Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Scharnegoutum - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Scharnegoutum

Telegrafische verkorting: Sgm
lijnkmjaar
Leeuwarden- Stavoren181883
Geopend op16 jul 1883
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op10 jun 1940
Gesloten op24 nov 1940

treinstation buiten gebruik
Provincie: friesland

wachterswoning

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Scharnegoutum

1 afbeeldingen

1 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1980 (1)

Bij wachtpost 14.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J.H.Hilverda2 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Welk stoommaterieel reed er eind 40-er en begin 50-er jaren van de vorige eeuw op de lijn Stavoren-Leeuwarden? Als kleine jongen rende ik in Sneek altijd naar de spoorwegovergang als ik de stoomfluit bij station Sneek hoorde. Ik moest de trein zien langskomen. Soms stond ik daar ook uren te wachten om de treinen langs te zien komen.
Antwoord webmaster:
Ik heb geen verstand van treinen.
Tjalling Halbertsma sr27 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Betreft: Scharnegoutum en diverse andere stations en halten op de lijn Stavoren-Leeuwarden: Het artikel op Op de Rails bevat enkele onnauwkeurigheden. Evenzo de op dat artikel gebaseerde reactie van Paul Smelt. Volgens de spoorboekjes werd na 10-5-1945 [preciese datum mij onbekend] de dienst hervat met dezelfde tussenstations als in Mei 1938 t/m de niet ingevoerde dienstregeling van 19 Mei 1940, te weten Hindeloopen, Workum en Sneek. 2. De eerste oorlogs-dienstregeling met opschrift "Beperkte dienstregeling aanvangende 16 Mei 1940" is op een vouwblad uitgegeven. De Tweede Aanvulling op de Dienstregeling van 16 Mei 1940, prijs 3 cent] vermeldt als stations Koudum-Molkwerum, Hindeloopen, Workum, Oudega, IJlst, Sneek, Bozum, Mantgum. De officieele reisgids der Nederlandse Spoorwegen geldig van 10 Juni 1940 af kent als tussenstations Koudum-Molkwerum, Hindeloopen, Workum, Oudega, IJlst, Scharnegoutum, Bozum, Wieuwerd, Mantgum, Jorwerd, Jellum-Boxum. Volgens de officieele reisgids van 24 November 1940 vervallen alle stations en halten tussen Sneek en Leeuwarden, en blijven alleen Koudum-Molkwerum, Hindeloopen, Workum, Oudega en IJlst over. Op 5 Mei 1941 sluiten echter ook Oudega en IJlst. Op 1 November 1943 worden enkele tramtreinen [van de NTM] tussen Sneek en Leeuwarden ingelast, die op tijdig verzoek in Bozum stoppen. Deze tramtreinen met stop te Bozum vervallen alweer volgens een "reeds ingegane 5e wijgiging" op het spoorboekje van 1 november 1943, en komen dus in de dienstregeling van 1944 niet meer voor. Alleen de in 1938 gesloten haltes Warns, Nijhuizum en Beers komen dus in de oorlog niet meer terug; de andere haltes wèl gedurende korter of langer tijd. .++. 3-ijken volgens de dienstregeling van 17 Juli 1944 alweer te zijn vervallen.
Antwoord webmaster:
Dank voor de correctie. Ik heb de data aangepast naar hoe jij het zegt. Met je verzameling spoorboekjes kan het niet missen toch. Een vraag, wanneer is Koudeum- Molkwerum dan na de oorlog weer geopend? Want ik heb verder geen andere openingsdatum staan dan 1 juni 1940 (bij benadering).
Paul Smelt18 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens 'Op de Rails 1986-3' is deze halte niet meer in WO II geopend geweest. Alleen Stavoren, Koudum-M,Hindeloopen, Workum, Oudega, IJlst, Sneek, Bozum en Mantgum waren weer open tussen 25 mei 1940 en 24 november 1940. De stations tussen Sneek en Stv tot 5 mei 1941. Hierna werden IJlst en Oudega weer gesloten.
Antwoord webmaster:
een beetje ingewikkelde manier van opschrijven, maar ik denk dat ik het snapte. Was de lijn naar Stavoren gesloten voor 1940 en alleen open tussen mei en november? Zo kun je je opmerking namelijk ook lezen. ik heb de data nu zo aangepast als ik dacht dat je het bedoelde. heb het artikel zelf niet. misschien kun je er nog even naar kijken en dan per station dat niet klopt reageren op die pagina?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (14)

Nieuws

Vaker treinen Leeuwarden-Sneek : Provincie wil lightrailtreinen in Fryslân (23 okt 2003)

Stations in de omgeving

Bozum (2 km)
Sneek Noord (2,5 km)
Sneek (3,6 km)
Wieuwerd (5 km)
IJlst (6,9 km)
Mantgum (7,9 km)
Jorwerd (9,3 km)
Grou- Jirnsum (10,3 km)
Oudega (11,1 km)
Beers (11,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/scharnegoutum