Arjan Krabbenbos | 22 mrt 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Arnhem Velperpoort ondergaat dit weekend (21&22 maart 2020) een metamorfose. Ondanks de voortdurende Corona wordt er dus door Pro Rail stug verbouwd.
De perrons worden verbreed,, wachtaccommodaties aangepast,, komen liften naar beider perrons en een transparanter stationsgebouw. Als het traject Arnhem Centraal- Velperpoort ooit verdubbeld gaat worden komen er achter de nu nog spoorloze kanten van dezer perrons nog extra treinsporen. Dan kan het monumentale stationsgebouw, verplaatst worden of krijgt een museale status in het Openlucht Museum. Er zijn al jaren plannen voor verdubbeling van dit lijnstuk, inclusief ongelijke aansluiting tussen de lijnen Zevenaar en Zutphen.Ben benieuwd of dit er binnen afzienbare tijd nog aan de orde komt en thans met deze stationvernieuwing al rekening mee is gehouden. |
Arjan Krabbenbos | 11 apr 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station wordt komend jaar in 2019 opgeknapt. Er komen liften op beide perrons en de trappen en de perrons worden verbreed. Ook worden de beide wachtzalen op de perrons aangepast en vernieuwd. Daarmee kunnen minder validen en ouderen straks eindelijk zonder problemen van dit voorstadsstation gebruik maken. Bij dit station liggen de winkelstraat Steenstraat en het Wijnmuseum op loopafstand van dit viaductstation. |
W.Hondorp | 14 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station "Arnhem-velperpoort is niet toegankelijk voor minder validen door het gemis aan een lift.
Dit is in deze tijd toch wel helemaal UIT DE TIJD!!! Wanneer een station voor die mensen niet te gebruiken is, verdient het alleen maar een dikke onvoldoende, al is het nog zo'n mooi gebouw. |
Antwoord webmaster: |
er zijn grotere stations zonder lfft te vinden hoor. gouda had ze ook niet, toch een vrij belangrijk intercity station. ze zijn hier net gebouwd.heb wel eens een rolstoel van het ene perron naar het andere gedraegen. |
Arjan krabbenbos | 22 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een leuke dagbesteding nabij dit station is het Wijnmuseum. Deze bevindt zich aan de Velperweg ( staduitwaarts) oftewel uit de richting Arnhem onder het spoorviaduct door links en parallel meelopen met deze drukke verkeersweg. Op een gegeven moment zie je het Wijnmuseum links liggen. Alvast proost! |
Antwoord webmaster: |
het mailadres dat je opgeeft klopt niet! |
Astrid | 24 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Jos grote Punt,
Heb je meer informatie en misschien zelfs een foto voor mij van de nieuwe stationswinkel?
Groeten,
Astrid |
Jos grote Punt | 2 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De nieuwe stationswinkel is open!
Vanaf 26 april en de koffie kost ter introductie slechts 50 cent. |
Jos grote Punt | 22 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is eindelijk een huurder gevonden voor de voormalige Wizzl.
De winkel gaat heten Stationswinkel Velperpoort en de nieuwe eigenaar is volop bezig met inrichten. |
Antwoord webmaster: |
leuk, mooi dat het niet leeg komt te staan. |
Jos grote Punt | 18 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als ik als definitie hanteer dat de naam van het station een stad is met als toevoeging een locatie binnen die stad dan valt Voorburg er niet onder (he station heet niet Den Haag-Voorburg). Bovendien is Voorburg een aparte gemeente. |
Antwoord webmaster: |
ja onder die definitie is velperpoort denk ik wel een van de eerste voorstadstations. rotterdam noord, is ook al oud. maar die naageving is niet alleen van toepassing voor voorstadshaltes, denk bijvoorbeeld aan Rotterdam Maas, maar Rotterdam Beurs, is dat wel een voorstadshalte dan? Die is al oud en heette al heel lang zo. |
Jos grote Punt | 17 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij is dit de oudste voorstadshalte van Nederland.
Kan iemand dat bevestigen?
|
Antwoord webmaster: |
ligt er aan wat je onder een voorstadshalte verstaat. Voorburg komt misschien toch in beeld als ouder. |
Evert Smilda | 3 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1948 lag ik als dienstplichtig militair in de Menno van Coehoornkazerne. Begin 1949 werd ik uitgezonden naar het voormalig Nederlands Indiƫ. 's Morgens, in alle vroegte, marcheerden wij, onder bewaking van de militaire politie, naar het station Velperpoort. Ik wist niet wat mij overkwam omdat het bestaan van dit station mij volkomen onbekend was. Het was dus wel in die jaren, als vertrekstation voor militairen, in gebruik. |
Antwoord webmaster: |
wat een bijzondere herinnering. er zijn inderdaad wel meer ex stations geweest die later nog als militaire halte hebben gefungeerd, het was echter geen reguliere passagiersdienst, dus deze openingen worden op deze site niet genoemd. |
Victor | 18 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik beschik niet over een dienstregeling van 1891, maar het tijdschrijft De Locomotief van 10 augustus 1892 schrijft dat "eerdaags" een halte aan de Velperpoort geopend zal worden. Het verslag van de Raad van Toezicht over het jaar 1892 meldt dat op 1 oktober van dat jaar de halte in gebruik is genomen. Ook het jaarverslag van de SS over 1892 bevestigt deze openstelling. |
Antwoord webmaster: |
ok, ik heb de datum aangepast. |
F. Reurink | 14 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het eerste Station velperpoort lag wel degelijk op aan dezelfde kant van het viaduct dan de latere stationgebouwen.
Volgens een artikel in Ambt & Heerlijkheid (tijdschrift van de Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal)uit september 2010 werd het overigens geopend op 1 oktober 1893. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel. ik heb dat stukje tekst weggehaald, en de datum aangepast. |
Sjoerd Eeftens | 14 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens dienstorder 2117 van de SS werd Velperpoort al geopend op 24 februari 1891. Wie kan dit met een dienstregeling bevestigen? |
Antwoord webmaster: |
we komen er steeds dichterbij. de dienstregeling is de belangrijkste uitgangsdatum voor mij. 24 feb lijkt mij een rare dienstregelingdag. ik ben benieuwd |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station is van 16 t/m 24 oktober 2010 tijdelijk keerpunt voor de treinen van/ naar Zutphen- Zwolle en Doetinchem-Winterswijk vv vanwege werkzaamheden. Het spoor,, bovenleiding en seininrichting van/naar Arnhem Centraal gaat op de schop. ICE en Nightlinetreinen gaan in deze periode via de gebruikelijke omleidingsroute 's-Hetogenbosch-Eindhoven-Venlo-Moengengladbach. De nieuwe Zijpse poort is al voorbereid op 4 sporen voor o.a. het nieuwe perron. ( 2 maal zo breed als de oude die al een poosje gesloopt is). Voor Arnhem Centraal reist men per bus verder. |
Gertjan Stamer | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wizzl gesloten per 24 December 2004 en ruimte staat dus al vele jaren leeg.Ook in nieuwe eeuw is aan andere zijde station overkapping trappartij gesloopt-fietsenstalling is nog steeds erg oud en nog niet vervangen. |
Arjan Krabbenbos | 10 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het oude stationsgebouw uit de 50er jaren was behalve een loket ook een bloemenstal en een politiepost. Momenteel staat het leeg en wie weet wordt het een winkel of woonhuis in de nabije toekomst. Gelukkig hebben ze het bewaard en laten staan naast de nieuwbouw van de jaren 90. Ooit was het voor enige jaren begin -en eindpunt van de diesels uit /van Tiel, die tegenwoordig weer keren op Arnhem (Centraal).Nu stoppen er de Linten/Buffels van Syntus er en sinds december 2009 de SGMm-stellen van NS-Reizigers. |
Antwoord webmaster: |
nou een woonhuis lijkt me niet echt lekker. zit je zo open en bloot, dat is daar echt niet mogelijk hoor. |
Hans te Boekhorst | 22 mei 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de opening is zowel links als rechts van de spoorbaan een identiek station(netje) gebouwd |
Robin Jansen | 5 feb 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 1 februari 2006 is het Velperpoort Station van huurder veranderd.
De nieuwe huurder is Nova Trust. Dit is een kantoor gespecialiseerd in financiele diensten, hypotheken en verzekeringen.
|