In 1865 werd Nijmegen voor het eerst per spoor bereikbaar. In dat jaar werd de lijn Nijmegen-Kleve geopend. Het stationsgebouw stond ter plaatse van de huidige Vereeniging. In 1879 kwam de spoorwegverbinding met Arnhem tot stand, zodat Nijmegen als laatste Nederlandse stad met meer dan 40.000 inwoners aansluiting op het nationale net kreeg. In hetzelfde jaar werd het station verplaatst naar de huidige locatie. Er kwam slechts een tijdelijk hulpstationnetje in vakwerk. In 1881 werd de spoorlijn naar 's-Hertogenbosch geopend, twee jaar later kon de lijn naar Venlo in gebruik worden genomen.
Nijmegen had behoefte aan een groter stationsgebouw en in juli 1892 werd begonnen met de bouw van een van de mooiste stationsgebouwen die Nederland ooit zou hebben. Op 8 juli 1894 werd het gebouw, ontworpen door rijksbouwmeester C.H. Peters, officieel geopend. Het oude hulpstation werd afgebroken en aan de Ooijsedijk opnieuw opgebouwd. Het staat er nu nog, hoewel niet meer in oorspronkelijke staat.
Op 22 februari 1944 kreeg het stationsgebouw enkele voltreffers. Na de oorlog was er nog weinig van over. Tien jaar na de verwoesting van het station stond er een nieuw gebouw van de hand van S. van Ravesteyn. Wie goed kijkt, vindt echter nog een aantal oude fragmenten. Twee gebouwtjes op het eilandperron zijn nog authentiek. Vrijwel de gehele vooroorlogse perronoverkapping is nog intact, evenals een groot gedeelte van de perrongevel van het hoofdgebouw. Zelfs de tunnels onder het spoor door bevatten nog hardstenen fragmenten uit 1894.
Arjan Krabbenbos | 30 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er gaan geruchten rond over een mogelijke terugkeer van railverkeer naar Kleve. Deze spoorverbinding werd opgeheven in het jaar 1991 en werd daarna getransformeerd tot draisine oftewel railfietspad.
Nu zijn er plannen voor een lightrailverbinding met extra haltes in Groesbeek en elders aan deze oude lijn. Jammer dat er geen doorgaande dieseldienst kan komen van Nijmegen via Kleve nar Krefeld, wat makkelijker en goedkoper te realiseren is. De toekomstige verbinding moet een sneltram zijn van Nijmegen naar Kleve en terug. Voor verdere stations dient te Kleve te worden overgestapt te worden. Een gemiste kans lijkt me, een directere verbinding lijkt me eenmaal makkelijker en comfortabelere reizen.
De hernieuwde verbinding kan al tussen 2018 en 20120 een feit worden al zal het Nijmeegs eind/beginpunt station Nijmegen Heyendaal zijn. Pas iets later zal het hoofdstation Nijmegen begin en eindpunt worden. We zullen het verder maar afwachten of het zonder vertraging en extra kosten bewaarheid wordt. Wordt vervolgd! |
Jules Vismale | 20 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Recent geleden zag ik op internet staan dat talloze inwoners (en eventuele bestuurders) van Nijmegen erom staan te springen dat het huidige station van Nijmegen voorgoed verdwijnt! En van die personen die daarop reageerde stelde toen voor om het prachtige station van C. H. Peters dat tijdens WO II in 1944 zwaar werd beschadigd en in 1950 werd gesloopt geheel of gedeeltelijk te herbouwen. Daar de bouwtekeningen van dit station (1894-1944, net als bij meerdere verdwenen monumentale stations zoals dat van
's-Hertogenbosch en Vlissingen, nog bestaan zou dit niet onmogelijk moeten zijn. Toch sta ik er nochthans van op te kijken dat tijdens mijn bezoek aan het Bevrijdingsmuseum van Groesbeek in februari 2013 sommige oudere mensen de geschiedenis omternt dit station k niet erg goed kennen! Een oudere vrouw legde namelijk aan een groep schoolkinderen (die voor de aanwezige maquette van dit station stonden, gemaakt door Loek Bronkhorst) uit dat de architect van het orginele gebouw Pierre Cuypers zou zijn geweest! Deze was echter de schepper van het station van Amsterdam en Cornelius Peters was bij hem in leer geweest als architect, net als Eduard Cuypers, de neef van Pierre Cuypers die het station van 's-Hertogenbosch (1896-1944) schiep! In geuren en kleuren vertelde ik tegen die vrouwelijke gids en die kinderen dat Pierre Cuypers nit de schepper was van het oude station van Nijmegen en ik was daar juist z overtuigend in dat het arme mens zwaar voor schut stond bij al die kinderen en een rood hoofd kreeg van schaamte! Overigens was dit niet echt mijn bedoeling geweest! Wie weet is het een heel goed idee om meer Nederlandse kinderen deze prachtige maquette te laten aanschouwen en geef anders Nijmegen, 's-Hertogenbosch en Vlissingen gewoon replica's terug van die prachtige gebouwen. |
v.kruize | 7 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Die is afgesloten vanwege de veiligheid, omdat er verschillende (bijna) ongelukken zijn gebeurd. Haastige reizigers letten niet goed op, ik weet dat 1 keer een bus op het laatste moment kon remmen. Waren enkele licht gewonden in de bus.
Ik heb begrepen dat het hele stationsplein in Nijmegen op de schop gaat, als de nieuwbouw van de nabij gelegen parkeergarage (tussen station en KK plein) klaar is. |
Marco | 19 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Spoor 35 is vandaag op onvrijwillige wijze door Veolia iets verlengd en het perron aan de kopse kant iets ingekort! |
Antwoord webmaster: |
inderdaad. alleen niet belanrijke genoeg voor een nieuwsbericht op mn site |
Angela, Tamar en Sammie | 3 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is hier al wat geschreven over spoor 35 in Nijmegen. Maar nog steeds is de vraag niet beantwoord waarom gekozen is voor nummer 35. Zit hier enige logica achter?? Een nummer dat niet aansluit op de bestaande (5?) sporen kunnen wij snappen maar 35 ....? |
Antwoord webmaster: |
volgens mij heb ik dat al een paar keer uitgelegd, het is heel simpel namelijk. op een station zijn niet alleen de sporen aanwezig en geniummerd waaraan een perron ligt, maar ook heel veel goederensporen de niet in de buurt van een perron liggen. de sporen in nijmegen liepen al tot 34 toen er nog een spoor werd aangelegd, 35 was dus het eerst beschikbare nummer, of ze moesten allerlei sporen gaan vernummeren, dat wa veel werk. |
tim | 10 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom heeft men aan de voorzijde van dit station al enige maanden alle oversteekpunten van de busbaan afgesloten. Er is alleen een mogelijkheid om via de bussen en via de fietsenstalling over te steken richting de stad.
Erg onhandig. |
Antwoord webmaster: |
geen idee hoor. |
Gertjan Stamer | 19 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kiosk eilandperron zuidzijde gesloten en nieuwe inloopkiosk nabij lift-noordzijde dus-geopende vroeg in 2011. In de stationshal heeft men cluster van PizzaHut en Kiosk gesloopt...de hal wordt nu helaas vervuild door de lukraak neergezette kaartautomaten van de NS...oogt zeer rommelig-ook kaartautomaten buiten hal/tegen de ramen is geen oplossing.Tip:zet alle kaartautomaten nou eens tegen blinde muur van spoor 1 tussen de 2 entrees van het 1e perron,heb je meer licht in hal,beter overzicht. |
Marco | 15 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Biko: de Stamlijn kreeg in 1961 zijn "huidige" vorm. Het trieste nieuws is dat de lijn "as we speak" wordt opgebroken.... De oorspronkelijke lijn (naar NYMA en elektriciteitscentrale) is geopend op 17-2-1953. Zie verder deze kaarten op Railtrash |
Antwoord webmaster: |
Ik heb beide berichten tot een gesmeed voor de leesbaarheid. |
Biko | 7 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand wanneer de Stamlijn, die vanaf station Nijmegen naar het Industrieterrein Noord- en Oostkanaalhaven liep, aangelegd is?
En waar is spoor 2 eigenlijk gebleven?
1, 3, 4, 35?
|
Antwoord webmaster: |
spoor 2 ligt er wel, maar heeft geen perron. alleen de perrons zijn aangegeven, met het nummer van het spoor dat er langs loopt. over goederensporen weet ik niets. |
Jules Vismale | 1 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik wil bij deze Wichor Bramer mijn excuses aanbieden daar ik meende dat hij de brief had geschreven die in werkelijkheid door dehoper j. was geplaatst op het www.stationsweb.nl. waar de laatstgenoemde zijn gal spuugde over het huidige station van Nijmegen. Mocht dehoper j. mijn reactie lezen dan hoop ik dat hij eveneens op mijn brief reageert en de maquette van het oude station van C.H. Peters heeft aanschouwd in Groesbeek. Tegelijk vraag ik mij af of Wichor Bramer zich nochthans kan vinden met mijn mening over de vreselijke stations van Nijmegen en die van 's-Hertogenbosch en of hij de maquette van Loek Bronkhorst heeft aanschouwd. Overigens heb ik zelf nog een opmerking over twee nog bestaande monumentale stations uit dezelfde tijd als die van Eduard Cuypers en C.H. Peters en dat zijn die van Amsterdam en Groningen. Het interieur van beide stations (van de architecten Abraham Cuypers, de oom van Eduard, en Isaac Gosschalk) is namelijk door de huidige architecten voor meer dan 50% gemoderniseerd en daarbij wordt het station van Groningen overal ingesloten door lelijke hoogbouw die het station een aanblik geven van een oude dwerg tussen moderne reuzen! Ook het spoorwegennet achter het station is totaal verouderd en lijkt net als de overige spoorlijnen in het noorden meer afkomstig te zijn uit de 19de eeuw! Ik hoop daarbij dat Wichor Bramer mijn excuses aanvaard en mocht hij misschien belangstelling hebben voor mijn maquette van het oude station van 's-Hertogenbosch van Eduard Cuypers dan verwijs ik hem naar het internet waar hij het verhaal kan aflezen over een krantenartikel dat op 22 april 2008 in het Brabants Dagblad stond waar aandacht werd besteed over de maquette met bijbehorende foto! |
Antwoord webmaster: |
ik vind zelf station Ht ook niet echt mooi. Ik houd vooral van vooroologse stations. In Nm is nog meer blijven staan, doordat de muren aan de perronzijde zijn verwerkt in het nieuwe gebouw. Groningen is een prachtig station, maar inderdaad in een vreselijke ongeving. Helaas is in de jaren 60 veel van het origineel van het interieur verloren gegaan, de oude tegeltableau's zijn gewoon weggebikt en in het grof vuil verdwenen, schandalig. het papier maché dat voor de plafonds is gebruikt is natuurlijk niet van een dusdanige kwaliteit dat het te restaureren is zonder daarbij grote delen te vernieuwen. Heb je de link met het betreffende artikel voor me? dat is wat handiger dan zo cryptisch ernaar verwijzen. overigens zijn de excuses aanvaard (mijn eigen reactie kon ook wel wat vriendelijker lees ik nu, maar ik krijg zoveel om op te reageren). ik heb de discussie overigens nu verplaatst naar de pagina over station nijmegen, omdat het niet alleen over de betreffende afbeelding ging. |
Jules Vismale | 24 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor Bramer heeft groot gelijk door te beweren dat het huidige station van Nijmegen een oerlelijk wangedrocht is dat niet kan wedijveren met het fraaie station van C.H. Peters dat in de periode 1894-1944 in de stad stond. Als Bramer eens op bezoek ging bij het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek kan hij daar nog de mooie maquette van het station aanschouwen dat door Loek Bronkhorst werd gemaakt. Alleen kan ik mij niet vinden met Bramer dat het station van 's-Hertogenbosch dat zich nou daar bevind beter functioneerd dan in Nijmegen! Het is namelijk eveneens een vreselijk station waar liften en roltrappen altijd kapot gaan, er winkels moeten sluiten, vaak ijskoud is en vies en waar je met (vouw)fietsen bijna geen trap op kunt komen! Van mij mogen ze beide stations (en alle overige slecht functinerende stations in Nederland) hopelijk een keer slopen! Eens had 's-Hertogenbosch zelf ook een prachtig station, van architect Eduard Cuypers, dat in de periode 1896-1944 de stad versierde en wat ik zelf nabouwde als maquette! |
Antwoord webmaster: |
Als u een beetje beter leest ziet u dat de vermelding niet mijn mening is maar van een andere bezoeker van de site, wiens naam boven de tekst staat. Net zoals uw tekst nu op deze plek verschijnt. |
Ruud | 11 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sommige foto's zijn niet van een station maar van een fabriekshal aan de Waal in Nijmegen. Dichtbij het Hollands-Duits gemaal. |
Antwoord webmaster: |
nu is het inderdaad een fabriekshal maar wat veel mensen niet weten en jij blijkbaar ook niet is dat het een voormalig stationsgebouw van station Nijmegen is. Heb je weer wat geleerd. |
Marco | 22 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag in het nieuws: vanwege de uitbreiding van het treinverkeer tusen Nijmegen en Arnhem is er sprake van een mogelijk nieuw perron op Nijmegen CS. Nadere informatie volgt. |
milco | 20 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom ligt spoor 35 precies naast spoor 1? dan liggen de sporen toch niet op volgorde, lijkt mij? |
Antwoord webmaster: |
nee maar spoor 35 is later aangelegd. alle andere nummers waren al vergeven, en dan is het handiger om dat spoor een hoger nummer te geven dan om het spoor 1 te noemen en alle andere sporen een nummertje op te schuiven. volgens mij had ik dat al eens uitgelegd. |
milco | 10 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bedankt webmaster, kan duits een beetje horen, maar schrijven... niet te violgen. |
milco | 8 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kan iemand het bericht van Patricia even in het hollands vertalen?
groeten milco |
Antwoord webmaster: |
Hallo, mijn naam is Patricia. Ik ben erg blij met deze mooie site. Als kind kwam ik veel in de restauratie van station Nijmegen. Mijn oma Dina Essens werkte daar. Zij woonde in de Van Dulkenstraat. Kan iemand zich haar herinneren? Lieve groeten van Patricia. |
Patricia | 23 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo mein Name ist Patricia ...ich freue mich über diese schöne Seite.Als Kind bin oft in der Kantine von Station Nijmegen. Meine Oma Dina Eissens hat dort gearbeitet. Sie hat in der Van Dulkenstraat gewohnt. Kann sich jemand an sie erinnern?? Liebe Grüße von Patricia.
|
Peter Houwen | 23 apr 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het jaartal boven de deur "1865" klopt niet met "gebouwd in: 1878". Wat is het juiste jaartal? |
Antwoord webmaster: |
1878 is het juiste jaartal. Bij het verplaatsen hebben de nieuwe eigenaars een vergissing gemaakt. |
dehoper j. | 23 jun 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station nijmegen. Een van de, zoniet het lelijkste station van nederland en omstreken.
Bent u dit wangedrocht uitgelopen waant u zich op het terrein van een oud ijzer handel. Fietsenwrakken alom. een verlopen parkje richting keizer karel plein met daarom heen de vervallen betongebouwen. Let ook op dat een vervolgritje met de bus niet uitloopt in een ritje onder de bus
want het stationsplein is planologisch ook het meest stompzinnige dat ooit door een 'architect' is bedacht. De rubbermatten die het voorplein 'sieren' zijn er om te voorkomen dat u
als het regent op uwen snufferd valt vanwege het bloedgladde oppervlakte van het plein. Nee, in nijmegen kunnen ze nog wel een voorbeeld nemen aan bv. den bosch.
|
E | 22 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al een aantal maanden is op station Nijmegen een verbouwing aan de gang. De tussel naar de sporen 3 en 4 is samengevoegd met een naastliggende oude goederentunnel. Daarmee is de passagierstunnel verdubbeld. Momenteel wordt gewerkt aan nieuw roltrappen, gewone trappen en randzaken. |
E | 21 mei 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nijmegen faliekant tegen Zuidtak Betuwelijn 21-05-2004
De raadsfractie van GroenLinks heeft een motie ingediend waarin wordt vastgelegd dat de gemeente Nijmegen de realisering van de Zuidtak onaanvaardbaar vindt. Het kabinet heeft deze goederenspoorlijn opgenomen in de onlangs vastgestelde Nota Ruimte. De Zuidtak moet een spoorverbinding voor goederen worden tussen de Betuwelijn en Venlo. Inmiddels heeft een raadsmeerderheid zich achter de motie geschaard.
Door hoge kosten en de maatschappelijke weerstand werd in 1998 eerst de Noordtak afgeblazen, waarna vervolgens ook de Zuidtak uit beeld verdween. Ook in de voorloper van de Nota Ruimte wordt met geen enkel woord gerept over de Zuidtak van de goederenspoorlijn.
In de motie wordt gewezen op de negatieve gevolgen van de Zuidtak voor woongenot, leefmilieu en natuurwetten. Het Nijmeegs college wordt opgedragen met klem bij de Tweede Kamer aan te dringen op het schrappen van de Zuidtak uit de Nota Ruimte. De gemeenteraad van Nijmegen is verbolgen over het feit dat het kabinet geen vooroverleg heeft gevoerd.
Nijmegen zal het kabinet laten weten op lokaal niveau geen enkele planologische medewerking te geven aan de eventuele aanleg van de Zuidtak. Daarnaast wordt nagegaan of juridische stappen gezet kunnen worden tegen de regering. |