Het station op de huidige plek werd geopend in 1909.
Het eerste station Zandvoort lag aan het einde van een scherpe boog naar het Noorden, en daarmee op een andere plaats dan het tweede, huidige station Zandvoort dat rechtuit (naar het Westen) wordt bereikt. Het eerste station lag op km 8.50 via de bocht het tweede op km 8.17 rechtuit.
Chris Laarman | 16 sep 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
1) Althans begin 1967 lag er een emplacementje haaks op het station. Het liep noordwaarts dood in een laadplek van de VAM, en aan het emplacementje zelf lag een kolenhandel.
Ik herinner me bediening met uiteenlopende diesellocs, en in mijn herinnering had de VAM een twee-assig diesellocje.
2) Ergens in het begin van de Intercity-tijd kwam er een opstelspoor (in die bocht, meen ik) om op rustige tijden wagons (Plan E) te stallen.
Wellicht is dat meteen opgebroken toen de Intercity's ingekort werden tot Haarlem.
3) VRAAG: Zou dit emplacementje (kolenboer) een overblijfsel zijn geweest van het eerste station?
4) In de tijd van de getrokken treinen kwamen ze afwisselend op beide perronsporen aan. Dan werd de loc meestal afgekoppeld, en dan kwam de loc van de vorige trein van het andere perron voor de trein.
Ik heb echter ook gezien, hoe de loc van de aangekomen trein deze terugzette naar het middenspoor (in het verlengde van het perron), en dan omliep. Nogal omslachtig door het sporenplan, en er moest minstens ??n overweg in beide richtingen gekruist worden.
5) En nu moeten er zijperrons komen? Kijk eens met Google Maps (toont zes bakken op spoor 1) of zo... Voorts lijkt ontsluiting van de perrons vanaf de Vondellaan me raadzaam. |
Harry Opheikens | 5 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klopt dat er veel foto's op deze site staan. Bijzonder mooie zelfs, maar in hoeverre mag ik deze gebruiken voor eigen bezit, dan wel eventueel voor het verenigingsblad van het Genootschap Oud Zandvoort. De zwart/wit foto's uit bv 1970 van het interieur vindt ik geweldig. Doet me nog herinneren dat ik daar 's zomers meehielp goederen in stalling te zetten. Toch zijn er vast ook hele leuke privekiekjes te vinden van (oud) spoormensen). |
Antwoord webmaster: |
voor eigen gebruik mag je ze wel downloaden, en in een verenigingsblaadje met bronvermelding ook wel. wie weet krijg je nog reacties van andere nav deze mail. |
Harry Opheikens | 4 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben op zoek naar elk beeld van station Zandvoort en omgeving. Mijn vader heeft op station Zandvoort gewerkt, o.a. als rangeerder en seinhuiswachter. |
Antwoord webmaster: |
elk beeld, dat is nogal wat. vind je nier niet genoeg? |
Ton Dieben | 7 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als Haarlemmer ( als kind) kwamen we met een zomer's maandabonnement elk dag in Zandvoort aan zee. Naast de bekende blauwe treinen vaak getrokken door een loc uit de 1200-serie, reden ook de (toen nog groene) hondenkoppen of materieel 46. Als er wagens van de Limburgse treinen niet nodig waren, werden ze vaak op de zogenaamde VAM sporen gezet. Als ik nog meer weet meld ik me. Overigens een perfecte site! |
Antwoord webmaster: |
dank je |
Mike | 30 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is tegenwodig erg mooi geworden en hoop opgeknapt maar ik was er vandaag en toen hebben wat domme mensen de hal vol met kranten gegooit |
Govert | 31 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De draaischijf is te zien op een luchtfoto in het Noord-Hollands archief:
http://ranh.pictura-dp.nl/memorix/2ba68d7a-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2 |
Harry | 14 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hier wat foto's van o.a. het tijdelijke gebouw: http://www.zandvoortvroeger.nl/station.html
|
rob krippendorf | 4 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hallo alle ik zoek me weerloos naar en foto
van de draaischijf van zandvoort ik weet niet hoe
ik daar aan kom laat staan of daar iemand en foto
van gemaakt is of bestaat ik zoek al jaren maar misschien is er iemand met de juiste op lossing
groetjes rob |
Antwoord webmaster: |
ik heb hem niet, maar heb je bij Het Utrechts Archief gekeken? zij hebben ook veel oude spoorfoto's uit de archieven van de ns. anders kan een oproep op deze site helpen, maar dat is bij deze geregeld. |
Gertjan Stamer | 18 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Begin Mei is Kiosk met zitruimte heropend als een nieuwe stijl Kiosk,geen zitjes meer maar wel meer keus aan andere zaken-geen Tickets & Service NS meer.In gebouw is Kiosk ook nog open van 7:00-9:00 weekdagen,ook hier is Tickets&Service eruit.Op den duur zal stationsgebouw niet meer toegankelijk zijn daar Kiosk nu verhuist is naar eilandperron;ontoegankelijkheid gebouw is te betreuren,wel geopend tijdens zomerdrukte/openingstijden Kiosk. |
Gertjan Stamer | 24 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Pasen 2011 gaat de Kiosk op het eilandperron altijd weer open...dit jaar niet,alle ramen en 2 deuren zijn wit gekalkt en het bouwsel blijft voorlopig gesloten...herinrichting,sloop..?Kiosk in het stationsgebouw nog steeds open.Voormalige loketruimte-ook hier raampartijen wit gemaakt. |
Arjan Krabbenbos | 1 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vroeger werd dit station Zandvoort Bad genoemd,tegemwoordig heet het al jaren Zandvoort aan Zee. Het station kende enkele jaren een lange gietijzeren sporenkap,die jammerlijk genoeg sinds enige tijd is gesloopt, doodzonde! Ook was het station jaren begin/eindpunt voor de IC's van/naar Maastricht en Heerlen en van de vakantietreinen naar Valkenburg en Luik-Luxemburg. Maar ook kende dit station enkele jaren de stopper van of naar Leiden C. en Den Haag Centraal. Tegenwoordig zijn het de zogenaamde IC treinen naar Amsterdam C.( slaat alleen Haarlem Spaarnwoude over) of de extra pendeldiensten naar/van Haarlem. Dit laatste fenomeen was vroeger de Strandsprinter ( bekend van de op SGM 2 wagenstellen aangebrachte strandballen), in de tijd dat de Zuid-Limburgse IC's werden ingekort tot Haarlem. |
Gertjan Stamer | 13 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zou je een link willen maken naar website www.zandvoortvroeger.nl ivm fraaie foto's van station en stationsplein,zeer de moeite waard ! |
Antwoord webmaster: |
ik heb de link gelegd/ |
Gertjan Stamer | 30 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tussen 1961 en 1995 reden er hier IC's naar Limburg,na 1995 werd dat Haarlem-Limburg.Met dienstregeling Dec 2010 zal IC Zvt-Asd een stoptrein worden en stopt ook in Hlms...zal dat ook in Dec 2011 stopppen in Halfweg?/anders weer een IC!...what's in a name.Interieurfoto's uit 1909 interessant:vml wachtruimte bij uitgangstrappartij nu Kiosk(vml Wizzl),ben benieuwd hoe die trappartij er nu uitziet,zal wel zijn verwijderd o.i.d.? |
Antwoord webmaster: |
wat er aan treinen reed neem ik niet altijd op, dan moet je dat zoveel veranderen, iedere keer dat er een nieuwe dienstregeling komt. |
Gertjan Stamer | 24 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
April of Mei 2010 volledige herinrichting vml goederenloods aan noordzijde stationsgebouw tot weer Taxicentrale Zandvoort en weer verhuur e.d. van fietsen,stationsgebouw is volledig opgeknapt en vrij van steigers,alles goed in de verf en muren weer schoongemaakt/nieuw gevoegd enz. |
Gertjan Stamer | 8 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sloop van perronkap over het eilandperron in Augustus/September 1996...sindsdien is het bloedheet op dit eilandperron!!!Heb ook wel eens gelezen dat er al een helft is gesloopt in 1988!Door aanrijding vrachtwagen bij los-en laadstation sluit men de boel maar per 19 Januari 1992...in de loop der jaren verwijderd men alle sporen op het emplacement,eigenlijke start in 1995. Dan wat jaren waar ik weinig avn weet...in zomer 1999 roep van reizigers voor perronlift,eerst in nazomer 2000 fietsklemmen en fietskluizen schuin onder overkapping en sommige overkapt.Tevens hoog op straatniveau(dorpse zijde)overkapte fietsklemmen.
,soap rond lift duurt maar voort!In Maart 2001 sloopt men loketfront(inpandig dus!)tbv Parlour Shop (was voorheen archeologisch museum of zoiets)en shop gaat in Augustus 2001 open. Vanaf 14 Dec.2003 rijden de stoptreinen via kopmaken in Haarlem door naar Den Haag CS. Feest mbt 700 jaar Zandvoort-28 Augustus 2004 groots stoomspektakel met oa Pia Douwes als Sissi en de Corus stoomtrein en ontzettend veel mensen op het perron/in het gebouw/stationsplein. Donderdag 2 September showt de NS haar 300ste dubbeldekstrein hier. Eind September 2004 start complete herbestrating eilandperron+nieuwe keerwanden,met 2 sporen in getal kan er wel 1 buiten gebruik-het zomerseizoen is wel over dan.De lift,ja eindelijk start men eind December 2004...sloop(deels)gebouw tussen trap naar boevn dorpse zijde en lage perron,aan straatzijde sloop enkele raampartijen tbv lift;pas op maandag 30 Januari 2006 gaat het officieel open-dus niet want keurmerk ontbreekt!!!en pas op 10 Februari 2006 echt in gebruik,wat een langdurige soap!!!Ondertussen is de Parlour Shop er mee gestopt en staat vml loket weer leeg,in Juni 2006 weer heringericht tbv Kijkshop-open op 6 Juli 2006 voor slechts 3 maanden! Daarna weer leeg. Weer extra fietsklemmen erbij gezet onder kap in 2008. Plaatsing van zuil met plaquette voor entree station op plein tbv 100-jaar station(3 Juni 1881/1981).Kiosk op perron in winter gesloten en open tussen Pasen en nazomer.Wizzl werd in Mei 2009 Kiosk genoemd.Zomaar wat feiten van dit station wat het dichts bij een strand staat. |
Antwoord webmaster: |
het is niet altijd bloedheet natuurlijk. toen ik er een keer moest optreden in december was het er toch wel erg koud ;-) |
W D J Drommel | 3 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
30 november 2008 schreef ik,dat oude paviljoens van de wereldtentoonstelling in brussel van 1880 gebruikt waren als stationsgebouw te zandvoort in 1884tot aan 1909
Folkert Bloeme deelde mij mede,dat er in 1880 geen wereldtentoonstelling in Brussel was terug te vinden.
De paviljoens waren vermoedelijk afkomstig van de wereldtentoonstelling van Amsterdam van 1883.
Totdat we dit vast hebben kunnen stellen zou 1880 Brussel beter verwijderd kunnen worden.
Met dank aan Folkert
Willem |
Antwoord webmaster: |
ik heb het nu gehouden op een wereldtentoonstelling. Ik zie hier een overzichtstekening van de wereldtentoonstelling van amsterdam 1883. zie jij een gebouw dat lijkt op het betreffende station? |
Gertjan Stamer | 27 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Mei/Juni 2009 gebouw volop in de bouwsteigers ivm groot onderhoud muren enz.Vreemd dat me dit in het superdrukke zomerseizoen doet,zal wel goede reden voor zijn.In 2009 is't stationsgebouw 100 jaar oud(jong?),feestje ? Het blijft jammer dat de prachtige perronkap is gesloopt...enig idee wanneer dit is gebeurt ? Rasechte amputatie! |
Arjan Krabbenbos | 26 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Zandvoort was ooit jarenlang het begin/eindpunt van de IC treinen naar Heerlen/Maastricht v.v. en de Ardennen Express naar/van Luik/Luxemburg v.v. Nu stopt er een zogenaamde IC wat eigenlijk meer een Stopper is naar/van Amsterdam Centraal v.v. Met speciale evenementen op het circuit rijden er pendeltreinen van tot Haarlem. Jammer alleen dat de gietijzeren overkapping is gesloopt en er geen nieuwe kap is gemaakt. |
Antwoord webmaster: |
ja het enige intercity dat er aan is is het voorbijrijden van haarlem spaarnwoude. vergelijkbaar met de intercity leiden- utrecht, die stopt ook bijna overal. niet alleen bij speciale evenementen wordt de dienst aangevuld, ook in de zomer rijden er vier keer per uur treinen in plaats van twee maal. |
W D J Drommel | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationsgebouw werd geplaatst in 1884 en bestond uit 2 voormalige Nederlandse paviljoens van de wereldtentoonstelling in Brussel van 1880.Deze hadden tot 1883 in Leiden nog dienst gedaan als feestzaal. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel, ik zal de tekst bij het betreffende gebouw opnemen. |
Sander | 30 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor foto's van het vroegere rangeeremplacement check de site beneluxspoor.nl eens en vul Zandvoort in bij zoekopdracht. |
milco | 18 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
was vandaag rond 10 voor half 4 bij dit station. de 1e trein die kwam was die van 15.48uur
reed even later met mijn vader op de N200/A200 tussen halfweg en amsterdam en zag een trein ri. asd. toen was het 10 over 4 ongeveer. misschien was het die trein van 15.48 uur bij Zandvoort |
Gilbert Olah | 4 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een vraagje,ik ben op zoek naar foto's van het oude rangeerterrein van Zandvoort,ik heb op internet gezocht maar er zijn geen foto's te vinden,ik weet wel hoe de sporen liepen,maar het VAM gebouw en het hekwerk etc.kan ik me niet meer zo goed voor de geest halen,en ik heb die foto's nodig want ik ben het aan het nabouwen in trainz 2006(virituele spoorbaan)
Dus mocht iemand iets weten dan hoor ik het zeer graag. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb ze zelf niet, maar misschien iemand van de bezoekers hier? |
milco | 26 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dat heb ik inderdaad niet.
ps. ik heb best wel lang op de reacties bij amersfootr en zandvoort zitten wachten.
ik ben blij dat u het begrijpt dat ik slechtziend ben |
Antwoord webmaster: |
je stelt ook zo veel vragen dat het even duurt om ze allemaal te beantwoorden. ik heb ook nog een baan moet je weten. Kan niet de hele dag hier achter mijn site zitten. misschien een tip, er is heel goede software voor slechtzienden. brailleleesregels, of schermreaders, die voorlezen wat er op het scherm staat, of vergrotingssoftware. |
milco | 26 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de intercity ’s van hoelaat vertrekken savonds van spoor 1 |
Antwoord webmaster: |
0:18 en 0:58, op maandag en dinsdag. |
Björn | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
milco: ook hier weer: kijk eens op sporenplan.nl! Zandvoort heeft twee sporen; op de vertrekstaten (via ns.nl) kan je zien dat de IC vanaf sp 2 vertrekt en de zomerse stoptrein van sp 1. Ook enkele late IC's vertrekken vanaf sp 1. Met een beetje zoeken kan je veel vragen zelf al beantwoorden! |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bedankt björn |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
björn heeft het gezegd en de webmaster heeft het gezegd kijk eens op sporenplan.nl
dat heb ik gedaan, maar ik vind het erg onduidelijk want ik ben slechtziend. groeten milco |
Antwoord webmaster: |
Aha, dat wist ik niet. De site is inderdaad als je slechte ogen hebt niet zo duidelijk. Heb je geen vergrotingssoftware op je pc, of werkt dat niet op die site? |
milco | 18 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb 2 vragen:
* Hoeveel sporen heeft Zandvoort (aan Zee)?
* Als er maar 1 spoor nodig is voor de intercity Amsterdam - Zandvoort, worden al die andere sporen gebruikt voor goederentreinen. |
Antwoord webmaster: |
nee er rijden geen goederentreinen meer naar zandvoort. die sporen liggen er nog van vroeger, laten liggen is makkelijker dan opruimen. |
Milco | 8 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom heeft dit station 2 sporen (of merr)?
Hier komt toch alleen maar de intercity naar Haarlem/Amsterdam.
Vertrekt deze dan weer op het ene en dan op het andere spoor?
Hoe zit dat?
Met vriendelijke dank, Milco. |
Antwoord webmaster: |
vroeger waren er wel meer sporen. ook voor goederentreinen enzo. Je kunt ook zien dat het station nog veel breder is dan nu nodig is. |
Jan Willem van Soomeren | 16 jun 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ook dit station wordt gelukkig weer een Intercitystation zoals voor mei 1995. Gelukkig eerherstel voor Zandvoort, Hilversum en Delft in de nieuwe dienstregeling van 2007.
|
Antwoord webmaster: |
Ach, what's in a name. Als je alle sneltreinen afschaft en die gewoon Intercity gaat noemen krijg je er inderdaad veel Intercity stations bij. |
Gilbert Olah | 8 aug 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1998 is helaas het emplacement van Zandvoort(waar het voormalige VAM gebouwtje aan gevestigd was)langzaam veranderd in de huidige woonwijk aan de v.lennepweg.Het was altijd zo'n mooi gezicht hoe de treinen werden samengesteld door de 600 en de 2400 series,en een enkel spoor liep onder de v. lennepweg door naar het terrein van het huidige Gran-Dorado.Alleen de twee stootblokken staan nog op hun orginele plaats,de hele railsituatie is veranderd omdat de voormalige wissels(naar het emplacement)verwijderd moesten worden.Het station ziet er goed uit,maar het omliggende karakterastieke beeld kunnen we nu alleen nog maar van foto's(zeer schaars)terugzien of terugherinneren aan toen het nog intact was. |