Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stationsgebouw I Haarlem

stationsgebouw I Haarlem

1841 - 1867
architect: 1 1 (1 - 1)

Het gebouw doet neo-classicistisch aan. Een middenrisaliet (aan de straat open) bevat een vestibule en plaatskaartenbureau. Over de gehele breedte is een bordes met trap aangebracht. Op dit bordes staan twee dorische zuilen.

Aan weerszijden van de middenrisaliet twee korte vleugels, met wachtkamers. Links die voor de 3e klasse (waggons), rechts die voor Dilligences en Car bancs (1e en 2e klasse) en daarnaast een kamer voor Dames.

De vleugels eindigen in twee eindgebouwtjes die elkaars spiegelbeeld zijn, maar twee heel verschillende functies hebben. Links de woning van de stationschef (ontvanger genaamd) en rechts het goederenbureau.

Diverse onderdelen zijn in Betheimer steen uitgevoerd, voor de rest zij de gevels bepleisterd.

Afsluiting van het emplacement?
Aan weerszijden van de eindgebouwtjes bevinden zich muren die eindigen in kleine gebouwtjes. In het oorspronkelijk ontwerp waren aan de overzijde van de spoorbaan identieke gebouwtjes gedacht, waartussen zich 3 hekken bevonden. Deze zouden voor passeren van een trein moeten worden geopen en gesloten. Later heeft men ingezien dat dit niet handig zou zijn en dit de van het ontwerp is 90 graden gedraaid, waardoor de hekken parralel aan de straat liepen en hun functie verloren.

perronzijde
Aan de perronzijde bevindt zich een marquise. Het linkerdeel van het perron is bestemd voor treinen uit Leiden, het rechterdeel voor treinen uit Amsterdam, en het middendeel voor vertrekkende treinen.

reden afbraak: Grondig verbouwd tot station II

1844
1845
1865
1865
1865
1865
1865
terug naar station Haarlem