Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Worth- Rheden - omschrijving op stationsweb

stopplaats Worth- Rheden

Telegrafische verkorting: Wrh
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden7,0161865
Geopend op1 mrt 1885
Gesloten op1 apr 1923dienstorder 1249

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

tot 1 mei 1886Villa Kruishorst
tot 1 mei 1906Wordt-Rheden

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Worth- Rheden

Bij wachtpost 3a.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Sjoerd Eeftens24 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Binnen onze infraclub is het de afspraak dat we bij onze archiefvorming uitgaan van de dienstorders en van alle andere bedrijfsdocumenten die volgens die dienstorders zijn opgesteld, zoals aanschrijvingen en interne voorschriften. Alleen op die wijze kunnen we van elkaars archieven op aan. Het genoemde derde spoor te Velp was een zogeheten middeninhaalspoor van 550 m lang. Het werd heel af en toe gebruikt om trage goederentreinen aan de kant te nemen en te laten inhalen. Het was aan de korte kant (moet 600 tot 700 m zijn) en was daardoor beperkt bruikbaar. Het is ook wegens vereenvoudiging opgebroken in november 1966. Het inhaalspoor te Rheden Gst verviel in september 1967 ook, maar dat te Dieren (ook te kort) bleef liggen wegens de aansluiting van de lijn naar Apeldoorn.
Sjoerd Eeftens23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beide namen zijn correct (geweest). Volgens Van de Meene heette de stopplaats bij km 7, bij de nog bestaande overweg km 7.016, bij de opening op 1 maart 1885: Villa Kruishorst. Die naam verviel op 1 mei 1886. Ik neem aan dat het perron bleef liggen, want op 1 mei 1888 heette de stopplaats Wordt-Rheden. Op 1 mei 1906 werd de naam veranderd in Worth-Rheden. De stopplaats werd gesloten op 1 april 1923 volgens dienstorder 1249. Uit mijn archief blijkt nog dat de perrons in de periode dubbelspoor van Arnhem uit gezien links voor en rechts voorbij de overweg lagen. Er was voor zover ik kan nagaan geen woning, alleen een wachtpostje 3, later 3A.
Antwoord webmaster:
dank ik heb de gegevens aangepast.
Victor Lansink23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In den beginne was het kennelijk Wordt-Rheden; het spoorboekje van 1902 spelt het zo en ook het bestek 870 dat voorziet in de aanbesteding van de abri te Wordt-Rheden schrijft het zo. In de spoorboekjes van 1909 en 1911 spelt men Worth-Rheden en ook bij de opheffing (volgens mijn gegevens 1-4-1923) is het Worth-Rheden.
Antwoord webmaster:
sjoerd zei iets vergelijkbaars, het is aangepast.
MSchiethart23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spelling Worth-Rheden komt voor op kaarten van voor de aanleg van de IJsselspoorlijn. Bedenk dat Nederland nauwelijks bestond toen de spoorlijnen werden aangelegd en dat de adel vaak bepaalde wat waar werd aangelegd. Het zusje van de czar, Anna-Paulowna, is een goed voorbeeld. Eerst woonde zij op Bronbeek maar daar reed toen de stinktram en de stinktrein langs. Zij ging op Biljoen wonen. Toen er daar ook een spoorlijn kwam, ging zij maar in Den Haag wonen waar immers alles 30, 40 jaar later gebeurde. De ontwikkeling van het spoorwegnet in NL houdt nauw verband met de adellijke inteelt. De adel wilde een eigen opstapplaats maar niet de nadelen. De jonkvrouwen liepen in smetteloos witte hoepelrokken en die werden meteen grijs door de stoomtreinen.
MSchiethart23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze verwarring is enkel onstaan omdat er bij de spoorwegen maar luchtjes werd omgegaan met zulke onbeduidende stopplaatsen. Waarmee ik wil zeggen dat de schrijfwijze in een spoorboekje niet zaligmakend is. Tussen Dieren en Velp lag een derde spoor. Dat is pas verwijderd tijdens de sloop van station Velp en het seinhuis aan de Gasthuislaan. Nu is nog steeds duidelijk te zien dat er ruimte was voor een derde spoor. Waarschijnlijk voor het transport van hout uit Eerbeek; voor de mijnen en de stations in 'Holland'.
Antwoord webmaster:
Nee maar er zijn wel dienstorders die naamswijzigingen doorvoeren, die kunnen we wel aanhouden. dat is volgens mij wat sjoerd als basis heeft genomen?
MSchiethart22 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is officiƫel Worth-Rheden. Zo heten o.a. de heide en de voetbalclub. Er is een overgang aan de Lentsesteeg, dat zal wel de stopplaats zijn geweest. Daar zijn nog enkele restaurants en hotels. En een Ferrarigarage. Word=woerd, een hoger gebied bij een rivier, hier de IJssel. De stopplaats zal zoals vaak zijn bedongen door een of andere baron. Landgoed De Kruishorst ligt aan de zuidkant van de spoorlijn.
Antwoord webmaster:
de spelling van de spoorwegen week nog al eens af van de spelling van de plaatsnaam. is er iemand van de vaste bezoekers die hier meer over weet te zeggen, Sjoerd?
Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eh,volgens oude kaarten is het Word-Rheden. Of dacht de maker van het spoorboekje er anders over?
Antwoord webmaster:
op kaarten word 9t (of is het word ;-) ) nog wel eenns een andere schrijwijze aangehouden. wordt is de manier zoals hetin het spoorboekje stond.
Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is ook sprake van de spelling Worth. volgens mij is dat weggevallen in eerder bericht.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1891 (10)

Stations in de omgeving

Rheden (1,3 km)
Hotel Naeff (1,4 km)
De Steeg- Rheden (2,6 km)
Velp (2,7 km)
Hotel Den Engel (3,4 km)
Velper Gasfabriek (3,7 km)
Holleweg (4,3 km)
Plattenburg (4,6 km)
Fort Westervoort (5 km)
Diepesteeg (5,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/wordtrheden