G.J. Sijbesma | 28 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 9 december 2012 heropent Arriva het loket. Een aantal jaar geleden sloot Arriva het loket! |
Hillie van der Helm | 4 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn familie heeft Tjitte ook nog gekend.
Mijn grootvader Lange Wieger zat op de tram en is in 1944 bij Broek tijdens zijn werk verongelukt
|
Hillie van der Helmh | 4 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader werkte in de jaren 60 bij de Caf in Leeuwarden en reisde dagelijks met de blauwe - of rooie engel |
Hillie van der Helm | 2 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
mijn opoe,s huis keek er op uit , en elke week of veertien dagen waren er huil[parijen omdat we weer naar steenwijk MOESTEN |
G Middeldorp | 8 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is het telefonnummer van het station te Sneek? |
Antwoord webmaster: |
stations hebben geen telefoonnummers zoals bij de veelgestelde vragen staat vermeld. misschien dat het museum dat er gevestigd is wel telefoon heeft, maar dan moet je op de site van het museum kijken (en daarnaar zoeken, en niet alleen naar station sneek). |
Arjan Krabbenbos | 31 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station herbergt sinds enige jaren het Modelspoormuseum in het oude historische stationsgebouw. Maar vanaf volgend jaar april t/m oktober 2011 komt hier een nieuwe attractie bij. Dan start er een geregelde stoomtreindienst tussen Sneek en Stavoren vv en als eerste op een geexploiteerde personenlijn, normaal zijn het opgedoekte ex lokaalspoorwegen die thans een museale status hebben. Op deze lijn komen op bepaalde plaatsen nog wisselplaatsen, wat betekent dat de Stoom /Arriva-treinen probleemloos kunnen kruisen met hun tegenliggers. Behalve stoomlocomotieven gaan bij de Friese Stoomtreinmaatschappij ook de ex NS ICK-rijtuigen meerijden, die voorheen o.a. tussen Venlo en Den Haag Centraal vv hebben gependeld.
Dat betekent behalve voor de plaatsen Sneek en Stavoren dat ook IJlst, Workum, Hindeloopen en Koudum-Molkwerum nog kennis gaan maken met vormalige oude DB/NS-Intercityrijyuige die hier nooit eerder te zien waren.Oorspronkelijk was het de bedoeling om met de stoomtreindienst dit jaar te beginnen, maar aangezien de infrastructuur nog niet was aangepast ging het nu nog niet door. Bovendien moest er financieel het een en ander geregeld worden en moesten er machinisten worden opgeleid.
|
Gertjan Stamer | 28 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gelezen in nieuwsbrief van Modelspoormuseum:verbouwing benedenverdieping aan oostzijde tot musuem annex restauratie en heropning van WC's,alsmede sloop loket in centrale hal en inbouw loket aan diezelfde oostzijde. Te gebeuren in 2010. |
Gertjan Stamer | 13 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 30 Mei 1998 ging NoordNed hier rijden en NS loket sloot ook op die dag.De koffieshop sloot haar deuren op 30 Oktober 1999.Vanaf Oktober 2002 worden perrons 50 meter verlengd oostwaarts en dus vervalt oude overpad en wordt er nieuwe gemaakt en ook Railinfrabeheer start slopen oude fietsenstallingen en bouwt op zelfde plek overkapte nieuwe kluizen en klemmen.NoordNed-loket gaat oude NS loket weer heropenen najaar 2004.Glazen abri aan oostzijde stationsgebouw is uit November 2004.Modelspoormuseum komt in voorjaar 2005 tot leven in vml koffieshopruimte en opent op 29 Januari 2005 haar deuren en groot feest in winterkou met VSM stoomtrein pendelritten Sneek-Stavoren(deze vervangt de NoordNed-treinen) |
S. | 14 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Sneek is inderdaad niet zo lang geleden geronoveerd, zoals Hein de Jong eerder al schreef. En er is inderdaad geen reizigersvoorziening meer. In 1997 waren de loketten nog tot in de avond open. In 1998 was er nog een eenvoudige stationsrestauratie in het gebouw. Die was in de linker vleugel gunstig gelegen, omdat dit zowel dichtbij het spoor als dichtbij de bussen was.
Met de renovatie zijn de toegangsdeuren aan de voorkant in originele staat teruggebracht. Voor een museum is dat mooi, maar toch mis ik de gastvrij ogende rode winkeldeuren van NS die er voorheen in zaten.
Ik denk dat men meer van het gebouw had kunnen maken. Vreemd genoeg staat vlak naast het stationsgebouw een gebouw voor de bussen. Er is een bloemenkiosk en een personeelsruimte voor de chauffeurs in gevestigd. Dit had ook in het stationsgebouw gekund. In dat geval was een verwarmde wachtruimte voor de (trein)reizigers gemakkelijk te realiseren, de kachel brandt toch en er is sociale controle.
In Leeuwarden heeft Arriva, die het spoorvervoer verzorgt, een loket: Arriva store. Er is echter ook een NS-loket. Ze verkopen hetzelfde behalve buskaarten. Als de NS-loketten de buskaarten er bij gaan doen, kan die Arriva store naar stations zoals Sneek die nu niets hebben. |
Dirk M Nyenhuis | 9 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Alhoewel nu wonende in Engeland kwam ik bij toeval terecht op statiosweb. Station Sneek. Mijn vader (NS werknemer) werd in 1941 oververplaatst van Meppel naar Sneek en wij woonden dus in Sneek vanaf 1941-1947. Ons huis was op ongeveer 150 meter afstand tegenover het station (Juliana Park 7) en dus U begrijpt dat ik dagelijks te vinden was op of in de dichte nabijheid van het station. De stationschef Vermaas geheten woonde boven het station en een van der Meulen was the beheerder van de de wachtkamers en restauratie. Ik geloof dat zijn zoon Tjitte van der Meulen ( ongeveer mijn leeftijd) de wachtkamers ed overnam gedurende 1960-1970. Ongeveer 30 meter net buiten het eerste perron was in de oorlogsjaren een schuilkelder voor het personeel in geval van een luchtaanval, maar als kinderen speelden wij geregeld om,in en nabij de schuilkelder. Het aantal spoorwegpersoneelop het station Sneek. was omtrent 8-10. Maar wist U dat Mevrouw Vermaas ( de stationschef's echtgenote) eens tijdens ophanging van de huishoudelijke was door het perron dak is gevallen. Een rangeerder genaamd van Meekeren had de tegenwoordigheid van geest om haar val the breken. De stations Mantgum, Bozum,Ijlst, Workum en Staveren zijn mij ook goed bekend. Op het station Ijlst werd op 16 April 1943 een goederentrein beschoten door een vliegtuig van de RAF en toen het vliegtuig voor de tweede maal terugkwam vloog het in de bomen aan de achterkant van het station, storte neer en de twee inzittenden kwamen daarbij om het leven. Als u geinterseerd bent dan kan ik U nog iets meer vertellen over de stations van het baanvak Leeuwarden Staveren Dirk Niyenhuis In 1947 werd mijn vader oververplaatst naar Leeuwarden waar ik zelf voor 4 jaar bij de Spoorwegen werkzaam was. Ik emigreerde in 1953 naar Rhodesia (nu Zimbabwe) en was daar voor 35 jaar werkzaam bij de spoorwegen. Bent u bekend met het verhaal dat in Leeuwarden Stationschef Blijham in de Meidagen 1940 tijdens de Duitse inval in Nederland met behulp van twee stoom locomotieven geprobeerd heeft om the perron daken en zuilen van het station in elkaar te trekken?
|
Hein de Jong | 3 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De lijn Leeuwarden-Sneek wordt (zonder enig feestelijk vertoon) geopend op 16 JULI 1883. Het station, gebouwd door H. Trooster te Zwolle voor de aannemingssom van f 73.497,- , is pas later op 20 mei 1884 geopend en vervangt de provisorische voorziening in een goederenloods (de aannemer was op dat moment inmiddels failliet gegaan....).
De verlenging Sneek-Stavoren is op 28 nov 1885 in gebruik genomen en vanaf 15 jul 1886 heeft het Noorden met de treinboot Stavoren-Enkhuizen een "snelle" verbinding richting Amsterdam.
De lijn Leeuwarden-Stavoren is achtereenvolgens geëxploiteerd door SS -> HSM -> NS -> NN (NoordNet) -> Arriva (sinds 1 jan 2006).
Deze wisselingen komen het station niet ten goede maar een belangrijke restauratie heeft het exterieur sinds 2006 grotendeels in originele staat teruggebracht. De hal en linkervleugel bieden nu onderdak aan het Nationaal ModelSpoor Museum. De rechtervleugel heeft kantoren voor oa. een taxibedrijf.
Het station is niet meer (spoor-)bemensd en de kaartverkoop is via automaten. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel.
|
milco | 7 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bij de blauwe borden die veel op stations staan waar de naam op staat, hoe zit dat in friesland. die hebben een heel ander accent. staat er dan de friese naam op of de gewone nederlandse of allebei?
bijvoorbeeld bij 'sneek'
staat er:
*sneek
*snits
*sneek / snits
wat staat er dan??? |
Antwoord webmaster: |
het verschilt per gemeente wat de officiele plaatsnaam is. Bij mijn weten hebben alleen Hardegarijp en Grouw-Irnsum de friese plaatsnamen als officiële in gebruik. Daarom heten die stations Hurdegaryp, en Grou-Jirnsum. Jongeren hadden al enige jaren eerder een van de naamborden van Hardegarijp met witte verf veranderd in de friese variant. overigens moet je niet van een 'accent' spreken. Dat is nog erger dan het een dialect te noemen. Frysk (zo noemen ze Fries in het Fries) is een taal! |