Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte St. Pancras - foto's en omschrijving op stationsweb

halte St. Pancras

Telegrafische verkorting: Pan
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)381865
Alkmaar- Hoorn31898
St. Pancras- Broek op Langendijk01907 - 1926
Geopend op1 okt 1898
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op10 jun 1940
Gesloten op17 sep 1944

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1923-1968)

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Pancras

5 afbeeldingen

De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 okt 2020 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (1)
1960 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Smit30 aug 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
wat voor openbaar vervoer was er in noord holland in 1900 tussen het westen en oosten b.v. van bergen naar st Pancras of broek op lange dijk of warmenhuizen of koedijk e.d.
Vincent1 mrt 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb dit ergens gelezen, Ze zijn dit aan het onderzoeken... ( i. Onderzoek kansen voor nieuwe stations Andere mogelijke nieuwe stations die kunnen worden onderzocht zijn: Heerhugowaard-Noord, Sint Pancras, en nog meerdere... )
Vincent4 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station word waarschijnlijk heropend
Antwoord webmaster:
oh ja? wie zegt dat? lijkt mij onwaarschijnlijk
Th. Tromp10 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het was niet dat mensen de Duitsers gingen pesten door geen treinen meer te laten rijden (dat wekt de indruk van een spontane actie). Het was een officile spoorwegstaking ingaande 1 september 1944, afgekondigd door de regering in Londen. De Duitsers hebben dankzij hun eigen Eisenbahntruppe, geen last van gehad, wel de bevolking in het verstedelijkte West-Nederland. Aanvoer van voedsel en brandstof was daardoor niet meer mogelijk.
Th. Tromp10 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
In juli/augustus 1943 en augustus 1944 was ik via de kerk in de zomervakantie uitbesteed aan een boerenfamilie in Noord-Scharwoude, om wat aan te sterken. Vanaf Amsterdam met de trein, uitstappen in Sint Pancras, en vandaar met de NACO-bus op houtgas en (in 1944 tot op de draad versleten banden) naar Noord-Scharwoude.
Han Lefering28 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De door Sjoerd genoemde brug is de BOL-brug. Een gietijzeren hefbrug over het kanaal Omval(Alkmaar)-Kolhorn. Bij de brug stond vroeger een huisje voor de brugwachter. Voor opening moest de brwt toestemming vragen aan de treindienstleider te Heerhugowaard. Op het AR-toestel was hiervoor een grendel aanwezig. Later is de bediening overgegaan naar post T Hwd. Nu de VL-post in Alkmaar. De NS-afkorting is Bol.
Sjoerd Eeftens27 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wachterswoning 36 stond bij km 37.1 ten noordoosten van de nog altijd aanwezige beweegbare brug bij km 37.122 tussen Heerhugowaard en St.-Pancras. Het was de brugwachterswoning. Hier was geen stopplaats.
Antwoord webmaster:
dank je, ik dacht wel dat jij hier opheldering over kon geven
Joop Duinmeijer26 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Sint-Pancras had het nummer 38. Nu heb ik een foto met het nummer 36. Welk station moet dat geweest zijn.Ik stuur ook nog een foto. Mvrgr.Joop.
Antwoord webmaster:
dat hoeft geen station te zijn, het kan gewoon een wachterswoning zijn geweest zonder halte erbij. dat is wel waarschijnlijk. er zijn hier bezoekers die wel meer weten over welke wachterswoningen waar stonden. hopelijk reageert iemand op je oproep.

N.B. Er heeft al iemand een reactie gegeven.

jelle27 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom is dit station 2keer geopend en 2keer gesloten (jelle 8 jaar)
Antwoord webmaster:
vanwege de oorlog. (dat zie je ook aan de datum: 1940- 1944). In de oorlog was bezine niet makkelijk te krijgen, daardoor konden veel auto's en bussen niet meer rijden. treinen reden op steenkool, dus dat ging vaak nog wel. daarom hebben de spoorwegen in 1940 veel stations die eerder waren gesloten opnieuw geopend, zodat mensen toch nog konden reizen. Later in de oorlog gingen de mensen die bij het spoor werkten de duitsers pesten door geen treinen meer te laten rijden. toen is dit station weer gesloten. Na de oorlog was er weer bezine en konden de auto's weer rijden.
Halbertsma2 jul 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sint Pancras gesloten met de spoorwegstaking in 1944; komt na de oorlog niet meer in de dienstregelingen voor.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (25)
Vertrekstaat 1940 (14)

Stations in de omgeving

Broek op Langendijk (300 m)
Alkmaar Noord (2 km)
Heerhugowaard (3,1 km)
Alkmaar (3,6 km)
Middelweg (5 km)
Alkmaar Zuid (5,1 km)
Noord Scharwoude (8,1 km)
Heiloo (8,4 km)
Obdam (8,8 km)
Zijdewind (10,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/stpancras