Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Haag Centraal - foto's en omschrijving op stationsweb

station Den Haag Centraal

Telegrafische verkorting: Gvc
lijnkmjaar
Gouda- Den Haag25,3051870
Geopend op 1 mei 1870

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

tot 1 jan 1973Den Haag SS
stationsgebouw (1868-1975)hoog middengebouw met lage vleugels en twee grote hoge eindrisalieten. Bevat koninklijke wachtkamer architect: A.W. van Erkel
stationsgebouw (1972)Het gebouw domineert door de hoogte van het massale kantoorblok de hele omgeving. Bovenop de ruimten die uitkomen op de entreehal van het station is namelijk een gigantisch kantorencomplex van elf verdiepingen geplaatst, dat wordt geëxploiteerd door ...lees verder
architect: K. van der Gaast
stationsgebouw II (2012)Door de komst van de HSL-Zuid, waarmee Den Haag een directe shuttleverbinding krijgt, en de nieuwe regionale spoorverbinding RandstadRail (lightrail) groeit het aantal reizigers op Den Haag Centraal flink.

De gemeente ontwikkelt tijdens de...lees verder
architect: Benthem en Crouwel

adres: 

Koningin Julianaplein 10
2595AA Den Haag
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
39 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haag Centraal

167 afbeeldingen

115 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.

1870 (1)
1900 (5)
1910 (2)
1920 (2)
1930 (5)
1940 (10)
1950 (5)
1960 (11)
1970 (104)
1980 (2)
1990 (2)
2000 (4)
2010 (11)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (29)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos11 dec 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het verouderde busstation bovenop de treinsporen wordt thans vernieuwd. Deze "Grootste sjoelbak"(kopstation) van Nederland stamt oorspronkelijk uit 1976. Het busstation is het laatste "Knutselparadijs' wat nog een opknapbeurt verdiende. Thans december 2018 zijn de oude huisjes van HTM en Connexxion al weggebroken, alleen de oude kap en bus perrons staan er nog. Aan de glazen gevel van het vernieuwde tram-en treinstation hangen informatieborden over de voortgang van het te verbouwen busplatform.Het werk duurt nog tot december 2019. ook op het voorplein van dit grote OV-Knooppunt wordt gewerkt. Daar komt een ondergrondse fietsenstalling wat helaas al eerdere keren werd geplaagd door uitstel en vertraging. Wanneer dit karwei gereed is weet ik niet, hopelijk ook einde 2019! Maar daar durf ik slechts maar van te dromen! We zullen zien wanneer dit eindelijk tot een goed einde is gekomen.
Arjan Krabbenbos16 jun 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
De werken voor het opknappen van het hooggelegen busstation zijn reeds aangevat.. Dit betekent de afbraak van het laatste stukje meccanodak, wat bij de opening van deze grootste sjoelbak van Nederland in de jaren 70 ook boven de stationshal pronkte. De lelijke,grauwe en desolate bussenperrons worden allen verwijderd en in de nieuwe situatie een kwartslag gedraaid. Dan wijzen alle voorkanten van de bussen naar de reeds opgeknapte glazen stationshal met daarin ook de tramperrons.Eind dit jaar (2018) of uiterlijk voorjaar 2019 moet de klus geklaard zijn.
Arjan Krabbenbos1 mei 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het pas vernieuwde kopstation van Den Haag heeft behalve nog een verouderd busplatform een schitterende OV-terminal. Veel glas en licht maar ook nog thans twee treinloze kopsporen 11 en 12. Aan deze sporen eindigden/begonnen tijdelijk de metrolijn E metro's (Randstadrail van de RET) maar deze starten en eindigen nu boven nabij het busstation op en mooi en nieuw eigen metrostation. ik dacht dat hier na de verhuizing van deze metrolijn dat de NS-treinen weer op deze sporen 11 en 12 zouden gaan stoppen, maar thans gebeurt dit nog steeds niet! Wanneer het wel gaat gebeuren weet ik niet, maar NS kan de Sprinters Haarlem naar Leiden Centraal beter doortrekken naar Den Haag Centraal. De capaciteit op dit baanvak is al jaren aanwezig en is bijna geheel viersporig. Zo wordt er infra nutteloos door het niet te gebruiken en dat is jammer!
Arjan Krabbenbos10 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
De vernieuwing van het busplatform moet gereed zijn eind 2018. Dat is tevens het sluitstuk aan de grote verbouwingswerken rondom dit Haagse kopstation. Momenteel wordt er onder het voorplein een ondergrondse fietsenstalling (Koningin Julianaplein) gebouwd. Het oude, grauwe, donkere huidige busstation met het laatste restje meccanodak en de gele ,betonnen busperrons worden straks ingewisseld voor en fris,licht en hedendaags busknooppunt. De situatie nu en straks is dat de busperrons een kwartslag gedraaid worden. De bussen zullen straks met hun voorkanten wijzen naar het glazen tramstation waar ook wachtgelegenheid is voor de bus nu! Zodoende maakt het de reizigers hun overstap tussen de verschillende vervoersstromen een stuk makkelijker. ook komt er een wachtgelegenheid voor busreizigers en chauffeurs van touringcarreizen.
Arjan Krabbenbos9 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op het Koningin Julianaplein ,het plein voor dit grote kopstation ligt momenteel open. Nu niet voor een nieuw gebouw (ooit zou hier het M-gebouw komen (van Rem Koolhaas ,maar dat bleek te duur).Nu wordt er een ondergrondse fietsenkelder gebouwd,die de huidige fietsflat aan de Rijnstraat moet vervangen.Het busstation wordt binnenkort nog vernieuwd nu is dat nog het oude,donkere meccanodak met de geel frijze perrons. Dat het bustation gedateerd is ,,valt te zien aan het minder aantal bussen wat hier al enige tijd te zien valt. De buslijnen naar Hoek van Holland,Schiedam Centrum via het Westkand beginnen en eindigen aan de rand van Den Haag.Bij het tram en busstation Leyenburg,tevens ook de plek waar het Haga Ziekenhuis zich bevindt. In de nieuwe situatie wordt het kleinere busstation gebouwd met de perrons naar de glazen stationshal met de voorkanten van de bussen op die hal gericht. Zodoende heeft de wachtende busreiziger in de nabije toekomst een beter zicht op zijn of haar buslijn.
Willem verzijlbergen18 apr 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
in mijn Nachtdienst als laatste popz station SS , liep ik na binnenkomst laatste trein in oud station SS met dienstboeken,niet meeer nodige vertrekstaf(heb ik thuis)enz. naar kantoortje in nieuw gedeelte,geloof spoor 9.er waren veel mensen die met weemoed de laatste trein opwachten. ik begon vanaf 1956 als leerling stationsambtenaar aan snelgoed loket ,dan plaatskaarten en vervolgens buitendienst,daarna post t den haag hs en VL post.(zie foto den haag hs)Koninklijke treinen met rode loper,koning buhmibal Thailand ,deense koning sliep in Zijn wagon op spoor 30.kortom een leuke tijd met veel spoorromantiek,in 1976 ontslag genomen.
Arjan Krabbenbos21 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf morgenochtend vroeg (maandag 22 augustus 2016) gaat het nieuwe hooggelegen metrostation van de E-Lijn ( metro van/naar Rotterdam Centraal en station Slinge ) na een bouwtijd van 2 jaar open. De metro keerde hiervoor tijdelijk een aantal maanden bij station Den Haag laan van NOI gedurende de tijd dat er omgebouwd werd. Daarvoor werden de treinsporen 11 en 12 gebruikt in het laaggelegen treinstation. Deze laaggelegen sporen kunnen nu weer binnenkort door NS in gebruik genomen net als voor de opening van de E-lijn van het Randstadrail netwerk in september 2006.
Jrgen Smit 4 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De door Hein Teijken bedoelde NJC Teijken was de zoon van de Teijken die haltechef geweest is te Heilo, Oosthuizen en Avenhorn. Mbt Kruger heb ik zo mijn twijfels aangezien deze NJC tussen 1903 & 1909 werkzaam is geweest als arbeider en assistent buitendienst in respectievelijk Enkhuizen, Uitgeest & Aalten. Althans volgens mijn gegevens.
frottier5 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Den Haag CS, Hoe erg centraal IS dat? Heb daar zelf gewoond en het oude SS zien afbreken en het nieuwe CS zien bouwen. Wat kwam ervoor in de plaats? De"vooruitgang",of de "tijd".Jaja!!Zijn we erg van onder de indruk! Verwondert me allerminst,dat Den Haag CS nu weer herbouwd moet worden.Heb het geruime tijd van de daken geraasd! Tijdens de vernieuwing werd er al op achterhaalde dingen voortgebouwd,bv dat belachelijke kleine boogje,dat CS met HS verbond,en waar Sprinters met piepende wielflensen stapvoets doorheen waadden.Een anachronisme in een"geavanceerd"landje het kan dus!Of...ZIJN we niet zo....(..) De infra had daar al van meet af aan een onvoldoende en ook het aanzien;een simpel betonskelet met die gekke trapjes aan de buitenkant om van perron te verwisselen. Van het begin dus al een flop,dat Den Haag "CS" Hier moet ingrijpend veranderd worden,maar de gemeente is hier al weer voorgegaan,juist dat hele areaal,dat gebruikt zou moeten worden,staat inmiddels alweer vol met grote gebouwen en hoge torens.Hoe krijg je DIE daar weer weg?Ondergronds dan maar,geeft toch niets,want we geven toch zo graag geld uit en willen groot doen?(..) Kortom,Den Haag "Centraal" een verkapte achterstand en een bodemloze put!
Antwoord webmaster:
waarom zouden ze dat boogje tussen hs en cs dan moeten vervangen? gaan maar een paar treinen overheen. wat zou dan de kosten die het verbeteren van die infra met zich mee brengt rechtvaardigen? ik ben wel met je eens dat het oude station mooier was.
Peter Noorland19 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van 1870 tot 1890 was de naam Rhijnspoorstation. In 1890 namen de Staats Spoorwegen, de Nederlandsche Rhijnspoorweg maatschappij over. Sinds dien was de naam Staatsspoorstation, tot de afbraak voor het centraal station.
Robin13 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ben zelf stationsassistent geweest op Den Haag CS,namelijk van 1-7-1997 t/m 31-10-1998.Was echt in dienst van NS-Reizigers,dus geen uitzendkracht.De werkzaamheden stelden niet veel voor,zoals invaliden in-en uit detrein helpen d.m.v brug,emmers met sop vullen op de perrons voor de mcn om de voorkant van de trein schoon te maken,papieren voor de trdl Gvc uit de trein uit Utrecht halen `savonds en dan persoonlijk naar de verkeersleiding brengen,sporen schoonprikken etc.Het was vrij relaxed,het kwam zelden voor dat je het druk had,anders kon je vragen of de popz je even wou helpen.De late diensten in het weekend,en dan vooral die op de zondag waren dodelijk vermoeiend door verveling.De werkzaamheden werden al steeds minder en m`n contract liep af,wat ik al zeer jammer vond als treinofiel.Heb nog geprobeerd een andere functie te kunnen krijgen,maar gezien het feit dat ik kleurenblind ben hield het al snel op. Heb wel in die korte tijd aardig wat dingen meegemaakt,en een hoop BN`ers gezien.
wichor (webmaster)23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb nu wel meer info over een persoon met de naam N.J.C. Teijken, maar die was begin 20e eeuw nog cst van kleine noord hollandse stations, dus dat zal niet dezelfde zijn geweest?
JAN BLOMSMA21 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van mijn schoonzus uit den Haag hoorde ik dat de liften in het Centraal station nog steeds kapot zijn. Zij moet daar gebruik van maken om bij de treinen te kunnen komen. Wanneer zijn deze liften weer te gebruiken
Antwoord webmaster:
geen idee, ik werk niet op het station.
Arjan Krabbenbos25 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Haagse kopstation wordt momenteel ingrijpend verbouwd. Bij het busplatform, wordt in december 2011 begonnen met de nieuwbouw van de eind/beginhalte van de E-lijn Randstadrail van/naar Rotterdam. Dit nieuwe opstappunt moet in 2013 klaar zijn en hierna wordt het huidige keerpunt spoor 11/12 weer aan de NS teruggegeven. Naast het schrappen van de M toren op het voorplein, wordt de gevelverfraaiing d.m.v. plantenbakken ook niet uitgevoerd. Dit heeft uiteraard te maken met de te hoge kosten in deze crisistijd.
Hein Teijken22 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn grootvader heeft als dienstdoend stationschef(Nicolaas Jacobus Cornelis Teijken), in waarschijnlijk 1900, bij het bezoek van Paul Krüger aan Nederland, hem de hand geschud bij aankomst op het station. Hiervan is een foto, want die hing vroeger bij hem thuis. Mijn vraag is : is die foto bij u bekend? H.gr. Hein Teijken
Antwoord webmaster:
nee, dat is zo gedetailleerd, die foto is mij niet bekend (alles wat ik ken staat hier online, maar deze foto bevat waarschijnlijk te weinig van het ). heb je het bij het utrechts archief of het haags gemeentearchief geprobeerd? wellicht hebben zij hem. dat een stationschef de eer heeft een bezoekend staatshoofd de hand te schudden? zo belangrijk is een stationschef toch niet?
Arjan Krabbenbosch16 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het M-gebouw wat gerealiseerd zal worden op het voorplein ( Koningin Julianaplein) komt er definitief NIET! Het zou de bedoeling zijn geweest om de bouw hiervan te starten per 1 juli 2010 , maar door geldkwesties en de huidige recessie is dit plan dus nu gesneuveld. Of er ooit wat anders gebouwd wordt blijft voorlopig nog in het ongewis, voorlopig wordt het weer terug verbouwd tot een stenen plein, zoals dat ook eerder het geval was.
Arjan Krabbenbos19 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze grootste sjoelbak van Nederland waar de treinen aankomen en vertrekken als een soort van sjoelschijven ( lees: Randstadraillijn E naar Pijnacker-Rotterdam vv tot waarschijnlijk 2013), oogt thans verlopen, donker en somber en erg gedateerd. Tussen nu en 2015 wordt het grote jaren 70 kopstation getransformeerd tot een gezellige,transparante en representatieve OV-terminal. Het eens zo lege voorplein waar ooit tientallen fietsen stonden krijgt een kantoor-annex woongebouw in de vorm van de lettter M. Het busstation is nu bepaald geen visitekaartje, maar krijgt in de nabij toekomst gezelschap van het nieuwe Randstadmetrostation van lijn E. In de eindfase komen alle perronsporen weer tot bijna in de hal, zoals dat in het begin ook was.
Antwoord webmaster:
uit een sjoelbak vertrekken de sjoelstenen toch niet meer? ;-) maar wel leuke vergelijking.
Arjan Krabbenbos22 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De verbouwplannen zijn thans van start gegaan en moeten uiterlijk in 2015 voltooid zijn. Tegenover het station is er een informatiecentrum Nieuw Den Haag Centraal ( naast het ministerie aan de Rijnstraat) en op het nu nog kale voorplein ( waar ooit veele wees-en gestalde fietsen buiten stonden)zijn er voorbereidingen getroffen voor de bouw van de M-kantoor annexwoontoren van Rem Koolhaas. Op het vernieuwde busplatform wordt er een nieuwe halteplaats gecreeerd voor de Randstadrail van/naar Rotterdam, welke nu tot 2013 halteert op de treinsporen 11/12. De overkapping aan de pleinzijde is afgebroken t.b.v. de bouw van de nieuwe M-toren.
Martin Berkepeis9 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader zaliger was destijds arbeider en was als los-werkman betrokken bij het laden- en lossen van olifanten bestemd voor de Haagsche Dierentuin (Gebouw) aan de Boorlaan/Malieveld ! Zijn daar foto's van ??? Bvd . heel hartelijk dank, Martin Berkepeis (1948)
Antwoord webmaster:
ik heb niet meer foto's dan die op mijn site staan. voor meer foto's van den haag kun je bij het haagsch gemeentearchief terecht. zij hebben ook een beeldbank online staan.
maarten13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even wat mooie foto's gekeken van stations in Den Haag tot dat ik op c.s uit kwam mooi en GROOT gebouw! is er trouwens al iets bekend over de laatste foto(toekomst visie den Haag Centraal)? ben erg benieuwd! grt.m
Antwoord webmaster:
nou ik vind het zelf niet echt mooi moet ik zeggen. het is vooral een kantoorkolos, en weinig sfeer als stationsgebouw. ze zijn op dit moment druk bezig met het ombouwen van het station naar de manier zoals je dat op de laatste foto ziet.
Marco9 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Den Haag CS is geopend in 1973, dus niet in 1870. Het oude station Den Haag SS stond haaks op het station Den Haag CS, dus ten zuidoosten van het huidige station. Zeg maar aan de tramlijnen richting Den haag HS en ter hoogte van de trambrug richting Spui. Zie hiervoor de foto's uit begin jaren '70 op deze website.
Antwoord webmaster:
ja inderdaad, dat heb ik er nu ook van gemaakt.
Marco9 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik doelde specifiek op deze foto. De hoogbouw op de achtergrond staat op de kopse kant van Den Haag CS.
Vincent7 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er valt mij iets op. Bij het station Den Haag SS staat dat bij de opmerkingen dat dit station werd gesloten omdat in 1973 (!) het nieuwe Den Haag CS werd geopend. Echter bij Den Haag CS staat bij geopend: 1 mei 1870, deze datum is identiek aan de datum van Den Haag SS. Is dit omdat het station op dezelfde plek staat?
milco3 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
de nachttrein utrecht - rotterdam en terug komt bij den haag cs maar heeft dit station als tussenstation. dat vind ik erg raar want de machinist moet wel naar het achterste deel van de trein lopen om de rit te vervolgen. waarom stopt de nachttrein niet gewoon bij den haag hs of waarom maken ze deze rit niet in tweeen zoals den haag cs - utrecht cs en den haag cs - rotjeknor cs (= rotterdam)
Antwoord webmaster:
in tweeen is niet echt handig, dan moet iedereen overstappen. hs zou wel kunnen, maar dat ligt minder goed in de stad. en als ze toch de tijd wel hebben, waarom dan niet via cs.
Thijs Houdijk28 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station werd gesloten omdat het werd vervangen door het nieuwe Centraal Station. In 1973 werd het eerste deel van het nieuwe Den Haag CS in gebruik genomen, daarna werd station SS gesloopt.
Antwoord webmaster:
inderdaad, dit staat beschreven op mijn site en ook in diverse foto's.
milco15 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom is dit cs een eindpunt/beginpunt station
Antwoord webmaster:
er waren vroeger plannen om de spoorlijn door te trekken naar scheveningen, die zijn echter nooi uitgevoerd. het oude station op deze plek stond dan ook niet aan de kop van de sporen, maar opzij ervan. en het heeft ermee te maken dat het andere station (HS) van een andere spoorwegmaatschappij was.
s12 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
wanneer en waarom is dit station gesloten?
Leo R27 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Duidelijk het minst gefotografeerde Centraal Station van Nederland... Hoe zou dat komen??
Laura van Loon29 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Facility Management Magazine Editie 120 van mei 2004 is een artikel geplaatst over Integraal beheer van Den Haag Centraal Station. Een samenvatting van dit artikel is hier te lezen. De auteurs van dit artikel zijn Laura van Loon (APPM), Alletta Schreuder (NS Stations) en Kees Waverijn (APPM).

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Residentie.net over Station Den Haag Staatsspoor
Beschrijving van het voormalig station dat op de plaats van het huidige CS stond.
Den Haag Nieuw Centraal
Het gebied rond Den Haag Centraal gaat ingrijpend veranderen. Het station zelf wordt de komende jaren verbouwd tot een moderne, internationale openbaar vervoerterminal.
Vertrekstaat 1891 (23)
Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (29)
Vertrekstaat 1940 (25)
Vertrekstaat 1957 (38)
Vertrekstaat 1971 (77)
Personeel op dit station

Nieuws

Bouw nieuw Den Haag Centraal begonnen (18 apr 2011)
Nieuwe dienstregeling NS gaat in (14 dec 2008)
Van ’beetje vies’ naar een overdekt plein (3 jul 2007)
Reizen bijzaak in het nieuwe station (6 jun 2007)
NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)

Ouder nieuws over Haag Centraal

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 104)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 159)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 31)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 115, 143-148)

Stations in de omgeving

Den Haag HS (1,1 km)
Den Haag Laan van NOI (1,3 km)
Wassenaar (2,2 km)
Renbaan- Buurtweg (2,6 km)
Voorburg- t Loo (2,7 km)
Voorburg (2,8 km)
Den Haag Moerwijk (3,1 km)
Waalsdorperweg (3,3 km)
Den Haag Mariahoeve (3,3 km)
Wittebrug Pompstation (3,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/denhaagcs