Arjan Krabbenbos | 11 dec 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het verouderde busstation bovenop de treinsporen wordt thans vernieuwd. Deze "Grootste sjoelbak"(kopstation) van Nederland stamt oorspronkelijk uit 1976. Het busstation is het laatste "Knutselparadijs' wat nog een opknapbeurt verdiende. Thans december 2018 zijn de oude huisjes van HTM en Connexxion al weggebroken, alleen de oude kap en bus perrons staan er nog. Aan de glazen gevel van het vernieuwde tram-en treinstation hangen informatieborden over de voortgang van het te verbouwen busplatform.Het werk duurt nog tot december 2019.
ook op het voorplein van dit grote OV-Knooppunt wordt gewerkt. Daar komt een ondergrondse fietsenstalling wat helaas al eerdere keren werd geplaagd door uitstel en vertraging. Wanneer dit karwei gereed is weet ik niet, hopelijk ook einde 2019! Maar daar durf ik slechts maar van te dromen! We zullen zien wanneer dit eindelijk tot een goed einde is gekomen. |
Arjan Krabbenbos | 16 jun 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De werken voor het opknappen van het hooggelegen busstation zijn reeds aangevat.. Dit betekent de afbraak van het laatste stukje meccanodak, wat bij de opening van deze grootste sjoelbak van Nederland in de jaren 70 ook boven de stationshal pronkte. De lelijke,grauwe en desolate bussenperrons worden allen verwijderd en in de nieuwe situatie een kwartslag gedraaid. Dan wijzen alle voorkanten van de bussen naar de reeds opgeknapte glazen stationshal met daarin ook de tramperrons.Eind dit jaar (2018) of uiterlijk voorjaar 2019 moet de klus geklaard zijn. |
Arjan Krabbenbos | 1 mei 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het pas vernieuwde kopstation van Den Haag heeft behalve nog een verouderd busplatform een schitterende OV-terminal. Veel glas en licht maar ook nog thans twee treinloze kopsporen 11 en 12.
Aan deze sporen eindigden/begonnen tijdelijk de metrolijn E metro's (Randstadrail van de RET) maar deze starten en eindigen nu boven nabij het busstation op en mooi en nieuw eigen metrostation. ik dacht dat hier na de verhuizing van deze metrolijn dat de NS-treinen weer op deze sporen 11 en 12 zouden gaan stoppen, maar thans gebeurt dit nog steeds niet! Wanneer het wel gaat gebeuren weet ik niet, maar NS kan de Sprinters Haarlem naar Leiden Centraal beter doortrekken naar Den Haag Centraal. De capaciteit op dit baanvak is al jaren aanwezig en is bijna geheel viersporig. Zo wordt er infra nutteloos door het niet te gebruiken en dat is jammer! |
Arjan Krabbenbos | 10 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vernieuwing van het busplatform moet gereed zijn eind 2018. Dat is tevens het sluitstuk aan de grote verbouwingswerken rondom dit Haagse kopstation. Momenteel wordt er onder het voorplein een ondergrondse fietsenstalling (Koningin Julianaplein) gebouwd. Het oude, grauwe, donkere huidige busstation met het laatste restje meccanodak en de gele ,betonnen busperrons worden straks ingewisseld voor en fris,licht en hedendaags busknooppunt. De situatie nu en straks is dat de busperrons een kwartslag gedraaid worden. De bussen zullen straks met hun voorkanten wijzen naar het glazen tramstation waar ook wachtgelegenheid is voor de bus nu! Zodoende maakt het de reizigers hun overstap tussen de verschillende vervoersstromen een stuk makkelijker. ook komt er een wachtgelegenheid voor busreizigers en chauffeurs van touringcarreizen. |
Arjan Krabbenbos | 9 jun 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het Koningin Julianaplein ,het plein voor dit grote kopstation ligt momenteel open. Nu niet voor een nieuw gebouw (ooit zou hier het M-gebouw komen (van Rem Koolhaas ,maar dat bleek te duur).Nu wordt er een ondergrondse fietsenkelder gebouwd,die de huidige fietsflat aan de Rijnstraat moet vervangen.Het busstation wordt binnenkort nog vernieuwd nu is dat nog het oude,donkere meccanodak met de geel frijze perrons. Dat het bustation gedateerd is ,,valt te zien aan het minder aantal bussen wat hier al enige tijd te zien valt. De buslijnen naar Hoek van Holland,Schiedam Centrum via het Westkand beginnen en eindigen aan de rand van Den Haag.Bij het tram en busstation Leyenburg,tevens ook de plek waar het Haga Ziekenhuis zich bevindt.
In de nieuwe situatie wordt het kleinere busstation gebouwd met de perrons naar de glazen stationshal met de voorkanten van de bussen op die hal gericht. Zodoende heeft de wachtende busreiziger in de nabije toekomst een beter zicht op zijn of haar buslijn. |
Willem verzijlbergen | 18 apr 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
in mijn Nachtdienst als laatste popz station SS , liep ik na binnenkomst laatste trein in oud station SS met dienstboeken,niet meeer nodige vertrekstaf(heb ik thuis)enz. naar kantoortje in nieuw gedeelte,geloof spoor 9.er waren veel mensen die met weemoed de laatste trein opwachten.
ik begon vanaf 1956 als leerling stationsambtenaar
aan snelgoed loket ,dan plaatskaarten en vervolgens
buitendienst,daarna post t den haag hs en VL post.(zie foto den haag hs)Koninklijke treinen met rode loper,koning buhmibal Thailand ,deense koning sliep in Zijn wagon op spoor 30.kortom een leuke tijd met veel spoorromantiek,in 1976 ontslag genomen.
|
Arjan Krabbenbos | 21 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf morgenochtend vroeg (maandag 22 augustus 2016) gaat het nieuwe hooggelegen metrostation van de E-Lijn ( metro van/naar Rotterdam Centraal en station Slinge ) na een bouwtijd van 2 jaar open. De metro keerde hiervoor tijdelijk een aantal maanden bij station Den Haag laan van NOI gedurende de tijd dat er omgebouwd werd. Daarvoor werden de treinsporen 11 en 12 gebruikt in het laaggelegen treinstation. Deze laaggelegen sporen kunnen nu weer binnenkort door NS in gebruik genomen net als voor de opening van de E-lijn van het Randstadrail netwerk in september 2006. |
Jrgen Smit | 4 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De door Hein Teijken bedoelde NJC Teijken was de zoon van de Teijken die haltechef geweest is te Heilo, Oosthuizen en Avenhorn. Mbt Kruger heb ik zo mijn twijfels aangezien deze NJC tussen 1903 & 1909 werkzaam is geweest als arbeider en assistent buitendienst in respectievelijk Enkhuizen, Uitgeest & Aalten. Althans volgens mijn gegevens. |
frottier | 5 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Den Haag CS,
Hoe erg centraal IS dat? Heb daar zelf gewoond en het oude SS zien afbreken en het nieuwe CS zien bouwen.
Wat kwam ervoor in de plaats? De"vooruitgang",of de "tijd".Jaja!!Zijn we erg van onder de indruk!
Verwondert me allerminst,dat Den Haag CS nu weer herbouwd moet worden.Heb het geruime tijd van de daken geraasd!
Tijdens de vernieuwing werd er al op achterhaalde dingen voortgebouwd,bv dat belachelijke kleine boogje,dat CS met HS verbond,en waar Sprinters met piepende wielflensen stapvoets doorheen waadden.Een anachronisme in een"geavanceerd"landje
het kan dus!Of...ZIJN we niet zo....(..)
De infra had daar al van meet af aan een onvoldoende en ook het aanzien;een simpel betonskelet met die gekke trapjes aan de buitenkant om van perron te verwisselen.
Van het begin dus al een flop,dat Den Haag "CS"
Hier moet ingrijpend veranderd worden,maar de gemeente is hier al weer voorgegaan,juist dat hele areaal,dat gebruikt zou moeten worden,staat inmiddels alweer vol met grote gebouwen en hoge torens.Hoe krijg je DIE daar weer weg?Ondergronds dan maar,geeft toch niets,want we geven toch zo graag geld uit en willen groot doen?(..)
Kortom,Den Haag "Centraal" een verkapte achterstand en een bodemloze put! |
Antwoord webmaster: |
waarom zouden ze dat boogje tussen hs en cs dan moeten vervangen? gaan maar een paar treinen overheen. wat zou dan de kosten die het verbeteren van die infra met zich mee brengt rechtvaardigen? ik ben wel met je eens dat het oude station mooier was. |
Peter Noorland | 19 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van 1870 tot 1890 was de naam Rhijnspoorstation.
In 1890 namen de Staats Spoorwegen, de Nederlandsche Rhijnspoorweg maatschappij over.
Sinds dien was de naam Staatsspoorstation, tot de afbraak voor het centraal station. |
Robin | 13 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ben zelf stationsassistent geweest op Den Haag CS,namelijk van 1-7-1997 t/m 31-10-1998.Was echt in dienst van NS-Reizigers,dus geen uitzendkracht.De werkzaamheden stelden niet veel voor,zoals invaliden in-en uit detrein helpen d.m.v brug,emmers met sop vullen op de perrons voor de mcn om de voorkant van de trein schoon te maken,papieren voor de trdl Gvc uit de trein uit Utrecht halen `savonds en dan persoonlijk naar de verkeersleiding brengen,sporen schoonprikken etc.Het was vrij relaxed,het kwam zelden voor dat je het druk had,anders kon je vragen of de popz je even wou helpen.De late diensten in het weekend,en dan vooral die op de zondag waren dodelijk vermoeiend door verveling.De werkzaamheden werden al steeds minder en m`n contract liep af,wat ik al zeer jammer vond als treinofiel.Heb nog geprobeerd een andere functie te kunnen krijgen,maar gezien het feit dat ik kleurenblind ben hield het al snel op.
Heb wel in die korte tijd aardig wat dingen meegemaakt,en een hoop BN`ers gezien. |
wichor (webmaster) | 23 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb nu wel meer info over een persoon met de naam N.J.C. Teijken, maar die was begin 20e eeuw nog cst van kleine noord hollandse stations, dus dat zal niet dezelfde zijn geweest? |
JAN BLOMSMA | 21 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van mijn schoonzus uit den Haag hoorde ik dat de liften in het Centraal station nog steeds kapot zijn. Zij moet daar gebruik van maken om bij de treinen te kunnen komen. Wanneer zijn deze liften weer te gebruiken |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik werk niet op het station. |
Arjan Krabbenbos | 25 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het Haagse kopstation wordt momenteel ingrijpend verbouwd. Bij het busplatform, wordt in december 2011 begonnen met de nieuwbouw van de eind/beginhalte van de E-lijn Randstadrail van/naar Rotterdam. Dit nieuwe opstappunt moet in 2013 klaar zijn en hierna wordt het huidige keerpunt spoor 11/12 weer aan de NS teruggegeven. Naast het schrappen van de M toren op het voorplein, wordt de gevelverfraaiing d.m.v. plantenbakken ook niet uitgevoerd. Dit heeft uiteraard te maken met de te hoge kosten in deze crisistijd. |
Hein Teijken | 22 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn grootvader heeft als dienstdoend stationschef(Nicolaas Jacobus Cornelis Teijken), in waarschijnlijk 1900, bij het bezoek van Paul Krüger aan Nederland, hem de hand geschud bij aankomst op het station. Hiervan is een foto, want die hing vroeger bij hem thuis. Mijn vraag is : is die foto bij u bekend? H.gr. Hein Teijken |
Antwoord webmaster: |
nee, dat is zo gedetailleerd, die foto is mij niet bekend (alles wat ik ken staat hier online, maar deze foto bevat waarschijnlijk te weinig van het ). heb je het bij het utrechts archief of het haags gemeentearchief geprobeerd? wellicht hebben zij hem. dat een stationschef de eer heeft een bezoekend staatshoofd de hand te schudden? zo belangrijk is een stationschef toch niet? |
Arjan Krabbenbosch | 16 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het M-gebouw wat gerealiseerd zal worden op het voorplein ( Koningin Julianaplein) komt er definitief NIET! Het zou de bedoeling zijn geweest om de bouw hiervan te starten per 1 juli 2010 , maar door geldkwesties en de huidige recessie is dit plan dus nu gesneuveld. Of er ooit wat anders gebouwd wordt blijft voorlopig nog in het ongewis, voorlopig wordt het weer terug verbouwd tot een stenen plein, zoals dat ook eerder het geval was. |
Arjan Krabbenbos | 19 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze grootste sjoelbak van Nederland waar de treinen aankomen en vertrekken als een soort van sjoelschijven ( lees: Randstadraillijn E naar Pijnacker-Rotterdam vv tot waarschijnlijk 2013), oogt thans verlopen, donker en somber en erg gedateerd. Tussen nu en 2015 wordt het grote jaren 70 kopstation getransformeerd tot een gezellige,transparante en representatieve OV-terminal. Het eens zo lege voorplein waar ooit tientallen fietsen stonden krijgt een kantoor-annex woongebouw in de vorm van de lettter M. Het busstation is nu bepaald geen visitekaartje, maar krijgt in de nabij toekomst gezelschap van het nieuwe Randstadmetrostation van lijn E. In de eindfase komen alle perronsporen weer tot bijna in de hal, zoals dat in het begin ook was. |
Antwoord webmaster: |
uit een sjoelbak vertrekken de sjoelstenen toch niet meer? ;-) maar wel leuke vergelijking. |
Arjan Krabbenbos | 22 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De verbouwplannen zijn thans van start gegaan en moeten uiterlijk in 2015 voltooid zijn. Tegenover het station is er een informatiecentrum Nieuw Den Haag Centraal ( naast het ministerie aan de Rijnstraat) en op het nu nog kale voorplein ( waar ooit veele wees-en gestalde fietsen buiten stonden)zijn er voorbereidingen getroffen voor de bouw van de M-kantoor annexwoontoren van Rem Koolhaas. Op het vernieuwde busplatform wordt er een nieuwe halteplaats gecreeerd voor de Randstadrail van/naar Rotterdam, welke nu tot 2013 halteert op de treinsporen 11/12. De overkapping aan de pleinzijde is afgebroken t.b.v. de bouw van de nieuwe M-toren. |
Martin Berkepeis | 9 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader zaliger was destijds arbeider en was als los-werkman betrokken bij het laden- en lossen van olifanten bestemd voor de Haagsche Dierentuin (Gebouw) aan de Boorlaan/Malieveld !
Zijn daar foto's van ???
Bvd . heel hartelijk dank, Martin Berkepeis (1948) |
Antwoord webmaster: |
ik heb niet meer foto's dan die op mijn site staan. voor meer foto's van den haag kun je bij het haagsch gemeentearchief terecht. zij hebben ook een beeldbank online staan. |
maarten | 13 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Even wat mooie foto's gekeken van stations in Den Haag
tot dat ik op c.s uit kwam
mooi en GROOT gebouw! is er trouwens al iets bekend over de laatste foto(toekomst visie den Haag Centraal)?
ben erg benieuwd!
grt.m |
Antwoord webmaster: |
nou ik vind het zelf niet echt mooi moet ik zeggen. het is vooral een kantoorkolos, en weinig sfeer als stationsgebouw. ze zijn op dit moment druk bezig met het ombouwen van het station naar de manier zoals je dat op de laatste foto ziet. |
Marco | 9 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Den Haag CS is geopend in 1973, dus niet in 1870. Het oude station Den Haag SS stond haaks op het station Den Haag CS, dus ten zuidoosten van het huidige station. Zeg maar aan de tramlijnen richting Den haag HS en ter hoogte van de trambrug richting Spui. Zie hiervoor de foto's uit begin jaren '70 op deze website. |
Antwoord webmaster: |
ja inderdaad, dat heb ik er nu ook van gemaakt. |
Marco | 9 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik doelde specifiek op deze foto.
De hoogbouw op de achtergrond staat op de kopse kant van Den Haag CS. |
Vincent | 7 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er valt mij iets op. Bij het station Den Haag SS staat dat bij de opmerkingen dat dit station werd gesloten omdat in 1973 (!) het nieuwe Den Haag CS werd geopend. Echter bij Den Haag CS staat bij geopend: 1 mei 1870, deze datum is identiek aan de datum van Den Haag SS. Is dit omdat het station op dezelfde plek staat?
|
milco | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de nachttrein utrecht - rotterdam en terug komt bij den haag cs maar heeft dit station als tussenstation. dat vind ik erg raar want de machinist moet wel naar het achterste deel van de trein lopen om de rit te vervolgen. waarom stopt de nachttrein niet gewoon bij den haag hs of waarom maken ze deze rit niet in tweeen zoals den haag cs - utrecht cs en den haag cs - rotjeknor cs (= rotterdam) |
Antwoord webmaster: |
in tweeen is niet echt handig, dan moet iedereen overstappen. hs zou wel kunnen, maar dat ligt minder goed in de stad. en als ze toch de tijd wel hebben, waarom dan niet via cs. |
Thijs Houdijk | 28 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station werd gesloten omdat het werd vervangen door het nieuwe Centraal Station. In 1973 werd het eerste deel van het nieuwe Den Haag CS in gebruik genomen, daarna werd station SS gesloopt. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, dit staat beschreven op mijn site en ook in diverse foto's. |
milco | 15 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom is dit cs een eindpunt/beginpunt station |
Antwoord webmaster: |
er waren vroeger plannen om de spoorlijn door te trekken naar scheveningen, die zijn echter nooi uitgevoerd. het oude station op deze plek stond dan ook niet aan de kop van de sporen, maar opzij ervan. en het heeft ermee te maken dat het andere station (HS) van een andere spoorwegmaatschappij was. |
s | 12 dec 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wanneer en waarom is dit station gesloten? |
Leo R | 27 aug 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Duidelijk het minst gefotografeerde Centraal Station van Nederland... Hoe zou dat komen?? |
Laura van Loon | 29 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Facility Management Magazine Editie 120 van mei 2004 is een artikel geplaatst over Integraal beheer van Den Haag Centraal Station. Een samenvatting van dit artikel is hier te lezen. De auteurs van dit artikel zijn Laura van Loon (APPM), Alletta Schreuder (NS Stations) en Kees Waverijn (APPM). |