Loenen was vroeger een belangrijk station voor de spoorlijn Apeldoorn - Dieren. In Loenen werd hout uit de bossen van de Veluwe verzameld en vervoerd via Dieren naar Limburg, waar het in de Limburgse Staatsmijnen gebruikt werd. Het station van Loenen had vroeger een stationsgebouw. Deze is helaas gesloopt
Cees Verhulst | 23 mrt 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
wat is de stand van zaken Hein ?
Zou het enorm leuk vinden als er weer een gebouw komt, heb er tenslotte 7 jaar gewoond.
Met vriendlijke groeten,
Cees |
Hein Reusken | 1 jan 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
We zijn bezig met het station Loenen weer in oude glorie te herstellen. Alleen nog op zoek naar een goede bouwtekening van een KNLS klasse 3 station. In Eerbeek staat er ook een maar die is net even anders. |
Henk Bosman | 2 sep 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
Wanneer is het station gesloopt.
En welk bedrijf heeft het gesloopt. |
Dientje Oosteweeghel | 2 aug 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ben er geboren in 1937 alsook mijn zussen. Ik was met een touw en tuigje vastgebonden, zodat ik precies tot het poortje kon lopen om mijn vader op te halen die dan van kantoor kwam aan de voorzijde van het station. |
Antwoord webmaster: |
leuk! heb je misschien nog foto's uit die tijd? |
oosteweeghel | 20 feb 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier ben ik geboren in 1937 en was vader stations-chef ook mijn twee zussen van '31 en '32 zijn hier geboren, in 1941 zijn wij verhuisd naar geldrop/station. |
Cees Verhulst | 29 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader Pieter Cornelis Verhulst was tot en met sluiting van station Loenen voor goederenvervoer stationchef in Loenen aan de Hoofdweg 101 tegenover de cooperatie, waar nu Kieveen zit. Ik heb er vanaf mijn geboorte in 1955 tot en met 1962 gewoond. Daarna zijn wij naar een nieuwbouwwijk in Apeldoorn-Zuid verhuisd. Mijn vader heeft nog in Apeldoorn en Deventer bij de NS gewerkt. Het grappige is dat wij na zoveel jaar bijna elk weekend het spoor kruisen bij voormalig hotel Bosoord, omdat wij verderop in de bossen een recreatiewoning bezitten.
Met vriendelijke groet,
Cees Verhulst |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, weer een oud bewoner van een station die op mijn site een bericht achterlaat. ik heb je opmerking verplaatst naar het station, want het had niet speciaal betrekking op die afbeelding.
heb je misschien nog foto's in je familiealbum zitten van je oude woning? er zijn al veel oud bewoners die op die manier een bijdrage aan mijn site hebben geleverd, en foto's van oud bewoners zijn vaak erg uniek. |
Cees Verhulst | 29 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station is na 1960 definitief voor goederenvervoer gesloten.
Daarvoor verzorgde A.Holtman ( een begrip in Loenen van toen)transporteur van de in de loods opgeslagen goederen. Op het rangeerterrein werden ook boomstammen geladen, die in de buurt van Kasteel ter Horst jarenlang gewaterd waren.Transporten voor houtverwerkingsbedrijf Hupkes gevestigd verderop op de Hoofdweg werden ook uitgevoerd. In verband met het militaite complex Veldhuizen (tegenover het rangeer terrein gelegen) waren er ook transporten van militaire voertuigen. |
Antwoord webmaster: |
mijn site gaat vooral over personenvervoer, daarom noem ik de sluitingsdata voor goederenvervoer niet. |
Jeroen van der Veldt | 8 jul 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit is tegenwoordig een halte van de Veluwsche stoomtrein maatschappij (VSM).
Ga ook eens naar de site: www.stoomtrein.org |