Het eerste station van Nieuwe Diep lag bij km 0.35 (waar nu de McDonald is).
op 31-05-1958 werd het huidige station in gebruik genomen en bij km 0.6.
Ton Kolster | 3 aug 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Goedemiddag, is er nog aan bouwtekeningen van het station te komen met afmetingen en overzicht van de situatie in de jaren zestig/zeventig |
Antwoord webmaster: |
daarvoor zou je bij het utrechts archief terecht kunnen. zij hebben het ns archief. |
Jillis Eikelenboom | 16 feb 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het eerste station wordt vlakbij de oorspronkelijke locatie herbouwd, als verzamelgebouw voor horeca: https://heldersebinnenstad.nl/halte-bellevue/
Hebben ze misschien een beetje spijt dat het gesloopt is in de jaren '50? |
Corien van Zweden | 21 jan 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Prachtige website! Ik zou graag willen weten hoeveel sporen station Den Helder had in 1943 en langs welk perron de trein naar Alkmaar vertrok. |
Henk 50 | 25 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Architectonisch helemaal nog niet zo'n gek station. Helaas met een voortdurende leegstand en een inmiddels geautomatiseerde fietsenstalling zonder service. |
Han Lefering | 18 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De cst Hdr JH Kreling is per 1 december 1940 benoemd tot cst 1 te Heerlen. |
Antwoord webmaster: |
dank, maar die btrekkingen heb ik er beide al in staan. |
Han Lefering | 14 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de Friesche koerier van 14/4 1962 staat een artikel waarin de heer Ates genoemd wordt als cst Hdr. Dus datering klopt niet. |
Antwoord webmaster: |
kan best. als ik een einddatum invul, maakt mijn database er een begindatum een jaar eerder van. is handig voor het sorteren, maar het kan dus uitgebreider zijn dan het lijkt. |
Han Lefering | 29 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De laatste cst van Hdr heette Ates.Tot plusminus 1969. |
Antwoord webmaster: |
dank heb het opgenomen. |
Han Lefering | 10 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bericht komt uit Nieuw Spoor, maart 1949 |
Han Lefering | 9 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Door de stationchef 2e klasse C.M. Schneiders te Den Helder werd indertijd het iniatief genomen tot rechtstreekse bevrachting van rijwielen naar en van Texel over te gaan. |
Antwoord webmaster: |
wanneer was deze persoon in dienst? ik ben momenteel namelijk bezig om alle stationschefs van nederland te achterhalen uit oude kranten berichten. Ik weet dat ze ook in Het Utrechts Archief te vinden zijn, maar dan moet ik daar gaan zitten, en zo lukt het ook heel behoorlijk. |
Han Lefering | 9 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De laatste stationschef van Hdr was de heer Ates. |
Jeroen Muntjewerf | 28 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De voormalige spoorlijn naar de haven van Den Helder in in 1995 afgebroken op het spoorwegnet Alkmaar-Den Helder. Deze is pas geleden weer in gebruik genomen om het rangeren mogelijk te maken zodat dat niet op het bestaande spoor hoefde te gebeuren. Deze zogeheten stamlijn zal tot aan de overweg in de Schootenweg worden geëlektrificeerd.
bron: doodpoor. |
Gertjan Stamer | 9 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik Oktober werd het NS loket een Wizzl en in het najaar van 2000 zou de snackautomaat en koffieshop al sluiten-dat werd dus per 1 Januari 2001. In April 2002 heropening koffieshop als Cafe T...wordt zelfs Foodcourt en sluit alweer 1 Maart 2004,dus geen succes!In het voorjaar van 2005 alweer heringericht voor makelarrskantoor ReMax,met de automatiek wordt helemaal niets gedaan.De Bloemenshop blijft steeds op dezelfde plaats...zomaar wat wijzigingen van het interieur van dit stationsgebouw.Vanaf 2009,zie onder. |
Gertjan Stamer | 30 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het blijft tobben met goed invullen vml restaurant in oostelijke deel...makelaarskantoor is al weer vandoor zomer 2009 en dus weer leegstand en dus verpaupering. Wizzl werd in voorjaar omgedoopt tot Kiosk en in Augustus drastisch verbouwd tot inloopkiosk met balie nu aan zuidzijde ipv vroegere westelijke balie.Bloemenwinkel onveranderd alsmede Rijwielshop...TV Noord Holland had het in 2007 over sloop...dubbelsporig maken tot Schagen lijkt me een beter plan,enkelspoor is hier ouderwets ! |
Antwoord webmaster: |
ouderwets of niet, als enkelspoor voldoende is voor de dienstuitvoering, waarom zou je er dan dubbelspoor van maken? wel erg duur om met de tijd mee te gaan. |
Arjan Krabbenbos | 21 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het eindstation voordat je de boot neemt naar Texel en marinehoofdstad is van ons land. De perronoverkappingen tonen gelijkenis met die van het huidige hoofdstation van Delft. Maar in deze laatst genoemde stad waar ooit Willem van Oranje gewoond en vermoord is krijgt over een aantal jaren een ondergronds station met twee eilandperrons. De huidige spoorsituatie zal daar dan compleet veranderd zijn. Alleen het oude stationsgebouw zal blijven bestaan en een andere functie krijgen. |
Antwoord webmaster: |
graag wel een beetje bij het onderwerp blijven. je plaatst vaker hele verhalen over een station bij een volstrekt ander station dat met het verhaal niets meer te maken heeft. de moord op willem van oranje heeft al niets met station delft te maken, laat staan met station den helder. als je iets toevoegt bij een station, dan over dat station. Overigens zie ik de gelijkenis met de perronoverkappingen in Delft niet echt. waar haal je dat vandaan? sterker nog, het slaat nergens op. als ik foto den helder 59 vergelijk met delft 44, zoek de 100 verschillen. |
arnold | 16 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het was een prachtig gebouw nu is het erg lelijk maar ze gaan het weer slopen en er komt een nieuw station plannen voor het originele station weer te bouwen zijn er helaas niet |
Antwoord webmaster: |
ach mooi en lelijk zijn begrippen waarmee ik niet zo heel veel kan. |
Tom | 24 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom trekken ze de spoorlijn niet door tot aan de haven, met een station Den Helder Haven? Kunnen reizigers naar Texel gelijk door op de boot naar Texel. Nu moeten ze van de boot in de bus, wachten tot de bus vol is, en dan overstappen op de trein (of andersom).... |
Antwoord webmaster: |
ze hebben de spoorlijn juist ingekort, vroeger liep hij 800 meter door, maar dat verdeelde Den Helder nogal onhandig in twee delen. |
milco | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
die stations liggen zeker ver genoeg uitelkaar zodat de intercity niet zo vaak hoeft te remmen. |
milco | 27 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hier rijden toch alleen intercity ’s? |
Antwoord webmaster: |
ja, maar de intercity stopt tot alkmaar wel op ieder station dat ie tegenkomt. |
michael kramer | 3 jul 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Echt prachtige foto's. Woon nu mijn hele leven in den helder maar zulke foto"s heb ik nog nooit gezien. echt heeeeeel mooi |