|
station Maastricht - afbeelding 30
station Maastricht
stationsgebouw II (1920) Het uit geschakelde volumes opgebouwde station heeft een sterk overheersende lengte-as. Het hoofdgebouw is voorzien van trapgevels. Dit geldt ook voor de markante toren, die door middel van een tussenbouw aan het hoofdgebouw is gekoppeld. Het complex is opgetrokken in rode baksteen, gemetseld in staand verband, op een granieten plint en wordt gedekt door zadel- en schilddaken met Hollandse pannen en tuiles-du-nordpannen. Bij gereedkoming in 1916 beschikte het station als eerste in Nederland over een unieke perronoverkapping in gewapend beton (over het eerste, tweede en derde perron), welke helaas is gesloopt. Zij was een ontwerp van A.H. van Rood. De overkapping bestond uit één enkele reeks pijlers met een balklaag en een licht hellend dak. Ook de markante voetgangersbrug, die qua stijl herinnerde aan station Eindhoven, is afgebroken. De seinhuizen zijn eveneens gesloopt en vervangen door seinhuizen, ontworpen door S. van Ravesteyn. De hal van het station was destijds één van de grootste in Nederland. Deze heeft bogen en galerijen van natuur- en baksteen. De glas-in-loodramen van Jan Schouten werden in de Tweede Wereldoorlog onherstelbaar beschadigd en in 1949 door nieuwe ramen van Charles Eyck vervangen. Het station werd in 1984 verbouwd; toen werd ook een nieuw perroneiland aangelegd.
|
interieur
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
|
Bron:
Bonas : Overzicht Nederlandse Architectuur
Meer afbeeldingen van Bonas : Overzicht Nederlandse Architectuur
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1920
1921
1925
1926
|
|
|