Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Leeuwarden Achter de Hoven - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Leeuwarden Achter de Hoven

Telegrafische verkorting: Adh
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans281866

treinstation bij speciale gelegenheden
Provincie: friesland

westelijk perronDe perrons op Achter de Hoven liggen in Bajonetligging, zo'n 800 meter uit elkaar. Dit is het perron in de richting Leeuwarden.
oostelijk perronDit perron ligt bij de melkfabriek, zo'n 800 meter van het andere perron van de halte. Aan dit perron stoppen de treinen in de richting Groningen.

adres: 

Julianastraat
Leeuwarden
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
19 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Leeuwarden Achter de Hoven

20 afbeeldingen

11 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 okt 2020 zijn omrand.

1950 (1)
1960 (2)
1970 (1)
2000 (10)
2010 (6)

Facultatieve halte. Treinen stoppen er op uitdrukkelijk verzoek van de CCF-zuivelgigant nog steeds. De sluiting leverde destijds een groot aantal protesten van de bedrijven op, waardoor (toen nog) de NS besloot de facultatieve halte open te houden.

Tegenwoordig zijn beide perrons (bajonetligging) zelfs uitgerust met perronmeubilair. Het oudste perron ligt bij de overweg in de Julianastraat, en werd in 1954 hernieuwd in de dienst opgenomen. Hier stopten ook de door een 2400 en later 2200 getrokken 'klompentreinen' uit de jaren vijftig en zestig. In 1965 kwam er een 2e perron ter hoogte van Koopmans Meelfabrieken (het "pannenkoekperron").

De trein stopt 3 keer per dag bij Achter de Hoven, een maal 's ochtends vanaf Groningen en twee maal 's middags vanaf Leeuwarden.

Van 1915 tot 1940 stopten de tussen Leeuwarden en Veenwouden over de spoorlijn lopende directe trams Leeuwarden- Drachten op tijdig verzoek aan de halte Achter de Hoven. Het was de bedoeling de halte te sluiten met de dienstregeling van 19 Mei 1940, die door de oorlog niet werd ingevoerd. De sluiting werd door de oorlog vervroegd tot 10 Mei 1940.

In september 2007 worden de huidige treinen (Wadlopers) op het traject Leeuwarden – Groningen vervangen door lighttrainmaterieel (Spurt); men onderzoekt de mogelijkheid om Leeuwarden Achter de Hoven vanaf dan als volwaardig station in de dienstregeling op te nemen. Doordat de nieuwe treinen sneller optrekken en afremmen dan de Wadlopers, zou een extra stop geen extra tijd hoeven te kosten.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (22)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
David Nijenhuis1 sep 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
De trein stopte daar in de laatste jaren op tijden dat vele medewerkers al zijn begonnen met werken en dat ook slechts in één rijrichting, zodat werkenden uit bijv. Mantgum Dronrijp, Grouw, etc. dus helemaal niks aan die halte hadden (of omreizen via Camminghaburen en dan terugsteken). Terug ook, eindigde je werkdag om 16:00, had je niks aan de trein van 15:52 en met de trein van 16:52 betekende het driekwartier wachten; de autogebruiker uit Buitenpost was dan allang thuis. Daarnaast was deze trein niet in de drgl opgenomen en waren kaartjes naar deze halte (ook in NS-tijden) niet verkrijgbaar. Zo help je vanzelf wel een halte om zeep! ARRIVA en ProRail hadden met een flauwekul-argument de provincie ervan weten te overtuigen dat sluiting onoverkomelijk was. We praten over 1 minuut reistijdverschil voor de stoptreinen, hetgeen helemaal niet hoeft te bijten, als je kijkt naar de dienstregelingen en aansluiting op de knooppuntstations Leeuwarden en Groningen. In Zwitserland en Duitsland bestaan vele stations, waar op verzoek gestopt wordt. Knop op het perron, knop bij de buitendeur van de trein. Desnoods dat je op de perrons een incheck koppelt aan een stopverzoek (om evt. kwajongensgedrag te voorkomen: wel trein laten stoppen, maar vervolgens niet instappen/wegrennen), daarmee heb je ook de garantie dat de reiziger meteen voor de reis betaald heeft. Werken met stopplaatsen op verzoek had in Nederland makkelijk ingevoerd kunnen worden, waarmee met stopmomenten voor reizigers, wanneer het hen uitkomt vrij weinig gebruikte haltes van de ondergang gered hadden kunnen worden: Heerenveen-Thialf en Geerdijk bijv.
Maarten J. Vermeulen5 aug 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
31 augustus is echt de allerlaatste dag dat er één reizigerstrein vanuit Groningen richting Leeuwarden aan het westelijke perron stopt om 08:07, vervolgens stopt er nog 2x een een trein vanuit Leeuwarden richting Groningen aan het oostelijke perron om 15:52 en 16:52. En daarme komt een einde aan de laatste fabriekshalte van Nederland.
Jan2 dec 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ik weet niet of het nieuws is (voor mij wel), maar dit station gaat worden gesloten op termijn. Bron: [http]www.prorail.nl/nieuws/8-stappen-naar-een-extra-trein (in het 8-stappenplan bij punt 2)
Lon1 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom zijn hier alleen de Arriva's en geen Intercity treinen
Antwoord webmaster:
misschien omdat het spoor niet gelectrificeerd is? lijkt me toch vrij duidelijk. en ook omdat het zo'n onbelangrijk station is. hier zou toch nooit een intercity stoppen, zelfs de stoptrein stopt er nauwelijks.
TS21 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja, de stationsnaam wordt afgeroepen net zoals bij alle andere stations.
Heimen Stoffels19 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de volgende website vond ik enkele foto's incl. een paar oude van Leeuwarden Achter de Hoven. Wellicht de moeite waard toestemming te vragen om ze hier op te nemen (of anders te linken)? :) frieslandrail
Antwoord webmaster:
ze zijn wel aardig, maar toch niet voor de site, te veel mensen en materieel, te weinig infrastrctuur
Anoniem23 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zit de naam van het station in het halteafroep-database van de Spurts?
Antwoord webmaster:
geen idee, ik kom er nooit langs, wie het weet mag het roepen
klaas meijerhof13 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de jaren 60 gingen wij als schooljongens op vrijdagmiddag altijd om 5 uur daar staan,als de arbeiders van de condens weer met de trein naar huis gingen.Want wij wisten dan dat deze mannen weer hun loon hadden gebeurd (toen nog een weekloon)in een klein bruin loonzakje,en vroegen dan om een stuiver of dubbeltje.Deze kregen wij dan van sommige mannen,zodat we weer wat snoep konden halen.Deze mannen noemden wij altijd de oude Janussen.
Antwoord webmaster:
ik heb je opmerking verplaatst naar het station, het had niet speciaal betrekking op deze afbeelding.

leuk verhaal!

Martin4 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de vertrelstaten wordt deze halte wel degelijk genoemd: kijk maar op ns.nl bij de vertrekstaat van station Groningen ri. Leeuwarden: 'stopt ook in Leeuwarden Achter de Hoven'.
Antwoord webmaster:
ok was me ontgaan, dank voor de info.
Laslo29 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind dit heel boeiend, dus ik ging even rond kijken op ns.nl maar kan niets vinden over deze halte. Ook de Verstrekstaten tonen geen teken van dit station. In de tekst staat dat de trein er 3 keer per dag stopt. Welke treinen zijn dat groeten
Antwoord webmaster:
neeop vertrekstaten staat dit station niet genoemd, en in de dienstregeling ook niet. op www.arriva.nl kun je het wel zien, 07.51 ri leeuwarden en 16.06 en 17.06 ri groningen.
Ewolt Wolters13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leeuwarden Achter de Hoven heeft tegenwoordig wel (Arriva) OV-chip-palen. En dat voor die paar treinen per week!
Antwoord webmaster:
paar treinen per dag he. maar wel hanig en noodzakelijk.. vroeger kon je er geen kaartje kopen, dus wel een verbetering. maar het zijn toch allemaal abonnement houders.
Mark Visser30 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als ik het goed heb dan stopte de klompetrein by de Lijmpf, by de Gasolith fabriek (Achter de Hoven) en bij de Condens fabriek. Ben vergeten, maar wil graag weten, wat tijd de trein stopte by de Gaslith fabriek. Het was altijd an impressive gezicht met de stoom locomotief gestopt ter hoogte van de spoorweg bomen. Oud Leeuwarder, Canada
Antwoord webmaster:
ik had nooit gehoord dat die trein op 3 plaatsen op het inductrieterrein stopte. Misschien is er iemand van de bezoekers die hier meer over kan vertellen? Als je dan op 'reageer op deze vraag/ opmerking' klikt wordt het automatisch ook naar mark visser gestuurd.
J.F. Oltmans20 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn grootouders woonde vanaf 1947 in de Willem Lodewijkstraat.De eerste halte Achter de Hoven lag aan de westelijke kant van de W.L.straat. Als trein 2934 aank.Lw 7.11(dienstreg. 5/10.47) aan de deze halte stopte, hoorde ik minuten later een aanzwellend geluid van mensen die op klompen liepen. 's avonds zal trein 2963 (vertr. 16.50 LW)de halte bediend hebben. De halte is m.i. dus vanaf 1947 in gebruik. De nieuwe halte liggend aan de oostzijde W.L.straat is in 1954 in gebruik genomen. In de begintijd werd "de klompentrein" nog met stoom gereden. Volgens Dienstregeling 29/9.57 -31 mei 1958 tijdtafel NS personeel tabel 5 ligt halte Achter de Hoven bij km 27.900; trein 3634 DL vertr.Hardegarijp 6.57 Achter de Hoven "stopt" Lw.aank. 7.10 dezed trein is ingelegd op 75 km per uur. Ma/Vrij. trein 3657 DL vertr.Lw 17.24 Hoven "stopt". Za TREIN 3647 DL vertr. Lw 12.45 Hoven stopt".
Antwoord webmaster:
ok dank je voor de uitvoerige uiteenzetting. die trein heette indertijd ook de klompentrein meen ik, niet?
GJS22 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oke in middag staat er al sinds eind 2006 geen extra tijd meer voor.
Antwoord webmaster:
ik denk dat de trein daarom wel gewoon zal blijven stoppen, maar dat er geen extra tijd voor is gereserveerd. blijven de aansluitingen wel gegarandeerd is dan de vraag, maar dat zal wel loslopen denk ik.
GJS21 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
nu stopt de trein smorgens rond 7.52 en komt in LWD aan 7.56. vanaf de NW. dienstregeling wordt de aankomst in LWD 7.54 en vertek van LWC blijft gelijk 7.49. Kan dit betekenen dat die trein er niet meer stopt?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet. maar als ik bij arriva op de site kijk staat hij wel in de dienstregeling, en daar zie ik in de middag geen extra tijd gereserveerd voor de stop in AdH.
Gertjan Stamer16 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Briefwisseling met dhr vd Meene eind Oktober 2007 over Adh:ik citeer-Geopend op 5 Juli 1915 voor reizigers met tramtreinen.De stopplaats lag bij overweg km 27.1,gesloten vermoedelijk op 19 Mei 1940.Plm 1950 heropend voor werkliedenvervoer en in 1954 nieuw perron bij km 27,8 en oude perron opgeruimd-in 1956 is bij km 28.2 nieuw perron gemaakt ivm de Ahob's die er toen kwamen.Waarvan akte.
Antwoord webmaster:
die openingsdata heb ik zelf ook al op mijn site staan. plusminus 1950 opening, vat ik op als 1954, wel logisch, tegelijk met de bouw van het nieuwe perron.
Dennis16 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Je kan geen kaartje kopen op het station en het is niet opgenomen in de dienstregeling. Hoe kan je er dan in hemelsnaam (legaal, dus met kaartje) naartoe en terug?
Antwoord webmaster:
ik weet niet precies hoe het werkt, maar eigenlijk zijn het alleen jaarkaarthouders van de melkfabriek die er uit stappen, dus zijn er dan wel jaarkaarten hiernaartoe te koop? of hebben ze een jaarkaart naar leeuwarden? ik vermoed dat laatste.
Fogeltje7 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat is de officiele naam van dit station? Is dit "Leeuwarden Achter de Hoven" of "Achter de Hoven"? Op de vertrekstaten van station Leeuwarden staat het met de toevoeging Leeuwarden, maar de afkorting is zonder "l". Wellicht kent iemand dit station persoonlijk? Staat er een blauw bord met naam op de perrons?
Antwoord webmaster:
Officieel is tegenwoordig Leeuwarden achter de hoven. Vroeger ten tijde van de tramhalte op de tramlijn naar Veenwouden die hier over het spoor liep (meem ik) heette het alleen Achter de hoven. uit die tijd is de afkorting nog steeds overgebleven. er staan geen blauwe borden op de perrons, ook geen vertrekstaten. er hebben wel van die oude blauwe treinborden gestaan, waarop schuin de haltes en richtingen van de lijn werden aangegeven, maar die waren niet meer leesbaar. Dus wat daarop stond weet ik niet.
Dirk Swierstra2 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het perron is in 1954 niet 800 meter opgeschoven, maar slechts enkele tientallen meters.
milco3 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom liggen de perrons zo ver uit elkaar. 800 meter, dat is bijna een kilometer
Antwoord webmaster:
geen idee. het ene perron ligt nog bij de straat die 'achter de hoven' heet, het andere perron ligt meer bij de melkfabriek waarvoor nog een paar keer per dag treinen stoppen. het eerste perron zal het oude zijn geweest waaraan de halte zijn naam dankt, het tweede is later aangelegd.
Anoniem2 mei 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mogelijk wordt Leeuwarden Achter de Hoven weer in gebruik genomen als er een lightrailtrein gaat rijden in 2007. Het lijkt me logisch omdat in de eerste plaats het station er al ligt en zelfs dagelijks 3x gebruikt wordt (het is alleen nog niet mogelijk een kaartje te kopen naar dit station). En omdat het in de tweede plaats staat aangegeven op deze kaart als 'Leeuwarden Fabriek'.
anoniem22 feb 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tijden kloppen niet, de trein stopt er 16.22 en 17.22 tussen Leeuwarden en Leeuwarden Camminghaburen. Vanaf Groningen 1 keer 's ochtends rond 7 uur.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (15)

Stations in de omgeving

Leeuwarden (1,3 km)
Leeuwarden Camminghaburen (2,1 km)
Leeuwarden Halte (2,6 km)
Ouddeel (3,7 km)
Jelsum (4,4 km)
Cornjum (5,4 km)
Deinum (5,7 km)
Jellum- Boxum (5,9 km)
Wirdum (6,3 km)
Britsum (6,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/leeuwardenachterdehoven