halte Moordrecht - foto's en omschrijving op stationsweb
halte Moordrecht
Telegrafische verkorting: Md
Geopend op | 30 jul 1855 |
Gesloten op | 15 mei 1935 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland
stationsgebouw (1862-1962) | eenvoudig gebouwtje met woonruimten en lokalen voor stationsdienst
|
Exacte locatie op Google Maps (51,99848°N 4,65143°E )
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Moordrecht
11 afbeeldingen
9 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jun 2025 zijn omrand.
 |
 |
1900 (2)
 |
1910 (1)
 |
1920 (1)
 |
 |
1950 (2)
 |
 |
2020 (2)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (9)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Kim Witte | 3 okt 2021 |
|
Waarom is dit station gesloten? De trein rijdt daar nog steeds, waarom sluiten? Mensen maakten er gebruik van, denk ik? |
Antwoord webmaster: |
nou dat was dus het probleem: er maakten te weinig mensen gebruik van. Het ligt nogal ver van het dorp, de bus komt veel vaker dan de trein toen kwam en brengt je veel dichterbij. waarom zou je alle oorspronkelijke stations open houden? |
Huib van Dam | 23 jul 2021 |
|
Op de laatste foto's uit 1960 de situatie voor de sloop zomer-herfst 1962. De laatste herinneringen aan mijn geboortehuis zijn de foto's van de woningen tegen het stationsgebouw.
(Opmerkingen plaatsen bij foto's helaas niet mogelijk, er verschijnt een foutmelding) |
Antwoord webmaster: |
volgens mij moet het nu weer werken. |
Huib van Dam | 3 okt 2017 |
|
De bedoelde uitspanning, inderdaad de voorganger van de "Pleisterplaats", lag vlak naast de oude oprit van de A20. De aangetroffen funderingen waren de restanten van de gesloopte woningen van het spoorwegpersoneel. Zie mijn reactie uit 2013. |
H.Bos | 14 sep 2017 |
|
Een voorouder of ver familielid aan de kant van mijn vrouw en ook bij navraag aan diegene die er nog iets van wist, waren die opgegraven funderingen zeker niet van het voormalige station maar van een "uitspanning" neem als voorbeeld het huidige "Pleisterplaats" maar deze lag toentertijd dus aan de overzijde waar nu dus die tunnel ligt.
Het was een eenvoudig gebouw zeg maar een soort koffiehuis etc. wat betreft de sloop van het station dat moet haast wel 1962 gewest zijn, ik ben zelf van 1953 en heb dikwijls begin jaren zestig bij die oude gebouwen rondgekeken samen met mijn vader als mijn geheugen mij niet in de steek laat.
Met vriendelijke groet, H.Bos |
Huib van Dam | 8 sep 2013 |
|
De aangetroffen funderingen waren van de in 1962 gesloopte spoorwoningen en de, een aantal jaren eerder gesloopte, woning van de ploegbaas, de heer Duiverman. Het stationsgebouw stond aan de andere zijde van de overweg (richting Moordrecht Aansluiting) dus de aangetroffen funderingen kunnen niet van het voormalige stationsgebouw zijn, zoals hier en daar werd beweer. In een van de NS-woningen ben ik geboren en heb daar tot in het jaar 1962 gewoond. |
J-W Kraaijeveld | 26 jul 2013 |
|
Recentelijk graafwerkzaamheden uitgevoerd om en nabij het oude station Moordrecht. E.e.a. I.v.m aanleg tunnel onder het bestaande spoor. Tevens wordt binnenkort een stuk van de bestaande kistdam verwijderd voor deze tunnel. Tijdens graafwerk diverse oude funderingen aangetroffen en verwijderd. |
Richard de Bruijn | 2 mrt 2012 |
|
Naar aanleiding van de vraag van Willem Hardijzer:
Volgens het handboek voor spoorwegtechniek zijn twee rijen damplanken, dik 15 cm, lang van 8 - 18 meter ingeheid die tot 2m in de vaste laag reiken. |
Antwoord webmaster: |
als je de link beantwoord deze vraag had gebruikt, had hij het bericht meteen gerkegen. of heb je hem ook gemaild? als je op zijn naam klikt dan krijg je zijn mailaadres. |
WA Hardijzer | 9 dec 2011 |
|
Weet u ook wanneer en hoe diep de dam want van de spoorbaan is gemaakt.Ik heb al op verschillende plaatsen gevraagd maar men kan mij geen antwoord geven. |
Antwoord webmaster: |
Geen idee. Weet niet if je dat nog egens terug kunt vinden. Probeer het eens vua Het Utrechts Archief. Zij hebben de oude ns archieven in huis. |
Heimen Stoffels | 25 dec 2010 |
|
Volgens de heer D. van Dam bij de foto uit 1950 is het station pas in 1962 gesloopt en dus niet in 1950. Of bedoelde hij alleen het station zelf en is het stationsgebouw wél in 1950 gesloopt zonder de rest van het station? |
Antwoord webmaster: |
je hebt helemaal gelijk. in het verleden heb ik niet altijd adequaat gereageerd op informatie die door anderen aan mijn site is toegevoegd. ik heb de sloopdatum nu op 1962 gezet. het gebouw heeft er precies 100 jaar gestaan dus. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (15)
Personeel op dit station
Nieuws
OPHEFFING STOPPLAATSEN NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. (9 mei 1933)
Literatuur
Stations in de omgeving
Zuidplaspolder
(1,8 km)
Waddinxveen Triangel
(3,2 km)
Nieuwerkerk
(4,3 km)
Gouda
(4,3 km)
Nieuwerkerk aan den IJssel
(4,4 km)
Gouda tram
(4,6 km)
Gouda Karnemelksloot
(4,7 km)
Stolwijkersluis
(4,9 km)
Waddinxveen
(5,1 km)
Zevenhuizen- Moerkapelle
(5,9 km)
|