station Den Helder - afbeelding 89
station Den Helder
stationsgebouw I (1956)
type:
SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.Heeft een kleine deur in de rechtereindvleugel.
|
Afbeelding toegevoegd op 16 nov 2009
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,3 gegeven.
|
Bron:
Pieter Collet
Meer afbeeldingen van Pieter Collet
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Frank Kouwenhoven | 13 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
De foto zal dateren tussen 1956 en 1959. De 2200-en die, voor de Noord-Hollandse dienst, in Amsterdam in depot kwamen waren vanaf 1956 afgeleverd. De electrificatie van Den Helder dateert van ong. 1959. De opname moet dus uit die periode zijn (en niet van 1950)
Deze dieselloks werden o.a. gebruikt voor de reizigersdienst naar Den Helder met stalen couperijtuigen (C12c)of blokkendozen-volgrijtuigen, met een enkele vooroorlogse ronde kop voor de eerste klas.
(Bron: Diesellocomotieven in Nederland/De Alk 2002 |
Antwoord webmaster: |
ok ik zal de datum aanpassen. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1950
1955
1956
1957
1958
1959
|