stationsgebouw IV Utrecht Centraal
stationsgebouw IV Utrecht Centraal
gebouwd in: 2012
architect:
Benthem en Crouwel
Vanaf 2025 worden op Utrecht
Centraal circa 100 miljoen treinreizigers
(inclusief overstappers)
per jaar verwacht. In 2005
kwamen er bijna 59 miljoen
treinreizigers op dit station. Deze
reizigerstoename vereist, samen
met de komst van de hogesnelheidstrein
Amsterdam - Keulen,
een grondige vernieuwing.
De nieuwe OV-terminal is onderdeel
van een ambitieus plan voor
een nieuw stadscentrum, waarbij
stationsgebied en oude binnenstad
weer één geheel worden. De historische
singelstructuur wordt hersteld
en er komt een muziekpaleis, een
stadskantoor, een mega-bioscoop
en een casino. Winkelcentrum Hoog
Catharijne ondergaat een ingrijpende
verbouwing.
Aan de oost- en de westzijde van
het station realiseert ProRail een
entree aan een groot, verhoogd
plein. Aan de Jaarbeurszijde ligt
dit voor het Beatrix Theater en het
nieuwe stadskantoor. Aan de stadszijde
vervangt het stationsplein
de vroegere verbinding tussen het
station en Hoog Catharijne.
Het station krijgt een ruime, lichte
hal met een golvende dakconstructie
die alle bus-, trein- en tramplatforms
verbindt. De zuidzijde van de hal
wordt voorzien van één lange,
glazen wand met uitzicht op de
sporen. Het is de bedoeling om
Utrecht Centraal energieneutraal
te bouwen. De perrons voor trein, bus en tram
worden onder de stationshal
gesitueerd. De taxistandplaatsen, de
kiss & ride plaatsen en de parkeergarages
zijn direct bereikbaar vanaf
de nieuwe pleinen voor en achter
het station. Rond het station komen
overdekte stallingsplaatsen voor
22 .000 fietsen, waarvan 9.000 in
een speciaal fietsgebouw. Nu heeft
Utrecht slechts 7.500 stallingsplaatsen,
grotendeels op straat.
2008
|
2008
|
2008
|
2010
|
2012
|
2012
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
2014
|
2014
|
2014
|
2014
|
2017
|
2017
|
2017
|
2017
|
2020
|
2020
|
2020
|
terug naar station Utrecht Centraal
|