Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Veenenburg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Veenenburg

lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam30,41842
Geopend op2 jun 1842
Gesloten op1 okt 1896

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

Wachterswoning 38bWoning nummer 38b bij km30.39 bij de overweg in de Frederikslaan.
Wachterswoning 38aWoning bij km30.4.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft dit station het cijfer 9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Veenenburg

5 afbeeldingen

5 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 okt 2020 zijn omrand.

1900 (1)
1940 (2)
1960 (1)
1980 (1)

Er stonden drie dubbele woningen. De eerste bij km 30.38, recht in de rijrichting. Deze is afgebroken. In de tweede woning (nummer 38b bij km30.39) woont nog de heer Ewijk, bij de overweg in de Frederikslaan. De derde woning (38a bij km30.4) was van fam. Noten.

Veelal behielden de verkopende landeigenaren een eenvoudig recht van overpad over de spoorbaan, maar soms werd geëist dat elke trein bij de oprit of in de buurt van de betreffende buitenplaats zou ophouden of halteren. Het eerste voorbeeld daarvan was bij het landgoed Veenenburg tussen Hillegom en Lisse, waar de heer Leembrugge een halte aan zijn oprit opeiste en ook kreeg. Deze toezegging zou de HIJSM nog lange tijd bezuren, want meer dan vijftig jaar lang was er juridisch gesteggel over het aantal treinen dat langs deze halte behoorde te stoppen. Volgens het contract van september 1842 zouden namelijk op de halte Veenenburg niet minder treinen stilhouden dan op de meest begunstigde tussenstations, waarbij voor het aantal treinen ook geteld moesten worden die treinen die niet het gehele traject Amsterdam-Rotterdam aflegden. Dus bijvoorbeeld (vanaf 1888) ook de treinen Amsterdam-Haarlem-Zandvoort. Hoewel deze treinen niet eens langs Veenenburg reden, werd bij arbitrale beslissing van 14 september 1895 bepaald dat ook deze treinen gewoon meetelden. Teneinde het aantal stoppingen in Veenenburg met drie te kunnen vermeerderen, wilde de HIJSM het aantal stoppingen in Halfweg met tien verminderen en in Sloterdijk met één. Dit voorstel werd door de Minister van de hand gewezen. Toen liet de HIJSM, om toch aan de arbitrale uitspraak te kunnen voldoen een aantal sneltreinen in Veenenburg stoppen. Toen partijen een jaar later wederom niet tot overeenstemming konden komen hakte de Minister de knoop door: met ingang van 1 oktober 1896 werd de halte Veenenburg opgeheven

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (19)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Karin note14 okt 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Mijn ouders waren dat op 38a .ik ben geboren in het huis van donderwinkel.
Joris van Rooden13 mrt 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Station Veenenburg had hetzelfde ontwerp als Voorschoten dat een jaar eerder werd gebouwd aan de Oude Lijn. Zie H. Romers � Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841/1938, Pag. 143-144. Dat verklaart ook de verwarring in het commentaar uit 2010 en bij de foto uit 1900. Veenenburg is bijna een kopie van Voorschoten I. Ik heb op Wikipedia - Station Veenenburg nog een foto uit 1890 geplaatst. Die is publiek domein en kun je zo overnemen hier. Waarom de HIJSM zo'n groot stationsgebouw op een afgelegen halte plaatste is een goede vraag.
Mieke van Ewijk23 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dank je wel voor de tip. Scheelt heel veel typewerk. Dit is het vervolg op voorgaand artikel. 11-06-1868 Nieuwe Rotterdamsche courant. * Amsterdam, 9 Juny. In onzen tyd van spoorwegongelukken is het niet onbelangrijk, melding te maken van de uitspraak, heden door de eerste kamer der arrondissements-regtbank alhier gedaan in ... [tekst weggeknipt] Vr. groet, M (p.s. vorig artikel moet zijn 1886 en niet 1885)(verkeerd overgetypt)(had ik nog niet je tip ontvangen(smile))
Antwoord webmaster:
het wordt me allemaal een beetje teveel en te lang zo, dit zijn allerlei artikeltjes die voor je zelf misschien wel interessant zijn, maar voor het meerendeel van de bezoekers hier niet. Dit gaat niet echt meer over het station. Alleen berichten over het station plaats ik op de site, anders verzandt het zo in bijzaken.
Mieke van Ewijk22 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb inderdaad dat artikel d.d.16-09-1900 "Nieuws vab de dag" gelezen.Hoef nu niet dat atikel over te typen, want knippen/plakken lukt niet op uw site. Ook wilde ik de tip doorgeven van kranten.kb.nl maar dat is nu al gebeurd, las ik op "reacties" Maar heb 2 artikelen, die bij "elkaar passen" gevonden. Vond het leuk om te lezen. 22-05-1885 Nieuwe Rotterdamsche courant. GEMENGDE BERIGTEN. Gisteren namiddag omstreeks 3 ure zijn op den Hollandschen spoorweg, tuschen de stations Vogelenzang en Veenenburg, twee treinen, waarvan de één stilstond en de ander in gang was, met elkander in botsing gekomen. De schok was zoo hevig, dat één der wagens van de stilstaanden trein grootendeels weggerukt, terwijl een ander verbrijzeld werd en half in het water teregt kwam. Een passagier, naar men zegt, een Engelschman, die zich in een coupé van de stilstaanden trein bevond, is vrij ernstig aan beiden beenen gekwetst. Verder persoonlijke ongelukken hebben daarbij gelukkig niet plaats gehad. Er zijn, naar men vermeent, geene andere dan de bedoelde twee wagens beschadigd, en de vreemdeling, benevens eene dame, die ongedeerd is gebleven, waren darin de eenige passagiers, terwijl vele personen in de andere rijtuigen kneuzingen bekwamen. De ontsteltenis was groot en algemeen. De gekwetste is terstond onder geneeskundige behandeling gesteld en bevond zich heden ochtend buiten levensgevaar. Op den trein, die in gang was, bevond zich Z.K.H. de kroonprins van Denemarken, die ijverig heeft bijgedragen om hulp te verleenen. De oorzaak van het ongeval is niet met zekerheid bekend. Men vermoedt, dat de schuld ligt aan een verzuim van een der machinisten.( Het vervolg/ontknoping komt de volgende keer).Vr. groet M.
Antwoord webmaster:
Tik je het over? Ik knip en plak zelf gewoon altijd. de pdf lukt niet inderdaad, maar je het derde knopje kom je op een pagina waar het artikel als te knippen en plakken tekst staat. daar doe ik het altijd mee, soms zijn de woorden wel wat verdraaid, omdat ze niet goed herkend zijn, maar dat zijn vaak maar een paar letters die je moet aanpassen.
Mieke van Ewijk21 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vond deze 2 berichtjes: 27-05-1887 (Het nieuws van den dag) Voorspoedig bevallen van een zoon CHRISTINA DE VROOM, echtgenoote van J.H. Haak Stationschef VEENENBURG 25-05-1887 (heb Personeel aangeklikt en zag dat hr. Haak toen stationschef was.M) 07-03-1889 (Het nieuws van den dag) Bevallen van een zoon, A. Leembruggen-van Embden. VEENENBURG Lisse, 5 maart 1889. Eenige en algemeene kennisgeving.( hr. Leembruggen was de "eigenaar" van het buitengoed VEENENBURG) Vr.groet M.
Antwoord webmaster:
aha, jij kijkt ook in kranten.kb.nl. Heb je dat nieuwsbericht gezien dat ik vond over de rechtzaak over de sluiting van het station. erg leuk om te lezen. blijkbaar was de stationschef het er niet mee eens en moest het station door de veldwachter in de nacht worden gesloten. Veel publiek kan er toch niet gekomen zijn (of kwam dat allemaal uit lisse en hillegom?).
Mieke van Ewijk7 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Men vroeg mij, wat een "opkamer" was. Deze kwamen bijna in elke spoorwoning voor. Het is een kamer tussen twee verdiepingen in. De huiskamer had aan een kant 2 deuren. Achter de ene deur was een trapje van 4á5 treden omhoog, en achter de andere deur was een trapje naar beneden.Zo werd een kelder op "stahoogte" gemaakt.De opkamer had dan weer een trap naar de boven/zolderverdieping. Dat is duidelijk te zien op foto nr. 1, daar zijn de ramen tussen "38" iets hoger, dan het huiskamerraam Vr. groet M.
Antwoord webmaster:
De tekening is leuk bedacht, maar dat komt er op de website natuurlijk niet goed uit te zien. de beschrijving is duidelijk genoeg, dank je wel.
Mieke van Ewijk2 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
19-06-1898 Bij de werken aan het station Veenenburg is gisternacht plotseling dood gebleven de arbeider P. Turk, alhier, terwijl hij aan een tonmolen draaide tot het drooghouden van een put. " Vraag me af, of het de regenput was, die bij ons huis (1949-1958) stond?????"
Antwoord webmaster:
ik was toevallig vorige donderdag in de buurt, kwamen er op bedrijfsuitje met een fietstocht langs (ook station lisse en vogelenzang weer gezien). in veenenburg was ik nog nooit geweest, en de route liep er niet helemaal langs, maar toch maar even de afslag en een kijkje genomen (de collega's vonden het wel best).
Mieke van Ewijk23 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
maandag 13 mei 1867. Nieuwe Amsterdamsche Courant. Amsterdam, 13 september 1865. Lieve Vriend! Duidelijkheid is mijn hoofdverdienste, maar een telegram moet zoo kort zijn.Ons plan is morgen van hier 9,30 door te stoomen naar VEENENBURG-door te wandelen op Keukenhof en op Elsbroek. Vervolgens naar Haarlem terug te keeren, zijn wij moede, met rijtuig, anders te voet, om 3.30 naar Amsterdam weerom te stoomen. Mogen wij U en Mevrouw aan den trein verwachten? Het weder is te mooi om er nog niet van te profiteren, en voor lectuur brengen wij, den October-gids mede. Vele groeten.Van harte de Uwe. Zaturdag E.J. Potgieter, De werken. Deel 21. Brieven aan Cd. Busken Huet 1861-1868 ( Dit vind ik een leuk bericht van de hr. E.J. Potgieter. Toen was "VEENENBURG" al (nog) bekend in het land.) Vr. groet. M
Mieke van Ewijk11 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Onderstaand berichtje las ik, en dacht meteen, dat na één eeuw, de rollen omgedraaid waren. Toen werd er water gebracht om de putten te vullen en in 1846: vrijdag 9 januarij 1846 NIEUWE AMSTERDAMSCHE COURANT-Algemeen handelsblad. In den Nederlanschen Stoompost treft men eene tabel aan, betreffenlijk de lengte van den Hollandschen Spoorweg, enz. Daaruit blijkt, dat de gewone trein in beweging is gedurende 1 uur 42 min., en in stilstand aan de stations 0 uur 20 min., zoodat de gewone trein onderweg is tusschen de hoofd-stations 2 uur 20 min. De doorrijdende trein, die alleen te Haarlem en Leyden ophoudt en aan het station VEENENBURG om water in te nemen, legt den weg, met ophouden medegerekend, af in 1 uur 45 min. De extra treinen met Z.M. den Koning in 1 uur 15 min., à 1 uur 5 min. De alsdan vooruitrijdende machine doet den overtogt gewoonlijk in 1 uur.
Mieke van Ewijk8 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
11-02-1883 Zondagavond te half negen uren is de sneltrein, die te 7.45 uit Den Haag vertrokken was, bij het station VEENENBURG in botsing gekomen met een goederentrein. Door den hevigen schok viel de stoker van den sneltrein van de machine en was bijna onmidelijk een lijk. Geen der reizigers werd ernstig gekwetst, maar aan het materieel en de wagens werd groote schade toegebracht. (p.s. dit bericht heb ik "letterlijk" overgeschreven).
Mieke van Ewijk31 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
29-11-1896 Bij sluiting van het station der Holl. IJzeren Spoorwegmaatschappij te VEENENBURG is het daarin gevestigde voor de publieke dienst aangewezen spoorwegtelegraafkantoor mede opgeheven.
Mieke van Ewijk31 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
11-08-1895 De Min. v. Waterstaat, Handel en Nijverheid heeft aan de Hollandsche Spoorwegmaatschappij het voornemen te kennen gegeven, om met 1 Oct. a.s. de halte VEENENBURG als zodanig op te heffen, en die overeenkomstig het verzoek van inwoners van HILLEGOM e.o. over te brengen naar HILLEGOMMERBEEK. 12-07-1896 "de Telegr."schrijft, dat te HILLEGOMMERBEEK een station zal worden gebouwd. VEENENBURG zal hierdoor als zodanig vervallen, en waarschijnlijk als halte worden ingesteld.
Mieke van Ewijk31 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Onze herinneringen aan VEENENBURG. Wij verhuisden van de LAGEVEEN(ligt iets ten zuiden van station Lis.)in 1949 naar VEENENBURG en hebben daar gewoond tot 1958.(gingen toen naar spoorwoning stat.Lis). Alle spoorwegwoningen hadden ong. dezelfde indeling. Keuken met waterpomp, huiskamer met petroleum of butagaslicht, een "opkamer" met daaronder een grote kelder, en een grote zoldervliering met een verhoging. Drinkwater pompten we uit de grond. Ook stonden buiten 2 regenputten. Dat water werd voor de rest gebruikt. Als de regenputten bijna leeg waren, dan kwam er `snachts een locomotief met een tank vol water en werden ze gevuld. Ook plukten we veel bramen langs de spoorbaan. En als we hoorden, dat `snachts de giftrein kwam, om het onkruid tussen de rails en langs de berm weg te spuiten, gingen we gauw nog plukken. Want daarna duurden het een tijd voor het gif weg was. Ook fietsten we langs de baan naar mijn vader, die of op station Lis. was, of bij de overweg Hillegommerbeek. We hadden van onze ouders geleerd, als er een trein kwam, dan moesten we afstappen, fiets goed vasthouden, en met de rug naar de trein gaan staan.(anders werden we door de trein meegezogen??) Onze ooms en tantes, die naast ons woonden, moesten als het donker was, het rode achterlicht van hun fiets afschermen, anders dacht de machinist, dat het een stopsein was. Zo werden we vertrouwd met het "gevaar" gemaakt, dat het spoor kon zijn. Desondanks is de jongste (3jaar) toch gaan spelen op de spoorbaan. Ze sprong van de ene biels op de andere. Toen kwam er een trein uit Hlm. richting Leiden. De machinist toeterden, zag aankomen, dat de remweg te lang zou zijn. Onze ouders en anderen stonden verlamd van schrik, want zij waren te ver weg, om in te grijpen. Gelukkig had het jongste zusje een ouder zusje (6jaar) en zij greep haar net op tijd weg voor de aanstormende trein. Later vertelde de desbetreffende machinist aan vader, dat hij alleen maar dacht:"Dat kind komt eronder". Meteen werd het spoor voor ons "verboden" gebied. Later zijn de 3 dochters ook aan het Spoor gegaan. Dus een echte "spoorfamilie" Vr. groet M.
Antwoord webmaster:
ik heb de opmerking verplaatst naar de pagina over het station daar kunnen meer mensen het lezen dan alleen bij die afbeelding, waar het niet direct verband mee hield.
Mieke van Ewijk28 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1899 werd het goederenloodsje afgebroken en in Warmond weer opgebouwd.
Leo R.29 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op deze site is een stationsgebouw afgebeeld, dat dat van Veenenburg zou moeten zijn: www.allemaalfamilie.nl/mgd_allemaalfamilie.php?pageid=9712&langid=1 (zie foto met als onderschrift "links in het verschiet café Maaskant, tevens stationswachtkamer") Heeft hier dus meer gestaan dan alleen twee wachterswoningen?
Antwoord webmaster:
het staat er wel maar ik betwijfel dat dat het station van veenenburg zou zijn. te groot. het lijkt wel wat op voorschoten.
familie van der raad9 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het eerste en het tweede bericht dat klopt niet,want ik heb er zelf gewoond samen met mijn ouders. De familie Ewijk heb ik zelf gekend.Ik heb met Frans en Ben nog gespeeld.Van 1938 t/m 1951 hebben we daar gewoond. In het 2* huis vanaf de spoorbaan woonde toen familie Spreeuw en in boerderij woonde familie Assendelft.
familie van der Raad6 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
familie van der Raad zijn buren geweest van familie Ewijk vlak na de oorlog. Ik ken alleen Frans en Ben.
Antwoord webmaster:
ik ken geen van de genoemde namen, maar andere bezoekers hier blijkbaar wel.
will tjoelker6 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
heb hele leuke herineringen aan station veenenburg in het witte huisje hebben mijn opa en oma ze heten ewijk gewoond en ook hun kinderen waarvan er een mijn moeder was ,ook heb ik daar gelogeerd als klein meisje de foto,s die erbij staan heb ik pas van mijn nicht mieke ewijk gekregen daarom vind ik dit heel erg leuk vriendelijke groet will tjoelker
Gertjan Stamer17 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Achterste gedeelte van langwerpig bouwsel is vanaf begin Juni in de verbouw-hoger en dus totaal ander uiterlijk(Juni 2008)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1843 (10)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (11)
Personeel op dit station

Nieuws

Rechtzaken. HET STATION VEENENBURG. (19 nov 1900)

Stations in de omgeving

Hillegom (500 m)
Doodweg (1,3 km)
Lisse (2,9 km)
Vogelenzang- Bennebroek (3,4 km)
Hillegommerbeek (4,5 km)
Sassenheim (5,4 km)
Woestduin (5,5 km)
Mannepad (6 km)
Nieuw Vennep (oud) (6,2 km)
Bennebroekerweg (7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/veenenburg