Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Utrecht Centraal - foto's en omschrijving op stationsweb

station Utrecht Centraal

Telegrafische verkorting: ut
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem34,9321843
Utrecht- Rotterdam01855
Utrecht- Zwolle01863
Utrecht- Boxtel01868
Geopend op 18 dec 1843

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1843-1938)hele gebouw bevat begande grond en verdieping..middenrisaliet bekroond met fronton gedragen door zes figuren. In het fronton een uurwerk.omgaande kroonlijst. Hoeken versierd met imitatie blokken natuursteen.
verbouwing 1856verlengen gebouw aan weerszijden, afbreken bestaande eindgebouwtjes en bouwen van nieuwe
verbouwing 1865ingrijpende verbouwing. Vrijstaande gebouwtjes afgebroken. Station vergroot met aan elke zijde een grote hoge vleugel, met zolderverdieping op middendeel
verbouwing 1936voor de begane grondse gevel komt een voorbouw met golvende lijn. Bestaat bijna geheel uit glas. Daarboven de oorspronkelijke gevel. architect: S. van Ravesteyn
stationsgebouw II (1939-1975)Het vorige station is kort nadat een verbouwing gereed kwam door brand verwoest. Het wordt herbouwd, waarbij het de kritiek op het vorige ontwerp ter harte wordt genomen. De gehele voorgevel krijgt een golvende aanzicht.
stationsgebouw III (1974-2010)De voetgangerstraverse voert hoog over het NS-emplacement en ligt tussen het Croeselaangebied en het Stationsplein. Hoog Catharijne heeft het predikaat Hoog te danken aan deze traverse. Van der Gaast heeft samen met M. van Schijndel het spoorwegstati...lees verder
architect: K. van der Gaast
verbouwing 1989In 1989 werd de hal, die het toenemende reizigersaanbod niet meer kon verwerken, aanzienlijk vergroot. Door de uitbreiding, vormgeving en materiaalkeuze is het een duidelijke, overzichtelijke stationshal geworden. traverse uitgebreid met vijf traveeë...lees verder
architect: M.W. Markenhof
stationsgebouw IV (2012)Vanaf 2025 worden op Utrecht Centraal circa 100 miljoen treinreizigers (inclusief overstappers) per jaar verwacht. In 2005 kwamen er bijna 59 miljoen treinreizigers op dit station. Deze reizigerstoename vereist, samen met de komst van de hoges...lees verder
architect: Benthem en Crouwel

adres: 

Stationshal 12
3511CE Utrecht
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
64 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Utrecht Centraal

271 afbeeldingen

170 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 15 nov 2024 zijn omrand.

1840 (4)
1850 (1)
1860 (1)
1870 (3)
1890 (5)
1900 (12)
1910 (5)
1920 (6)
1930 (48)
1940 (17)
1950 (13)
1960 (27)
1970 (82)
1980 (3)
1990 (3)
2000 (5)
2010 (28)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (46)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
paranormaal10 jun 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
In vergelijking met de situatie van voorheen vind ik het station erg mooi geworden. Ja, het is tevens ook een extreem decadente "vreet en koop hal" geworden maar het station en winkelcentrum waren voorheen, in vergelijking met nu, echt verschrikkelijk, een absolute monstroiteit. Hoe kon men toch tot dit besluit komen in de jaren 60? Nu voldoet het wel lekker aan de tijdsgeest "kopen kopen kopen kopen, vreten vreten vreten vreten, ik ik ik ik ik, social media social media social media, glamour glamour glamour glamour"
Arjan Krabbenbos21 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
De enorme verbouwing die het 'stationnetje' Utrecht Centraal nu ondergaat zal op 7 december 2016 feestelijk worden afgesloten.Dan gaat de nieuwe vergrootte en uitgebreide stationshal open die op de toekomst is voorbereid.Ook de perrons zijn klaar alsmede de vele vernieuwen aan spoor -en wisselcomplexen aanbeide zijden van dit knooppunt.Maar helemaal is het station niet klaar, de nieuwe enorme ondergrondse fietsenstalling, tram-en busstation moeten af zijn in 2018.
stefan19 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben enorm blij met de foto's uit de jaren '70 waarin bijna in detail duidelijk wordt hoe de traverse en later de oude stationshal zijn gemaakt. Ik hoop dat er ook veel foto's online komen van de hal tussen 1986-2010. tussen '86 en '89 bouw van de hal met de rode bogen. In de jaren '90 uitbreiding van de hal i.v.m. de komst perron 18-19, en bijvoorbeeld de tijd van de oorspronkelijke winkels in de 'rode-bogen-hal' (die zaten tussen de verschillende roltrappen in, in de hal) en de latere winkels die als het ware om de roltrappen heen waren gebouwd.
Astrid9 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe lang doe ik er deze donderdag rond 9.37 uur over om van 7a naar 5a te komen. En wat is dan de snelste route?
Antwoord webmaster:
gewoon perron oversteken. ligt aan het zelfde perron. ik denk niet dat t tijdstip veel uitmaakt trouwens ;-)
nakouwen15 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn er transportkarretjes op station utrecht centraal? ik moet met loodzware koffer van perron 3 helemaal naar de wc's aan het jaarbeurseinde van de hal, en dan naar perron 14, internationale reis, heb rugklachten, hoe oplossen?
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee. ik denk het niet. ik werk niet bij de ns.
Notturna10 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoor 6 heeft er wel gelegen. Tot de halverwege jaren '90 vertrok daar de stoptrein naar Baarn. Het precieze waarom het is opgedoekt weet ik niet, maar het was een kort kopspoortje. Ik denk dat de lengte de reden tot weghalen was.
Antwoord webmaster:
spoor 6 was ook een opstelspoor voor de omlooplocs van de trein naar het noorden schijnt.
R. Troost10 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie dat regelmatig mensen vragen om reisinformatie als perrons ed, maar deze website is gebouwd (een puik stukje trouwens Wichor Bramer maar dat even terzijde) om over de stations berichtjes te plaatsen. Of links over stations en foto's. Dit wilde ik even kwijt.
Antwoord webmaster:
je hebt helemaal gelijk dat mijn site niet bedoeld is voor dat soort vragen (daarvan kunnen de mensen de antwoorden wel vinden op de veelgestelde vragen), alleen is mijn site niet primair bedoeld om berichten over stations te plaatsen, maar vooral als verzameling van alle mooie foto's die ik in de loop der jaren heb verzameld.
R. Troost3 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zag de volgende link over de stationshal van Utrecht Centraal waar hard wordt gebouwd aan de vernieuwde hal. En hier een bericht met link waar gemeld wordt dat een gedeelte van de hal geopend is link
nulens11 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoelang doe ik erover om van perron 5 naar perron 7 over te stappen? Liggen deze perrons tegenover elkaar?
Antwoord webmaster:
Ja tegenover elkaar
jan van doorn5 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe lang doe je erover om van perron 9b naar perron 15 te komen. Ik heb namelijk 3 minuten overstaptijd.
Antwoord webmaster:
da's vrij krap. eea ligt er natuurlijk ook aan waar in de trein je zit tov de trappen enzo. maar als de ns zegt dat het kan heb je wel een kans (als je trein niet vertraagd is)
Han Lefering10 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Grootte van een station werd altijd bepaald door het aantal in- en uitstappende reizigers.
Antwoord webmaster:
ja officieel, maar bedoelt kees dat ook?
niet belangrijjk13 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoelang doe je erover om van spoor 7 naar 9 te komen?
Antwoord webmaster:
ligt er aan hoe snel je loopt en waar je in de trein zit ,het kan als je goed bij de tunnel zit in 2 minuten. ga een beetje in het midden van de trein zitten.
Ted8 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik moet binnen 3 minuten van spoor 11b naar spoor 12. Ga ik dat redden?
Antwoord webmaster:
ligt vlgs mij tegenover elkaar. als de ns dat als overstap aangeeft kan het in de regel wel.
Yvette21 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat is de loopafstand/ligging tussen spoor 1 en 18a? ik heb volgens mijn reisadvies 5 minuten tijd om over te stappen...
Antwoord webmaster:
das vrij ver van elkaar, je moet het hele station door. dat wordt wel krap, vooraan in de trein gaan zititen en meteen de tunnel in lopen, en niet naar boven door de stationshal en je haalt het wel.
Pauline de Goeij16 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, zitten op Utrecht Centraal spoor 14 & 15 bij elkaar? Ik moet morgen met mijn 3 jarige dochtertje van spoor 14 naar 15 en heb hier maar 3 minuten voor. Ga ik dit redden of moet ik helemaal bovenlangs? Alvast bedankt! Gr. Pauline
Antwoord webmaster:
Op de site fan de ns dtaat volgens mij een plattegrond
John Hoogendoorn5 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb 6 minuten van Utrechtcs perron 8a naar perron 5a.Is dit met koffers te doen.
Antwoord webmaster:
als je goed gaat zitten wel, beetje in het midden, dan zit je dicht bij de lift, maar kom niet klagen als het niet lukt.
Nanon1 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als je inderdaad 6 minuten vol hebt, is het te doen, mits je weet waar je precies naar toe moet. Ik heb het (met rugzak en koffer) nog maar nt gehaald, maar moest dus rennen voor zover dat met een koffer gaat (vind het geen goede zaak van NS dat dergelijke overstappen niet tegenover elkaar liggen).
Antwoord webmaster:
de ruimte is beperkt ze kunnen niet alle overstappen tegenover elkaar leggen. andere moeten juist een andere trein hebben.
marie louise9 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Om over te stappen (van onze reis naar Schiphol) op Utrecht CS van perron 7 naar perron 8, is dat te doen in 6 minuten met 2 zware koffers, 1 weekendtas en een klein kind? Ligt perron 8 er tegenover of moet ik trappen nemen? Ik kan nergens een plattegrond vinden van CS Utrecht.
Antwoord webmaster:
ze hadden altijd veel betere plattegronden op de ns site staan, maar nu staat er wel wat hier. Er staan echter geen spoornummer meer bij. Niet echt handig dus. Maar uit mijn hoofd (pin mij er niet op vast) liggen spoor 7 en 8 niet tegenover elkaar, maar moet je de roltrap op naar boven. met de koffers zou het denk ik wel gaan, maar in combi met een klein kind (ben zelf vader van twee) denk ik niet dat het je gaat lukken.
wim b.j. van ouwel11 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
van spoor 8 naar spoor 7a deze overstap dient in 6 min. te geschieden, als onderdeel van de reis van heerlen naar schiphol is dat voor een normaal valide persoon te doen
Antwoord webmaster:
als je 'fastwilliam' heet zeker. wat denk je zelf... 6 minuten om van spoor 8 naar spoor 7 te komen... dat zal niet echt een grote afstand zijn. als de ns iets als een overstap aangeeft is het voor een normaal valide persoon te doen.
Robert ter Beek24 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als geboren en getogen Utrechtenaar kan ik mij dit station nog heel goed herinneren.als peuter van ruim 4 jaar ging ik met mijn ouders kijken naar het afgebrande en later herbouwde station en dat was begin 1940.Mijn vader vertelde dat het heelhard vroor toen de brand uitbrak en de waterstralen van de brandweer veranderde in ijspegels.Omdat mijn vader bij het spoor werkte,ging we vaak weg met de trein.Van uit de lichte stationshal kwam je in de donkere en sombere stationsoverkapping om in de donkere en eveneens sombere coupe-wagons te stappen.De verbouwing van het station door Sybold van Ravensteyn paste absoluut niet bij de omgeving.Nu was de omgeving van het station nooit zo geweldig.Lopend naar het station van af de Jaarbeurs passeerde je wel het fraaie kantuur van Mij. de Urecht in jugendstil(later gesloopt helaas) Rutecks cafetaria,ook weg en niet te vergeten de :beter belegde broodjes van Ben Bril.Ben Bril was een beroemde boks-scheidsrechter.Dan de hoek om langs hotel Terminus(ook weg) en dan stond je op het stationsplein bij de Zeister tram.De huizen van de stationsstraat en de stationsdwarsstraat pasten echt niet bij het stationsgebouw.Vlak bij lag ook het overkluisde deel van de Leidse Rijn dat gebruit werd als parkeerplaats voor autobussen en vrachtwagens.Van 1951 tot 1955 dagelijks per trein gereisd van Utrecht naar Hilversum als scholier.In stappen op het Buurtstation waar bij de ingang een Chineesje stond met een koffertje gebrande pinda s,het pinda-chineesje dus.Later in 1954 en 1955 als student-arbeider op het station.Dus u ziet wel ik kende het station van binnen en van buiten.OPmerkelijk ook was als je het station op een warme dag verliet en het was westen wind je een vieze zure lucht opsnoof van de beenzwartfabriek aan de Vecht,de fabriek bijgenaamd de "benekluif".En dan wordt er gesloopt en ontstaat het foeilelijke "hoog Catharijne".Vaak genoemd de lelijkste plek van Nederland!.Heel veel ging tegen de grond,het Catharijnesingel werd gedempt.De nieuwbouw paste totaal niet bij de oude binnenstad.Van stationgebouw was geen sprake meer.De oude gietijzeren overkapping verdween.Nu in 2011 wordt nog meer gesloop.Dat het ook anders kan,zie station Zwolle.Oude kap weg,nieuwe moderne kap terug.Ook mooi en passend!Wat brengt de toekomst voor station Utrecht?23 november station Utrecht weer bezocht.De stationshal is gezellig ,maar geen stationsgebouw.Het blauwe klepjes-treinaanwijsbord is verdwenen.Overal steken betonkolossen omhoog.De perronoverdekkingen nieuw zijn wel mooi.met zonne panelen.En het Catharijnesingel komt weer terug.Ben toch benieuwd wat het zal worden.Mooi misschien,maar onherkenbaar.
L. Korstanje16 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Anneke, Plattegrond staat inmiddels weer op de site. De liften bevinden zich tegen de A zijde van de stationshal. Tussen alle winkeltjes (bruna-broodzaak etc..)
Antwoord webmaster:
ik denk dat anneke dat inmiddels al wel zelf heeft uitgevonden, dat bericht is maanden oud. toch bedankt voor het melden dat de plattegronden weer online staan.
Troost30 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kreeg via een tweet ondsrstaand nieuws via de website van de NOS. Het gaat over de nieuwe treinbord. Dit is nu een digitaal gehaal. Maar niet een geheel uit stukken schermen. Maar het blauwe bord wat t/m vrijdag er hing bleef ook weleen shangen. Dus ja dan maar digitaal. Of het een verbetering is?????
Antwoord webmaster:
de tijd zal het leren. lijkt me wel makkelijker aan te passen dan dat blauwe bord.
stok3 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Passagiers afzetten kan niet meer op het plateau, wel op de nieuwe Kiss & Ride bij Moreelsepark. Er is een nieuwe trap aangelegd om vanaf daar makkelijker in de stationshal te komen. De K&R is op dezelfde maniert te bereiken als het oude platform: door over de Catharijnesingel te rijden en vlak voor de inktpot rechtsaf te gaan. Dat is tegenwoordig erg spannend want door werkzaamheden rijdt alle verkeer aan de stadskant van de bak, dus komende vanaf de Daalsetunnel rijdt je dan "links". Nadat je langs de inktpot rijdt moet je rechtsaf omdat je vanzelf tegen de tramrails aanrijdt, en je rijdt dan ook meteen tegen de K&R aan die langs de tramrails ligt.
Antwoord webmaster:
ok dank dat is duidleijk.
Anneke30 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer is de plattegrond weer te raadplegen? Ik zou graag kunnen zien waar de liften zijn, om te kunnen overstappen van perrron 8a naar perron 15 met een fiets.
Antwoord webmaster:
moet je de ns vragen. zij hebben het van hun site gehaald. heb het hier pas net weggehaald, in de hoop dat het snel weer terugz ou komen.
Snoeck9 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan ik mijn gasten nog steeds per auto afzetten op het stationsplateau?
Antwoord webmaster:
vast wel, maar ik weet het niet zeker, is al lang geleden dat ik er geweest ben.
monique15 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik had inderdaad al gezien dat de plattegrond niet meer werkt, hoop dat iemand dit weet. bedankt voor je snelle reactie.
monique13 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vraagje: wij hebben 4 minuten de tijd om op utrecht centraal van spoor 12 naar spoor 14 te gaan. Is dit haalbaar, en hoe liggen de sporen? is dit hetzelfde perron, of moeten we wisselen?
Antwoord webmaster:
de ns had altijd een plattegrond op de site staan, en die nam ik hier ook over, maar die hebben ze nu niet actief. ik kan het dus niet nagaan. volgens mij is dit niet het zelfde perron, spoor 13 ligt er tussen (hoeft niet perse, want spoor 5 en 7 is wel hetzelfde perron). misschien kan iemand anders hier het beantwoorden.
eijbergen140@zonnet.nl9 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wellicht niet de goede plek voor mijn vraag, echter misschien heeft iemand tips? Wij zoeken voor onze basisschool zaken om onze school om te toveren tot een echt treinstation. Hiermee kunnen kleine en grote 'trein'zaken helpen. Naamplaten? Treinkaartjes? Klok? Posters? Afbeeldingen? Wie helpt ons of ie heeft er tips? Dank!
Antwoord webmaster:
kun je het niet bij de ns proberen. of zelf eea namaken? een vertrekstaat kun je uitprinten op de site van de ns (bij ieder station hier staat een link naar de site van de ns waar je meteen op de juiste plek terecht komt), als je het dan een beetje groot doet en op geel papier lijkt het net echt. Ik weet niet welk station in je buurt zit. misschien dat er nog meer mensen zijn die het lezen , dan kunnen ze reageren via de link die bij dit bericht staat 'reageer op deze vraag of opmerking'.
Arjan Krabbenbos25 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De ombouwfase rond dit station is thans in volle gang. De oude perronkappen worden vervangen door nieuwe met zonnecellen, de perrons worden opgehoogd en aangepast en de desolate omgeving wordt eindelijk omgetoverd in een overzichtelijke en veilige stationsomgeving. Wel is het al eens voorgekomen dat invaliden met letterlijk vallen en opstaan het station weten te vinden. Afgelopen week kwam de situatie van een oudere man in een rolstoel weer ter sprake bij het TV Utrecht nieuws die de maand hier voor een onfortuinlijke val maakte bij de tramlijn. De gemeente had nog steeds geen aanstalten gemaakt om deze onveilige situtie aan te pakken, maar beloofde afgelopen keer daar WEL wat aan te doen. Je moet er niet aan denken als er een tram aan komt die zo'n man te laat zal opmerken. Nee, ik heb dit nooit een mooi gebied gevonden, met zo'n saaie, troosteloze taxistandplaats en even zo lelijke sporthal Catherijne. Maar ook de vele hoekjes, kiosken in hal van station en Hoog Catharijne zijn onlogisch en onoverzichtelijk..Laat staan voor ouderen en gehandicapten, die het nog eens moeilijker hebben.
Nick Blanken2 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor mijn masterthesis doe ik onderzoek naar de motieven van een treinreiziger om een aankoop te doen op een station. Er worden de laatste jaren ontzettend veel nieuwe winkelformules geopend op de diverse grote stations, waarmee retail hedendaags ´core business´ is voor NS. Met nieuwe formules als Rituals, MOOI, Hema en Sissy Boy, wordt de klant (de reiziger) steeds meer bewogen langer op het station te blijven. Dat gepaard gaande met straks ´iedere 10 minuten een intercity trein vanaf de grote stations´, maakt het interessant de motieven van de reiziger te onderzoeken. De vragenlijst is van toepassing op reizigers die gebruik maken van Amsterdam en/of Utrecht Centraal en neemt een kleine 8 minuten in beslag. In totaal zijn er 18 vragen (met onderliggende subvragen) die allemaal met een enkele klik te beantwoorden zijn. Link naar de Vragenlijst N.B. De resultaten van dit onderzoek zullen anoniem worden verwerkt en niet worden gedeeld met of verstrekt aan derden. Alvast mijn dank!
r.v.erp18 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ga met de taxi naar utrecht centraal station, welk adres moet ik aan de taxicentrale ogeven, en kan de taxi ook bij de hoofdingang komen? graag uw antwoord.
Antwoord webmaster:
ik neem aan dat de taxicentrale wel weet waar hij naar toe moet. als iedereen dat zelf moet uitzoeken waar een zo vaak gebruikte locatie als Utrecht CS is... maar hij zal u naar het stationsplatform brengen, op de eerse verdieping boven het busstation, dat is vrij dicht bij de stationshal, Utrecht CS is een heel raar station dat geen hoofdingang heeft. Eigenlijk heeft het zelfs geen stationsgebouw, alleen aan hal in hoog caharijne.
Koos Egtberts29 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste lezer, Op het station utrecht e.a. gelezen over de gigantische verbouwing. Nu heb ik wat oude kleurenplaten van het station in verschillende tijden. Te weten 1923,-36,-37,-38,-48 en 1969 Prachtige platen afmeting 36 bij 26,5 cm Ik ga ze op marktplaats zetten denk dat het wel iets is voor jullie organisatie. Ik ben geen handelaar en denk dat het echt iets is voor jullie. Bij interesse laat het even weten over 2 dagen gaan ze op marktplaats.
Antwoord webmaster:
de fysieke platen hoef ik niet hoor. dan moet ik die weer ergens kwijt. misschien dat je een scan hebt voor me. ik kan ook wel links zetten naar marktplaats, dan verkopen ze misschien nog wel makkelijker.
chris wouters.7 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Ik heb de volgende vraag. Ik wil een dagje internationale treinen spotten op een station in nederland.Op welk station komen de meeste doorgaande treinen.Ik woon in Groningen Alvast bedankt voor je reactie. Chris
Antwoord webmaster:
geen idee, ik ben geen spotter, ik fotografeer treinen alleen als ze toevallig voor het station staan dat ik op de plaat wil zetten, en dat vind ik dan meestal jammer. je kunt je vraag misschien beter stellen aan de yahoogroup ovl (moet je eerst lid worden, maar als je veel spot kan er wel interessant materie tussen zitten).
Cor Onderwater22 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik moet iemand afzetten bij station Utrecht Centraal (met de auto). Welk adres kan ik hiervoor gebruiken (een ingang) in mijn TomTom?
Antwoord webmaster:
je kunt stationsplateau nemen. daar kun je met de auto het dichtstbij een ingang van het station komen, daar staan ook de taxi's.
Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de statonshal staat momenteel een fraaie tentoonstelling met 3D-Animaties over het nieuwe stationsgebied rond het jaar 2013 met een grotere hal en perronkappen van glas en zonnecellen op het dak. Het station is nu bepaald niet representatief met gedeeltelijke gesloopte kappen,rommellige omgeving. Het is verpauperd en niet bepaald een veilige omgeving met al zijn hoekjes en kiosken her en der. Totaal gaat het stationsgebied voor 20 jaar op de schop waarbij de Sneltram Nieuwegein/Ijsselstein gehandhaafd blijft bij de huidge busstations. Dit in verband met mogelijke doortrekking naar De Uithof in 2015-2020,dit zou onmogelijk zijn als het nieuwe keerpunt kwam te komen te liggen bij de Jaarbeurs. Bovendien is de looproute van stad naar tram en omgekeerd veel te lang,wat terecht op protesten stuitte.
elly30 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vroeger lag spoor 6 aan het noordeinde van het perron tussen 5 en 7, het is nog niet zo lang geleden verdwenen.
Antwoord webmaster:
er staat al bij de opmerkingen: dat tot 20 jaar geleden een spoor zes lag, waar de stoptreinen naar zwolle vandaan vertrokken.
elly30 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Perron 6 bedoel ik dan, ik ben daar regelmatig ingestapt.
Peter-paul van der Velden7 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste, Klopt het dat aan het einde van de oorlog de duitse troepen het CS op wouden blazen maar dit was verkomen door de KP (knokploeg) uit Utrecht?. Want mijn opa heeft die actie geleid alleen ik zoek er meer informatie over misschien dat uw meer weet. met vriendelijke groet, Peter-paul van der Velden
Antwoord webmaster:
waarom plaats je dit bericht twee keer bij station SS? of had je gezocht op de SS troepen? In dit geval staat SS voor StaatsSpoor. Ik heb je bericht verplaatst naar station CS.
Eelco26 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
excuses aan de webmaster voor het mailadres, ik zal het vanaf nu op de door u voorgeschreven manier doen. En de hieronder genoemde theorie van mij klopt niet, want de stippellijn ligt op de normale afstand van het perron, zoals altijd. Ik zag de doorgetrokken lijn in het midden liggen van perron 7.. en ook dat komt vaker voor. Even een rectificatie van beide zaken en esxcuses voor het mailadres. *ik gebruik soms een fake-adres omdat ik het niet fijn vindt dat mijn mailadres bekend wordt bij iedereen, en dus ook mensen die er slechte zaken mee gaan doen. Maar ik had moeten weten dat uw site (bijna) alleen maar gasten kent te vetrouwen zijn en geen misbruik zullen maken van een mailadres. Dat er geen mailadres ingevuld hoefde te worden wist ik niet, ook niet dat u veel foutmeldingen etc. kreeg, nogmaals excuses.
Antwoord webmaster:
ja ik snapte wel waarom je dat deed met dat mailadres inderdaad, en dat er hier alleen betrouwbare figuren komen wil ik niet zeggen, spambots kunnen het hele web afstruinen dus ook mijn site. maar als je geen mailadres achterlaat krijg je geen antwoord en moet je zelf terug komen om te zien wat ik of een ander heeft geschreven. Je zou ook een loginnaam aan kunnen maken (dat is wel beschermd tegen spambots) en je kunnen abonneren op de stations waar je een vraag hebt gesteld. Je krijgt dan automatisch bericht als er een opmerking is geplaatst.
Eelco16 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
hmm... uitleg van Sjoerd kan kloppen ja. Ik rijd er bijna dagelijks langs (den bosch - bijlmer) en laatst ging ik er op letten. Mij viel op dat de witte tegels, die aangeven dat passagiers liever niet die tegels moeten passeren richting spoor i.v.m vertrekkende treinen, een stuk minder dicht langs het spoor liggen dan andere sporen. Kan het niet zo zijn dat het perron aan het vroegere spoor 6 lag (stippellijn staat er nog) en dat spoor 7 een spoor zonder perron was, waar treinen konden rangeren? En dat er bij een verbouwing bleek dat spoor 6 op één of andere reden niet meer nodig was, dat het perron dus verbreed werd naar spoor 7? In dat geval zou de trap in het midden van het perron liggen en waren er twee smalle perrons.
Antwoord webmaster:
Een opmerking vooraf: Doe eens niet zo irritant met je sletje_44 hotmail adres. Dat adres bestaat niet, vul dan niets in, dat mag ook gewoon. krijg ik weer allemaal foutmeldingen en moet ik dat adres weer gaan verwijderen. Dat spoor6 er wel heeft gelegen maar is verwijderd lijkt mij veel minder aannemelijk. op een zo groot station als Utrecht zal niet zo snel een perronspoor worden afgebroken. wat heeft die verbreding van het perron dan voor zin? had je toch veel beter de oude situatie kunnen houden. Sjoerd heeft vaak gelijk hier.
Sjoerd Eeftens11 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoor 7 was ooit spoor 1, juist voor het stationsgebouw, toen de huidige sporen 4 en 5 nog niet waren doorgetrokken naar de oostzijde. De huidige sporen 1, 2 (later aangelegd) en 3, 4 en 5 waren toen de buurtsporen. Het was de bedoeling om spoor 6 later aan te leggen en dan ook hier een driesporige perronbak te hebben (6,7,8) net als de huidige sporen 9,10,11. Het aanleggen van spoor 6 is tot nu toe niet goed mogelijk omdat er zich nog oude kapspanten van de voormalige perronkap aan de westzijde bevinden. Het plateau boven de sporen en de trappartijen laten de aanleg wel toe en dit is ook nog steeds de bedoeling.
Antwoord webmaster:
Aha, dat is nog eens een goede uitleg. Nu snap ik het ook, dat geeft meteen een andere reden waarom spoor 6 ontbreekt. dat moet nog worden aangelegd.
Eelco10 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
mij viel inderdaad ook op dat perron 6 ontbreekt. En dat perron 5 (ic's richting schiphol) heel smal is en perron 7 (ic's naar den helder/alkmaar) een normale breedte heeft. De trap en ondersteuningen staat niet in het midden van dat perron, maar meer richting perron 5. Maar ook perron 4 is bijv. heel smal. Weet iemand hier de ontstaansgeschiedenis van?
Frido van Orden24 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft iemand enig idee of de b-zijde van het perron van spoor 18 en 19, waar de stoptreinen richting Geldermalsen vertrekken, ooit nog van een overkapping wordt voorzien? Ook als je trein klaarstaat (wat meestal zo is) is het vanaf de trap/lift altijd een eind lopen naar de trein, zeker als je ook nog wilt kunnen zitten (lees: helemaal vooraan de trein = achteraan het perron), je bent gauw doorweekt als het regent. Ik dacht even dat het nieuw NS-beleid was om nieuwe perrons op grotere stations niet van overkappingen te voorzien, gezien het nieuwe perron in Hilversum dat ook kaal was, maar daar bouwen ze nu wel een kap
Antwoord webmaster:
ik vermoed dat ze dat wel willen gaan doen. Het is bij mijn weten zo lang gemaakt (echt belachelijk lang, je kunt haast beter naar Lunetten lopen) omdat er internationale treinen gaan stoppen. Ik vermoed dat er op dat moment wel een overkapping zal worden gerealiseerd.
Bert Esmeijer27 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er heeft tot een jaar of twintig geleden een spoor 6 gelegen aan de a-zijde van het perron waar nu alleen nog spoor 5 en 7 liggen. Hiervandaan vertrokken de stoptreinen naar Zwolle. Bij de verbouwing van het emplacement is het perron ingekort en is dit spoor opgeheven. De trap naar dit spoor vanuit de noordertunnel is nog overgebelven en ligt er nu vrij nutteloos bij.
Rienk Mebius28 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is in Utrecht CS wel een spoor 6 geweest, ongeveer op de aangewezen plaats in deze foto. Het was een kort spoortje dat diende om de wissellocomotief voor de treinen van Rotterdam/Den Haag naar Leeuwarden/Groningen vv te stallen, in de periode dat dit getrokken treinen waren.
Antwoord webmaster:
ok dank je wel, ik dacht het zelf ook al inderdaad dat het er wel geweest moest zijn, nu weten we ook waar het voor diende.
milco8 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb een vraag welk station heeft nou de meeste sporen utrecht cs of nijmegen mij werd altijd verteld dat utrecht 20 sporen heeft maar op de site van de ns zie ik wel eens dat treinen ook vertrekken op spoor 35 dus welk station is groter, utrecht cs of nijmegen? waarom heeft amsterdam cs minder sporen dan utrecht? met vriendelijke groet milco
Antwoord webmaster:
35 is inderdaad het hoogste perronnummer in nederland, maar daar ontbreken wel een groot aantal perronnummers. is niet zo dat ze er 35 perrons hebben, net als utrecht er geen 19 heeft. zo ontbreekt bijvoorbeeld spoor 6, spoor 5 en spoor 7 liggen tegen over elkaar. dat komt omdat er ook sporen een nummer hebben die niet langs een perron liggen. amsterdam cs heeft minder doorgaande treinverbindingen dan utrecht.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Stationsgebied Utrecht ondergaat metamorfose
Beschrijving van de wijzigingen die de laatste jaren aan de stationsomgeving van Utrecht hebben plaatsgevonden en de lokale weerstand daartegen.
Artist Impression Bethem en Crouwel
Beelden van het nieuwe Utrecht CS.
Film sloop stationsgebouw II Utrecht
In dit filmpje is de sloop te zien in 1973 van het oude stationsgebouw van Utrecht.
Vertrekstaat 1868 (26)
Vertrekstaat 1891 (68)
Vertrekstaat 1911 (142)
Vertrekstaat 1929 (147)
Vertrekstaat 1940 (158)
Vertrekstaat 1957 (350)
Vertrekstaat 1971 (642)
Personeel op dit station

Nieuws

Stadsstraat voor 'afgestorven' Utrecht CS (30 jul 2015)
Brabantsche opinie over Brabantsche stations (7 jun 1941)
Heden is dan de eerste trein voor het publiek naar Amersfoort, Harderwijk en Hattem gestoomd (21 aug 1863)
Perronkap met zonnecellen op Utrecht Centraal (18 apr 2011)
Spoor Breda- Utrecht Centraal voorlopig van de baan, regio geeft niet op (16 dec 2008)

Ouder nieuws over Utrecht Centraal

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 31)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 159)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 25, 29, 30)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 10, 118, 140-142, 199, 25)

Stations in de omgeving

Utrecht Buurtstation (400 m)
Utrecht SS (900 m)
Vechtbrug (1000 m)
Amsterdamsche Straatweg (1,3 km)
Jeremiebrug (1,4 km)
Utrecht Maliebaan (1,5 km)
Lunetten (2,4 km)
Utrecht Overvecht (2,4 km)
Utrecht Biltstraat (2,5 km)
Meerveldscheweg (3,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/utrechtcs