Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Schiedam Centrum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Schiedam Centrum

Telegrafische verkorting: Sdm
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam79,7751847
Schiedam- Hoek van Holland01891
Geopend op 3 jun 1847

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

tot 25 mei 1967Schiedam
tot 24 mei 1998Schiedam- Rotterdam West
stationsgebouw I (1846-1888)Langgerekt middendeel met in met midden een dakkapelletje. Voor het middendeel een marquise. Aan weerdszijden een eindgebouw dat sterk naar voren staat. Muren uit stijl en regelwerk.
stationsgebouw II (1888-1963)voorgevel haaks op de spoorlijn.asymmetrisch hoog gebouw met torentje. architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant
stationsgebouw III (1963-1998)Het grote perronemplacement van station Schiedam Centrum, vroeger Schiedam-Rotterdam West geheten, is 153 meter lang en 50 meter breed. Het omvat drie perrons. Daaroverheen werd een enkele kap ontworpen, bestaande uit een bijna geheel gelaste staalco...lees verder
architect: K. van der Gaast
perronkap (1963)kokervormige driehoekige hoofdligger van plm drie meter hoog op drie x-ondersteuningen. Aan weerszijde vormen glasstroken een lichtstraat. architect: G.J. van der Grinten
stationsgebouw IV (2000)Geheel vernieuwde stationshal. Uitbreiding in verband met de aanleg van de metrohalte onder een deel van de kap. De toegangspartij aan de stadszijde is veel inderukwekkender.

adres: 

Horvathweg 1
3112HB Schiedam
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
32 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Schiedam Centrum

129 afbeeldingen

47 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1880 (2)
1900 (9)
1910 (1)
1920 (1)
1930 (2)
1940 (1)
1950 (12)
1960 (26)
1970 (7)
1990 (2)
2000 (34)
2010 (26)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (24)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos19 mrt 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
De perrongebouwen bij de sporen 5 en 3/2 worden momenteel gerenoveerd. Hier komen wachtzalen voor wachtende treinreizigers. Ook in de stationshal wordt geknutseld tegenover de winkels van de boekhandel en AH to Go. Nu heerst er een besmettelijk virus wereldwijd rond en dat heeft weer inpact op het Openbaar Vervoer, en het sociale leven. Het Corona virus of Covid 19 heeft nu al een hoop dood en verderf gezaaid wereldwijd! Ben benieuwd hoe lang deze ellende voortduurt! Vandaar dat een hoop bedrijven, culturele instellingen en evenementen stil of uitgesteld zijn. In ieder geval blijven de maatregelen gelden tot 6 april 2020. Het komende Eurovisie Songfestival wat in mei 2020 zal plaats hebben in Rotterdam is om die reden ook uitgesteld Het sociale leven is zo goed als zeker thans tijdelijk verstoord en de dienstregelingen in het OV zijn hiervoor aangepast. Vanwege deze kwestie is een gewone doordeweekse dag net een zondag met die sirene rust er om heen!
Arjan Krabbenbos13 okt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Schiedam Centrum is per 30 september 2019 per spoor verbonden met Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland Haven. Station Hoek van Holland Strand zal pas in 2022 gereed zijn, omdat er nu nog geen spoor ligt tussen Haven en Strand! Bovendien zal het nieuwe metrostation verplaatst worden tot op het strand, in tegenstelling tot Ns, waarbij het nu gesloten station Strand op 20 minuten wandelafstand van het echte strand lag. Voorlopig dus nog wandelen, fietsen of een pendelbus tussen deze twee Hoekse punten te overbruggen. De vervangbussen die tijdens de ombouw van deze oude naar nieuwe getransformeerde spoorverbinding reden, blijven nog tot eind oktober2019 rijden! Dit om eventuele kinderziekten op de nieuwe metrolijn te ondervangen. Vanaf dat moment gaan de spitsritten op de dan verlengde metrolijn A van start. Deze rijdt dan van Schiedam Centrum naar Vlaardingen West en weer terug! Lijn A rijdt thans van Binnenhof en Schiedam Centrum overdag tot 20 uur. Daarna rijdt deze alleen van Binnenhof via Alexander naar Capelsebrug tot Kralingse Zoom en weer terug!D De vervangbussen Hoekse Lijn gaan waarschijnlijk een tweede leven krijgen ergens in Afrika! 28 oktober 2019 is het gedaan voor deze bussen die 2, 5 jaar pendelden langs de Hoekse Lijn of via snelweg A20!
Arjan Krabbenbos5 jan 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Schiedam Centrum heeft als enige originele bouwwerken uit de begintijd (toen heette het nog Schiedam- Rotterdam West) de perrongebouwen op spoor 5 en op het eilandperron en de grote spooroverkapping. het perrongebouwtje van spoor 5 had een winkeltje, maar is nu bijna een jaar gesloten. (Per februari 2018 sloot dit!) Op het eilandperron staat het huisje met de donkere ruiten met info over elektriciteit en universum en ook een snoep/frisdranken automaat op de plek van een deur moest zitten! Maar sinds 20 december 2018 is er een winkeltje geopend in de stationshal. Het is van Backwerk en hier worden broodjes en smoothies gemaakt en alles vers gemaakt ook! Deze kleine, maar gezellige winkel zit naast de AKO-boekhandel en is alleen op doordeweekse dagen geopend. Een prima aanwinst voor het station en hun reizigers!
Marco Roepers28 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bedoel je een sporenplan zoals te vinden is op www.sporenplan.nl Dat lijkt mij het aangewezen webadres. Ik heb daar al een actueel sporenplan van Schiedam-Centrum gevonden
Carlo12 dec 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
nu bekend is dat de ret de sporen naar hoek van holland gaat gebruiken zal er toch zeker wel een plan zijn de 2 overige sporen van schiedam - centrum met de 2 bestaande sporen in totaal 4 sporen dus toch naar delft - zuid uiteindelijk door te trekken geweldig kan niet wachten tot het werkelijk zover is !!!
Carlo Pieters12 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
het plan 4 sporen van schiedam - centrum naar delft zuid is er wel degelijk al aanwezig voor de toekomst , het rare is dat het nog steeds niet geplubiceerd is met tekening die al bestaat in het geheim , uiteindelijk wordt dit plan doorgezet ivm aantal toenemende reizigers op het trace Rotterdam - Centraal naar Den - Haag !!!
Sjoerd Eeftens24 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is een plan van Prorail gepubliceerd op de website van Prorail. Daar staat ook informatie over andere projecten. Het plan voor Delft behelst alleen het trajectgedeelte tussen Rijswijk en Delft Zuid en niet het deel tussen Delft Zuid en Schiedam. Over de afstoting van Schiedam - Hoek van Holland als spoortraject het het omzetten daarvan in een RET-metrotraject is nog geen beslissing genomen. Het doorzetten van viersporigheid van Delft Zuid naar Schiedam heeft daarom op dit moment ook nog niet veel zin.
Antwoord webmaster:
dank sjoerd, jij weet altijd wel raad.
Carlo Pieters23 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
er is een 4 sporig traceplan van den haag naar rotterdam , vanaf rijswijk , delft naar schiedam - centrum maar waar is deze informatie tekening van pro-rail of ....!?!?!
Antwoord webmaster:
je hoeft niet zo te schreeuwen hoor. dat leest niet fijn. zet de capslock uit! ik heb je bericht omgezet in kleine letters.

afgezien daarvan, zou ik het ook niet weten.

Carlo Pieters23 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waar is het 4 sporenplan tussen Schiedam en Rijswijk ???
Antwoord webmaster:
geen idee, wat bedoel je precies?
Marika18 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Klopt, ik heb al gevraagd aan AH of er niet een AH togo kan komen. Alle soorten van openbaar komen hier samen met veel reizigers.
Karel10 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Toch snap ik niet dat hier wat meer winkeltjes zitten, ik sta hier elke dag te wachten zonder dat ik een verse bak koffie kan kopen. Die lunchroom op spoor 5 is alleen maar op gekke tijden open. Er is ruimte genoeg hier en veel overstappers van metro naar trein en vv.
Antwoord webmaster:
ik heb er ook niets over te zeggen. servex gaat daar toch over? is er wel ruimte om een winkeltje te plaatsen? Kijk eens op www.hurenopstations.nl.
H.M.van der Tuijn6 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ben al een half jaar bezig om te bevorderen dat de neonletters : Schiedam-Centrum, weer gaan branden.Gebeld met NS, met Prorail, en die spelen de bal naar elkaar toe.Zo blijft het een armoedig gezicht nu de verlichte letters soms niet en dan weer half branden.Vorige week brandden enkele letters en stond er : " EDAM-CENT". Leukk voor toeristen! Wie weet hoe je deze zaak eens vlot kunt trekken?
Antwoord webmaster:
ik niet maar wellicht een van de bezoekers hier.
peter18 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens alle officiele vermeldingen is de naamsverandering op 24 mei 1998 doorgevoerd.
Antwoord webmaster:
aha dank je wel, ik dacht wel dat ik het bij het rechte eind zou hebben, de herinneringen laten mensen toch vaak in de steek. officiele documenten zijn rechtsgeldiger.
Heimen Stoffels22 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mag ik vragen hoe u komt aan 1998? Ik ben hier tussen 1998 en 2002 nog een aantal keer geweest en toen heette het nog gewoon Schiedam-Rotterdam West. Pas in 2002 is de naam gewijzigd.
Antwoord webmaster:
op zich is het inderdaad wel logisch dat de naamswijziging na de verbouw van het station plaatsvond. is er iemand anders die er zijn zegje over kan doen?
Martijn Janssen21 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben in zomer 1990 naar Berlijn afgereisd met mijn moeder met de internationale trein vanaf Schiedam Rotterdam-West. Een magische tijd voor die wereldstad (goed verbeeld in de film Goodbye Lenin). Ik woon al 17 jaar vlakbij dit station (sinds oktober 1993) en maak dus allang gebruik van de diensten ervan. Het mag nu wel wat geszelliger, de stationshal is erg koud en kil. Vroeger hadden de AKO en de bloemist een vestiging erin, nu moet je erbuiten wezen als je iets anders wil dan een Metro.
Antwoord webmaster:
En bij deze is hij dan goedgekeurd en geplaatst. Ik moet de berichten wel eerst bekijken voor ik ze plaats anders krijg je allerlei spam op de pagina's. En soms zit er iets bij dat ik moet beantwoorden of veranderen, op deze manier zie ik dat ook meteen.
Gertjan Stamer7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1998 start men sloop flatgebouw en voorgevel aan straatzijde-de welbekende punt boven de deuren.Lokettenfront gaat roltrap worden metrohalte en nieuwe NS loket(op aandrang van bewoners/gemeente)weggestopt links in een hoek van de hal! Immens groot,die hal en commercieel een grote flop-er was in 2008 nog een bloemenshop maar die is ook al weer weg. November 2001 sloopt men de goederenliften op perron spoor 5 en eilandperron sporen 2 en 3.Perronliften en perronverlenging vanaf Janauari 2002 en in nazomer 2002 gereed.Dat NS loket heeft jarenlang in gele noodsituatie op busplein gestaan,pas in Juni 2004(enkele maanden was dit station loketloos want in April 2004 sloop gele tijdelijke locatie busplein).Op vrijdag 25 November 2005 zware storm en dakplaten metrodeel waaien er af en station gesloten...brand in Lunchroom perron spoor 5 in Februari 2006 en pas in Mei 2007 weer heropend.Vernieuwen glazen lichtkappen vd overkapping gestart in December 2006 en gereed voorjaar 2007.
Arjan Krabbenbos9 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds 1998 heet dit station Schiedam Centrum, wat sinds november 2002 ook de metro van de Calandlijn ontvangt. In 2012 wordt het metronetwerk weer verder uitgebreid,want dan is de voormalige NS-lijn naar/van Hoek van Holland getransformeerd van spoor naar metrolijn. Het spoor naar Delft wordt eindelijk viersporig voltooid rond het jaar 2016 wanneer de Delftse spoortunnel gereed is. De naam Schiedam- Rotterdam West zoals het station voor 1998 heette had te maken met de internationale boottreinen van/naar Hoek van Holland van/naar Duitsland/Rusland/Denemarken. Aangezien de treinen van de verbindingsbaan gebruik maakten om naar/van Utecht naar/van Schiedam , werd tijdrovend kopmaken te Rotterdam CS voorkomen. Omdat Schiedam minder bekend is bij de gemiddelde buitenlander en omdat Schiedam grenst aan de stad Rotterdam werd er speciaal voor de internationale reizger de toevoeging Rotterdam West bedacht.Na 1993 zijn de internationale treinen opgeheven en werd dit station een halte voor enkel binnenlandse treinen. Wel hebben ze de boottrein naar Amsterdam C. nog enkele jaren gehandhaaft, in de laatste jaren van zijn bestaan zelfs als vleugeltrein wat gesplitst/gecombineerd werd aan de IC van/uit Vlissingente Rotterdam Centraal.
Antwoord webmaster:
ja dat zeg ik in een reply op je vorige bericht ook, dat het niet 2002 was, maar 1998. Zie ook mijn reactie op andere berichten (ik vraag me trouwens af of dit mailadres wel klopt, want ik krijg nooit een reactie van je op mijn opmerkingen op jouw opmerkingen, dus als je dit leest, mail even terug). het verhaal van die boottreinen kende ik maar deels, maar dat heb je heel leuk uitgelegd, dank je wel.
Arjan Krabbenbos1 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Schiedam Centrum heette voor 2002 nog Schiedam-Rotterdam West. Dit had te maken met de Internationale Boottreinen die tot 1993 reden tussen Hoek van Holland-Utrecht-Duitsland/ Denemarken/ Polen/ Rusland v.v.
Antwoord webmaster:
Nee het station is in mei 1998 omgedoopt in Schiedam Centrum. Dat staat helemaal bovenaan deze pagina genoemd. Als je gegevens toevoegt, dan wel graag de juiste.
Freek Beijert1 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Die plannen zijn heel concreet geweest want over de volle lengte van spoor 5 zijn de draagogen voor de bovenleiding opgehangen, is ook te zien op 1 van de nieuwere foto's
Sjoerd Eeftens3 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de ontwerpfase in de jaren 50 is een spoor 4 gedacht als doorgaand spoor tussen de perronsporen 3 en 5, voor doorgaande treinen van Den Haag naar Rotterdam als er op spoor 3 een kerende trein zou staan. Dat keren op spoor 3 gebeurde een paar keer per dag door de ochtend- en avondboottreinen Amsterdam - Schiedam - Hoek van Holland. Het spoor is echter nooit aangelegd.
Antwoord webmaster:
We hadden er van uit kunnen gaan dat Sjoerd wel een antwoord zou weten. Wederom hartelijk dank Sjoerd voor het delen van je enorme kennis.
Robin3 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aha,dus dat is het.Dat wist ik dus niet. Bedankt Sjoerd
Robin2 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station heeft 4 sporen terwijl het laatste spoor spoor 5 is.Dus waarschijnlijk heeft er ooit een spoor tussen spoor 3 en 5 gelegen.Ook is er achter het station,een hele lange tijd,een vuilstort geweest,dat bediend werd met VAM-wagons.Aan spoor5 uit de richting Rotterdam lag een wissel dat aftakte hier naartoe.Ging vroeger soms met mijn vader hier naar toe als we grof vuil(vaak sloopafval) hadden.Dan kon je het zo zelf in het gat dumpen.Nadeel was wel soms dat het stonk,vooral spoor5,als de wind verkeert stond.
Marco2 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Robin, ik gooi even een balletje op. Kan het zo zijn dat er "perron" 1, 2, 3 en 4 zijn, maar dat er wel vijf "sporen" liggen?. Jouw theorie is ook mogelijk hoor. In Arnhem heb je voor perron 3 alleen nog spoor 2 liggen, maar geen spoor 1 meer. Kan dus best kloppen.
Antwoord webmaster:
Robin heeft het over sporen, niet over perrons. Bovendien als ik op sporenplan kijk staan daar alleen de 4 perronsporen op. misschien is er ooit een zakspoortje geweest in het middenperron.
Robin28 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kan me herinneren dat ik,als treinfanaat,hier regelmatig kwam kijken op spoor5,zo begin jaren90 als jochie van 14.Ik vond het altijd geweldig als de internationale D-trein Moskou-Hoek van Holland hier stopte.Een 1200 met duitse,poolse en russische rijtuigen.Geweldig was dat.Helaas werd die trein later geschrapt,erg jammer. Er is trouwens in Mei 1976 zo`n D-trein bovenop een Sprinter gereden net bij de ingang van het Beatrixpark.Een gigantisch ongeluk is dat geweest met veel doden en gewonden als gevolg. Ik was er toen nog niet,maar mijn ouders die vlak bij woonde hebben de ravage toendertijd van zeer dichtbij gezien.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (18)
Vertrekstaat 1891 (35)
Vertrekstaat 1911 (96)
Vertrekstaat 1929 (162)
Vertrekstaat 1940 (102)
Vertrekstaat 1957 (229)
Vertrekstaat 1971 (340)
Personeel op dit station

Nieuws

‘Ook station Schiedam Centrum is slecht bereikbaar’ (2 mei 2009)
Stations zijn kil en koud, kiosk ontbreekt (4 feb 2009)
Met eigen koffie op station Schiedam (16 jan 2007)
Dakplaten NS-station Schiedam Centrum ontbreken (10 jul 2006)
Storm vernielt dak station Schiedam (25 nov 2005)

Ouder nieuws over Schiedam Centrum

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 23, 155)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 10, 94-95, 101-105, 108, )

Stations in de omgeving

Schiedam Nieuwland (1,8 km)
Beukelsdijk (2,3 km)
Kethel (2,9 km)
Rotterdam Centraal (3,5 km)
Vlaardingen Oost (3,6 km)
Rotterdam Bergweg (4,1 km)
Rotterdam Hofplein (4,8 km)
Vlaardingen Centrum (4,9 km)
Rotterdam Noord (5,4 km)
Rotterdam Blaak (5,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/schiedam