Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Utrecht Lunetten - foto's en omschrijving op stationsweb

station Utrecht Lunetten

Telegrafische verkorting: Utl
lijnkmjaar
Utrecht- Boxtel3,61868
Geopend op1 jun 1980

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

abri (1980-2010)Type glazen wachtruimte zeer marginale stationsinrichting bij voorstadshalten.
stationsgebouw (2012)

adres: 

Furkaplateau
3524ZH Utrecht
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Utrecht Lunetten

54 afbeeldingen

34 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 aug 2024 zijn omrand.

1980 (9)
1990 (3)
2000 (3)
2010 (39)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Remko20 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Parkeren is gratis, cpapciteit is wel beperkt, zeker gelet oped bouwactiviteiten voor de verbouw van het station en de spoorverdubbeling
Antwoord webmaster:
denk dat het inmiddels wel een beetje lang geleden is, jij was wel op tijd, maar ik loop achter met het verwerken.
R.Troost21 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zag deze video over dit station op youtube Maar welk station wordt niet verbouwd? Je hoort van steeds meer van dat station wordt verbouwd.
Rob30 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb nooit begrepen waarom in Lunetten een apart station moest komen. Er rijden diverse buslijnen van en naar Centraal. Er stappen ook altijd weinig mensen uit en in. De sprinter wordt een soort sneltram, met zoveel buitenwijkstationnetjes ertussen. Vroeger stopten stoptreinen zelfs ieder kwartier, later ieder half uur. Een van de meest deprimerende 'stations' om de trein net te missen en een half uur te wachten. De voormalige spoorlijn Houten-Houten Castellum (de kortste spoorlijn van Europa) was m.i. een veel betere oplossing. De stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Tiel of Breda hoefde alleen in Houten te stoppen en reizigers voor Castellum stapten daar gewoon over.
Nico Spilt3 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gebouwtje is eind 2010 of begin 2011 gesloopt. De klok op het gebouwtje heeft jarenlang stilgestaan op half elf. De uitbater van het snackstation doet volgens mijn waarnemingen nog steeds goede zaken. Op mijn site (rubriek Nieuw) staan twee foto's die je wel mag overnemen.
Antwoord webmaster:
dank je, ik zal eens op je site kijken
Arjan Krabbenbos23 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal naar Houten moet voltooid zijn eind 2015, waarbij station Lunetten tevens thans een facelift ondergaat. Dit is het tweede deel van Het Vleu(ten) Gel(dermalsen) project waarbij Randstadspoor een soort metroachtig systeem wordt wat rond het jaartal 2015 voltooid moet zijn.
Gertjan Stamer24 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
3e week van Juli 2010 wordt er een stuk perron opgebroken aan westzijde(spoor naar Houten)en om die perroninkorting te compenseren trekt men dit perron met stalen steigerdelen door tot middenop het viaduct over de rijksweg A-27.Die nieuwe entree cq langzaamverkeertunnel komt dus achter het leegstaande loketgebouw.Ook bushaltes zijn een stuk verplaatst naar het zuiden.
marjon ponsen28 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kun je je auto daar met een gerust hart een week neerzetten ? het is een opstapplaats voor een busreis namelijk.
Antwoord webmaster:
ik weet het niet. je hebt een leefbarometer van vrom. http://www.leefbaarometer.nl/ daar ziet het er wel veilig uit, maar pin me er niet op vast.
maarten21 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zach bij het Nieuws dat er in 2015 station Utrecht Lunetten vernieuwd is zijn er ook al ergens schetsen te zien wat het ongeveer moet gaan worden?? alvast dank. Maarten van Wijk.
Antwoord webmaster:
ik heb een zandscultuur gezien en het ziet er uit als vleuten en terwijde. betere beelden heb ik nog niet gezien.
Gertjan Stamer28 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geopend door burgemeester Vonhoff. Op 6 September 2000 gaat Tickets en Service Unit in bedrijf,de eerste in NL en Utrechtse wethouder Kernkamp opent het nieuwste speelgoed van de NS...het is weer gesloopt in September 2002,experiment mislukt!Nieuwe perrons voor niewe halte komen trouwens aan westzijde fietstunnel...dus wordt het ietsje,,verplaatst"
Antwoord webmaster:
Ik wist niet dat de halte vernieuwd zou worden.
maarten28 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat is het nut om weer de stoptrein van Utrecht naar tiel en weer terug te laten stoppen in Lunnetten?? de intercity moet al weer in culemborg remmen omdat de stoptrein Culemborg nog niet uit is je kan hoog uit nog 1 trein extra inzetten tussen g.malen en Utrecht CS (als houten 4 spoor gereed is) ben benieuwd!!! groet.Maarten.
Victor3 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat de data van Lunetten betreft: toen de halte geopend werd op 26 sept. 1980 bestond het geheel uit twee perrons, hellingbanen, toegangstrappen met bordesen, twee Leidse abri's en een betonnen onderdoorgang voor fietsers. Het gebouwtje stond er toen nog niet; dat is er pas gekomen in 1992, toen de halte dus bemenst werd, wat overigens maar enkele jaren geduurd heeft. Het gebouwtje staat al jaren leeg en wordt misschien binnenkort gedemonteerd. Rond 2000 is er zo'n tickets en service-geval geplaatst, maar die is ook al weer weg. De derde foto in dit rijtje hoort hier overigens niet thuis: dat is de wachterswoning bij het Houtensepad en die heeft niets met Utrecht Lunetten te maken, zelfs niet met de SS/HSM-halte Lunetten.
Frido van Orden2 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Lijkt me sterk dat het stationsgebouw er al 10 jaar voor de opening van het station stond?
Antwoord webmaster:
inderdaad, een foutje kan gebeuren. heb het aangepast.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)

Nieuws

Station Utrecht Lunetten: Nu nog zand, over vijf jaar echt (16 apr 2010)
Lunetten weer halte Tielse trein (11 apr 2008)
Station Lunetten aan plein met allure (24 sep 2003)
Door trein overreden vrouw wandelt rustig weg (29 jan 2002)
Nieuwe treinstations in Utrecht (6 dec 2002)

Ouder nieuws over Utrecht Lunetten

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 186)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 130)

Stations in de omgeving

Meerveldscheweg (500 m)
Lunetten (1,1 km)
Houtenschepad (1,4 km)
Vechten (2,1 km)
Jeremiebrug (2,1 km)
Utrecht Maliebaan (2,6 km)
Utrecht SS (2,7 km)
Utrecht Centraal (3,5 km)
Bunnik (3,6 km)
Houten (3,9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/utrechtlunetten