Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Maartensdijk - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Maartensdijk

Telegrafische verkorting: Mtk
lijnkmjaar
Hilversum- Lunetten7,51874
Geopend op10 jun 1874
Gesloten op15 mei 1934
Heropend op10 jun 1940
Gesloten op5 jan 1941

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1874-1963)laag gebouwtje architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant
wachterswoning (1900)

adres: 

Dorpsweg 19
Maartensdijk
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Maartensdijk

6 afbeeldingen

6 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (2)
1920 (1)
1950 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
JITSE DE HOOP25 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
IK WOON SINDS 1955 IN WEST AUSTRALIE MET MIJN VROUW LENY WEEDA EN 4 KINDEREN.MIJN OUDERS VERHUISDEN IN 1933? NAAR DE DORPSWEG EN WOONDEN NAAST HET STATION MAARTENSDIJK WAAR VADER EEN SCHOENMAKERIJ BEGON ONDER DE NAAM "DE VLIJT".HET HUIS IS AL LANG AFGEBROKEN EN WAS GEBOUWD MET HOUT. DE LOCATIE WAS TEGENOVER CAFE HANEVELD.
Victor Lansink7 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik lees hier dat ik iets precies zou uitzoeken en dat heb ik inderdaad geloof ik beloofd, dus hierbij mijn verslag. In 1873/1874 werd volgens bestek 16 van de Oosterspoorweg (HSM) bij km. 7.780 aan de Kerkdijk te Maartensdijk een dubbele dienstwoning gebouwd. Dat is dus het gebouwtje dat we op de foto’s steeds pal rechts van het spoor zien, met de witte topgevel. Op zeker ogenblik is deze gedeeltelijk als stationsgebouw in gebruik genomen, maar wanneer precies weet ik niet. De halte Maartensdijk is op 10 juni 1874 geopend. In 1875 werd een houten abri geplaatst, die zien we op de foto’s keurig op het linker perron staan. In 1879 werd de goederenloods gebouwd (zien we op de achtergrond), alsmede een paar wissels en zijsporen. In 1889 drong de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten (RVT) aan op een fatsoenlijke stationsvoorziening te Maartensdijk, maar de daartoe ingediende plannen van de HSM werden door diezelfde RVT afgewezen. De HSM had er kennelijk zelf niet zoveel zin in. In 1900 werd uiteindelijk volgens bestek 857 het gebouw te Maartensdijk geheel voor de stationsdienst ingericht, waartoe de haltechef een eigen woning kreeg “op de berm aan de oostzijde van de spoorweg”. Uit het bestek blijkt dat men van het oude gebouw het portaal en kantoor wijzigde in een wachtkamer 1e/2e klasse, de woonkamer werd de wachtkamer 3e klasse, de oude wachtkamer, keuken en portaal werden plaatskaarten-/telegraafkantoor, vestibule en goederenlokaal en de slaapkamer werd magazijn met privaten en urinoirs. Volgens het verslag van de RVT over 1900 zou men in dat jaar het werk aan het oude gebouw en de nieuwe woning grotendeels voltooid hebben. Bouwjaar 1900 dus voor de nu nog bestaande chefswoning. Verder nog een paar haltechefs: M. Schellinger (1876-1900), A.M. Nieuwland (1900), H. de Jong (1900-1923),A van Rheenen (1923-1932), M.A. Wijnstekers (1931-1935). Dat is wat ik vond. Zal zeker niet compleet zijn.
Antwoord webmaster:
aha, de bouwjaren van de gebouwen zoals ze op mijn site staan zijn dus inderdaad correct. dank voor het uitzoekwerk.
Marcel van Tongeren5 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dirk Antonie Nicolaas Margadant of een van zijn werknemers is zo goed als zeker de architect (zeg 95%). Het archief van Breukelen heeft slechts info over het spoor Utrecht - Amsterdam, dus daar heb ik hiervoor niets aan. De genoemde 1900 bij het Utrechts Archief, is waarschijnlijk de datum dat het hele gebouw als station in gebruik is genomen omdat de stationschef toen zijn eigen woning kreeg. Blijven er 2 jaartallen over, namelijk 1873 of 1883. Op een ander traject zijn ook wel eens eerst andere gebouwen neer gezet tijdens de aanleg van het traject (dit traject dus 1873) en die zijn na 1879 veelal vervangen voor een nieuw gebouw ontworpen door Margadant. Het komt daar iig vandaan, maar het kan net zo goed iemand anders geweest zijn uit zijn kantoor en waar Margadant zijn goedkeuring voor gegeven hebt. Victor Lansink van het Utrechts Archief gaat dat helemaal precies uitzoeken. Ik hou je op de hoogte.
Marcel van Tongeren5 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw was er nog niet in 1874. Het Utrechts Archief vermeld 1900, andere bronnen weer 1883. Wat het echte bouwjaar is kan ik nog steeds niet met zekerheid vermelden en ook de architect blijft misterieus, maar het ziet er naar uit dat het toch het werk is van Dirk Antonie Nicolaas Margadant. Niemand kan dat echter bevestigen, ook het Utrechts Archief niet. Wellicht dat het archief in Breukelen me daar binnenkort meer over kan vertellen, maar tot die tijd is het bouwjaar zeker niet 1874. Mischien dat er eerst een ABRI heeft gestaan op beide onverhoogde perrons en pas in 1900 het stationsgebouw zoals die op de foto's te zien zijn gebouwd is. Of was het in 1883 en is het ten onrechte afgrond naar 1900. Als het namelijk in 1900 was geweest had het nog in het archief van Maartensdijk moeten zitten. Het gehele archief van voor 1900 is in Breukelen. Maandag heb ik een gesprek met de laatste stationschef (is al in de 90), wellicht dat die meneer wat meer duidelijkheid kan verschaffen.
Marcel van Tongeren5 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb nog wel een kleine aanpassing bij de baan/spoorwachterswoning. Stefan de Ridder zegt dat het huisje in 1900 is gebouwd, maar dat is geheel onjuist. Volgens de bouwtekening en andere bronnen is dit gebouw er gekomen. Over het stationsgebouw en wachterswoning kan ik je (momenteel) het volgende met zekerheid vertellen;

Halte

De 1ste opening was op 10 juni 1874 waarna er dagelijks 9 treinen stopten in de richting van Maliebaan. Vervolgens werd het gesloten op 15 mei 1934. Op 10 juni 1940 werd het weer geopend om vervolgens tijdens de montage van de portalen voor de 2de keer gesloten te worden op 5 januari 1941. Daarna stopte er nog sporadisch een trein om uiteindelijk in het jaar 1949 als laatste de deur van het station gesloten werd door laatst dienstdoende stationschef Petrus Marinus Wilbrink.
In 1963 werd het stationsgebouw afgebroken.
Eerste stationschef Muus Schellinger, waarop veel kritiek was over de manier waarop hij de passagiers hielp in en uitstappen.
19 jaar na opening vertrokken vanaf Maartendijk 18.659 reizigers in één jaar. Om het jaar 1882 als voorbeeld te nemen werden er 12.427 plaatsbewijzen verkocht voor de 3de klas, 1434 voor de 2de klas en 388 kaartjes voor de 1ste klas.
Kenmerk aan het stationsgebouw, die door de burgemeester allerminst veilig en zelfs het slechtste van de hele spoorlijn werd beschouwd, is de zijgevel die enige overeenkomst heeft met de gebouwen aan de Dorpsweg 42 en Dorpsweg 198 wat tot 1981 een gereformeerde kerk was.
Rechts was de entree naar de eersteklas wachtkamer met houten banken en een grote kolenkachel. De drie deuren onder het naambord Maartensdijk voerden naar het kantoor waar ook de hendels voor de bediening van de wissels zich bevonden.
De derde deur was van de tweedeklas wachtkamer die simpeler en kleiner dan die van de eerste klas. Via de vierde deur kwam je in de bagageruimte waar ook een basculeweegschaal en een lange houten kruiwagen voor de koffers stond. Helemaal rechts was de retirade (openbaar toilet) met doos en urinoir.
De entree was aan de achterkant van het pand. Vanuit daar kwam je in een gang die naar het loket voerde met links en rechts wachtkamers.
Na sluiting van de halte werd het stationsgebouw nog door diverse mensen gebruikt als woning, als laatst door Jannie en Sam Renes.

Baanwachterswoning

Schuin achter het stationsgebouw staat heden ten dage nog steeds de baanwachterswoning . In dat pandje woonden verschillende stationchefs met hun gezinnen, maar na sluiting van de halte werd het door de NS ook verhuurd aan andere bewoners. Vanaf 1963 is het verhuurd aan het echtpaar Laven. In 1997 liet de NS weten dat het huis afgebroken zou worden wanneer de bewoners zouden vertrekken, restauratie zou immers te veel kosten. In het voorjaar van 1998 besloot de NS het pand toch te verkopen. Stefan de Ridder, werkzaam bij de NS en zijn vrouw Marlys Schild hadden onmiddellijk interesse en kochten het, om het vervolgens in 2007 voor de vraagprijs van € 275.000 kk van de hand te willen doen.

Note
Ik kan je dit melden omdat ik als inwoner van Maartensdijk de oude halte op schaal 1:160 na bouw en zodoende veel informatie heb gekregen. Zelfs de krant gaat er aandacht aan besteden. Het zijn oude foto's, waarvan ik je er een heb gestuurd en vele documenten, oa. aanvragen van de bouwvergunning voor de baanwachtershuisjes. De aanvraag voor de "wachterswoningen" bij de voorheen zelfstandige gemeentebestuur is ingekomen op 23 juni 1910. Het kan dus nooit in 1900 al gebouwd zijn ;)

Stefan de Ridder17 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Elke dag uitzicht op de ‘gotische boog’? Te koop aangeboden: vrijstaande spoorwoning langs de lijn Utrecht–Hilversum. In 1900 gebouwd voor de stationschef te Maartensdijk en in 1998 geheel gerenoveerd. Vraagprijs € 275.000 k.k. Inlichtingen: Stefan de Ridder en Marlys Schild, telefoon 0346–210999, email schild.deridder@hetnet.nl
Antwoord webmaster:
Oh, wat ontzettend jammer. een tijdje geleden hadden mijn vriendin en ik het plan om richting maarssen te verhuizen, ook ivm mijn werk bij het rivm in bilthoven, en haar werk in utrecht en amstelveen. we hebben dat plan nu laten varen, ook omdat ik nu ander werk heb, in februari ga ik in rotterdam beginnen. Het was wel ons budget, dus we waren zeker eens komen kijken. Ik zal het station op mijn site zetten. Je verkoopt het alleen particulier neem ik aan, niet via een makelaar? Als het via mijn site verkocht wordt, zit er dan nog iets voor mij aan vast?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Station Maartensdijk
over het voormalige Stationemplacement Maartensdijk in het groot en op schaal 1:160.
Vertrekstaat 1891 (23)
Vertrekstaat 1911 (24)
Vertrekstaat 1929 (29)
Vertrekstaat 1940 (34)
Personeel op dit station

Nieuws

Station Maartensdijk niet haalbaar (5 mrt 2012)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 151)

Stations in de omgeving

Nieuwe Wetering (2,1 km)
Hollandsche Rading (2,1 km)
Utrecht Zuilen (3,5 km)
Groenekan West (4,2 km)
Bilthoven (4,3 km)
Groenekan Oost (4,5 km)
Blauwkapel (5,2 km)
Blauwkapel HSM (5,2 km)
Den Dolder (5,7 km)
Hilversum Sportpark (6,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/maartensdijk