Jules Vismale | 19 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Maastricht is inderdaad een zeer opvallend gebouw met zijn trappengevels en lijkt van verre soms op een groot huis, mits je de stationstoren kunt waarnemen. Het is alleen wel erg jammer om te zien hoe aan de zuidzijde een nieuwe aanbouw (kantoorgebouw) is verschenen met een veel hogere en bredere toren dan het station heeft! Veel winkels, kantoren en het restaurant in het gebouw moesten daar al sluiten door de recessie en de NS was verplicht om de spoorlijn Maastricht - Heerlen -Kerkrade over te dragen aan Veolia. Hopelijk wordt de spoorlijn naar Hasselt weer heropend en rijden er iets modernere treinen richting Luik. |
Jules Vismale | 15 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Maastricht is inderdaad een zeer opvallend station met zijn trappengevels en lijkt van verte soms op een groot huis, mits je de stationtoren kunt waarnemen. Het is alleen wel erg jammer om te zien hoe aan de zuidzijde een nieuwe aanbouw (kantoorgebouw) is verschenen met een veel hogere en bredere toren dan het station heeft! Veel winkels, kantoren en het restaurant in het gebouw moesten daar al sluiten door de recessie en de NS was verplicht om de spoorlijn Maastricht - Heerlen -Kerkrade over te dragen aan Veolia. Hopelijk wordt de spoorlijn naar Hasselt weer heropend en rijden er iets modernere treinen richting Luik. |
Maastrichtenaar | 27 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gerekend van het hoofdstationsgebouw is er aan de noordzijde, voorbij het busstation, betaald parkeren. Exploitant Q-park (zie site). Alleen credit card of (Nederlandse!) betaalpas om er op te komen en na afloop te betalen. Belgische betaalpassen werken niet! Bij de NS kassa is een gratis kortingsbon op het parkeren te krijgen op vertoon van het vervoersbewijs. Loopafstand tot station ca. 3-5 min. |
Carine Vandervorst | 19 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is er parkeerplaats aan het station om een auto de hele dag te laten staan? En is dat dat betalend? (geen parkeermeter want de auto moet er van 9u tot 20u kunnen blijven staan. |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik werk er niet, en woon niet in de buurt. kijk opde site van de ns of op google maps. |
Paul Tieman | 8 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De toren bevat een trappenhuis om de verschillende verdiepingen van de gebouwen erachter te bereiken. Het bovenste deel is puur een architectonisch volume, een baken. Maastricht staat al eeuwen bekend om haar torensilhouet aan de westkant van de Maas, en architect Van Heukelom reageerde daarop met de toren van het station. |
Paul Tieman | 8 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het toelichtende stukje over het Maastrichtse station noem je de verschillende delen die in de loop van de afgelopen eeuw zijn gesloopt. Er is inderdaad heel wat van afgeknabbeld, maar de unieke betonnen perronoverkappingen zijn echt niet gesloopt. Tenminste - twee van de drie bestaan nog. In de jaren 1980 is het meest westelijke perronoverkapping, samen met een poortgebouw gesloopt om plaats te maken voor een nieuw busstation.
Wat bijna niemand weet is dat niet alleen de perronoverkappingen, maar het hele station voor een flink deel uit gewapend beton is opgetrokken. Wat in de hal een zoldering van zware houten balken lijkt, is in werkelijk een betonconstructie. Hetzelfde geldt voor de grote bogen in de hal, de plafonds in de voormalige restauratie en die van de tussenruimtes richting perrons. In 1915 was het nog niet de gewoonte om kaal beton in het zicht te laten. Het werd daarom geschilderd of bekleed met baksteen. Of het werd bewerkt alsof het natuursteen was, zoals de perronoverkappingen.
Overigens is het leuk om het voormalige hoofdseinhuis van Van Ravensteijn ook tussen de foto's aan te treffen. Van 1995 t/m 1998 was daar mijn atelier gevestigd. Ik heb destijds ook de belettering "Post T" weer opnieuw aangebracht op het gebouw.
Iemand vraagt ergens of het stationsgebouw op de monumentenlijst staat. Dat is inderdaad het geval. Het hele gebouw, dus niet alleen de gevels. Ook de goederenloodsen verderop aan de Parallelweg zijn beschermd als rijksmonument. Overigens kunnen ook monumenten gesloopt worden hoor. Er is alleen een procedure die eraan voorafgaat. Maastricht heeft wat dat betreft geen echt fraaie geschiedenis. Het vervangen van het dienstgebouw rechts naast het station door de neo-klassieke kolos van de Berlijnse architect Kolhoff is daarvan wel een voorbeeld. Dat gebouwencomplex is overigens geen 'aanbouw' maar een op zichzelf staand geheel dat niets met het station te maken heeft. |
peter daub | 12 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kwam vorige maand toevallig langs natuursteenhandel smeets in meerssen waar een giga voorraad aan steen uit gesloopte gebouwen van heel limburg ligt dus ik denk dat die wel iets meer weet .... weerterstraat 6 meerssen 6231 rh tel 043-3641228 fax 3649040 |
Antwoord webmaster: |
wie weet, dank i.i.g. |
Victor | 7 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ DickT: Graniet (bestek 1301 Staatsspoorwegen. |
Antwoord webmaster: |
als je wilt, gebruik dan voor dit soort zaken de reageer opdeze vraag / opmerking link, dan had dick meteen het antwoord gekregen. |
DickT | 6 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is de soort en afkomst van het Natuursteen gebruitk in de gevelopeningen van het Station Maastricht? |
Antwoord webmaster: |
ppoeh wat een detail. misschien dat Het Utrechts Archief nog iets weet, maar ik zou niet weten of dat soort gegevens wel worden bewaard. zij hebben in elk geval de ns archieven in huis, dus als het ergens is is het daar. |
Lique | 21 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste,
Ik vraag me al jaren af waarom er zon hoge toren in het station zit. hij lijkt te smal om ruimtes te bevatten....
Alvast bedankt!
|
Antwoord webmaster: |
zal wel gewoon een stukje versiering zijn zonder functie. waarom zitten er glas in lood ramen, als gewone ramen meer licht doorlaten? |
Henk Tellekamp | 10 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is bekent dat de Intercity Brussel wordt opgeheven. Is het niet mogenlijk dat de IR-trein Liers-Liege-Luxembourg dan niet wordt verlegt naar Maastricht i.p.v. Liers? Er rijden al ongeveer 6 treinen per uur naar Liers vanuit Luik.
Dan wordt de verbinding Maastricht-Liege toch van internationaal belang, plus een goede verbinding(1x per 2uur) een sneltrein naar Luik, buiten de gewone stoptrein om. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het niet voor het zeggen, zou ook niet weten wie wel, maar het lijkt mij inderdaad wel een goed plan. |
Michel Manders | 15 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
19-06-2010 heenreis van maastricht tot Amsterdam
Terugreis eerste treinrit vanaf 07.00 uur in Amsterdam. We zijn met een groep van +- 15 man.
Wat kosten dan de tickets + is de terugreis ook eerder mogelijk.
Indien vragen hierover kan u mij altijd contacteren op het nr. Mvg Michel |
Antwoord webmaster: |
gewoon naar de site van de ns gaan lijkt mij dan handiger, dan dit als commentaar toe te voegen op een site voo stationsliefhebbers... |
steve | 4 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
vroeger had je zo'n casema computer of anwb computer op het plein bij station maastricht
heeft iemand daar een foto van? |
Antwoord webmaster: |
ik niet, maar wellicht kan een van de bezoekers je helpen (ik betwijfel het of het er erg duidelijk op zal staan als het al boven water komt). |
Marc | 24 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand toevallig welke delen van het station monument zijn? Gehele gebouw of alleen de gevel, interieur of perronoverkapping? |
Antwoord webmaster: |
ik niet, maar wellicht iemand van de bezoekers? |
Gertjan Stamer | 23 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1983 wordt voetbrug met liften gebouwd om eilandperron sporen 5 en 6 beter bereikbaar te maken en nieuwe entree Meerssenerweg(oostzijde dus). In 1985 verwijdert men kopspoor en stuk perron. Tevens enkele rangeersporen opgeruimd tbv parkeren Meerssenerweg-entree, periode 1983-1985. AH to go opent hier haar 6e stationswinkel per November 2000. Eind April 2003 bouw grote tijdelijke fietsenloods aan noordzijde vh station. Per 1 Mei 2003 sluit Rijwielshop in stationsgebouw tbv verbouwing/sloop zuidelijk deel stationsgebouw. Die sloop start medio Oktober 2003 en tevens sloop oude voetgangerstunnel aan deze zijde spoor. NS Internationaal sluit per 13 December 2003. Treintaxihalte sluit per 1 April 2004. In Maart 2004 verbouwt men NS Internationaal kantoor tot NS open balie en opent per 25 Juli 2004 (er stond daarvoor enige tijd gele portocabin voor gebouw). Zomer 2005 herbestrating perrons en opkanppen steunpilaren van overkappingen. Voormalig NS loketruimte al tijden leeg. Eind 2005 heringericht als Free Record Shop, opent in Januari 2006. In Januari 2009 alweer gesloten en ruimte dus leeg!
Nieuwe overkapte fietsklemmen Meerssenerweg gebouwd in einde 2004. Begin 2005 heropening rijwileshop in stationsgebouw en zomer 2005 sloop tijdelijke gebouw en aanleg uitgebreidere bushaltes op die plek. |
Harald | 9 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik vind het stukje over de nieuwe aanbouw ("Een ontzettend lelijke aanbouw is verschenen naast het parchtige station in plaats van een originele vleugel. Waarom? Het staat sinds de bouw al leeg.") een erg slechte toevoeging. Wat is mooi, wat is lelijk? het ligt er maar aan wat je smaak is. Ik zou dan ook willen voorstellen deze tekst te vervangen door een meer neutrale en correcte tekst: "Nieuwe aanbouw (2005) Een nieuwe aanbouw is verschenen naast het prachtige station in plaats van een originele vleugel. In de nieuwe vleugel zijn kantoren en horeca-voorzieningen gevestigd. onder het nieuwe gedeelte bevindt zich een parkeergarage." |
Antwoord webmaster: |
je hebt gelijk. ik ben er zelf niet echt over te spreken en erger mij aan kantoorpanden die voor leegstand worden gebouwd, terwijl er veel vraag is naar betaalbare woningen voor starters. Helemaal als er mooie panden voor moeten wijken. maar je tekst is inderdaad beter. Ik zal dit wijzigen. |
milco | 11 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
was van de zomer op vakantie geweest. eerst een midweek in uelsen in duitsland en daarna een hele week in stramproy (limburg grens met belgie) en we (ik met mijn ouders) zijn op dit station en op valkenburg station en op weert station bij hetperron gaan zitten treinen kijken. was echt heel leuk |
leenaarts | 9 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan de lijn naar Vise heeft korte tijd een stopplaats Heer bestaan. |
E | 12 mei 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de website van de Telegraaf staat een artikel over heropening van de lijn naar Hasselt.
|
Antwoord webmaster: |
volledige artikel opgenomen op de site |