leendert bos | 2 mrt 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vraag;Mijn vraag is er een bouwtekening van station haarlem zou een modelbaan willen bouwen en ik zoek een station om eventueel zelf te bouwen maar zoek voorbeelden en hoop aan een bouwtekening te kunnen bemachtigen is er iemand die mij daar aan kan helpen |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat Het Utrechts Archief dat wel zou hebben. zij hebben de ns archieven. |
Gert Jan Binkhorst | 26 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tegenwoordig ligt er aan het Kennemerplein een K+R-parkeerstrook, bijna recht tegenover de westelijke uitgang van het station. Let op, als je het station uitkomt ligt hij aan de overkant van de straat! En parkeren mag daar dus niet! Daarvoor moet je in Parkeergarage Stationsplein zijn. Op Google Streetview is deze K+R nog niet te zien. Als ik iemand per auto van de trein wil halen, spreek ik liever af op station Haarlem-Spaarnwoude, Heemstede-Aerdenhout of Overveen... |
J.Bezemer | 11 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waar kan ik met de auto iemand ophalen van station Haarlem? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik ben er niet bekend. achterzijde? |
Ir M C Deurloo | 30 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik mis bij station Haarlem de lijn naar IJmuiden.
Nog niet aan toegekomen ? |
Antwoord webmaster: |
de lijn naar ijmuiden begon niet bij haarlem toch? dan kwam hij eerst bij bloemendaal, en santpoort noord. je kunt ook gewoon zoeken op ijmuiden, kom je erook. |
Gertjan Stamer | 1 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationskapper stopt er mee..Maart/April 2012 komt de klassiek ogende ruimte in perrontunnel westzijde stationsgebouw leeg te staan...helaas ! |
Ruud Hof | 17 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
LS
Als ik per auto iemand naar de trein wil brengen of wil ophalen, hoe moet ik dan tegenwoordig rijden. Ik kan vlgs mij nergens meer stoppen in de buurt van de ingangen. Van de week reed ik zoals vanouds en toe reed ik ineens op busbanen. Ik was er ook al een paar jaar niet meer geweest.
vr gr Ruud Hof |
Antwoord webmaster: |
geen idee ik kom er ook nooit |
timo bootsma | 31 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het boek "Station Haarlem" van Klaas van Giffen wordt ir. H. Bielsen genoemd als ontwerper van de nieuwe liften. Deze zijn in 1995 de oude liften komen vervangen. |
max popma | 18 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In mijn herinnering is in de jaren 1990 in het station van Haarlem (Rijksmonument) een aantal zeer moderne, maar fraaie liften aangebracht, die het historische karakter van het station niet of nauwelijks hebben aangetast.
Kunt u mij helpen bij de vraag (vragen) of mijn herinnering klopt, wie de architect is geweest van deze liften (ik dacht Hubert Jan Henket) en waar ik hierover eventueel meer informatie zou kunnen vinden?
Bij voorbaat hartelijk dank. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar misschien iemand anders hier. |
Arjan Krabbenbos | 23 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Haarlem heeft nu dan officieel zijn eigen bibliotheekhalte. Maar ook de ic van/naar Vlissingen zal binnenkort hier weer halt houden. Tot 1986 was dit ook al het geval, maar kwam na voltooiing van de Amsterdamse Westtak via de luchthaven Schiphol te rijden, Nu, op 11 december 2011 zal deze oude verbinding weer hersteld zijn. Dus ook hier geldt weer: de geschiedenis herhaalt zich 2! |
Victor Lansink | 22 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de nog niet ontsloten voorraad NS-foto's is een map met foto's over de opening van de Velsertunnel door Koningin Juliana, maar daar zitten geen foto's tussen van de lunch in station Haarlem. Wel van de aankomt op het Stationsplein te Haarlem. |
Antwoord webmaster: |
aha, dank je wel. er zijn dus nog meer foto's? zijn daar nog foto's van stations bij die interessant zijn voor stationsweb, of staan de meeste daarvan al wel online? |
P.van Staveren | 20 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft u ook foto,'s van de opening door Koningin Juliana
van de Velsertunnel sept.1957.Zij heeft toen geluncht in de stationsrestauratie Haarlem.Mijn vader was toen chef-kelner |
Antwoord webmaster: |
nee ik heb niet meer foto's dan die hier zijn afgebeeld, maar wellicht kun he bij Het Utrechts Archief meer vinden. zij hebben een beeldbank met oude spoorfoto's van de ns overgenomen. |
yede | 17 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hi allemaal,
was mij al lang bekend dat er een bieb in zou komen vrijdag even kijkje genomen maar het was dicht. tja wat heb je er dan aan. en ik vindt het ook te modern. dank niet dat het gaat lopen. is want de boeken hoek die op utrecht station zat liep ook niet. en is ook alweer weg. en ook niet bekend wanneer het open is. ook wordt er in eerder stukjes geproken over swingsteesjun feesten nu alleen nog salsa en tango al is de ruimte wel afgeplakt ziet er gewoon niet mooi uit voor een dergelijk monument. tja naar mijn plan is niet geluisterd. want rustig een boekje daar lezen met piepende treinen zal dus wel niets worden maar toch succes.
|
Antwoord webmaster: |
je hoeft de boeken ook niet daar te lezen, maar je kunt ze lenen, het is gewoon een openbare bibliotheek, en naar ik verneem zijn er al veel mensen lid geworden. is toch makkelijker bereikbaar dan een gewone biblitheek waar je speciaal naar toe moet (ik werk zelf ook in het biblioitheekwezen, maar dan een heel andere tak van sport, ik ben medisch informatiespecialist in een academisch ziekenhuis). |
yede | 17 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hi Wichor,
hier nog een link met een filmpje van echte swing zoals het op het station van haarlem hoort.
neem maar eens een kijkje.
groet,
yede |
Antwoord webmaster: |
ik ben er zelf ook wel eens geweest, was echt leuk. |
Arjan Krabbenbos | 12 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het mooie historische stationsgebouw heeft sinds kort een wereldprimeur in huis. Het herbergt nu een bibliotheek onder het oude seinhuis op het middenperron. De voormalige stationsrestauratie ,waar ik vroeger vaak kwam met mijn oma, is al weer eeen poosje danszaal. Ik hoop dat leegstaande stationsgebouwen gauw weer een publieke functie mogen krijgen zoals: een winkel, bibliotheek, wachtzaal, snackbar of woon/buurthuis. Dat is goed voor de sociale veiligheid en de omgeving waar het zich in bevindt. Niets is troostelozer en beangstigend als een half of geheel verwaarloosd stationsgebouw, vooral als het de monumentenstatus heeft. |
Antwoord webmaster: |
ja leuk nieuws, ik werk zelf in het bibliotheek wezen (hele andere bibliothek overigens, ik ben medisch informatiespecialist in een academisch ziekenhuis). |
Iep Meijer | 13 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
L.S.,
Kunt u nagaan of dhr.Jan Hendrik Willem Bender stationschef in Haarlem is geweest.Voor zover ik weet heeft hij omstreeks 1920 in Haarlen gewoond. Mij is ook bekend dat hij staioschef in Appingedam is geweets.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten,
Iep Meijer |
Antwoord webmaster: |
ik weet allen over zijn standplaats ommen. zie deze pagina. je kunt bij Het Utrechts Archief vast meer te weten komen, niet online dat wel, maar als je contact opneemt kunnen ze het je vast vertellen. wie weet lezen ze ook mee (dat doen ze vaak hier). |
Gilbert Olah | 11 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naast spoor 11b was vroeger de PTT Post gevestigd.
Dit gebouw is rond 1980 gesloopt,de posttreinen werden vanaf spoor 7 naar spoor 11a gereden,en vervolgens spoor 11b op geduwd (vaak door een NS 600).
Nadat het postgebouw gesloopt was bleef spoor 11b wel liggen (straatspoor) en tegen het stootjuk was jarenlang een gesloten goederenwagon een met graffiti te zien die als magazijn dienst deed.
Tegenwoordig is spoor 11b nog maar een zeer kort spoortje,die al na ongeveer 10 meter vanaf het wissel in een stootjuk loopt. |
Gertjan Stamer | 25 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voorjaar 2011 verlaat men het oostelijke eilandperrongebouw(conducteursverblijf,kantoor dienstleiding enz)en is alles verhuist naar ruimte in hoofdgebouw spoor 1 achter de liftschacht aldaar.Dus weer een gebouw leeg op dit eilandperron,allen toiletgroep middelste gebouw is er nog. |
annemarie | 29 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
Ik zou heel graag een trouwfoto's maken op Haarlem station.
Kan iemand mij vertellen of dit mag of dat je hiervoor moet betalen?
En als je moet betalen, bij wie dan?...
ik hoor het graag,
Annemarie |
Antwoord webmaster: |
ik heb hetzelf ook gedaan op station Gouda. Niet dat dat zo'n mooi station is, maar omdat ik altijd stations fotografeer wilde ik er ook wat met het spoor hebben. hier staat eea aan regels van de ns. ik weet niet of het nog onder particulier valt, in dit geval zou je meer denken aan modereportages, dat staat wel genoemd. |
Riek Peute | 17 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zou graag iets willen zien of horen of er nog iets van mijn opa Peute uit Haarlem
Die stationchef daar was en ook volgens mij in Maassluis. |
Antwoord webmaster: |
u kunt het beste contact opnemen met Het Utrechts Archief. Zij hebben de oude ns archieven in huis, met personeelsdossiers die u op achternaam kunt doorzoeken (niet online, maar ter plekke). |
Gertjan Stamer | 8 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hal lichtelijk ontsierd door verhoging van stalen platen en OV chippalen...de perrontunnels opgeleukt door kleine digitale treinaanwijsbakken met klokjes en dat ook in de westelijke rustiger perrontunnel(officiele oude Uitgang)Perrons nu allen voorzien van fraaie digitale centrale aanwijsbakken-spoor 1 was de laatste in de rij en begin Januari 2011 dus alles digitaal.Fietskelder nog steeds niet geheel af,busplein ook nog niet... |
Gertjan Stamer | 12 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bus is terug vanaf 12 December 2010 op het Stationsplein...op geheel nieuw gemaakte bushavens waar de voorzijde van de bus goed te zien is vanaf de officiele Ingang en de officiele Uitgang...alle bussen stoppen voor de officiele Ingang om passagiers uit te laten stappen en de Zuidtangent-halte is niet meer verderop maar nu onderdeel van de nieuwe bushavens.De haltes hebben geen abri's maar staan dan aan noord- en westzijde busplein,doet mij een beetje denken aan busplein Beverwijk..ooit.Entree stationsgebouw nu veel ruimer te belopen.Alle bussen komen en verlaten het Stationsplein via de Jansweg(oostelijke straat)en heeft speciale bestrating gekregen.Kruisstraat(westzijde)is nu busloos en bedoeled voor auto's,fietsen en wandelaars...was vroeger al een rustig deel van het station en is nu nog rustiger...de fietskelder is nog niet open,men is bezig om onder het stationsgebouw(Burger King)een aansluiting te maken naar boven toe...details te zien op website Gemeente Haarlem.Bushaltes op tijdelijke locatie Parklaan worden komende tijd verwijderd.Stationsgebouw is vanaf het zuiden nu veel beter te bekijken,vroeger stond er het Connexxiongebouw flink in de weg,nu is het plein heerlijk open,het deel nabij de Kruisstraat wordt een wandelaarsgedeelte. Wordt vervolgd in 2011. |
jelle tien jaar oud | 11 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom zijn de oude stationsborden vervangen door de digitale??? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, is dat zo? Oh je bedoelt de CTA's? Digitale zijn toch een stuk makkelijker om aan te passen? Dan hoef je niet voor iedere mogelijke trein een echt bordje te hebben, maar verander je gewoon de tekst met de computer. |
Gertjan Stamer | 5 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op maandag 29 November 2010 de laatste dag voor sigarenwinkeltje bij UITGANG aan Stationspleinzijde-is ook op RTVNH geweest.Dhr Schaveling en z'n vrouw waren 7 weken ervoor met een gewapende overval geconfronteerd en besloten toen om er voortijdig mee te stoppen. Voortzetting van deze unieke winkel ? Ondertussen vervangt men de oude CTA-bakken voor nieuwe,opvallend is spoor 8 die er dan anders uit ziet als de andere sporen met die nieuwe bakken(November/December 2010). |
Dhr. J. Ruparelia | 19 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als Haarlemmer kijk ik dagelijks tegen ons mooi Stationsgebouw aan. Nu verbaas ik me iedere keer weer dat het gebouw niet eens een keer wordt schoongemaakt en het een weer frisse look krijgt. Nu is men natuurlijk bezig met de verbouwing om het stationsgebouw heen.
Maar mijn vraag is eigenlijk waar ik me zou kunnen wenden om de gevels van dit gebouw eens een keer grondig te laten reinigen.
Dit geeft ook een beter contrast met het nieuwe straatbeeld wanneer de verbouwingen klaar zijn.
Ik zou mijn diensten hiervoor graag voor willen aanbieden.
Weet u tot wie ik mij hierbij kan wenden.
|
Antwoord webmaster: |
geen idee, maar niet bij een spoorhobbyist natuurlijk. staat er bij de verbouwingen geen bord waarop contactinformatie staat? oh nee de verbouwing betreft niet het station natuurlijk. misschien ns poort. |
HanLefering | 7 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 1 juli 1947 is de adjunct stationschef van Haarlem de heer J.L.Pfundt gepensionneerd. |
Gertjan Stamer | 1 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zomer 2009 is cafe en bijbehorende ruimte gesloten en dus geen hapje,drankje en dansje meer. Toch aan het einde van 2009 af en toe weer salsalessen en cafe is omgetoverd tot een danszaal. Veel commentaar deze winter van treinreizigers die graag warm willen zitten en die een gesloten deur tegenkomen. Van verbouwing tot een restaurant of zoiets is nog niets te zien. |
Antwoord webmaster: |
Dat dansen heb ik daar ook eens gedaan. was erg leuk. |
Gertjan Stamer | 2 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Veel info is te vinden het boek over Station Haarlem. in 1952 is het 8e spoor voorzien van een nieuw zijperron van Sybold van Ravensteyn met op straatzijde een klein loketgebouw. In 1957 modernisering stationshal. In 1995 bestond Haarlem 750 jaar en in najaar 1994 start schoonmaak perrontunnels en nieuwe verlichting en tevens bouw van perronliften voor spoor 8, eilandperron en spoor 1. In 1997 bouw van kantoorgebouw pal tegen spoor 8 aan (Kennemerpleinzijde) en dus nieuwe entree met bijbehorende winkels (Ako, Masters, Free Record Shop, Etos). Anno 2009 is alleen Etos er nog en zijn andere winkels veranderd,er is nu een Parlour Shop,lege NS Internationaal loket en Masters is de AH to go geworden. In 1998 opheffing NS loket aan westtunnel/ uitgang en de loketwand wordt dichtgemetseld. Ook in 1998 grote renovatie perronkappen. Loketverbouwing vanaf 11 Februari 2003. Achter het monumentale front in de hal bouwt men inloop, daarvoor is toch deur nodig en dus klein deel wand gesloopt. Gele portocabin buiten als tijdelijke vervanging. 14 Augustus 2003 nieuwe loket in gebruik. Per 14 December 2003 wordt de spoorverdeling overduidelijk;spoor 1 treinen naar Amsterdam,spoor 3,4,5 naar Beverwijk,Uitgeest,Hoorn en kopmakende treinen naar Den Haag. Spoor 6 treinen naar Breda en Uitgeest,spoor 8 treinen naar Limburg. In zomerperiode treinen naar Zandvoort ook vanaf spoor 4. Vanaf Januari 2004 dansfeesten als Swingsteesjun. De Free Record Shop Kiosk in oostelijke perrontunnel sluit in voorjaar de deuren en wordt Donar Kebab dat opent op 4 Mei 2005. Op eilandperron openbare plasplek HEEREN afgesloten eind Mei 2005 en enkele maanden erna met fraaie zwarte stalen hekken afgesloten. Zomer 2005 pas stationscafe te lezen op bordjes. Op zondag 15 Oktober 2005 filmopnames voor de Nederlandse speelfilm ZWARTBOEK; spoor 3 wordt geheel ingericht in WO-2 stijl en dus alle CTA bakken eraf gehaald alsmede alle reclame en nog veel meer!Ruimte achter cafe ingericht als eetplaats voor de militairen, alsmede opnames in de westelijke en oostelijke trappenhuizen. Erg veel camera's en lampen en trekt enorm veel bekijks. Daarbij is er een SSN stoomtrein die af en toe schijnbewegingen maakt tbv filmopnames, er is ook een Jeep te zien op het perron en borden Den Haag HS. Ga het maar bekijken in de speelfilm die vast wel op DVD uit is. Per 10 December 2006 geen intercitytreinen naar Limburg en spoor 8 wordt gereserveerd voor de Intercity naar Zandvoort. Medio Februari 2006 sluit Smullers aan uitgangszijde (west dus) dat wordt een Burger King per 30 Maart 2006. In November/ December sluit C'Est du Pain in perrontunnel en wordt Broodzaak. Veel is niet vermeld...lees het BOEK STATION HAARLEM. |
Antwoord webmaster: |
Deze zin snap ik niet goed: Vanaf 4 Juli 2002 is Brasserie en wordt FoodCourt en het restaurantgebeuren is over. Wat bedoel je daarmee |
Patty Wensveen | 5 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo allemaal,jullie mooie treinstation is toch de oudste van Nederland,ik vraag me af waarom Valkenburg dan zegt dat zij de oudste zijn?Valkenburg is van 1853 en Haarlem van 1839,hoe zit dat dan?Groetjes Patty. |
Antwoord webmaster: |
'ons mooie treinstation' bestaat niet. ik heb niet speciaal iets met haarlem, maar alle stations, ook valkenburg staan op mijn site beschreven. valkenburg is het oudste nog bestaande stationsgebouw. haarlem- amsterdam was de eerste spoorlijn. beide stations aan die lijn zijn al lang afgebroken, in haarlem lag dat op de plek van de werkplaats voordat je haarlem binnenkomt, in amsterdam ongeveer bij de westergasfabriek. het huidige stationsgebouw van haarlem is uit 1908. dat stond allemaal al op mijn site te lezen hoor.
|
Gertjan Stamer | 18 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Definitief einde Swingsteesjun in de klassieke wachtruimte NS station Haarlem eind Juni 2009,het was al een tijdje een gerucht/halve waarheid,helaas is het over met de muziek op het fraaie station;het laatste weekend van Juni knalt men er extra tegenaan om het daarna leeg achter te laten-men wil er een sjiek restaurant van maken net zoiets als Tollius in stationsgebouw te Amersfoort. Na 4 1/2 jaar muziek is het...EXIT !!! |
Antwoord webmaster: |
Jammer, ik ben er zelf een aantal maanden geleden nog geweest, en het was erg leuk. |
Elly Bijvoet | 7 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Leuk om deze serie als Haarlemse weer terug te zien, erg mooie serie. Mooie collectie!! |
Marcel | 27 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Wicher,
Ik zie dat je op je site maar 1 station Haarlem hebt staan, terwijl je aangeeft dat er 2 stations zijn geweest op verschillende lokaties. Bij Houten en Maarn heb je wel onderscheid gemaakt. Waarom hier niet? Tevens is het lastig om informatie te vinden over de openingsdatum van het tweede/huidige station. Was dat niet gelijk met de opening van Haarlem-Veenenburg op 02-06-1842?
Mvg,
Marcel |
Antwoord webmaster: |
Ja ik moet dat een keer aanpassen eigenlijk, maar dat is nog wel wat uitzoekwerk. ik hou het in mijn achterhoofd en ga er een keer aan werken. |
Gertjan Stamer | 19 dec 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de week van 15-20 December 2008 is het halfronde glas in lood raam boven ingang verwijderd en ,,opgevuld,,met houten schotten;deze
fraaie wapens en stationsnamen zijn voor reparatie even niet aanwezig-waarschijnlijk voorjaar 2009 teruggeplaatst.Niet schrikken dus! |
Ronald | 10 dec 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In augustus van d it jaar bestond het station van Haarlem 100 jaar. Er is toen een boek uitgegeven over dit. wie o Wie kan mij daar aan helpen. Er staat een foto in van een seinhuis aan de Garenkokerskade in haarlem en waarschijnlijk staat daar mijn opa op, die ik helaas niet gekend heb. Ik ken hem alleen van foto's. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb je tekst hier bij station Haarlem geplaatst zodat meer mensen hem kunnen lezen. bedoel je niet: Klaas van Giffen - Station Haarlem ISBN: 9789086830046 uit 2006 van Uitgeverij: Spaar en Hout bv
|
a.dieben | 25 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Even reactie over spoor 8. Spoor 8 is het noordelijkse spoor waar vroeger en nu de treinen naar Zandvoort vertrekken. Jaren lang was dit het eind/begin spoor van de Intercity's naar het zuiden totdat deze uit Haarlem verdwenen (om te rijden naar Alkmaar). Spoor 8 heeft geen aansluiting naar de werkplaats zoals beschreven. Dit is spoor 1.De aparte brug over het Spaarne voor dit werkplaats spoor klopt wel.
|
Gertjan Stamer | 6 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zaterdag 30 Augustus feest station Haarlem,100 jaar...stoomtreine vv Zandvoort,diverse andere klassieke treinen te zien,materieelshow,fototentoonstelling en nog veel meer.Meer te doen dan 100 jaar station Roosendaal afgelopen November 2007! |
Antwoord webmaster: |
heb het al op de agenda opgenomen. |
w. overink | 17 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het waar dat station Haarlem dit jaar 100 jaar bestaat en er een grondige opknapbeurt plaats zal vinden in 2008? |
Antwoord webmaster: |
ik weet niets van de opknapbeurt, maar het honderdjarig bestaan van het gebouw klopt inderdaad. |
Victor | 17 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Die opknapbeurt is in het kader van een pilot om alle stations op te pimpen. Zie:
dit bericht |
R.R. Roemersma | 15 sep 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zou graag willen weten waarom het Retiradegebouwtje ( voormalig toiletgebouwtje met Heeren en Damesafdeling, nu niet meer alszodanig in gebruik) op spoor 1 te Haarlem "De Denker" heet. Ik vond wel iets over een of andere kunstenares, maar dat artikeltje was niet helemaal helder. Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, HC Rob. |
m.huyboom | 27 dec 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Pijlslaan moet zijn Kruisweg bij station haarlem spoor 8 vroeger vertrok hier de trein naar zandvoort. De pijlslaan ligt nl veel zuidelijker waar de spoorbaan Haarlem - Leiden hem kruist vlakbij het voormalig emplacement van PTT post ( westergracht) |
Gilbert Olah | 8 aug 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
spoor 8 is best uniek,want deze begint bij de pijlslaan en loopt voorbij het station over in het werkplaatsspoor,dit lijntje heeft zelfs een aparte spoorbrug(over het spaarne)omdat het lijntje voornamelijk door rangeerloc 647 wordt gebruikt om (trein)stellen heen en weer te rijden van de werkplaats naar de pijlslaan,en andersom.overigens heeft de los 600 serie een max.snelheid van 30 km/h |
daan | 29 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De (stoom)trein die op dat traject reed werd de 'arend' genoemd |