stationsgebouw II Den Haag Centraal
stationsgebouw II Den Haag Centraal
gebouwd in: 2012
architect:
Benthem en Crouwel
Door de komst van de HSL-Zuid,
waarmee Den Haag een directe
shuttleverbinding krijgt, en de
nieuwe regionale spoorverbinding
RandstadRail (lightrail)
groeit het aantal reizigers op
Den Haag Centraal flink.
De gemeente ontwikkelt tijdens
de vernieuwing van het stationsgebied
de omgeving tot een toplocatie
voor werken, wonen en
winkelen. Stationsgebied en stad
worden met pleinen ruimtelijk tot
een eenheid gesmeed.
Temidden van de hoge kantoor- en
woongebouwen rondom Den Haag
Nieuw Centraal realiseert ProRail
met het nieuwe station zelf een
laag gebouw, ondanks het 22 meter
hoge dak. Dat dak van glas en staal
is ongeveer 12 0 meter lang en
96 meter breed. Dankzij het glazen
dak is het station overdag overzichtelijk
en open en ’s nachts aangenaam
verlicht.
Door het transparante ontwerp zijn
de verschillende vormen van openbaar
vervoer (trein, lightrail, tram
en bus) steeds goed zichtbaar. Het
ontwerp kent vier gelijkwaardige
entrees: aan het Koningin Julianaplein,
de Rijnstraat, het Anna van
Buerenplein en bij het overkapte
busplatform. Het station is gemakkelijk
toegankelijk en door grote
elektrische schuifdeuren goed afsluitbaar.
Winkels en andere commerciële
functies verlevendigen het nieuwe
station, zonder afbreuk te doen
aan de overzichtelijkheid en de
transfermogelijkheden. Er komen
in de hal drie commerciële ruimten
die qua vorm lijken op een geslepen
kristal.
terug naar station Den Haag Centraal
|