Het Spoorwegmuseum is gevestigd in het 125 jaar oude Maliebaanstation. Het Maliebaanstation is in 1874 gebouwd door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij en heeft tot en met 1939 als echt station dienst gedaan. Vanaf 1940 wordt het station alleen nog als rangeer- en goederenstation gebruikt. Na de oorlog komt het er enige jaren verlaten bij te liggen. In 1954 krijgt de Stichting Nederlandsch Spoorwegmuseum het station toegewezen als vaste locatie voor het vertonen van haar collectie.
1874 Tweede spoorverbinding van Utrecht naar Amsterdam
Utrecht krijgt in 1874 een tweede spoorverbinding met Amsterdam, als de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de Oosterspoorweg van Utrecht over Hilversum naar de hoofdstad opent. Met de nieuwe lijn wil de maatschappij, geheel in de geest van de tijd, de Nederlandsche Rijn Spoorwegmaatschappij beconcurreren. De HSM laat een indrukwekkend station optrekken. De architect is vermoedelijk A.L. van Gendt, die later betrokken raakt bij de bouw van Amsterdam CS. Op 10 juni 1874 wordt het monumentale station geopend. Voor ruim 200.000 toenmalige guldens wordt een neo-classicistisch gebouw met een hoog middendeel en twee lage vleugels neergezet. De totale breedte van het gebouw is ruim 85 meter. In de grote en hoge hal zijn de loketten voor de plaatsbewijzen en het telegraafkantoor geplaatst. Er tegenover bevindt zich de garderobe. In de linkervleugel zijn de restauratiezaal met keuken en de wachtkamer 3e klasse ondergebracht. In de rechtervleugel bevinden zich opslagruimten voor bagage en goederen.
Jos Hollanders | 31 aug 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik zoek info wanneer het station Maliebaan werd gebruikt om als Bedevaarttrein naar Lourdes te vertrekken.
Ik ben in 1942 in de Hugo de Grootstraat geboren en kan mij herinneren dat die er plaats vonden.
Alleen weet ik niet meer in welk jaar dat was.
Ik denk zelf omstreeks 1950. |
Fred Mazurel | 11 jul 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie kan mij helpen aan het gewijzigde sporenplan van Utrecht Maliebaan.
Een simpel printje op A-4 formaat is voldoende printen vanaf www.sporenplan.nl lukt mij niet!
Dank voor de moeite en medewerking. |
Heimen Stoffels | 11 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ze rijden tegenwoordig met heuse SLT's. Tenminste, in de afgelopen 2 maanden ben ik een aantal keer in/door Utrecht gekomen en elke keer stond er een SLT naar Maliebaan klaar en zelfs de displays op en in de SLT's geven keurig 'Utrecht Maliebaan' aan. |
Antwoord webmaster: |
is oo kniet zo moeilijk met digitale displays |
robert | 2 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kunnen ze weer geen plan-v laten rijden van utrecht c naar maliebaan vv |
Antwoord webmaster: |
geen idee, mijn site gaat over stations, niet over treinen. |
Dick Blokker | 17 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vlak na de oorlog stond nog een goederentrein met met bewapening tegen vliegtuigen op station Maliebaan, zie "Het spoorwegbedr. in oorlogstijd 1939-45,van ing.C. Huurman, waarin 2 foto's opgenomen op 27.08.45, afgedrukt blz. 299. Maliebaan werd destijds vaak gebruik voor doorvoer van Wehrmacht materiaal |
Vissers | 17 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De Weteringseweg heet in het echt de Waterlinieweg ;-) |
Antwoord webmaster: |
dank, maar ach, dit bericht hoort toch niet echt op deze site thuis. bovendien is het al verouderd, de treinen lopen nu al weer anders toch? |
annet kuiper | 19 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie besloot tijdens de 2de wereldoorlog dat het station dat al gesloten was voor personenvervoer, weer opengesteld moest worden om joden op transport
te zetten? |
Antwoord webmaster: |
weet ik niet. weet het niod dat niet? |
Jan | 2 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zijn er oude foto's overgebleven van de staionskapper?
ik heb gehgoord dat er regelmatig ééntje rondloopt. En is dit een acteur of scheert hij echt ambachtelijk? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het allemaal niet, ik fotografeer alleen stations, heb niets met het spoorwegmuseum te doen. misschien kun je het ze zelf vragen. maar ik denk dat het gewoon een acteur is hoor. |
Axel Niemeijer | 30 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een nog levende tante die als 18-jarig meisje van school werd geplukt om in mei 1940 gewonde Nederlandse soldaten op de vangen die aankwamen op hat Maliebaanstation. Zij had net haar Rode Kruisspeldje en moest daarom hulp direct verlenen. Mijn tante daarvoor later onderscheiden. Vraag is nu: is er nog iets terug te vinden over die meidagen van 1940 rond die gebeurtenissen op het Maliebaanstation? Graag hierover uw bericht of doorverwijzing. Vast dank. Axel Niemeijer te Utrecht. |
Antwoord webmaster: |
ik weet er zelf niets van, misschien dat iemand anders er hier iets van weet en iets over kan schrijven. je zou het ook bij het utrechts archief kunnen proberen (www.hetutrechtsarchief.nl). Zij hebben het ns archief in huis. |
Gertjan Stamer | 2 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1999 viert men het 125-jarig jubileum vh stationsgebouw,leuk om te vermelden dat er toen nog 1 boom(plataan)aan linkerzijde vanaf straatzijde stond die er in 1874 is geplant bij bouw station...alle andere bomen zijn jonger van levensduur.70 miljoen gulden wordt door oa NS geinvesteerd voor totale opknapbeurt...pas in najaar (eerste weekend September) verhuizing van alle oude treinen naar loodsen in Amersfoort en Blerick.Weekend van 6/7 Juli 2002-feest mbt 75 jarig bestaan blokkendozen...Verjaardag-express,dan een pendeldienst via Lunetten naar/van Utrecht Centraal.Tevens dus viering 75 jaar Spoorwegmuseum. |
nanderv | 18 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@L.J. Wassenaar:
De trein naar het spoorwegmuseum rijdt voortaan via Driebergen-Zeist en alleen op zaterdag en in vakanties.
Dit moet nu, omdat lunetten verbouwd is, en alleen nog de boog vanuit de lijn naar arnhem is behouden. |
nanderv | 16 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De makkelijkste manier om te zien of het een Mat-54 (hondenkop) of een Mat 64 (apenkop) is is: kijk naar de pantograaf (dat ding wat tegen de bovenleiding aan zit). Als hij 2-benig is is het een Mat-54, is hij 1-benig dan is het een Mat-64 |
Antwoord webmaster: |
heeft het ook niet met de plaatsing te maken. hij zat bij hondenkop direct boven de cabine, bij een apenkop in het midden van het stel. kon het vroeger altijd zien als de trein aankwam, vond de hondenkoppen altijd veel leuker omdat je daar de deuren al open kon doen voor de trein stil stond. |
Fabian Jonas | 15 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
er bestaan nog maar twee treinstellen mat 54(hondekop)N.L de 766 (een viertje) en de 386 een tweetje.
de pendel naar het nsm wordt momenteel door ee sgm tweeje gereden.
|
L.J. Wassenaar | 24 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mat '54 werd aangeduid als hondekop. Mat '64 als apekop. De trein van (Utrecht Maliebaan) rijdt naar Utrecht Lunetten Aansluiting en moet daar kopmaken. Utrecht Lunetten (station) doet deze niet aan! Van daar uit rijdt deze naar Utrecht
Centraal Station. |
Chris van den Berg | 14 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De treinen vanuit Utrecht CS Rijden tot net even na de brug van de Weteringsweg, via een middenspoor maken ze kop en rijdt de trein over de kruiswissel met het traject van Utrecht CS-Bunnik heen. En meestal doen ze dit met de (2 gekoppelde) CityPendel(s) |
milco | 27 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
koen: die gele treinen zijn apekoppen. geen hondekoppen. |
koen | 23 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
meestal rijden ze er met hondekoppen, maar toen ik er was reden ze er met een vernieuwde sprinter!!! |
milco | 20 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik ben donderdag 18 okt. naar spoorwegmuseum geweest! wel met de auto. maar het is er heel erg leuk. de trein van utrecht cs naar maliebaan wordt gereden door een apekop ( gele trein emt blauwe diagonale strepen.) die gele zijn dus de apekoppen en de groene treinen ervan zijn de echte hondekoppen.
dus een plan T, plan V, mat 64 zijn van die gele treinen met blauwe schuine strepen en zijn dus geen hondekioppen maar apekoppen. (hier kwam ik ook pas in het spoorwegmuseum achter toen er uitleg werd gegeven over een groene hondekop!!) |
milco | 9 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hoe rijdt de trein van utrecht maliebaan naar utrecht cs. er namelijk geen spoor dat in 1x van maliebaan naar cs gaat. dan moet de trein toch even in de richting lunetten station. weet u hoe de trein dan rijdt terwijl er geen rechtstreeks spoor is. |
Antwoord webmaster: |
ja hij maakt kop in de richting van lunetten. waar precies weet ik niet. stap een keer in zou ik zeggen, en neem de proef op de som. |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
rijden ze het traject utrecht maliebaan - utrecht cs met echte ns-treinen zoals hondekoptreinen en dubbeldekkers enzo of rijden ze nog met stoomlocs |
Antwoord webmaster: |
gewone ns treinen, meestal een hondekop dacht ik. |