stationsgebouw I Den Helder
stationsgebouw I Den Helder
1862 - 1958
type: SS 3e klasse
Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.
architect:
K.H. van Brederode
(1827 - 1897)
maatschappij: SS (Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen)
Heeft een kleine deur in de rechtereindvleugel.
reden afbraak: Verplaatsen van het station over 600 meter, zodat de stad niet langer in tweeën wordt gesplitst door de spoorweg.
1899
|
1900
|
1900
|
1900
|
1904
|
1905
|
1914
|
1915
|
1915
|
1915
|
1916
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1930
|
1935
|
1936
|
1940
|
1940
|
1940
|
1944
|
1944
|
1948
|
1948
|
1948
|
1950
|
1950
|
1950
|
1950
|
1950
|
1950
|
1950
|
1950
|
1955
|
1955
|
1956
|
1956
|
1956
|
1956
|
1957
|
1957
|
1957
|
1957
|
1957
|
1958
|
1958
|
1958
|
1958
|
1958
|
1958
|
1958
|
terug naar station Den Helder
|