Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Dieren - foto's en omschrijving op stationsweb

station Dieren

Telegrafische verkorting: Dr
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden14,3271865
Dieren- Apeldoorn01887 - 1950
Geopend op 2 feb 1865

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

tot 1 mei 1907Dieren
tot 30 mei 1976Dieren- Doesburg
stationsgebouw I (1862-1944)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
station KNLS (1886-1944)Type KNLS 2e klasse Laag gebouw met woning. Na verlegging van de treindienst naar het SS station is het KNLS-station verbouwd als dienstwoning van de SS. architect: K.H. van Brederode
stationsgebouw II (1902)eilandgebouw met twee wachtkamers en een kantoortje
verbouwing 1914station I krijgt (hoewel het al niet meer ingebruik is) een verdieping

adres: 

Stationsplein 5
6953AA Dieren
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dieren

57 afbeeldingen

44 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 nov 2024 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (5)
1910 (3)
1920 (3)
1930 (1)
1940 (5)
1960 (2)
1970 (14)
1990 (4)
2000 (9)
2010 (9)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (20)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Marco Vollenberg8 dec 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Voor visueel gehandicapten is het stationsgebied ontoegangkelijk vanaf de Noordzijde
Coen Vijge8 feb 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het verleden (bij de aanleg van spoorwegen) werd er wel eens gekozen voor dubbele namen om zo veel mogelijk reizigers aan te trekken. De duur van het voor- en na-transport was niet zo'n punt omdat je voor een beetje reis toch al snel een hele dag moest uittrekken. In latere periodes heeft NS er voor gekozen om veel van die dubbele namen af te schaffen, omdat het verwarring bij reizigers veroorzaakt. (Je stapt uit en de plaats die overeenkomt met de stationsnaam is in geen velden of wegen te bekennen. In Dieren-Doesburg heb je in ieder geval Dieren dichtbij, maar er zijn ook stations waar uitsluitend weiland te zien was. De meeste van dit soort stations zijn inmiddels gesloten.).
Bert Stulp28 okt 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom is in 1976 besloten de naam station Dieren-Doesburg te wijzigen in station Dieren? Is het mogelijk de oorspronkelijke naam Dieren-Doesburg weer in te voeren?
Antwoord webmaster:
Dat is niet duidelijk. Vroeger heette het ook Doesburg denk ik omdat daar de tram naar Doesburg vertrok. maar die was in 1976 allang opgeheven. een station een andere naam geven schijnt nogal duur te zijn, dus als je dat wilt moet de gemeente diep in de buidel tasten.
Arjan Krabbenbos10 feb 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het project Traverse Dieren is nu bijna grotendeels gereed.De vernieuwde, gedeeltelijke ondergrondse verkeersweg parallel aan het spoor, parkeergarage en voetbrug met trappen en liften over weg en spoor heen worden op zaterdag 16 februari 2019 officieel ingehuldigd. Alleen de verdiepte onderdoorgang van weg onder de spoorbaan door (parallel aan Apeldoorns Kanaal0 laat nog tot 2020 op zich wachten Naast het monumentale NS-station is wel de definitieve bushalte, direct naast de voetbrug al opengesteld. Deze bevindt zich op het vernieuwde wegtraject, waar het nu veiliger en dichter bij het perron is gelegen.
Arjan Krabbenbos18 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
De werken aan het project "Traverse Dieren" vorderen gestaag. Het ondertunnelen van de drukke verkeersweg naast het station Dieren is bijna af. Als het goed is moet het karwei eind juni 2018 gereed zijn. Vanaf dat moment kunnen de voetgangers veilig oversteken zonder geconfronteerd te worden met het drukke autoverkeer. Maar dan zal er nog wel wat nawerk volgen bijvoorbeeld het inrichten van het busstation en eventuele beplantingen aanbrengen.
Arjan Krabbenbos2 nov 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds enige tijd wordt er in Dieren gewerkt aan het project "Traverse Dieren". Dit betreft een deels ondertunnelde Zutphensestraatweg, de drukke verkeersweg die parallel aan het spoor loopt. Om betere toegang te bieden tot het station en de wijken aan beiden zijden van de spoorlijn wordt er een loopbrug gebouwd.Deze krijgt naast trappen ook liften ,waarvan afgelopen weekend (29 en 30 oktober 2016), de eerste fundamenten zijn gelegd. Ook komen er meer fietsenstallingen bij dit (sinds 1987) drukke forensen IC-station.
Theo Gerritsen6 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb gewoond N-Parallelweg 7 en uit verhalen van mijn ouders weet ik dat in het stationsgebied ook V1's zijn gevallen. Ik lees nu dat uw ouderlijk huis ook is gebombardeerd. Waar stond uw ouderlijk huis? Op de plaats waar tot voor kort de zgn. Edy-woningen hebben gestaan? Ik ben benieuwd. mvg, Theo
john16 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
geachte heer/mevrouw Pelgrim, Ik heb uw berichtje inzake de munitietrein bij station Dieren met belangstelling gelezen. Graag zou ik willen proberen u te helpen. Zou kunnen vermelden waar u gewoont hebt ten tijde van het gebeuren, ik zou graag een eventuele straatnaam van u vernemen, hopelijk kan ik dan eventueel meer voor u betekenen. wachtend op eventuele reactie van u , groet ik u, Met vriendelijke groet John.
pelgrim24 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
die munietrein kan ik mijn nog herinneren,er lagen bommen op maar waren niet met lading, zijn later naar richting ellekom geplaatst op 4october 1944 is het station vernieticht ,maar ook ons huis ,een voltreffer daar kwamen mijn moeder broer en zus mee om ik ben al jaren op zoek naar een foto van ons verwoeste huis wie weet iets in die richting?
Antwoord webmaster:
ik weet ze niet, maar wellicht een van de andere bezoekers hier?
Theo van Gessel4 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kunt u bij benadering aangeven welke kleur de bepleistering aan de buitenzijde van het stationsgebouw in circa 1925 is geweest? Dit in verband met het nabouwen van het gebouw in originele toestand. Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet. Theo van Gessel
Antwoord webmaster:
Ik niet, maar misschien weet Het Utrechts Archief dat? Zij heben de spoorarchieven in huis.
Alex21 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vroeger werden de bouwtekeningen van o.a. Dieren in station Zutphen bewaard, destijds heb ik daar kopieen van laten maken.
Antwoord webmaster:
ik heb het toch al beantwoord, in station zutphen kun je nu natuurlijk helemaal niemand meer vinden, dus lijkt mij sterk dat daar nog tekeningen van dieren liggen.
w.wentink16 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik overweeg om het eilandstation Dieren in model te bouwen. Ik heb goede herinneringen gedurende bijna 60 jaar aan dit station. Heeft iemand voor een eerste verkenning voorlopig een eenvoudige doorsnedetekening op meetbare schaal danwel met de belangrijkste maten? Of is er een adres daarvoor? Ik hou me aanbevolen. Met vriendelijke groet, ww
Antwoord webmaster:
voor bouwtekeningen kun je waarschijnlijk het beste terecht bij het utrechts archief. Zij hebben de oude spoorarchieven, met ook veel gegevens over de stationsbouw. (niet online staan, maar je kunt er langs gaan, of contact opnemen).
Hans.Rijnbende10 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Dieren werd in september 1944 getroffen door een bom en vernield. Wanneer werd het huidige station gebouwd?
Antwoord webmaster:
dat staat op mijn site. het eilandgebouw is uit 1902. het oude station ss 5e klasse werd geheel vernield. het eiland gebouw werd enigzins beschadigd in 1944, maar is na de oorlog weer hersteld. er zijn hier wel foto's te vinden van de schade.
Martijn Heijink15 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een opmerking over het KNLS station: dat heeft vanaf de opening van de lijn in 1887 tot 20 april 1889 als zodanig gefunctioneerd. Er lagen feitelijk twee stations tegen over elkaar, waarbij er geen onderlinge spoorverbinding was. Vanaf 1889 maakten de lokaaltreinen gebruik van het SS station. Het KNLS station was daarna in gebruik als dienstwoning. Bij het bombardement van station Dieren in september 1944 is het KNLS station zo zwaar beschadigd dat er in 1946 een nieuwe dienstwoning op dezelfde plaats werd gebouwd. Die heeft er tot 1973 gestaan.
Antwoord webmaster:
Dank je, duidelijk verhaal.
Gertjan Stamer9 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Laat in 1999 sluit de snackkiosk aan westzijde gebouw...verlenging van eilandperron naar het westen toe en ook opheffen van overpad en zo'n 100 mtr verderop west..nieuw overpad bij trafogebouw...lekker belabberd vindbaar en erg onlogisch.Dat gebeurde dus in zomer 2001,in najaar sloop oude fietsenstallingen en bouwen nieuwe overdekte. Eind November 2002 weer eilandperron verlengd westwaarts en weer nieuw overpad...het houdt een keer op,dat verlengen dus. Oktober 2003 nieuwe chemische WC's met authentieke deuren aan oostzijde gebouw.NS loket sluit haar deuren per 6 Juni 2005 en Lani Kiosk heeft wel interesse(zie Velp en Elst)maar wordt KioBas in late najaar 2005.en opent begin December 2005 haar deuren,eindelijk weer de wachtruimte open en horeca,de oude loketwand blijft en fungeert als doorgeefluik.Deze kiosk sluit echter per 5 December 2008 en gaat worden verbouwd met nieuwe eigenaar-de loketwand wordt gesloopt en wordt glazen wand en daarchter dus de eigenlijke kiosk(Shop & Go)en men schenkt oa Arabische koffie,zo ook kebab e.d.Opening eind Januari 2009.
Ron12 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ Arjan Krabbenbos: Het plan Hart van Dieren is van de baan. Er zijn nu nieuwe plannen, maar die zijn vooral gericht op de provinciale weg. Ik weet niet zeker, maar geloof dat er wel 2 tunnels onder het spoor worden aangelegd. precies weten doe ik het niet. Er is nooit sprake geweest dat het huidige stationsgebouw gesloopt zou worden. Het is een monument en moet dus behouden blijven. In het plan Hart Van Dieren zou het verplaatst worden naar een stuk grond van de Gazelle en dat zou het eindpunt worden voor de VSM. @Marco: De aard van de werkzaamheden was vervanging van een kruiswissel op de hoofdbaan Dieren-Zutphen en vervanging van spoor, dwarsliggers en grind van de VSM sporen.
Marco27 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag ben ik twee maal via Dieren gereisd. Even ten noorden van het station lag een (kort) industriespoor dat aftakte van de VSM-lijn richting Apeldoorn en grofweg honderd meter langs de lijn naar Zutphen liep. Direct na de wissel is dit spoor inmiddels opgebroken. Langs de lijn naar Apeldoorn liggen splinternieuwe betonnen dwarsliggers klaar. Verder is men bezig met werkzaamheden aan het spoor bij station Dieren zelf. De aard daarvan is mij onbekend.
Arjan Krabbenbos11 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gaat het project Hart van Dieren nog door of is dit geheel van de baan. Ik hoop het laatste omdat het eigenlijke stenen gebouw historisch is en ik niet wil dat het station gesloopt gaat worden. Dan komt er weer zo"n dood, saai en onoverkapt station, waarvan er al vele zijn in Nederland. Oke er staat wel een schuilhuisje of zoiets, maar dat is compleet wat anders dan nu. Nu kan men nog schuilen onder een grote, gietijzeren/houten kap en de mooie geel rode stenen muren met die mooie groene houten raamkozijnen. Dat is eeuwig zonde als dit verdwijnt, dus laat het anders opgaan in de VSM halteplaats, wanneer de plannen toch doorgezet worden. Ik ben hier opgegroeid van 1970 tot 1974 en koester mijn station Dieren nog steeds zoals het is. Al woon ik al jaren in het westen ik zal altijd van dit stationnetje blijven houden. Dus kom in actie: RED DIT MONUMENT VAN SLOOP EN WEES CREATIEF!
J. Hastrich26 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
1932: De heer Hastrich krijgt verlof een restauratie op het perron te openen Bron: De Gelderlander van 24 nov 1932, p. 11.
W. Maresch9 jul 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude station Dieren-Doesburg is in oktober 1944 enkele malen gebombardeerd en tenslotte na een voltreffer volledig verwoest, evenals het nabij gelegen Hotel Westhof. Het Dierense station was in die tijd een doel, omdat daar in die tijd enkele weken een munitietrein heeft gestaan. Bij de bombardementen op het station en de spoorlijn tussen Dieren en Spankeren (ri. Zutphen), zijn door geallieerde missers enkele tientallen doden gevallen onder de burgerbevolking. Het Oude station is na de oorlog niet herbouwd, maar op het eilandperron - dat ook zwaar beschadigd was - zijn daarna loketten en wachtkamers gebouwd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Hart van Dieren
Plannen voor verdieping van het spoor en de weg door het centrum van Dieren.
Aanplak Harrie
Aanplak Harrie, een Zwolse kleinkunst band, heeft een nummer gemaakt over Station Dieren, met de toepasselijke titel 'Station Dieren.' Op de site is het te downloaden.
Vertrekstaat 1868 (15)
Vertrekstaat 1891 (34)
Vertrekstaat 1911 (45)
Vertrekstaat 1929 (48)
Vertrekstaat 1940 (25)
Vertrekstaat 1957 (59)
Vertrekstaat 1971 (105)
Personeel op dit station

Nieuws

PvdA hoopt op treinhalte in Eerbeek (26 mrt 2008)
Tegenvaller voor spoorboog van Apeldoorn naar Arnhem (31 jan 2008)
Trein naar Apeldoorn zonder overstap (29 jun 2005)
VSM wil museum in Loenen : Mogelijk ook herbouw station (9 dec 2005)
Oosterbekenaar bouwt station Dieren in model - Eén loods kost twee weken op de camping (23 feb 2005)

Ouder nieuws over Dieren

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 32)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 95)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 78)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 167, 215, 245, 270)

Stations in de omgeving

Villa Hofstetten (500 m)
Ellecom (1,4 km)
Spankeren (1,5 km)
Diepesteeg (2,3 km)
Middachter allee (3,1 km)
Hotel Den Engel (4,1 km)
Leuvenheim (4,1 km)
Laag Soeren (4,4 km)
De Steeg- Rheden (4,9 km)
Brummen (5,9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/dieren