Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Sneek Noord - foto's en omschrijving op stationsweb

station Sneek Noord

Telegrafische verkorting: Sknd
lijnkmjaar
Leeuwarden- Stavoren20,41883
Geopend op3 jun 1973

treinstation in gebruik
Provincie: friesland

abri (1973)Type glazen wachtruimte zeer marginale stationsinrichting bij voorstadshalten.

adres: 

Goeman Borgesiuslaan
Sneek
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Sneek Noord

30 afbeeldingen

21 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 nov 2024 zijn omrand.

1970 (6)
1990 (1)
2000 (7)
2010 (16)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
daphne26 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Ik ben nog maar net in offingawier gaan wonen en wil met de trein maar wil met mijn fiets naar station sneek noord fietsen. Is er een fietstalling en is het bewaakt met camera's of niet? En worden er veel fietsen gestolen in sneek? Graag zou ik hier antwoord op willen hebben.
Antwoord webmaster:
heb ik toch geen idee van? ik ben een hobbyist die statinos fotografeert.
Bruinsma17 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Sneek Noord Kan ik hier een kaartje kopen?
Antwoord webmaster:
Dat kan op ieder station, maar om een antwoord te krijgen moet je geen spaties in je mailadres plaatsen hoor.
W.W. Hoekema9 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking

Van voorstadhalte naar station.

Op 3 juni 1973 werd bij de Goeman Borgesiuslaan in de noordoosthoek van Sneek, bij kilometer 20,5 in de lijn Leeuwarden-Staveren, een eenvoudige voorstadshalte geopend; Sneek Noord. Een perron uit prefab betonplaten, en Leidse abri als wachtruimte was alles waaruit deze halte bestond.

In later jaren kwamen er een stationsklok en omroepinstallatie. Nadat het perron in de jaren ’90 was verhoogd en in oktober 2002 verlengd, kwam de allergrootste verandering in 2010. Er kwam een tweede perron en een passeerspoor. Op moment van verschijnen van dit clubblad is de winterdienstregeling ingevoerd. Daarin wordt in de spits een derde trein per uur opgenomen tussen Sneek en Leeuwarden. De kosten voor het laten rijden van deze extra trein in het uur bedragen € 1,3 miljoen per jaar betaald door de provincie Friesland aan Arriva. Deze bestelde hiertoe bij Stadler Zwitserland een extra GTW Spurt.

Omdat de treinen elkaar buiten Sneek en Mantgum nog ergens moesten kruisen ontstond een studie naar de mogelijkheden van een passeerspoor. Varianten met gedeeltelijke spoorverdubbeling tussen Mantgum en Scharnegoutum of een geheel nieuw station Sneek Zwette vielen af ten gunste van een uitbouw van Sneek Noord.

In februari 2010 begon aannemer BAM met het grondwerk voor de aanleg van het perron en spoor. Bij de aanleg van de lijn in 1883 was het tracé al aangelegd voor dubbelspoor. Dat en heel veel vrachtwagens zand zorgden er voor dat uiteindelijk ineen weekend-buitendienststelling tussen 5 en 7 november 2010 het project kon worden afgesloten. In dat weekend werden de wissels geplaatst, de beveiliging aangepast en een betonnen overwegbak van 26 meter lengte en 75 ton gewicht ingehesen.

In de ochtend van maandag 8 november konden de treinen richting Sneek en Stavoren voor het eerst gebruik maken van spoor 2. In de loop van de dag traden nog wat verstoringen in de beveiliging op zodat de treinvervangende bussen weer uit de remise werden gehaald. Met ingang van de winterdienst (12-12-2010) wordt een derde trein ingelegd tussen Leeuwarden en Sneek, waarmee een 20-minutendienst wordt aangeboden door Arriva en de provincie Fryslân.

Antwoord webmaster:
Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Ik heb het een beetje opmaak meegegeven, zodat het wat makkelijker leest op mijn site (regeleindes verdwijnen namelijk normaal bij het publiceren). De lijn was in 1883 natuurlijk ook als hoofdlijn aangelegd, ook vanwege de doorgaande treinen via het veer tussen stavoren en enkhuizen. daarom was dubbelspoor niet zo gek gedacht. het is nu veel meer een lokalspoorlijnte geworden (kijk maar eens naar het verschil tussen het oude stavoren en het huidige)
A.J.H.Cornelis8 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De in de zomer van 2008 toegezegde verhoging van de capaciteit op deze lijn is inmiddels uitgevoerd. Door het aanbrengen van twee wissels, een tweede perron en een inhaalspoor is Sneek Noord opgewaardeerd van halte naar station. Ingaande zondag 12 december 2010 rijden er drie in plaats van twee treinen per uur.
Gertjan Stamer13 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Railinfrabeheer start sloop oude fietsenstallingen en bouwt op zelfde plek overkapte kluizen en klemmen-November 2000/Januari 2001.Oktober 2002 perronverlenging oostwaarts gemaakt oa dmv stalen damwandprofielen.Voorjaar 2008 tijdelijke fietsklemmen erbij op grasveld oostzijde...er gaat hier heel wat gebeuren-Februari 2010 daadwerkelijke start van bouw extra perron/2e spoor en moet af zijn medio December 2010.
A.J.H.Cornelis7 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de halte Sneek Noord wordt een inhaalspoor aangelegd, dat in december 2010 gereed moet zijn; er komt dan een derde trein per uur in de dienst Sneek/Leeuwarden vv. De kosten voor het laten rijden van deze extra trein in het uur bedragen € 1,3 miljoen per jaar betaald door de provincie Friesland aan Arriva. Deze bestelt hiertoe in Zwitserland een extra Stadlertrein.
Antwoord webmaster:
Bedankt voor het bericht. Ik heb het bij de pagina van Sneek Noord geplaatst zodat ook andere bezoekers het kunnen lezen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)

Nieuws

Vaker treinen Leeuwarden-Sneek : Provincie wil lightrailtreinen in Fryslân (23 okt 2003)

Literatuur

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 130)

Stations in de omgeving

Sneek (1,1 km)
Scharnegoutum (2,5 km)
Bozum (4,5 km)
IJlst (4,6 km)
Wieuwerd (7,6 km)
Oudega (9 km)
Mantgum (10,5 km)
Jorwerd (11,8 km)
Grou- Jirnsum (12 km)
Akkrum (12,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/sneeknoord