station Oudelande - foto's en omschrijving op stationsweb
station Oudelande
Telegrafische verkorting: Odl
tramstation
Provincie: zeeland
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,6 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Oudelande
13 afbeeldingen
10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.
|
1930 (1)
|
1950 (1)
|
|
1960 (2)
|
1970 (1)
|
1990 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (4)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Marco van Wensveen | 19 okt 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een station heeft minimaal 1 wissel voor of achter het perron. er is dan sprake van een emplacement.
Een halte heeft geen wissels en er kan dus niet doorgewisseld worden. Rotterdam Alexander is een halte. Of er sprake is van een stationschef is niet van belang. Omdat een halte geen wissels heeft zijn er ook geen bediende seinen. Enkel P seinen in een blokstelsel. Dan is er sprake van "de vrije baan" |
Sjoerd Eeftens | 22 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jazeker, de infra-betekenis van STATION is een plek waar treinen kunnen beginnen en eindigen of elkaar kunnen kruisen. Maar dat is ook glibberig. Zo zijn Rhenen en Stavoren volgens die definitie stations terwijl er beveiligingstechnisch niet veel aanwezig is. Laren - Almen en Markelo zijn dan ook stations omdat je er kunt kruisen, ook al zijn er geen echte perrons. En Prinsenbeek is dus een halte, want er zijn alleen perrons. Rotterdam Alexander en Capelle aan de IJssel zijn dan echter stations: er zijn weliswaar alleen perrons en geen wissels, maar je kunt er beveiligingstechnisch wel van richting veranderen (kopmaken). Nu spreekt men ook over PPLG,s oftewel beveiligingspunten en dat kunnen stations zijn maar ook overloopwissels, inhaalsporen en aansluitingen. Het is ook voor ingewijden ingewikkeld! |
Antwoord webmaster: |
dus geen definitie waar we in dit soort gevallen aan kunnen vasthouden. |
Sjoerd Eeftens | 21 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Of sprake was van een station of halte hing toen af van het vervoersbelang ervan, zoals ook de rang haltechef of stationschef daarvan afhing. Het veranderde ook wel eens omdat het vervoer steeg of juist terugliep. Met het gebouw had deze definitie dus helemaal niets te maken. In het algemeen kon je op beide plekken een kaartje kopen en dat kon meestal niet op een stopplaats. Toch kon je bijvoorbeeld bij onze stopplaats Beek bij Breda wel degelijk een kaartje kopen bij de overwegwachter.
Langs de Zeeuwse tramlijnen stonden inderdaad de bekende gelijkvormige stationsgebouwtjes, zodat je zou kunnen spreken van stations uit bouwkundig oogpunt. Het vervoersbelang ervan oversteeg helaas vaak niet dat van een stopplaats... Er waren langs deze tramlijnen ook enkele stopplaatsen, of zo men wil haltes, zonder stationsgebouw en losplaats maar met een abri en een perronnetje van 50 meter.
De spoorweggradaties waren niet van toepassing op de tramlijnen. Wellicht kan je daarom ook van haltegebouwen spreken, en van haltechefs. Later toen er slechts goederenvervoer overbleef, zetelden er slechts "agentschappen" en geen ladingmeesters zoals op echte stations. Toch zal er heus wel eens iemand met de rang van stationschef hebben dienstgedaan. Dat alleen betekent nog niet dat daarom sprake was van een station. |
Antwoord webmaster: |
had het ook niet te maken met het emplacement. als er een trein van richting kan veranderen of eindigen of beginnen dan was het een station en anders een halte aan de vrije baan? |
Martin | 19 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oudelande was een STATION en geen HALTE. |
Antwoord webmaster: |
zeker weten? het onderscheid is niet zo heel groot. waar haal je deze informatie vandaan? ik weet niet meer waar ik het vandaan had, maar ik heb wel onderscheid gemaakt in haltes en stations op deze lijn, dus ergens heb ik een bron gebruikt. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1929 (14)
Literatuur
Stations in de omgeving
Baarland
(1,9 km)
Ellewoutsdijk
(2,4 km)
Driewegen- Ovezande
(3,4 km)
Kwadendamme
(3,9 km)
Hoedekenskerke
(4,3 km)
Nisse
(4,9 km)
's Gravenpolder- s Heer Abtskerke
(6 km)
Heinkenszand
(7,7 km)
Borssele Steiger
(7,7 km)
Borssele
(8,3 km)
|