Arjan krabbenbos | 22 mei 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De verbouwing van dit gecombineerde trein -en metrostation nadert zijn voltooiing.
De nieuwbouw van dit Rotterdamse Intercitystation gaat ook in twee delen oen en dus niet in zijn geheel! dit komt doordat, ook hier Covid 19 of het Nieuwe Coronavirus roet in het eten op deze bouwplaats heeft gestrooid!
Het eerste deel dat open gaat is op 2 juni 2020 en wel bij het treinperron richting Gouda-Utrecht en Mmmmmmmetroperron richting Binnenhof en Nesselaade. Dit is de Oost-ingang van dit station.
De nieuwe West-ingang bij treinperron Rotterdam Centraal en metroperron richting Schiedam Centrum, Vlaardingen West en Hoek van Holland Haven zullen ongeveer een maand later dan ook echt open gaan. Dat is begin juli 2020 en dan zullen de huidige tijdelijke noodtrappen en liften naar de perrons worden afgebroken.
Het nieuwe stationsgebouw biedt straks ook onderdak aan winkels zoals de AH to Go en een overdekte overstap tussen trein en metro en andersom. Bij het busstation en fietsenstalling bevindt zich ook een gratis kouswater tapkraan. Deze staan op meerdere (grotere) NS stations en hier kun je flesjes met vers drinkwater tappen en met je eigen fles onderweg lekker opdrinken. Wel zo fijn op warme zomer dagen en een goede en goedkope dorstlesser voor onderweg!
Aan beide zijden van het nieuwe spoor/metrostation staat de stationsnaam met mooie witte letters en NS-vignet op de gevels gemonteerd!
|
Leo Starrenburg | 19 nov 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Lagen de perrons van het 1e station aan de andere kant van de weg ? |
Arjan Krabbenbos | 13 okt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit trein/metrostation wordt thans nog steeds verbouwd. Pas medio 2020 moeten de vernieuwingswerken aan dit gecombineerde sporenknooppunt gereed zijn! Van 19 oktober 2019 en 24 oktober 2019 is het metrostation van dit Intercitystation dicht voor metroverkeer. Er worden dan pendelbussen ingezet tussen Hessenplaats en Capelsebrug, waar men dan weer op of van de metro kan gaan.
Per 30 september 2019 kan men de verlengde metro B-lijn nemen naar Hoek van Holland.
Deze metro rijdt overdag iedere 10 minuten en in de avond ieder kwartier tussen Nesselande en Steendijkpolder (Maassluis) en terug! Naar Hoek van Holland Haven overdag om de 20 minuten en in de avond ieder half uur van Nesselande en weer terug. |
Steef | 3 mei 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet er iemand of meteen bij de ingebruikname van de metro en het nieuwe station in '83 de intercity's gingen stoppen op Rotterdam Alexander (en niet alleen de stoptreinen)? Of gebeurde dat later bijvoorbeeld in '84 of '85? |
Arjan Krabbenbos | 3 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huidige intercity annex metrostation uit 1983 wordt verbouwd. Oorspronkelijk zou het werk al begonnen zijn en eind dit jaar (2018) voltooid moeten zijn. Maar ook hier is het werk nog uitgesteld, Maar niet voor lang meer! Vanaf april 2018 starten de knutselwerken ,die komend jaar in 2019 afgerond moeten zijn. Alles wordt vernieuwd: andere overkappingen op de perrons en een rechtstreekse verbinding,tussen trein en metrostation. |
Daan Timmer | 28 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik vroeg mij af wat de webmaster vindt van de oostingang van Rotterdam Alexander. Zelf vind ik hem nogal karig, donker en slecht aangegeven. Dat kan toch beter? |
Antwoord webmaster: |
ik stap daar nooit uit itt de andere kant, daar kom ik nog wel eens. dus veel kan ik er niet over zeggen. |
Kjeld Vijverberg | 27 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op wikipedia staat nog steeds dat het station word verbouwd, en dat het in 2030 klaar is, maar gaat het nu wel door of niet? |
Antwoord webmaster: |
Zeg eh, je zegt zelf al ... 2030 ... Denk je dat er iemand is die dat nu met zekerheied kan zeggen? In het brondocument dat op die iwkipedia pagina gelnkt staat wordt ook gezegd dat er geen concrete plannen zijn bij ns en prorail om iets me t station te doen, ook niet nodig. Die paar treinen kunne prima op twee sporen afgehandeld worden, alles stopt er toch. Dus ik zou mn geld er niet op zetten voorlopig. |
Tom | 4 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn gewoon 2 liften aanwezig hoor..
Deze worden zelfs vervangen in 2013-2014, zo oud zijn ze al |
hans sterk | 13 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geweldig om dit station Alexander weer te zien!! Was 6 jaar toen we in 1966 verhuisden van Rotterdam centrum naar de Alexanderpolder en met vriendjes maakten we vaak wandel- en fietstochten in en naar het toen nog lege land richting Capelle, we noemden het de gras- of zandvlakte. Of ik ging soms gewoon alleen in dat lokaaltje zitten, treinen kijken, deed ik best vaak. Zijn er nog meer van dat soort foto's? Van de Alexanderpolder uit die tijd is sowieso heel weinig, van andere delen van Rotterdam boeken en boeken vol.. heel leuk, deze site, gefeliciteerd! groeten Hans |
Antwoord webmaster: |
ik heb alleen foto´s van het station, maar je zou het bij de beeldbank van het gemeentearchief kunnen proberen. |
evelien schoof | 28 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo
Weet jij misschien of er een afbeelding bestaat van de neonreclame DRINK LOUTER KABOUTER
die in de jaren 70-80 hing in het station Schiedam Rotterdam West. Ik keek hier als kind altijd naar, als we na een bezoek aan mijn oma weer met de trein naar huis gingen.
Hartelijk dank Evelien |
Antwoord webmaster: |
pfff nee daar weet ik niets van, maar waarom google je dan op station schiedam (dat neem ik even aan omdat je hier terecht komt)? dan zoek je toch op google afbeeldingen naar drink louter kabouter... dat is toch niet zo moeilijk om dat te bedenken? Heb ik evenlien weer happy gemaakt ;-) |
arjan krabbenbos | 11 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ooit waren er plannen voor verdubbeling van 2 naar 4 sporen, maar dat is door geldgebrek niet doorgegaan. Bovendien is er ook onvoldoende ruimte om nog aan extra infra aan te leggen vanwege de bebouwing aan beiden zijden van de spoorlijn. Het station voldoet aardig, heeft 2 roltrappen/gewone trappen, maar moet het nog steeds zonder liften doen. Dit zal veel relevanter zijn dan 2 extra sporen omdat het niet echt nodig is. Alle treinen stoppen hier, behalve dan de (Proef)nachttrein en er is overstapgelegenheid voor bus en metro. |
Antwoord webmaster: |
heeft ook weinig nut toch? alle treinen stoppen hier dus geen inhaalacties nodig. die roltrappen zijn wel aardig, inderdaad, maar ze gaan maar een kant op. heb je nog niet veel aan. ik weet zo niet welk (of ze draaien om als gevolg van vraag, maar daarmee moet je ook maar net geluk hebben) |
jan | 28 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
geachte meneer webmaster,
ik wilde vragen of er al concrete plannen aanwezig zijn om iets aan dat zielige stationtje alexander te doen? oost is een knooppunt en verdient wel wat beters dan dat. Ikzelf woon in Rotterdam Oost en vind het best vreemd dat een intercitystation er zo uitziet, heeft ns geen uitbreidingen of verbeteringen in petto?
wachtende op uw reactie
jan
|
Antwoord webmaster: |
wat is er nu mis met dit station? twee perrons is toch genoeg voor dit aantal treinen. wil je meer perrons omdat dat leuker staat, lekker weggegooid geld zeg. en dat in een tijd dat we het allemaal toch al zuiniger aan moeten doen. geukkig heeft de ns hiervoor geen plannen. |
Sjors | 9 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer gaan ze alexander nou verbouwen tot een hoogwaardig intercity station het is nu gewoon troep. Het station staat er maar wat triest bij terwijl het best een belangrijk knooppunt is met de grootste winkelcentrum van nl de metro en de vele bedrijven. Waarom word alexander ook niet een beetje modern gemaakt net als a'dam Bijlmer aRENa |
Antwoord webmaster: |
omdat in bijlmer veel meer treinen komen en dat bovendien een overstap station is. de huidige perrons en gebouwen kunnen het aantal reizigers toch prima aan. je moet niet gaan vernieuwen terwijl dat niet nodig is. |
Conny van Loon | 3 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft Rta meerdere uitgangen? En zo ja, heeft de uitgang die grenst aan de parkeerplaats een bepaalde naam, zodat ik weet waar ik naartoe moet lopen?
Alvast bedankt, conny |
Antwoord webmaster: |
heeft twee uitgangen, ligt eraan van welke kant je komt. erg onoverzichtelijk is het niet, de onderdoorgang is niet erg lang. ze hebben geen aparte naam geloof ik, ik weet het ook niet precies. |
Gertjan Stamer | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Railinfrabeheer sloopt oude fietsenstallingen najaar 2001 en zet er nieuwe overkapte klemmen nen kluizen neer op zelfde plekken.In zomer 2004 vernaderen de wachtruimtes op de perrons-men verwijderd de pui aan spoorzijde geheel en zo hoopt men zwervers e.d. te weren.Zomer 2005 sluit NS loket en wordt reizigerskiosk en de vreemde sitautie is dan dat er 2 Kiosken zijn met ertussen Smullers patatkraam...dat hele front tussen de perronentrees wordt verbouwt tot de eerste mini AH to go in najaar 2008 en opent per 13 Oktober 2008;Smullers is gesloopt en wordt herbouwd op oude plek Kiosk(bij entree perron richting Gouda)en dat is in November 2008 weer gereed.Die AH to go mini heeft slechts oppervlakte van 50 m2,het is de 30-ste AH to go in stationsgebouwen maar de 1e die zo klein is(mini)als deze huiskamervariant. |
johan | 15 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wanneer komt er een nieuwe grote intercity station in rotterdam(behalve centraal station) in alle andere kleinere steden komen er meerdere stations terwijl er in rotterdam geen uitbreidingen plaatsvinden, er is ruimte genoeg denk aan op zuid een IC station, in oost alexander uitbreiden met verbindingen naar arnhem, nijmegen en of duitsland, station rotterdam west openen dat aansluit op schiedam centrum en een verbinding openen ter hoogte van ROTTERDAM AIRPORT. zie je voldoende groeimogelijkheden maar niks word gedaan.. |
Antwoord webmaster: |
in welke kleinere steden zie jij er dan intercity stations bijkomen? treinen naar arnhem, nijmegen en duitsland rijden nu ook niet vanaf station rotterdam centraal, waar wil je die vandaan toveren dan? station west aansluiten op schiedam centrum? hoe bedoel je dat? schiedam centrum heette vroeger rotterdam west om de passagiers uit de boottreinen van hoek van holland te laten weten dat ze hier moesten zijn voor rotterdam (waar die trein verder niet stopte). vroeger was er een halte gepland bij de beukelsdijk (rond 1900) maar is er nooit gekomen, het gebouw staat er nog wel. Maar dat zou zo'n kleine afstand tot de andere stations zijn dat dat nu geen intercity status zou krijgen. En Rotterdam airport, hoe had je dat gedacht, moeten ze dan een speciale lijn aanleggen daar naartoe, en een speciale trein daarheen laten rijden? Kunnen de bussen het niet meer af? Je kunt ook uitstappen op de Wilgenplas toch, als je er perse over de rails heen wilt. |
Arjan Krabbenbos | 1 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ooit had dit station een sextant als loket, een zeskantig klein stationsgebouwtje wat in de 60 en 70er jaren van de 20ste eeuw bij nieuwe treinhaltes gebouwd werd. Deze gebouwtjes waren of zijn nog te zien te:Voorschoten, Tilburg West, Maassluis West, Bussum Zuid, Vlaardingen West, Geleen Lutterade,Delft Zuid,Haren.Momenteel stoppen hier de IC-treinen al sinds 1983 toen de metro/sneltram hier onderlangs zijn halte kreeg als onderdeel van de Calandlijn( vroeger oost/westlijn genoemd). Ooit waren er plannen voor een viersporig NS-station maar dat is al enige tijd van de baan. |
Antwoord webmaster: |
de meeste gegevens in deze tekst staan al genoemd bij het station. Dat er een sextant stond, op de link kun je ook vinden waar die nog meer is geplaatst. Dat is allemaal wat handiger bij te houden dan het hier in vaste tekst te plaatsen. |