Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station De Steeg- Rheden - foto's en omschrijving op stationsweb

station De Steeg- Rheden

Telegrafische verkorting: Sg
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden9,4181865
Geopend op2 feb 1865
Gesloten op4 mei 1947

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

tot 2 okt 1927De Steeg
stationsgebouw (1864-1961)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1914middendeel omhoog gebracht

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Steeg- Rheden

11 afbeeldingen

10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1900 (3)
1910 (2)
1920 (1)
1930 (1)
1950 (2)
1960 (2)

Dit station werd voor reizigers gesloten op 18-5-1952 (toen alleen nog in gebruik voor busvervoer), op de dag dat bij km. 8.0 het nieuwe station Rheden geopend werd. Bij De Steeg lagen tot voor kort nog enkele goederensporen t.b.v. de betonfabriek De Meteoor.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels11 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de tekst staat dat het station gesloten werd in 1952 maar bovenaan staat 1947. Wat is juist?
Antwoord webmaster:
De laatste treinstopte in 1947. Daarna was er vervangend busvervoer tot 1952. Toen gingen de treinen weer rijden maar stopten niet hier.
Thea Searles-Horstink16 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste twee fotos van 1960 zijn niet van het Station de Steeg-Rheden, zie de vijf voorgaande fotos. Hierbij valt op dat de nokhoogte van de zijvleugels lager zijn dan van het midden gedeelte. Bij station de Steeg zijn de zijvleugels en middengedeelte even hoog. Dit was mijn geboortehuis, vandaar de interesse voor dit station. Mijn grootvader Piet Rensen, was de laatste stationschef aldaar, hoewel ten tijde van mijn geboorte (1951) het station niet meer als zodanig gebruikt werd, aangezien in Rheden een nieuw station geopend werd, waar mijn opa stationschef was tot hij met pensioen ging. De Steeg was alleen nog kantoor en woonruimte. De wachtkamers werden gebruikt door de padvinderij, en door mijn broertje, zusje en mij als speelruimte (met schommel, zandbak, etc.) Mijn grootouders hebben tot ongeveer 1960 daar gewoond, tot het station tegen de grond ging. (heel jammer). Nog een leuke aantekening: Koningin Wilhelmina, toen prinses Wilhelmina is een paar keer per trein vanaf het Loo naar de Steeg gereist om bij de IJssel te kunnen schilderen. Voor deze gelegenheid moest een trap gemaakt worden vanaf het (zij)spoor naar de oever van de IJssel. Mijn Oma heeft prinses Wilhelmina thee mogen serveren.
Antwoord webmaster:
het middendeel is later omhoog gebracht, dat gebeurde met heel veel stations. origineel was het middendeel even laag als de vleugels. hebben jullie misschien nog fotos van dit gebouw in jullie familiealbum die je zou kunnen inscannen voor mijn site? dat zijn vaak erg mooie en bijzondere plaatjes.
P.R. van der Zouw14 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het park van de buitenplaats "Rhederoord" werd destijds door deze spoorlijn doorsneden. Als tegenprestatie werd dit station gebouwd, niet in de laatste plaats omdat de toenmalige eigenaar/bewoner van Rhederoord, Baron J.P.J.Th Brantsen burgemeester was van de Gemeente Rheden. In 1865 was er nauwelijks sprake van een dorp dus de meeste gebruikers van het station zullen de familie Brantsen en haar bezoekers zijn geweest. Vanaf de Hoofdstraat was dit station bereikbaar middels een nieuwe weg, de Stationsweg. Deze lus vanf de Hoofdstraat bestaat nog steeds, nu bebouwd met enkele woningen. De toenmalige parkaanleg ter plaatse is nog steeds herkenbaar aan een aantal grote Platanen.
Antwoord webmaster:
was indertijd inderdaad wel meer gebruikelijk dat een station op verzoek van een hooggeplaatst persoon werd aangelegd op een plek die voor het algemene publiek niet zo logisch was.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1868 (15)
Vertrekstaat 1891 (29)
Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (29)
Vertrekstaat 1940 (26)
Personeel op dit station

Nieuws

Hotel in uiterwaarden, stoptrein in Ellecom (25 nov 2003)
Regio Arnhem-Nijmegen neemt afscheid van plan voor metrostelsel (11 nov 2003)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 41)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 167, 270)

Stations in de omgeving

Hotel Den Engel (900 m)
Rheden (1,4 km)
Middachter allee (1,8 km)
Worth- Rheden (2,6 km)
Diepesteeg (2,7 km)
Ellecom (3,6 km)
Hotel Naeff (4 km)
Villa Hofstetten (4,5 km)
Dieren (4,9 km)
Velp (5,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/desteeg