Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zwolle Stadshagen - omschrijving op stationsweb

station Zwolle Stadshagen

gepland treinstation
Provincie: overijssel

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zwolle Stadshagen

Mogelijk toekomstige halte langs de lijn Zwolle- Kampen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Xander26 mei 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Jullie mogen dit station en de werkelijke kilometers tussen stations toevoegen op de lijninformatie pagina Zwolle-Kampen, onder spoorlijnen. BVD.
Arjan Krabbenbos13 okt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Dit nieuwe station aan de voormalige diesellijn tussen Zwolle en Kampen en terug gaat definitief per 15 december 2019 open. Na een tweewekelijkse proefopening in de zomer van 2019, gaat dit station dan binnenkort echt open. De maximale snelheid blijft 100 km per uur, vanwege de drassige bodemgesteldheid en enkele bovenleidingsportalen zijn al reeds verstevigd. Alleen het perron wordt nog iets verlengd en de energievoorziening moet hiervoor nog iets worden aangepast. Vanaf december 2019 stopt er ieder half uur een trein op dit nieuwste station van Zwolle.
Martijn Poortvliet3 okt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Station Zwolle Stadshagen gaat definitief open op 15 december 2019. https://www.destentor.nl/zwolle/spookstation-stadshagen-gaat-na-jaren-in-december-definitief-open~a0665cad/
Martijn21 mei 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Station Stadshagen gaat van 2 t/m 15 juni 2019 twee weken op proef open, om te kijken of de ideeën voor de dienstregeling 2019 reëel zijn. https://www.keolisblauwnet.nl/stadshagen
Arjan Krabbenbos21 dec 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
De problematiek rond het vernieuwde Kamperlijntje zijn nu in een betere positie gekomen. Nu een jaar van elektrische tractie door Keolis met de moderne Flirt3-treinstellen, maar nochtans met bediening van station Stadshagen helaas. De bodem is te slap om met 149 km per uur over dit spoortje te rijden, met 100 km per te langzaam om dit nog werkloze station te laten werken. Er worden nu infra ingrepen gedaan, zoals aan de seinen, fundaties van portalen in IJsselmuiden en het perron Stadshagen wordt verlengd! Als het goed is gaat station Stadshagen in 2019 eindelijk open. Uiterlijk per december 2019 vindt dan de langverwachte opening en ingebruikname van dit werkloze (Spook)station plaats. Hopelijk wordt de lijn ooit nog doorgetrokken van Kampen via Emmeloord naar Urk. In Emmeloord zal dan de Lelylijn ook moeten zijn aangelegd. Dat wordt de nieuwe naam voor de eerdere afgeblazen Zuiderzeelijn. Die laatste lijn ook gewoon aanleggen als normaal spoor. Een magneetbaan in Nederland kost te veel en loont niet vanwege de beperkte ruimte. (Vooral in de drukke Randstad!)
Arjan Krabbenbos9 jun 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Station Stadshagen gaat missschien dan eindelijk per 8 december 2018 in dienst. dan start dienstregeling 2019 en dat betekent dat dit nieuwe station exact een jaar werkloos aan de lijn (les: aan het lijntje is gehouden!) Oorspronkelijk zou het per dienstregeling 2018 open gaan ( de lopende dienstregeling thans!)Deze vertraging wordt nog steeds veroorzaakt door de te zachte bodemgesteldheid en het daarbij hangende uitstel voor snelheidsverhoging van dit pas opgeknapte spoorlijntje.
Arjan Krabbenbos1 mei 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
De toekomst van dit nieuwe station aan het Kamperlijntje is onzeker. De geplande 140 km per uur wat wat eigenlijk het plan was om van Kampen naar Zwolle te rijden (en vice versa) is voorlopig van de baan. De grond onder dit thans elektrische enkelspoor is te zwak voor hogere snelheden en blijft voorlopig dus 100 km per uur. Zonde dat er bij een grondige spoorvernieuwing zoals bij deze lijn weer alles boven budget moet worden gerekend. Het zoveelste debacle in de sporinfratructuur.
Arjan Krabbenbos10 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het debacle van de grondverzakking rond dit nieuwe station wordt verder onderzocht. Eind januari 2018 moet meer duidelijkheid zijn over het openen van deze stopplaats met huidige snelheid aan 100 km per uur maar met eerder vertrek van begin c.q.latere aankomst op het eindstation. maar dan moeten ook de aansluitingen in Zwolle gegarandeerd blijven. Pas eind maart 2018 kan waarschijnlijk de maximale snelheid aan 140 km per uur van start gaan. Maar dat moet eerst de komende onderzoeken nog gaan uitwijzen.
Martijn6 dec 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
De geplande opening van Station Zwolle Stadshagen op 10 december 2017 gaat niet door. Door fouten bij de heraanleg van het Kamperlijntje kan de snelheid op het baanvak niet omhoog en is er vooralsnog geen tijd om binnen een halfuursdienstregeling een stop in Stadshagen te maken. https://www.destentor.nl/zwolle/miljoenenstrop-dreigt-door-fouten-bij-heraanleg-spoor-zwolle-kampen~a333b1f3/
Arjan Krabbenbos14 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Op donderdag 12 januari 2017 was de starthandeling van de modernisatie van het het huidige diesel spoorlijntje de Kamperlijn. Als eerste wordt het nieuwe station Zwolle Stadshagen gebouwd, welke met de oplevering van de dan vernieuwde en elektrische spoorlijn per 10 december 2017 in dienst wordt gesteld. Voor de aanleg worden er 200 bovenleidingsmasten geplaatst en ook het station Kampen wordt vernieuwd.
Arjan Krabbenbos3 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het nieuwe station Zwolle Stadshagen gelegen in de nieuwe stadswijk Stadshagen en aan het kortste dieselspoorlijntje van NS komt eind 2017 in dienst. Dan start streekvervoerder Syntus een elektrische verbinding met moderne Flirt 3 treinstellen van Stadler tussen de Hanzesteden Kampen en Zwolle vv.
Arjan nKrabbenbos2 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Dit nieuwe stationnetje gaat open per december 2017,wanneer de elektrische tractie van start gaat en Syntus deze voormalige diesellijn van NS overneemt. De dieseltreinen die er thans rijden van het type Buffel of DM 90, worden waarschijnlijk onder de draad straks ingezet tussen Zwolle en Groningen. maar ze kunnen ook al in de verkoop worden gezet of een ander traject toebedeeld krijgen
Henk8 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zwolle Stadshagen zal een voorstadhalte zijn van Zwolle, die bedoelt is om meer mensen de trein/tram in te krijgen tussen zwolle en kampen (centrum). Dit omdat in 2012 de Hanzelijn langs Kampen zuid rijd, er dat er dan meer mensen via de Hanzelijn reizen en dat het Kamperlijntje nog minder passagiers krijgt. Citaat van Wikipedia: Over de toekomst van het Kamperlijntje is veel discussie geweest. Door het vertrek van de School van Journalistiek en de Kunstacademie uit Kampen naar Zwolle, wordt het lijntje niet meer zoveel gebruikt (door studenten) als vroeger en draait nu met verlies. Als de Hanzelijn, die van Lelystad via Kampen-Zuid naar Zwolle gaat lopen, eind 2012 in gebruik wordt genomen, zou dit gebruik nog verder af kunnen nemen. De gemeente Zwolle wil echter het lijntje met twee haltes uitbreiden, station Zwolle Voorsterpoort bij industrieterrein Voorst en station Zwolle Stadshagen bij de Vinex-wijk Stadshagen. De dienst zou dan uitgevoerd moeten worden met lighttrains of trams. Ingenieursbureau Arcadis is samen met RVDB/Lightrail.nl met een voorstel gekomen, om de spoorlijn te vertrammen. Het idee werd door ProRail onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs. Aan de prijs was een geldbedrag van €100.000 verbonden. Volgens de combinatie zouden op een aantal regionale trajecten de zware en dure treinen beter vervangen moeten worden door lichte goedkope trams. Doordat ze lichter zijn en sneller kunnen optrekken, kunnen er meer stops gemaakt worden. Daarnaast zijn bij een tram nieuwe haltes beter inpasbaar in de omgeving en is er een mogelijkheid de lijn eventueel door de trekken naar de binnenstad van Zwolle. De provincie Overijssel ziet de plannen helemaal zitten. Andere spoorlijnen die mogelijk vertramd kunnen worden, zijn onder andere Spoorlijn Haarlem - Zandvoort en Spoorlijn Nijmegen - Kleef. In 2010 loopt de concessie af, en wordt de lijn aanbesteed. Uit nader onderzoek door de Stuurgroep Bereikbaarheid Zwolle-Kampen blijkt dat een elektrische tram een serieuze optie is. Deze trams zijn stiller, schoner en makkelijker verkrijgbaar dan dieseltrams. Naar verwachting nemen de colleges van Kampen en Zwolle voor juli 2008 een definitief besluit over de ontwikkelingsmogelijkheden van het Kamperlijntje en de financiering.
Antwoord webmaster:
ok dank je. het is overigens niet de bedoeling dat we heel wikipedia hier op stationsweb overnemen, maar dit stukje voegt wel iets toe inderdaad. ook hier hetzelfde mailadres dat niet van jezelf is, niet zo handig...

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Aanvullend onderzoek naar tram Zwolle- Kampen (20 dec 2007)
Studie naar station in Stadshagen (14 jul 2006)
Kamperlijn flink opgewaardeerd (13 jun 2006)
Kampen wil lightrail (28 feb 2003)
Plan Sternet: stations in Zwolle Zuid en Stadshagen (1 jun 2002)

Ouder nieuws over Zwolle Stadshagen
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/zwollestadshagen