRO in de 70ér jaren een documentaire heeft gemaakt over het landgoed Vilsteren en het dorp + station en is nog eens op TV herhaald in 2006. |
Antwoord webmaster: |
he dat wist ik niet. eens kijken of ik die nog ergens kan achterhalen. leuk! |