Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Noordwijkerhout - foto's en omschrijving op stationsweb

station Noordwijkerhout

Telegrafische verkorting: Nwh
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam361842
Geopend op17 aug 1842
Gesloten op31 aug 1939
Heropend op16 mei 1940
Gesloten op17 sep 1944

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

tot 3 okt 1926Piet Gijzenbrug
stationsgebouw (1873-1964)groot stationsgebouw met een hoog rechthoekig middendeel met twee lage vleugels.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Noordwijkerhout

11 afbeeldingen

9 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 okt 2020 zijn omrand.

1900 (2)
1910 (1)
1940 (1)
1960 (6)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Raimond de Lange20 jul 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Mijn overgroot opa G. van den Elskamp was van 27-07-1903 tot 01-01-1909 rangeerder op dit station. Hij is na de spoorwegstaking van 1903 (waar hij aan deelnam) hier vanuit Amsterdam naartoe "verbannen" (met een lager salaris). Helaas heb ik in het familiearchief geen foto van dit station gevonden. Wel een afdruk van zijn spoorwegkaart waarin dit station genoemd wordt. Overigens: Volgens onderstaande artikel is dit station vernoemd naar de uitbater van een herberg uit 1666. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Piet_Gijzenbrug Groet, Raimond
Jantine van der Knaap1 dec 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Ik probeer er al tijden achter te komen hoe iemand op 17 januari 1905 van Amsterdam naar Noordwijk reisde. In Noordwijk was het doel de kruising tussen de Nieuwe Zeeweg en de Prins Hendrikweg/Duinweg. Ging je dan naar Leiden met de trein en vervolgens met de stoomtram naar Noordwijk of was er een snellere/kortere manier? En als dit juist is, waar was dan het station in Leiden en waar het station in Noordwijk?
tejo janssens24 nov 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
goeie morgen, heb op marktplaats foto's gezet van een ho model van het station, als je het nuttig vindt kun je die foto's hier op de site zetten, want geen idee wat na eventuele verkoop mee gebeurt, groet tejo
Janssen23 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het ook mogelijk dat ik een afbeelding kan krijgen van dit station. Mijn opa was hier werkzaam ergens rond 1935.
Antwoord webmaster:
je bedoelt een afdruk? ik heb ze zelf niet, maar als je doorklikt op de bronnen van de foto's wellicht wel. bijvoorbeeld Het Utrechts Archief heeft een goede bestelservice. ik weet zo niet of ze iets van noordwijkerhout hebben.
Frank Kouwenhoven18 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Graag vul ik mijn reactie van 17 december 2009 aan met het volgende: In de dienstregeling van NS van 22 mei 1937 vond ik in de tijdtabel een trein die als eindbestemming Noordwijkerhout had en wel om 10.31 uur. Op werkdagen was er nog een en wel om 15.09 uur. Dus n of twee per dag. Erg druk zal het er niet geweest zijn.
Antwoord webmaster:
wat typisch, dat een trein daar eindigde, niet echt nuttig lijkt mij.
Sjaak Haasnoot19 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heer Koolwijk uit Noordwijkerhout werkte op dit seinhuis als seinhuis/overwegwachter. Na de sluiting ben ik hem nog tegengekomen bij de in/uitgangcontrole van station Leiden
mieke van ewijk28 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1934 kwam er een electrische beveiliging met een hoog seinhuis tussen de sporen(km35.3-36.1), nabij de overweg, dat daar tot 1961 heeft gestaan.
Gertjan Stamer1 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 17 Augustus 1842 wordt halte Piet Gijzenbrug geopend door HYSM,precies gelegen op grens van Voorhout en Noordwijkerhout,gronden van graaf van Byland.Pas in 1874 start bouw fraai stationsgebouw op zelfde plek en opent op 1 Mei 1875 en heet ook Piet Gijzenbrug(naar de brug over de Leidschevaart/het nabijgelegen buurtschap)In 1898 wordt goederenspoor verlengd en in 1899 aanleg van 3e spoor(inhaalspoor tbv sneltreinen!).Per 3 Oktober 1926 wordt het Noordwijkerhout genoemd.Gesloten voor reizigers per 31 Augustus 1939,vanaf 8 September 1939 maakt men een 70 meter lang zijladingsperron en is af op 9 September 1939.Heropend reizigers per 16 Mei 1940...sluit dus in 1944. Stationsgebouw wordt heringericht na WO-2 als woning,gesloopt in zomer 1964.Totale herinrichting van het emplacement inclusief slopen perrons,het wordt overlaadstation VAM-opent in 1973.In Januari 2003 wordt oude plek stationsgebouw gesaneerd(bodemverontreiniging).Nog steeds rijden er af en toe goederentreinen naar dit VAM-gebouw,het enigste goederenvervoer op de Oude Lijn tussen Haarlem en Leiden(gelukkig!)
Antwoord webmaster:
bijna alle data had ik hier al staan, alleen de tijdelijke sluiting van 1939-1940 heb ik nog opgenomen.
Frank Kouwenhoven18 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
het misterie van de schrijver en het station Warmond (zie aldaar) is opgelost. De schrijver waar het om gaat is Frits Hotz. Naast schrijver was Fritz ook in de Leidse regio en daarbuiten bekend als jazztrombonist, evenals andere familieleden met de naam Hotz. In zijn verhaal war hij met zijn zus gestrand zou zijn op station Warmond, moetn we waarschijnlijk lezen Noordwijkerhout. Ik kwam hier op bij het lezen van het standaardwerk over de blokkendozen (van Stoom tot Stroom 1979)van Nico Van Wijck Jurriaanse. Op pagina 93, laatse alinea meldt hij dat de blokkendooscombinaties soms keerden in Noordwijkerhout. het emplacement aldaar kent nogsteeds een aantal extra sporen naast de doorgaande, die de melding van Van Wijck Jurriaanse geloofwaardig maken. Wie het beter weet mag het zeggen. Ik wens iedere bezoeker van deze site verder heel veel lees - en kijkplezier. Ik heb je bericht gelezen en het online geplaatst. Ik heb er de volgende reactie op gegeven: Noordwijkerhout als keerpunt. Bijzonder, maar ik neem dit maar voor waar aan, je hebt betrouwbare bronnen.
frank kouwenhoven17 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station wordt ook genoemd in het boek´Van stoom tot stroom´, het standaardwerk over de blokkendozen van Nico van Wijck Jurriaanse uit 1979. Op pagina 93 wordt gemeld dat dit station ook als keerpunt voor blokkendoostreinen werd gebruikt. Mijn suggestie daarbij is dat de reden daarvoor gelegen zal hebben in het ontbreken van geschikte sporen daarvoor op Station Leiden
Victor Lansink1 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw te Noordwijkerhout werd in de zomer van 1964 door aannemersbedrijf J.J. van Leijden en Zn uit Hoogmade gesloopt. Over de afbraak staat in De Koppeling van 25 september 1964 (blz. 12) een aardig berichtje: Achter de loketwand werd een fles gevonden met een oorkonde waarop te lezen stond: "Pietgijzenbrug, 8 augustus 1874. Dit station is gebouwd in het jaar 1874 door den Heer Jac. van der Kamp aannemer te Leiden onder den Weld. Heer Houthaan, Ingenieur aan de Holl. Spw. Maatsch. onder opzigt van den Heer Gresniech. De onder Baas Ressenaar voltooid door de timmerlieden K. Visser en Y. Visser van Aardswoud, N. Holland, L.G. Bink, Leiden, W. Meijer en R. Bruin, Medemblik. Door de Metzelaars J. van Glove, J. Brakel, B. van Engelen niet Gabrieel, P. van Leennuis, J. Meijer, K. Maasdorp, alle Brabanders. Toegedacht aan een volgend nageslacht, adres den Vinder. Weggetimmerd onder het drinken van een lekker glas Rijnwijn."
Antwoord webmaster:
staan er in de koppeling ook berichten over de sloop van stationsgebouwen, of is dat slechts incidenteel? misschien moet ik toch weer eens langs komen om dit soort berichten uit te pluizen, of heb jij dat al meer gedaan?
Sjaak Haasnoot16 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na de oorlog stopten er incidenteel nog treinen als de bollenvelden in bloei stonden en de Keukenhof in Lisse open was. Dit heeft geduurd tot in de jaren 50.
Antwoord webmaster:
en treinen om zwartrijders uit te laten stappen heb ik gehoord. ik wacht wel op de volgende schijnt er een gezegd te hebben. kun je lang wachten ;-)
Joop Eggermont16 jul 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station wordt vermeld in het boek: "Avonturen als straatmuzikant", geschreven door M.Blokzijl en L.Pisuisse.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1843 (4)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1940 (19)
Personeel op dit station

Nieuws

Streep door plan station bij Piet Gijzenbrug (27 apr 2006)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 53)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 148)

Stations in de omgeving

Sassenheim (2 km)
Voorhout (2,6 km)
Hillegommerbeek (3,3 km)
Lisse (4,5 km)
Postbrug (5 km)
Warmond (5,7 km)
Veenenburg (7,4 km)
Rijpwetering (7,7 km)
Hillegom (7,9 km)
Leiden Heerensingel (8,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/pietgijzenbrug